Jako specjaliści od email marketingu otrzymujemy mnóstwo pytań, które dotyczą naszej branży oraz ściśle systemu FreshMail. Postanowiliśmy wyodrębnić te powtarzające się najwięcej razy. Dzięki temu w jednym miejscu znajdziesz odpowiedzi na najczęstsze pytania o email marketing.

Kto pyta, nie błądzi - najczęstsze pytania o email marketing

Na początek chcielibyśmy zaznaczyć, że w naszym poradniku znajdziesz obszerne porady dotyczące korzystania z systemu. Zawsze zachęcamy do zapoznania się z nimi. Rozumiemy jednak, że nieraz łatwiej jest zapytać o konkretną kwestię lub problem, stąd pomysł na ten artykuł. Na początku zobaczysz pytania bardziej ogólne (o email marketing), by następnie przejść do tych dotyczących systemu FreshMail.

najczestsze_pytania(640x360)

Czym różnią się newsletter, mailing i autoresponder?

Newsletter - przede wszystkim wyróżnia go cykliczność wysyłek i stały układ szablonu. Służy do stałej komunikacji z klientem. Newsletter powinieneś wysyłać z jednakową częstotliwością (np. pierwszego dnia każdego miesiąca o godzinie 12). Przedstawiaj w nim informacje o promocjach, nowościach, wpisach na blogu/portalu lub istotnych dla odbiorcy wydarzeniach z życia firmy czy branży. Treści, które komunikujesz, powinny nieco wyprzedzać te publikowane na stronie lub nieść jakąś dodatkową wartość w postaci rabatu, raportu czy e-booka.

Mailing - jednorazowa kampania, mająca na celu przekonać do skorzystania z konkretnej promocji, oferty lub do innego pożądanego zachowania (np. do obejrzenia filmu lub przejścia na bloga). Na ogół wyróżnia się przyciągającą uwagę grafiką, językiem korzyści oraz wyraźnym CTA (call to action), takim jak: kup teraz, obejrzyj film, zarejestruj się itp.

Autoresponder - wiadomość wysyłana automatycznie w odpowiedzi na określone zachowanie odbiorcy. Ma charakter informacyjny, nie promocyjny. Często zawiera podziękowanie za konkretne działanie adresata. Możesz na przykład tak ustawić autoresponder, by został wysłany do każdego użytkownika, który dokona zakupu w sklepie internetowym lub kliknie w dany link w kampanii mailowej.

Poszerz swoją wiedzę na ten temat czytając nasz artykuł

Jak zbierać adresy do bazy odbiorców?

Adresy możesz zbierać poprzez:

  • formularz na stronie internetowej (co jest najczęstszą praktyką)
  • fanpage w social media
  • pop-up
  • na spotkaniach branżowych, targach i innych eventach (wymiana wizytówek lub aplikacja FreshForm)

Najważniejsze jednak jest to, żebyś zawsze korzystał z modelu double opt-in. Oznacza to, że na adres, który trafił do Twojej bazy odbiorców, wysyłana jest automatycznie wiadomość z linkiem aktywacyjnym. Po potwierdzeniu, będziesz mieć pewność, że wszyscy Twoi odbiorcy samodzielnie zgodzili się na otrzymywanie od Ciebie maili. W formularzach zapisu oprócz adresu e-mail wymagaj jedynie tych danych, które są dla Ciebie niezbędny (np. imię). Ludzie niechętnie się nimi dzielą, więc większa ilość pól do wypełnienia może ich zniechęcić. Ponadto spróbuj podać dodatkową motywację. Możesz na przykład za zapis wysyłać jakiś ciekawy raport lub e-book. Jeśli nie posiadasz czegoś takiego, zawsze możesz w kreatywny sposób napisać zapowiedź wartościowych treści, jakie będziesz przesyłać. Tym sposobem możesz pozyskać adresy wielu dodatkowych osób.

Bazą odbiorców powinieneś również odpowiednio zarządzać. Możesz poczytać o tym w naszym poradniku.

Jak stworzyć skuteczne CTA?

