FreshMail
wpis utworzony
wpis edytowany
Zapis do newslettera zgodny z prawem – jak to zrobić?
Powrót do listy wpisówJak już zapewne wiesz, we FreshMailu wymagamy zbierania adresów email zgodnie z prawem. Do tego służy nam model double opt-in. W tym artykule chcę Ci przybliżyć, dlaczego jest to tak ważne i jakie niesie dla Ciebie korzyści.
Krótkie przypomnienie, czym jest model double opt-in
Jest to model wykorzystujący dwuetapowy zapis do newslettera, pozwalający na gromadzenie w swoim koncie wyłącznie istniejących i zweryfikowanych adresów email.
W idealnym rozwiązaniu wygląda to następująco: zainteresowany Twoją ofertą Użytkownik zapisuje się do newslettera na Twojej stronie internetowej, następnie na podany adres wysyłany jest do niego automatycznie email z linkiem aktywacyjnym. Po kliknięciu w link, adres email zostanie aktywowany w Twojej bazie.
Przy okazji zachęcam Cię do zapoznania się z naszym artykułem dotyczącym tego, jak możesz zabezpieczyć swój formularz przed tzw. “bombą pocztową”.
Jak ustawić we FreshMailu zapis do newslettera w modelu double opt-in?
Jeśli dodajesz nową listę, w trakcie jej tworzenia pojawia Ci się pop-up z parametrami listy. W polu “Typ” pozostaw opcję domyślną, czyli double opt-in.
Jeśli nie masz pewności, czy Twoja lista jest w modelu double opt-in lub wiesz, że ustawiona jest w modelu single opt-in i chcesz to szybko zmienić, wejdź w parametry swojej listy po lewej stronie menu i w polu Typ listy ustaw double opt-in.
Co Ci to daje w praktyce?
Dzięki takiemu rozwiązaniu, po pierwsze, masz pewność, że osoba która dopisała się do Twojej listy, faktycznie ma dostęp do danego konta, a po drugie wiesz, że dopisany email istnieje, tak więc nie będzie trzeba się martwić faktem wysyłania i płacenia za wysyłkę na nieistniejące adresy email (które, swoją drogą, powodują odbicia twarde, niekorzystne dla Twojej reputacji nadawcy).
Taka lista jest też bardziej wartościowa – masz pewność, że osoba świadomie podjęła decyzję o otrzymywaniu od Ciebie newslettera, co za tym idzie - chętniej będzie je otwierać i klikać w linki w niej zawarte, a to dobrze wpływa na docieranie Twoich kolejnych wiadomości na skrzynki odbiorców.
Zapis do newslettera w metodzie double opt-in, a prawo
Model double opt-in jest też w pełni zgodny z wymaganiami stawianymi przez RODO i polskie prawo - masz pewność, że subskrybent wyraził zgodę na otrzymywanie od Ciebie newsletterów. Art. 24. 1 Ustawy o świadczeniu usług drogą elektroniczną z dnia 18 lipca 2002 roku mówi: "Kto przesyła za pomocą środków komunikacji elektronicznej niezamówione informacje handlowe, podlega karze grzywny".
Mam bazę, ale...
Zdarza się często, że posiadasz bazę, którą zebrałeś na targach, konferencjach, czy w innym miejscu, ale za pomocą papierowych formularzy. Wszystkie wymagane zgody posiadasz, jednak baza nie jest zweryfikowana. W tej sytuacji proponujemy Ci dwa rozwiązania:
1) Po zebraniu bazy wyślij do odbiorców maila z potwierdzeniem subskrypcji. Taki mail powinien być wysłany poza systemem FreshMail, w celu weryfikacji poprawności adresów e-mail. Odbiorcy, którzy w mailu potwierdzą subskrypcję, będą odbiorcami w pełni potwierdzonymi (zarówno pod względem wyrażenia zgód, jak i poprawności adresu e-mail).
Następnie do systemu FreshMail powinny być zaimportowane tylko adresy, które potwierdziły w ten sposób subskrypcję.
2) Drugą opcją jest korzystanie z bezpłatnej aplikacji FreshForm (dostępnej na tablety z systemem iOS oraz Android), która pozwala w łatwy sposób powiększać bazę odbiorców o nowe, potwierdzone adresy - już na etapie jej zbierania. Warunkiem jest tylko, by lista, którą podepniesz do danego formularza, miała zaznaczony double opt-in.
To rozwiązanie z powodzeniem zastąpi Ci papierowe formularze.
Poznaj więcej informacji na temat FreshForma.
Zobacz, jak robią to inni
Zainspiruj się dobrymi przykładami maili potwierdzających i zobacz, że wiadomości double opt-in wcale nie muszą być nudne!