Email marketing to wciąż najskuteczniejsze narzędzie dotarcia do konsumentów - zwrot z inwestycji z email marketingu osiąga pułap 30:1. Jednak z badań CISCO wynika, że ⅔ maili wysyłanych globalnie to wiadomości uznawane za spam. Dostawcy poczty elektronicznej stoją więc przed trudnym zadaniem, by chronić swoich klientów, blokować ten niechciany ruch, a jednocześnie dbać o dostarczalność legalnych maili, które subskrybenci chcą otrzymywać.

Email-Marketing-ROI

Z Raportu Return Path wynika, że tylko 79% legalnych maili marketingowych wysyłanych globalnie trafia do skrzynek odbiorczych. Nieco wyższa skuteczność email marketingu odnotowywana jest w Europie (83%). A to ze względu na ostrzejsze rozumienie prawa o ochronie danych osobowych.

Legalne zbieranie adresów mailowych, czyli działanie zgodnie z zasadą permission marketing oraz dostarczanie odbiorcom treści, które ich naprawdę interesują, to podstawa skutecznych działań email marketingowych, które przynoszą realne zyski. Dlatego nadawcy, którzy chcą rzeczywiście skorzystać z potencjału email marketingu, powinni znać zasady, o które opiera się działanie filtrów antyspamowych.

Poniższe dobre praktyki przedstawił Guy Hanson podczas ostatniego MailMyDay.

Reputacja Nadawcy to Twój paszport do skrzynki odbiorczej

Reputacja Nadawcy, czyli Sender Score, to dla największych dostawców poczty elektronicznej, takich jak Gmail, najważniejszy wskaźnik oceny Twoich działań. Wiąże się on bezpośrednio z zaufaniem, jakie masz jako nadawca w oczach swoich subskrybentów. Aż 80% otwarć kampanii email marketingowych pochodzi od zaufanych nadawców.

Sender Score - wskaźnik wiarygodności adresu IP nadawcy wiadomości email. Sender Score działa w skali od 0 do 100, z najlepszymi nadawcami w przedziale od 90 do 100, którzy trafiają do skrzynki odbiorczej średnio w 95 +%.

Dostawcy poczty elektronicznej biorą pod uwagę następujące wskaźniki, by wyznaczyć reputację nadawcy, w tym:

  • Zgłoszenia jako spam,
  • Pułapki (spam-trapy),
  • Nieznani użytkownicy,
  • Jakość infrastruktury wysyłkowej,
  • Obecność na białej liście (whitelist) lub czarnych listach (blacklist) nadawców,
  • Stopień zaangażowania odbiorców w otrzymywane wiadomości mailowe.

Poprawa tych kryteriów w oczach filtrów antyspamowych prowadzi do lepszej jakości i skuteczności wysyłanych kampanii. Nie ważne w jakim miejscu plasujesz się obecnie na 100-stopniowej skali, zawsze możesz poprawić swój wynik.

Sender Score < 70

Powinieneś szczególnie skupić się na poprawie wskaźników, które wpływają na dostarczalność maili marketingowych.

Sender Score > 70

Powinieneś szczególnie popracować nad tym, by Twoi subskrybenci otrzymywali jak najbardziej dopasowane do swoich potrzeb treści, by zachęcić ich do otwierania Twoich kampanii.

Sender Score > 80

Masz bardzo dobrą reputację i kwalifikujesz się, by otrzymać certyfikat dostarczalności, oraz trafić na białą listę nadawców (whitelist). Tu możesz ubiegać się o akredytację Return Path.

Jak poprawić swoją Reputację Nadawcy

Zmniejsz ilość skarg i oznaczeń jako spam

Badania DMA wskazują, że ogromna ilość skarg pochodzi z maili marketingowych, na które nie da się odpisać ani z nich wyrejestrować. Najważniejszym jest, byś pozwolił swoim subskrybentom zrezygnować z subskrypcji.

Zobacz jak dodać link rezygnacji w FreshMailu tutaj.

Link rezygnacji powinien być dobrze widoczny, możesz nawet wypróbować umieścić go na górze wiadomości, zamiast w stopce.

link wypisu

Warto też, abyś skorzystał z możliwości dania swoim subskrybentom możliwości oceny Twojego maila. Na przykład na stronie docelowej, gdzie ktoś po naciśnięciu linka rezygnacji, potwierdzi powód takiego ruchu. Tym samym kompromisowo, w takim miejscu możesz go jeszcze zachęcić do wypełnienia krótkiej ankiety preferencji nt. otrzymywanych od Ciebie wiadomości i przekonać do pozostania na Twojej liście, ale - przykładowo - przy rzadziej wysyłanych wiadomościach.

