Obserwuj nasze profile social media

  • Marti Wróbel

    Witam
    Ja mam swoja bazę danych, mała firma, ręczne wysylane newslettery, czy w takim przypadku, musze rozełac do tych osób zapytanie o zgodę na wysyłanie newsletterów ? co w przypadku gdy ktoś nie odpowie ?

  • „Od wejścia w życie RODO sytuacja taka
    nie będzie mogła mieć miejsca. W końcu wpisanie adresu w celu pobrania poradnika nie równa się wyrażeniu zgody na otrzymywanie np.
    newsletterów. Użytkownicy powinni więc mieć możliwość zaznaczenia, czy
    chcą dostawać informacje oraz jakiego typu. Przykładowo na formularzu
    zapisu powinny być oddzielne formułki ze zgodą na przetwarzanie danych wcelach otrzymywania informacji handlowych, a osobno w celach
    marketingowych. Co więcej, checkboxy obok zgód powinny być domyślnie odznaczone, by administrator danych miał pewność, że użytkownik świadomie i dobrowolnie je zaznaczył.”

    Z innego artykułu:

    „Według RODO zgoda musi być:
    a) dobrowolna
    b) świadoma
    c) konkretna i jednoznaczna

    Oznacza to, że jest wyrazem woli użytkownika, dlatego, aby zbierać bazę w prawidłowy sposób, należy stosować model double opt-in oraz nie uzależniać realizacji usługi od wyrażenia zgody.”

    Mam na stronie do pobrania ebooka, wpisanie adresu email wiąże się z zapisaniem na listę mailingową. Czy dobrze rozumiem, że od 25 maja czytelnicy powinni mieć możliwość pobrania ebooka, nawet jeśli nie zaznaczą opcji, że chcą otrzymywać newsletter?

    Z góry dziękuję za rozwianie wątpliwości.

    Pozdrawiam

    • Też się nad tym zastanawiam. Ale może jakimś pomysłem jest takie rozwiązanie: zaoferować internaucie zapis na newsletter (a nie ebooka), a ebook dać jako dodatek, prezent na początek.

  • „oddzielne formułki ze zgodą na przetwarzanie danych w celach otrzymywania informacji handlowych, a osobno w celach marketingowych” – czym się różnią cele marketingowe od wysyłania informacji handlowych?

    Serio pytam, bo jak patrzę na ustawową definicję informacji handlowej, to nie potrafię podać przykładu działań marketingowych, które nie niosłyby „…informacji przeznaczonych do promowania, bezpośrednio lub pośrednio, towarów, usług lub wizerunku
    przedsiębiorstwa, organizacji lub osoby prowadzącej działalność
    handlową, gospodarczą, rzemieślniczą lub wykonującą zawód regulowany…”.

    • Szymon

      Panie Marku, rozumiem Pana wątpliwości. Rozdzielenia tych dwóch zgód wymaga RODO i dlatego o tym napisałem. A odpowiadając na Pana pytanie, już w świetle dzisiejszego prawa zawsze trzeba indywidualnie ocenić czy mamy do czynienia z marketingiem czy informacją handlową. Informacją marketingową jest na przykład wysłany do odbiorcy w ramach korzystania przez niego z newslettera komunikat o konkursie, w którym do wygrania jest produkt X. Służy on do promowania towaru i osiągnięciu efektu handlowego natomiast w świetle Ustawy o świadczeniu usług drogą elektroniczną nie jest to informacją handlową. Informacją handlową nie są też: informacje odnoszące się do towarów, usług lub wizerunku przedsiębiorstwa, organizacji lub osoby, opracowywane w sposób niezależny, w szczególności jeżeli są one udzielane bez wzajemnych świadczeń finansowych.

      • Michał Sowa

        „Tradycyjny” newsletter sklepu internetowego, z pokazaniem nowości, bestsellerów sklepu – wymaga więc tylko zgody na cele marketingowe? Nie jest to przecież informacja handlowa, nie ma tu wzajemnych świadczeń finansowych. Może Pan to potwierdzić?

        • Michał Sowa

          ….i co właściwie w świetle RODO jest „informacją handlową”.?

          • Szymon

            Panie Michale, RODO nie definiuje, co jest „informacją handlową”. Możemy taką informację znaleźć w przepisach polskiego prawa. To, co opisał Pan odnośnie „tradycyjny newsletter” wpisuje się w to, co według polskiego prawa jest informacją handlową, dlatego bezpieczniej będzie zebrać również taką zgodę.

  • Piotr Wódkowski

    „Właściciel sklepu internetowego zgodnie z prawem powinien przed dokonaniem transakcji uzyskać zgodę na przetwarzanie danych osobowych w celu realizacji zamówienia.” Według mnie to nieprawda zarówno w aktualnym jak i nowym stanie prawnym. W aktualnej ustawie o ochronie danych osobowych, konieczność przetwarzania danych dla realizacji umowy jest samodzielną (odrębną od zgody) przesłanką pozwalającą na przetwarzanie danych (art. 23 ust. 1 pkt 3). RODO też zawiera podobny przepis (art. 6 ust. 1 lit b). Jeśli się mylę, to poproszę o podstawę prawną.

    • Piotr Plichta

      Przecież to właśnie napisał autor

      • Piotr Wódkowski

        Piotr nie rozumiem. Autor napisał, że trzeba uzyskać zgodę, ja wykazuję że nie trzeba – tak to widzę.

    • Szymon

      Panie Piotrze, zmieniłem nieco ten akapit. Rzeczywiście zgodnie z prawem nie ma wymogu pobierania zgody na przetwarzanie danych w celu realizacji zakupu, co w zasadzie jest logiczne. W praktyce jednak większość e-sklepów zamieszcza taką formułkę w trakcie realizacji zamówienia, a obok niej checkboxy zbierające adresy do newslettera. I właśnie na to chciałem zwrócić uwagę, że działanie takie jest zgodne z prawem, o ile zaznaczenie checkboxa z newsletterem nie jest wymagane.