1
Rozdział
Jak uniknąć filtrów antyspamowych?

filtry antyspamowe

Po pierwsze nie wolno Ci być spamerem.

W praktyce sprowadza się to do przestrzegania podstawowych zasad dobrego email marketingu, szczególnie przy zbieraniu listy adresowej. Są to: formularz zapisu w modelu double opt-in oraz pozyskanie niezbędnych zgód na przetwarzanie danych osobowych i wysyłanie informacji handlowych środkami komunikacji elektronicznej. Ponad to musisz dbać o jakość treści, którą przesyłasz do odbiorców.

Po drugie musisz poznać działania różnego rodzaju filtrów antyspamowych, aby dobrze zrozumieć, dlaczego czasami traktują Twoją kampanie jako SPAMSpamNiechciana wiadomość komercyjna. Zdarza się, że odbiorcy uznają za spam każdy mailing, którego nie chcą już więcej otrzymywać, nawet jeśli wcześniej zapisali się do listy odbiorców. .

2
Rozdział
O filtrach antyspamowych

Jest to jedno z najstarszych zabezpieczeń antyspamSpamNiechciana wiadomość komercyjna. Zdarza się, że odbiorcy uznają za spam każdy mailing, którego nie chcą już więcej otrzymywać, nawet jeśli wcześniej zapisali się do listy odbiorców. owych, które analizuje liczbę identycznych wiadomości wysyłanych od jednego nadawcy. Podobną sytuację możesz zaobserwować, gdy wchodząc na klatkę schodową, widzisz dużo identycznych ulotek leżących przy skrzynkach pocztowych i dochodzisz do przekonania, że jest to bezwartościowa reklama.

Na identycznej zasadzie działa ten rodzaj filtrów. To znaczy po przeanalizowaniu emaila, filtry przyporządkowują mu pewną sumę kontrolną. Jeżeli filtr zobaczy, że dużo wiadomości ma taką samą sumę kontrolną, uzna całą wysyłkę za spam. Na szczęście, korzystając z FreshMaila, możesz się przed tym bardzo dobrze zabezpieczyć.

Po pierwsze, FreshMail oferuje możliwość dokładnego śledzenia działania każdego odbiorcyOdbiorcaOsoba, która wyraźnie poprosi o dołączenie do listy odbiorców, np. przez wypełnienie formularza zapisu do newslettera i wyrazi zgodę na otrzymywanie wiadomości.   poprzez stworzenie indywidualnych linków dla każdego adresata. Dzięki temu każda wiadomość mimo, że wygląda tak samo w warstwie prezentacyjnej, z punktu widzenia kodu HTMLFormat HTML + TXTWiadomość, która zawiera format HTML i TXT. Programy pocztowe, które nie będą mogły odtworzyć wiadomości w formacie HTML, wyświetlą ją w formacie TXT. Należy pamiętać, że wyświetlenie wiadomości w formacie TXT uniemożliwi zraportowanie jej w kontekście otwarć. (czyli sumy kontrolnej) jest inna.

Po drugie, w podobny sposób chroni Cię personalizowanie wiadomości. To jeszcze jedna zaleta tak przygotowywanych wiadomości. Dzięki temu, że każda wiadomość jest inna suma kontrolna nie będzie wysoka.

Filtry antyspamowe czytają i dokładnie oglądają także treść, którą przesyłasz do swoich odbiorców. W oparciu o wiele kryteriów przydzielają każdej wiadomości spam punkty. Po przekroczeniu pewnej wartości, dana wiadomość trafi do folderu SPAM.

Najpopularniejszym filtrem jest SpamAssassin, który w standardowych ustawieniach traktuje daną wiadomość jako SPAM po przekroczeniu 5 punktów. Popularność tego narzędzia wynika z faktu, iż jest to rozwiązanie typu Open Source, co oznacza, że administratorzy poczty mogą dowolnie modyfikować jego ustawienia.

SpamAssassin i inne jemu podobne filtry, poza standardową wrażliwością na takie słowa jak sex, viagra, porn, są bardzo wyczulone na wszelkie próby obchodzenia ustawy o świadczeniu usług drogą elektroniczną. Chodzi o próbę przesłania w treści wiadomości tekstów w stylu „adres pochodzi z ogólnodostępnej bazy”, „to nie jest informacja handlowa w myśl..”, „niezainteresowanych przepraszamy”, „nie stanowi oferty w rozumieniu” itp. Niestety, ze względu na praktyki spamerów, dotyczące wykorzystania linków rezygnacji do potwierdzenia de facto autentyczności danego adresu email, SpamAssassinSpamAssassinProgram przeznaczony do sprawdzenia czy wysyłany mail nie będzie traktowany jako spam.   stał się również bardzo wrażliwy na frazy takie jak: „jeżeli nie chcesz..., kliknij tutaj”, „kliknij tutaj”, „wypisz”.