Pamiętaj o czynnikach zewnętrznych, takich jak przykładowo zły PR, które mogą wpływać negatywnie na całą komunikację, jaka wychodzi od Twojej marki, niezależnie od kanału komunikacji. Prawie 20% skarg antyspamowych ma swoje źródło zupełnie poza wysyłkami mailowymi, powinieneś być świadomy takich zewnętrznych bodźców i odpowiednio na nie reagować, jeśli występują.

Dbaj o jakość zbieranych danych

Dostawcy poczty elektronicznej asocjują nadawców o wysokiej reputacji z niskim wskaźnikiem odbić. Dlatego zarządzanie odbiciami powinno być Twoim priorytetem. Jak to zrobić dobrze? Zacznij od postaw i zbieraj subskrybentów w metodzie double opt-in. Wtedy dasz im możliwość potwierdzenia zapisu i będziesz mieć pewność, że adresy mailowe, które wpadają do Twojej listy, rzeczywiście istnieją, a ich właściciele wyrazili chęć na otrzymywanie od Ciebie komunikacji mailowej.

Zarządzaj odbiciami automatycznie w swoim systemie do email marketingu. Klikając na “Twoje konto” w menu górnym, a następnie na “Opcje” w menu bocznym, przejdziesz do podstrony z ustawieniami Twojego konta we FreshMailu. W sekcji “Zarządzanie subskrybentami” znajdziesz dwa pola, w których możesz ustawić odpowiednie wartości odbić, czyli określić, po ilu odbiciach twardych i miękkich nastąpi dezaktywacja danego subskrybenta. Najlepiej ustawić wartość 1 dla odbić twardych i wartość 4 dla odbić miękkich.

Zapewnij odpowiednią infrastrukturę

Odpowiednia infrastruktura nadawcy obejmuje takie elementy jak:

  • Dostosowanie ustawień połączeń i przepustowości dla każdego głównego dostawcy poczty elektronicznej.
  • Standardowe uwierzytelnianie, takie jak Sender Policy Framework (SPF) i / lub użycie technologi DKIM do cyfrowego podpisywaniu wiadomości pocztowych. Wiadomości bez tych elementów będą miały w avatarze czerwony znak zapytania.
  • Obecność linku wypisu z listy we wszystkich nagłówkach wiadomości.
  • Obecność standardu szyfrowania TLS (Transport Layer Security). Wiadomości, które są wysyłane bez użycia TLS, będą się wyświetlać w Gmail jako uszkodzone z czerwoną kłódką.

Zwiększ zaangażowanie odbiorców

Skrzynka pocztowa każdego odbiorcy tworzy własną definicję SPAMu, w oparciu o sygnały, które otrzymuje od jej właściciela. Dla Ciebie ważne jest, aby sygnałów pozytywnych było więcej niż tych negatywnych.

Przesyłanie wiadomości dalej

To bardzo pozytywnie oceniana przez filtry antyspamowe akcja. Zastanów się, jak zaprojektować oferty, którymi odbiorcy będą chcieli się dzielić. Możesz przykładowo oferować grupowe zniżki, albo po prostu w odpowiedni sposób poprosić: "Wiemy, że twój mąż / chłopak może potrzebować tej przypominajki przed Walentynkami!" ;)

Odpowiedz do

Bardzo pozytywnie widziany wskaźnik dialogu, a nie tylko jednokierunkowy przekaz informacji od nadawcy do odbiorcy. Pozbądź się adresu "noreply" - niech Twoi odbiorcy wiedzą, że na drugim końcu jest prawdziwa osoba. Zachęcaj ich do kontaktu, stosując przykładowe CTA: "Możemy Ci pomóc", "Powiedz nam, co możemy poprawić?".

Oznaczenie jako nie spam

Jeśli Twój email wpadł do folderu spam, a odbiorca sam go z niego przeniósł do skrzynki odbiorczej, jest to istotny wskaźnik dla filtrów antyspamowych, że popełniły błąd, a Twój email jest naprawdę istotny. Jak wysyłać istotną komunikację? Poznaj potrzeby swoich odbiorców i nie wysyłaj generycznych maili.

Wiadomość usunięta bez przeczytania

Widziane negatywnie. Czeka Cię sporo pracy nad tym, aby tworzyć ciekawe tematy i personalizować wiadomości. O dobrych praktykach w tworzeniu ciekawych tematów wiadomości poczytasz tutaj.

Obserwuj nasze profile social media

  • https://netteria.net Sławomir Własik

    Mnie najbardziej rozwalają maile z propozycjami usług w jakiej działa moja firma. Czy to tak naprawdę trudno sprawdzić do kogo się wysyła? Jakoś profilować taką listę mailingową?

  • Paweł

    A jak można sprawdzić swój score sender?