CTA to najważniejszy element mailingu. Jest to wezwanie do działania będące zazwyczaj linkiem kierującym do miejsca docelowego kampanii. Musi więc wyraźnie odróżniać się od innych. Najczęściej stosowaną wersją jest klikalna grafika w formie przycisku. Jeżeli jednak zdecydujesz się na tekstowe CTA, użyj podkreślenia, pogrubienia, zmień kolor lub wielkość fontu. Przycisk lub tekst wzywający do działania umieść powyżej linii załamania maila, czyli w górnej części, która wyświetla się od razu po otwarciu. Jeżeli mail jest długi, powtórz wezwanie na samym  dole. Ponadto zasugeruj adresatom, co stanie się po kliknięciu w link. Na przykład jeśli CTA przekierowuje do sklepu internetowego, napisz: Kup teraz zamiast Kliknij tutaj. Możesz użyć też pierwszej osoby liczby pojedynczej. Zastosowanie takiej praktyki potrafi zwiększyć klikalność nawet o 90%. Zatem zamiast Wejdź napisz Wchodzę.

CTA

Więcej na ten temat znajdziesz pod tym linkiem.

Jak pisać treści do mailingu?

Oczywiście jest to pytanie bardzo ogólne, więc ciężko tu o złoty środek. Wszystko zależy od grupy docelowej, tematyki, branży i innych czynników. Jednak są pewne generalne zasady, których powinieneś się trzymać. Pisz językiem prostym, zrozumiałym dla wszystkich. Odbiorcy łatwiej zapamiętają takie treści. Komunikat musi być zwięzły, dlatego wystrzegaj się używania niepotrzebnych i trudnych słów. Unikaj “lania wody”, zamiast tego skup się na konkretach. Pisz językiem korzyści, by adresaci wiedzieli, co mogą zyskać czytając Twój mail i klikając w Twoje CTA. Przestrzeganie tych zasad pozwoli Ci zatrzymać uwagę odbiorców na dłużej i zwiększyć konwersję.

Poczytaj na ten temat w osobnym wpisie.

Jak uniknąć trafienia do spamu?

Filtry antyspamowe analizują różne elementy maili i przypisują im punkty. Jeżeli wiadomość przekroczy dopuszczalną ilość, zostanie potraktowana jako spam. Poniżej znajdziesz kilka porad, jak zminimalizować szansę trafienia na listę spamerów:

  • zawsze stosuj zapis do bazy odbiorców typu double opt-in
  • nie korzystaj z zakupionej listy mailingowej
  • aktualizuj swoją bazę adresatów w oparciu o aktywność odbiorców oraz odbicia twarde i miękkie
  • nie wysyłaj zbyt ciężkich wiadomościi (np. zamiast załączników używaj linkowania do plików umieszczonych na serwerze)
  • pamiętaj, że stosunek tekstu do grafik nie może być zbyt niski (jeżeli nie masz pomysłu na content tekstowy, napisz w stopce informacje o firmie)
  • wystrzegaj się sformułowań występujących w zwykłych reklamach (kliknij tutaj, zakup, 100% free, za darmo, wypisz, to nie jest informacja handlowa w myśl… również słów takich jak: porn, viagra, sex)
  • nie pisz z włączonym caps lockiem

System FreshMail przed wysłaniem kampanii umożliwia wykonanie testu. W razie otrzymaniu zbyt wielu spam punktów, możesz zoptymalizować wysyłkę, by ostatecznie trafiła na skrzynkę odbiorczą adresatów.

Więcej przeczytaj w poradniku.

Czym są Open Rate oraz CTR?

Po każdej wysłanej kampanii poprzez FreshMail, w systemie pojawiają się różne statystyki, dzięki którym możesz ocenić skuteczność.

or i ctr

W ten sposób między innymi możesz sprawdzić:

Open Rate (OR) - współczynnik otwarć. Jest to stosunek ilości odbiorców, którzy otworzyli wiadomość, do wszystkich odbiorców, do których została wysłana kampania.

CTR (Click Through Rate) - procentowa ilość użytkowników, którzy kliknęli w co najmniej jeden link zawarty w mailingu, w stosunku do wszystkich, do których została wysłana kampania.