Dodatkowo filtry tego typu są bardzo wyczulone na wszelkie zwroty (zwłaszcza jeżeli występują w dużej ilości) związanych z reklamą i handlem. Dlatego bardzo uważaj na słowa typu “darmowy”, “oferta specjalna”, “kup teraz” itp. Jeżeli chcesz używać tego typu zwrotów warto umieszczać je w formie grafiki - póki co filtry nie potrafią czytać polskich obrazków.

We FreshMailu możesz przeprowadzić test antyspamowy w 4 kroku tworzenia wiadomości. 

Filtry typu SpamAssassin są bardzo wyczulone na ilość i wielkość obrazków przesyłanych do odbiorców. Wychodzą z prostego założenia: jeżeli coś jest jedną wielką grafiką, jest zapewne reklamą, a skoro tak, to może być to spam. Dlatego to co możesz, staraj zamienić się na kod HTML i zwykły tekst.

Filtry zawsze badają stosunek ilości grafiki do tekstu. Dlatego zawsze staraj się, aby tego drugiego było więcej niż mniej. Dobrym rozwiązaniem jest stosowanie rozbudowanej stopki, która zawiera informacje o nadawcy. Z punktu widzenia marketingowego te dane nie są specjalnie istotne, ale z punktu widzenia stosunku tekstu do grafiki jest to rozwiązanie jak najbardziej opłacalne. Niektóre informacje są też w stopce wymagane przez RODO.

Pamiętaj także, że filtry antyspamowe patrzą na wagę maila (nie powinien być zbyt ciężki) oraz na to, czy ma załączniki. Generalnie zasada mówi, że lepiej nie wysyłać załącznikówZałącznikTekst, wideo, grafika, plik PDF lub plik dźwiękowy, który dołączany jest do wiadomości           e-mail, ale nie jest zawarty bezpośrednio w niej. Dołączanie załączników nie jest dobrym sposobem - wielu dostawców usług internetowych, czy klientów pocztowych, nie pozwala na ich odczytywanie, ponieważ hakerzy wykorzystują je do dostarczania wirusów i innych złośliwych kodów.  , bo zwiększają ciężar maila. Jeżeli natomiast jest to plik typu pdf, doc itp. to filtry go przeczytają i prawdopodobnie znajdą tam wiele zwrotów, za które przyznają spam punkty. Dlatego dobrym rozwiązaniem jest umieszczanie załączników na serwerze i linkowanie do nich w treści maila.

Dzięki temu omijasz część zabezpieczeń antyspamowych, a po drugie dokładnie wiesz, którzy z Twoich odbiorców pobrali załącznik. To z kolei daje Ci wiedzę, którą możesz wykorzystać na etapie segmentacji odbiorców.

Filtry antyspamowe badające nagłówek wiadomości działają w podobny sposób, jak te oparte na jej treści. Filtry takie sprawdzają czy informacje o mailu, zawarte w nagłówku, nie zostały sfałszowane. Jeśli zostały - wiadomość na pewno jest spamem.

Podkreślić jednak należy, że nie każda wiadomość klasyfikowana jako spam musi posiadać to fałszerstwo. Jest to ważna funkcja filtrów antyspamowych ponieważ nagłówek wiadomości zawiera bardzo istotne informacje na temat tego, kto jest nadawcą wiadomości, odbiorcą oraz jakie serwery ją wysyłały. Filtry te rzadko działają samodzielnie, częściej wykorzystywane są jako jeden z elementów systemu antyspamowego.

Filtry analizują jakość maili, jakie wysyłane są z danego adresu IPAdres IPUnikatowy numer nadany każdemu urządzeniu podpiętemu do Internetu. Adres IP może być dynamiczny (zmieniać się za każdym razem, gdy wiadomość email wychodzi) albo statyczny (niezmienny). W przypadku wysyłek mailowych lepsze są adresy statyczne, ponieważ dynamiczne są narażone na większe działanie filtrów antyspamowych.    . W ten sposób budowana jest reputacja nadawcy wiadomości. Tego typu funkcjonalność powstała, aby pomóc filtrom antyspamowym w „podjęciu decyzji”, czy wiadomości należy zakwalifikować jako spam czy jako bezpieczną wiadomość.

Greylisting polega na czasowym odrzuceniu wiadomości od nieznanego nadawcy. Odrzucenie takie opatrzone jest specjalnym kodem błędu oznaczającym, że serwer będzie próbował dostarczyć wiadomość w późniejszym czasie.

