Co oznacza Double Opt-in i Single Opt-in i kiedy je stosować?

Możesz wykorzystać dwa sposoby budowania listy odbiorcówLista odbiorcówBaza danych zawierająca adresy email odbiorców, którzy wyrazili zgodę na przesyłanie przez dysponującego listą wiadomości komercyjnych.   – po zapisie na Twój newsletter, użytkownik dostanie link aktywacyjny (Double Opt-in) lub po prostu zostanie do niego dodany bez potwierdzenia (Single Op-in). Co jest lepsze? Przeczytaj.

Double Opt-in

Pomocny Pan cytyrynaWe FreshMailu wymagamy zbierania danych w modelu Double Opt-in. 

Oznacza to, że po wpisaniu w formularz danego adresu email zostanie na niego wysłana automatycznie generowana wiadomość z linkiem aktywacyjnym. Po kliknięciu w niego, adres email zostanie aktywowany w Twojej bazie.

Dzięki takiemu rozwiązaniu, po pierwsze, masz pewność, że osoba która dopisała się do Twojej listy, faktycznie ma dostęp do danego konta, a po drugie wiesz, że dopisany email istnieje, tak więc nie będzie trzeba się martwić faktem wysyłania i płacenia za wysyłkę na nieistniejące adresy email. Taka lista jest też bardziej wartościowa – jesteś pewien, że osoba świadomie podjęła decyzję o otrzymywaniu od Ciebie newslettera, co za tym idzie - chętniej będzie je otwierać, a to dobrze wpływa na dostarczalność.

Typ Double Opt-in jest też w pełni zgodny z wymaganiami stawianymi przez polskie prawo, ponieważ masz pewność, że subskrybent wyraził zgodę na otrzymywanie od Ciebie newsletterów. Art. 24. 1 Ustawy o świadczeniu usług drogą elektroniczną z dnia 18 lipca 2002 roku mówi: "Kto przesyła za pomocą środków komunikacji elektronicznej niezamówione informacje handlowe, podlega karze grzywny".

Single Opt-in


pan-cytryna-zlota-rada2Metoda Single Opt-in jest przez nas niedopuszczalna. A to dlatego, że przy jej stosowaniu nie potwierdzasz, czy dana osoba rzeczywiście chciała się do Twojej listy zapisać. Pamiętaj też, że tutaj niekoniecznie ilość zapisanych adresów przekłada się na ich jakość.

Jeżeli ktoś nie potwierdził, że jest użytkownikiem danego konta, ale mimo to chce otrzymywać od Ciebie wiadomości, to udało Ci się uniknąć problemów.

Jednak najpoważniejsze zagrożenie związane z Single Opt-in to posiadanie w bazie adresu osoby, która nie wyraziła zgody na otrzymywanie informacji handlowych, bo za to czekają Cię sankcje ze strony Generalnego Inspektora Danych Osobowych. Może zdarzyć się też tak, że ktoś inny zapisze nie swój adres do Twojej bazy, a maile otrzyma osoba, która nic o tym nie wiedziała. Ryzykujesz więc również zgłoszeniem spamu, a to obniża dostarczalność Twoich maili. Ponadto zapisując do bazy każdy zgłoszony adres, ryzykujesz tym, że zapiszą się do niej boty czy inne spamowe maile, które więcej Ci zaszkodzą niż pomogą. Dlatego bądź ostrożny!

Double Opt-in i single Opt-in we FreshMailu

Aby ustawić parametry, klikasz w zakładkę „OdbiorcyOdbiorcaOsoba, która wyraźnie poprosi o dołączenie do listy odbiorców, np. przez wypełnienie formularza zapisu do newslettera i wyrazi zgodę na otrzymywanie wiadomości.  ”. Odszukujesz Twoją listę, klikasz w jej nazwę, a następnie wybierasz opcję  „Parametry”.

Przechodzisz do etapu, na którym wybierasz typ listy, czyli z rozwijanej listy zaznaczasz sposób, który jest dla Ciebie najbardziej odpowiedni. Domyślnie ustawiony jest typ Double Opt-In, jednak w przypadku, gdy Twoje konto we FreshMailu zintegrowane jest z innymi narzędziami i za ich pomocą wysyłasz wiadomości potwierdzające, to wtedy umożliwiamy ustawienie opcji Single Opt-In, by wiadomości te nie wychodziły również od nas. 

W tym miejscu, warto wspomnieć, że zalecamy wysyłanie zarówno maila w formacie HTMLFormat HTML + TXTWiadomość, która zawiera format HTML i TXT. Programy pocztowe, które nie będą mogły odtworzyć wiadomości w formacie HTML, wyświetlą ją w formacie TXT. Należy pamiętać, że wyświetlenie wiadomości w formacie TXT uniemożliwi zraportowanie jej w kontekście otwarć., jak i TXT (nie wiąże się to z żadnymi dodatkowymi opłatami). Dzięki takiemu rozwiązaniu, masz pewność, że nawet jeśli Twój odbiorca nie zobaczy obrazków, przeczyta tekst.

Potwierdzenie Double Opt-in pozwala Ci ustawić wiadomość z linkiem aktywacyjnym oraz wiadomość powitalną. Aby określić ich treść, przejdź do zakładki Zapis na newsletter, a następnie kliknij Wiadomości potwierdzające.

Pamiętaj, że w treści wiadomościTreść wiadomościMateriał zawarty w wiadomości z wyłączeniem nagłówków wiadomości. Zawiera słowa, obrazki i linki. potwierdzającej musi znajdować się znacznik $$confirmlink$$ – w jego miejsce zostanie wstawiony link potwierdzający zapisanie się do listy. Aby go wstawić, wystarczy kliknąć przycisk Link potwierdzający. Dodatkowo możesz wykorzystać personalizacjęPersonalizacjaMetoda targetowania, dzięki której odbiorca wiadomości może mieć wrażenie, że jest kierowana tylko do niego. Obejmuje ona dodawanie nazwy odbiorcy w temacie lub treści maila lub innych danych z pól dodatkowych., np. wstawiając imię w odpowiednim przypadku lub inne pola dodatkowePole dodatkoweMiejsce, w którym można zbierać dodatkowe informację o odbiorcy, np. jego imię, miasto, czy informacje o kliknięciu w link..

Konta darmowe/trialowe i wiadomość potwierdzająca

Jeżeli używasz darmowego lub trialowego konta, możesz skorzystać z opcji edycji wiadomości potwierdzającej za pośrednictwem naszego Biura Obsługi Klienta. Po kliknięciu w przycisk “Edytuj” wyświetli się pop-up, który umożliwi Ci skontaktowanie się z naszymi konsultantami, którzy wstawią dla Ciebie tekst wiadomości według Twoich instrukcji.

Nadal jednak możesz zmienić temat wiadomości, email nadawcy oraz podejrzeć samą wiadomość.