Wskaźniki i dogłębna analiza kampanii są bardzo ważne, ponieważ pomagają wyciągnąć wnioski na przyszłość. Dowiedz się o tym nieco więcej, klikając w poniższe linki. Naprawdę warto.

Open Rate - poradnik

Open Rate - wpis

CTR - wpis

Raport: Email marketing w liczbach

Jak czytać raport z kampanii?

Dlaczego po wysyłce niektórych maili zmienia się font?

To zależy od programów i skrzynek pocztowych. Większość  z nich nie obsługuje niestandardowych fontów. Jeżeli więc wyślesz kampanię z fontem, którego klient nie rozpoznaje, automatycznie zamieni go na domyślny (zazwyczaj Arial lub Times New Roman). Zalecamy, by w FreshMail Designerze używać tych niestandardowych jedynie do tekstu umieszczonego na grafice - wtedy przy wysyłce system zapisze je jako element grafiki i wyświetli poprawnie u odbiorców. Do zwykłego tekstu polecamy pierwszych czternaście fontów z naszej listy.

By zmienić font zaznacz tekst, w menu po lewej stronie kliknij w Style, następnie Teksty i linijki, a później wybierz domyślny font dla tekstu zwykłego, tytułu lub akapitów. Poniżej grafika obrazująca, jak tego dokonać.

fonty

Czy mail zostanie wysłany dwukrotnie, jeżeli adres znajduje się na kilku listach odbiorców?

Jeżeli wysyłasz kampanię do dwóch lub więcej list odbiorców, na których niektóre adresy powtarzają się, system FreshMail wyłapie je i wyśle wiadomość tylko raz.

Jak we FreshMailu dodać linki rezygnacji?

Dodawanie linku rezygnacji jest bardzo proste. Podczas edycji kampanii w FreshMail Designerze zaznacz tekst, w który należy kliknąć w celu wypisania, a następnie wybierz u góry ikonę odpowiadającą za wstawianie linków. W menu, które się pojawi kliknij w przycisk Link specjalny, a kolejno w Link rezygnacji. Poniższy obrazek przedstawia, jak tego dokonać.

FM_Designer

W CK Editorze operacja ta jest równie prosta. Zaznaczamy tekst, klikamy button Wstaw, następnie z menu wybieramy Linki specjalne, w których znajduje się opcja Link rezygnacji. Zobacz poniżej.

CK Editor

Czy można wysłać kilka autoresponderów do osób, które zapisały się na listę?

Jak najbardziej jest to możliwe. Najpierw poprzez kreator wybierz opcję Autoresponder.

autoresponder

Następnie z dostępnych opcji kliknij Zapis na listę odbiorców. Tam wybierz listę odbiorców lub segment, których ma dotyczyć autoresponder. Zostanie on wysłany do każdej osoby, która się tam zapisze. W kolejnych krokach wprowadź wszystkie ustawienia i parametry autorespondera, a następnie przejdź do edytora.

zapis na liste

Gdy stworzysz już autoresponder zapisu i chcesz, by do jego odbiorców po pewnym czasie był wysyłany kolejny, wejdź ponownie w kreator, lecz tym razem zamiast Zapis na listę odbiorców, wybierz Wysłanie innego autorespondera. Ta opcja pozwala na stworzenie wiadomości powiązanej z inną (w tym wypadku z tą wysyłaną po zapisie) i wysłanie jej po upływie określonego czasu.

inny autoresponder

Chcąc stworzyć kolejne autorespondery w kolejce, powtórz powyższą czynność, za każdym razem nawiązując do wiadomości poprzedniej. Obrazuje to poniższy schemat:

Wiadomość nr 1: "Zapis na listę odbiorców"
Wiadomość nr 2: "Wysłanie innego autorespondera" - nawiązuje do nr 1
Wiadomość nr 3: "Wysłanie innego autorespondera" - nawiązuje do nr 2
Wiadomość nr 4: "Wysłanie innego autorespondera" - nawiązuje do nr 3

Obserwuj nasze profile social media