Podstawą greylistingu jest przekonanie, że spamerzy oraz boty wysyłające maile nie będą tracić czasu na powtórne wysyłanie wiadomości na dany adres.
Złą stroną greylistingu jest to, że duże portale, chcące chronić użytkowników swojej poczty, będą opóźniały dostarczanie wiadomości od nieznanych nadawców.

W praktyce oznacza to, że Twoja wiadomość może pojawić się na skrzynkach odbiorców dużo później niż pierwotnie zakładałeś. Rozwiązaniem jest korzystanie z systemów do email marketingu, których serwery mają dobrą reputację i są znane administratorom portali.

Obecnie podstawą działania nowych zabezpieczeń antyspamowych jest szeroko rozumiana reputacja nadawcy. Z jednej strony filtry te patrzą na tzw. RBL (Realtime Block List), czyli potocznie zwanych „spam list” lub „czarnych listCzarna listaLista opracowana przez odbiorców maili, firmy dostarczające usługę poczty elektronicznej oraz inne podmioty. Obejmuje ona domeny lub adresy IP wszystkich nadawców podejrzanych o wysyłanie spamu. Wiele firm korzysta z czarnych list, aby odrzucić przychodzące wiadomości email, zarówno na poziomie serwera, jak i zanim dotrze ona do skrzynki adresata.”. Są to listy zawierające adresy IP serwerów pocztowych, które rozsyłają SPAM. Dodatkowo część z nich wzbogaca swoją ochronę w oparciu o analizę domeny czy adresu email z jakiego prowadzisz swoją kampanię.

Korzystając z FreshMaila masz pewność, pracujesz z firmą, która dba o reputację swoich IP i ściśle współpracuje z dostawcami skrzynek pocztowych, co gwarantuje tzw. whitlistowanie adresów IP.

3
Rozdział
Pułapki czyhające na email marketera

Spamtrapy

Spamtrapy to adresy mailowe, które nigdy nie były prawdziwe i nie należą do żadnej konkretnej osoby. Ich właścicielami mogą być osoby lub zespoły zajmujące się nadużyciami w Internecie. Efektywne spamtrapy nie są upublicznione i często znajdują się na ukrytych stronach. Jedyną możliwością, aby je zdobyć, jest korzystanie z botów lub programów do nielegalnego pozyskiwania adresów email w Internecie. Czasem spamtrapem mogą stać się również adresy mailowe, które od dawna nie były używane przez właścicieli.

Wysłanie mailingu na adres będący spamtrapem często kończy się trafieniem na listę zablokowanych lub, w przypadku spamtrapów należących do dużych portali, skierowaniem komunikacji do skrzynki SPAMSpamNiechciana wiadomość komercyjna. Zdarza się, że odbiorcy uznają za spam każdy mailing, którego nie chcą już więcej otrzymywać, nawet jeśli wcześniej zapisali się do listy odbiorców. .

spam trap

Single opt-in

Jeśli jesteś stałym czytelnikiem naszych Poradników, zapewne już wiesz, jakimi konsekwencjami grozi korzystanie z formularza zapisu w formie single opt-in. Zagrożenie byciem zakwalifikowanym jako spamer w tym wypadku może wynikać z nieuczciwej działalności Twojej konkurencji.

Jeśli nie wymagasz potwierdzenia adresu mailowego, praktycznie każdy może dopisać do Twojej listy odbiorcówLista odbiorcówBaza danych zawierająca adresy email odbiorców, którzy wyrazili zgodę na przesyłanie przez dysponującego listą wiadomości komercyjnych.   dowolny adres email, w tym spamtrap(!). Wysłanie mailingu na tak dopisany adres może skutkować skargą lub blokadą. Małe są także możliwości wytłumaczenia się z tak zaistniałej sytuacji.

Single opt-in naraża Cię też na tzw. list bombing, czyli masowe zapisywanie spamowych lub nieistniejących adresów mailowych na Twoją listę, przy tym mocno obniżając jej jakość.

Zakup bazy danych

Jest to jeden z najgorszych wyborów, kumulujących w sobie to wszystko, co zostało napisane wyżej. Osoby w takiej bazie nigdy nie wyraziły (i nie wyrażą) zgody na to, żebyś się z nimi komunikował. Chętnie za to oznaczą Twoje wiadomości jako SPAM lub złożą na Ciebie skargę do PUODO. Zakupiona baza danych będzie zawierała wszelkiej maści spamtrapy, a także będzie nielegalna.

Zablokowanie wysyłek u wszystkich dostawców usług pocztowych to dla każdego marketera koniec marzeń o sprzedaży w internecie.

kupowanie baz danych

4
Rozdział
Co należy robić…

dobre praktyki

  • Unikaj wiadomości cięższych niż 50-60kB
  • Pozbądź się niepotrzebnych tekstów i obrazków
  • Postaraj się, aby design wiadomości kojarzył się z Twoją stroną wwwAdres internetowyAadres strony internetowej, na który zostanie przeniesiony użytkownik po jego kliknięciu lub wpisaniu w pasek adresu przeglądarki. Zwykle jest wyróżniony w tekście poprzez inny kolor i styl. Składa się zazwyczaj z protokołu (najczęściej http:// lub https:// dla zabezpieczonych stron), hosta/domeny (np. app.freshmail.pl) oraz z opcjonalnej ścieżki (np. /logowanie), np. http://app.freshmail/logowanie . To sprawi, że odbiorcaOdbiorcaOsoba, która wyraźnie poprosi o dołączenie do listy odbiorców, np. przez wypełnienie formularza zapisu do newslettera i wyrazi zgodę na otrzymywanie wiadomości.   od razu będzie wiedział od kogo pochodzi wiadomość
  • Umieść logotyp w lewym górnym rogu wiadomości, będzie widoczny już na początku wiadomości
  • Wykorzystuj double opt-in jako formę zapisu do newsletteraZapis do newsletteraProces, w którym osoba wypełnia formularz na stronie internetowej, aby dołączyć do listy odbiorców.
  • Postaraj się, aby adres “odpowiedz do” był taki sam jak adres nadawcy
  • Nie używaj adresu nadawcy w popularnej domenie, np. gmail, wp czy onet. Stosuj własną domenę.
  • Zawsze dodawaj link rezygnacji na końcu lub na początku wiadomości
  • Dziel duże grafiki na mniejsze elementy
  • Unikaj słów, które kwalifikowane są jako niebezpieczne (wykonaj test antyspamowy)
  • Zawsze wysyłaj wiadomość w formacie htmlFormat HTML + TXTWiadomość, która zawiera format HTML i TXT. Programy pocztowe, które nie będą mogły odtworzyć wiadomości w formacie HTML, wyświetlą ją w formacie TXT. Należy pamiętać, że wyświetlenie wiadomości w formacie TXT uniemożliwi zraportowanie jej w kontekście otwarć.+tekst
  • Unikaj używania Caps Locka
  • Używaj altów (czyli tekstów pod obrazkami), aby zwiększyć ilość tekstu w wiadomości
  • Dodawaj atrybuty „title” w linkach i head’zie wiadomości
  • Komunikuj się z odbiorcami regularnie

 

5
Rozdział
Czego nie robić nigdy…

pułapki

  • Nie pisz wielkimi literami - filtry antyspamowe wykrywają teksty pisane Caps Lockiem
  • Nie nadużywaj krzykliwych kolorów, które nie nawiązują do Twojej identyfikacji - odbiorcaOdbiorcaOsoba, która wyraźnie poprosi o dołączenie do listy odbiorców, np. przez wypełnienie formularza zapisu do newslettera i wyrazi zgodę na otrzymywanie wiadomości.   może źle zrozumieć Twoje intencje i oznaczyć Cię jako spamera
  • Nie używaj potrójnych wykrzykników (!!!) lub znaków zapytania (???) - taki zabieg często stosowali spamerzy, więc filtry antyspamowe na to reagują
  • Nie wprowadzaj w błąd tematem wiadomości - możesz stracić zaufanie odbiorcy
  • Nie używaj dużej ilości obrazków bądź wiadomości składającej się tylko z obrazka - zbyt ciężkie wiadomości często wpadają do spamu
  • Nie używaj dużych obrazków - spamerom nie opłaca się inwestować czasu w poprawne przygotowanie kodu HTMLFormat HTML + TXTWiadomość, która zawiera format HTML i TXT. Programy pocztowe, które nie będą mogły odtworzyć wiadomości w formacie HTML, wyświetlą ją w formacie TXT. Należy pamiętać, że wyświetlenie wiadomości w formacie TXT uniemożliwi zraportowanie jej w kontekście otwarć., filtry antyspamowe się tego nauczyły i karają za lenistwo
  • Nie kupuj list adresowych - mogą zawierać spamtrapy a dodatkowo odbiorcy będą oznaczać Cię jako spamera lub zgłaszać na Ciebie skargi. Takie działanie jest też nielegalne!
  • Nie dodawaj „Re:” lub „Fwd:” w temacie wiadomości - sztuczne tworzenie wrażenia ciągłości w komunikacji może poważnie zrazić Twoich odbiorców
  • Nie używaj zbyt małej lub zbyt dużej czcionki - filtry antyspamowe z pewnością na nie zareagują
  • Nie używaj noreply@firma.pl lub tym podobnych adresów, na które odbiorcy (nie) mogą odpowiedzieć
  • Nie ukrywaj nigdzie linku wypisu z newslettera

6
Rozdział
Twoja reputacja

Na szczęście możesz pozytywnie działać na swoją reputację jako nadawcy.

Jeżeli odbiorcyOdbiorcaOsoba, która wyraźnie poprosi o dołączenie do listy odbiorców, np. przez wypełnienie formularza zapisu do newslettera i wyrazi zgodę na otrzymywanie wiadomości.   zapisują się na Twoją listę subskrypcyjną, poproś ich, aby dodali Twój adres email do listy kontaktów. Dzięki temu w przyszłości zagwarantujesz sobie większą efektywność kampanii. Jednocześnie musisz w takim wypadku pamiętać, aby adres, z którego wysyłasz wiadomości, był zawsze taki sam.

Skoro już mowa o adresie pocztowym, z którego piszesz - pamiętaj, że część zabezpieczeń antyspamSpamNiechciana wiadomość komercyjna. Zdarza się, że odbiorcy uznają za spam każdy mailing, którego nie chcą już więcej otrzymywać, nawet jeśli wcześniej zapisali się do listy odbiorców. owych bada spójność adresu nadawcy z adresem “odpowiedz do”, dlatego staraj się wykorzystywać adres w tej samej domenie. A najlepiej jakby był to ten sam adres.

Drugą stroną Twojej reputacji to jest to, jak postrzegają Cię Twoi odbiorcy. Co oznacza, że część dostawców poczty bada, jaki odsetek Twoich wiadomości jest otwierany i klikany przez odbiorców i co ważniejsze - ilu z nich klika w przycisk “zgłoś spam”. Rozwiązaniem ostatniego problemu jest umieszczanie w widocznym miejscu linku do rezygnacji z otrzymywania wiadomości.

Jeżeli ktoś niezadowolony z tego co i kiedy przesyłasz zobaczy go, to najprawdopodobniej wypisze się z listy odbiorcówLista odbiorcówBaza danych zawierająca adresy email odbiorców, którzy wyrazili zgodę na przesyłanie przez dysponującego listą wiadomości komercyjnych.   zamiast oznaczać Cię jako spamera.
I rzecz najważniejsza - jeżeli ktoś się wypisze, to uszanuj jego decyzję i nie próbuj przesyłać mu wiadomości po raz kolejny.

stopka

Newsletter: Avon

Na otwieralność i klikalność Twoich kampanii wypływa treść, jaką przesyłasz do swoich odbiorców oraz czas i częstotliwość z jaką to robisz. Pamiętaj – ludzie zostawili Ci swój adres, bo oczekiwali od Ciebie przesyłania wartościowej dla nich treści. 

Co z użytkownikami Gmaila?

Biorąc pod uwagę fakt, że coraz więcej Polaków korzysta z poczty Gmail, warto pochylić się również nad sposobami na lepszą dostarczalność wiadomości mailowych na skrzynki pocztowe w tej domenie.

Jednym z kluczowych czynników decydujących, czy wysyłane przez Ciebie wiadomości będą wyświetlały się w skrzynce odbiorczej jest zaangażowanie odbiorcy.

Wpływa na to:

  • Otwarcie wiadomości - dlatego skup się na tym, żeby temat zachęcał odbiorcę do otwarcia maila, a nadawca był dla niego wiarygodny. Pamiętaj, jeśli chcesz, aby Twój temat nie został przez Gmail "ucięty", zastosuj maksymalnie 70 znaków (w wersji mobilnej wyświetla się ok 30-35 znaków).
  • Kliknięcie w link - stosuj wyraźne i zachęcające CTA, pisz językiem korzyści.
  • Przeniesienie do innej zakładki - w Gmailu mamy możliwość przenoszenia wiadomości między zakładkami. Jeśli odbiorca uzna, że wiadomość znajdującą się w np. Promocjach warto przenieść do zakładki Główne, system to wykryje i kolejne wiadomości nie tylko nie będą wpadać do spamu, ale również będą pojawiać się w preferowanej zakładce, co siłą rzeczy zwiększy ich otwieralność.
  • Odpowiedź na wysłanego maila
  • Przesłanie wiadomości dalej
  • Dodanie nadawcy do listy kontaktów
  • Oznaczenie “To nie jest SPAM”