Pierwszy email na świecie został wysłany w 1971 roku. Pierwszy newsletter z ofertą promujący maszyny DEC został wysłany do 400 osób w 1978 roku - czyli prawie 40 lat temu!

Dlatego email marketing w świecie Internetu to staruszek, szczególnie jeśli porównamy go do innych narzędzi marketingowych. Teraz przypatrz się zdjęciu. Jak wyglądają Twoje działania email marketingowe? Jesteś bliżej ku temu, by "odpicować" swoje kampanie? Czy najchętniej wysłałbyś je na złom? W artykule postaram się udowodnić Ci, że warto wykorzystać doświadczenie staruszka i się z nim przeprosić.

personalizacja-6

Kilka statystyk na start:

  • 36% polskich internautów stosuje AdBlocki.
  • 8% badanych nie chce otrzymywać żadnych ofert reklamowych (wg badań Marketing Sherpa)
  • 54% respondentów przyznaje, że to właśnie email jest dla nich najlepszym kanałem, jeśli chodzi o otrzymywanie informacji o nowościach i promocjach.

Warto też zauważyć, że według badania IAB Polska „Biznes w sieci” (sierpień 2016) z email marketingu korzysta 59% specjalistów od marketingu (globalnie ta liczba wynosi aż 82%). Co oznacza, że w Polsce rynek ten nie osiągnął jeszcze pełni swoich możliwości.

Biorąc pod uwagę powyższe dane, można powiedzieć, że staruszka czeka druga młodość :) Jednak bardzo dużo zależy od postępowania email marketerów. To w ich rękach jest, jak ten kanał komunikacji będzie postrzegany przez subskrybentów.

Dlatego w tym artykule chcę podkreślić szczególne znaczenie personalizacji, która pozwala na jeszcze lepsze docieranie do odbiorców i proponowanie im realnych korzyści. Według ostatnich badań FreshMaila personalizacja email marketingu jest mocno zaniedbana - stosuje ją tylko 13% marketerów. Najwyższy czas to zmienić!

Pobierz cały raport Email marketing w liczbach i dowiedz się więcej o działaniach konkurencji i zachowaniach odbiorców

Zobacz raport!

Po pierwsze: popatrz na swoje działania oczami subskrybentów

Według statystyk, najczęstszymi powodami wypisów z list jest zbyt częsta wysyłka maili i nieodpowiednia komunikacja, która nie jest związana z zainteresowaniami subskrybenta.

Dlatego na początek mam dla Ciebie zadanie. Zastanów się nad tym, co charakteryzuje Twojego klienta. Czego tak naprawdę poszukuje na Twojej stronie? Na jakim jest etapie w lejku sprzedażowym? Przemyśl dokładnie, jakich treści odbiorca oczekuje na swojej skrzynce pocztowej.

Przykładowo w branży B2B dla osoby, który odwiedziła Twoją stronę, wstępnie zapoznała się z ofertą i zapisała się na newsletter - interesujące będą treści edukacyjne. Z kolei w sklepie internetowym, w którym klient regularnie kupuje produkty z różnych kategorii, warto sprawdzić, co zakupił ostatnio i przesłać mu ofertę cross-sellingową lub up-sellingową.

Zobacz jak zrobił to sklep internetowy adidas. Po dokonaniu przeze mnie zakupów w ich sklepie internetowym, dostałam maila z prośbą o ocenę wybranego produktu. Dodatkowa zniżka zachęca do ponownego skorzystania z ich oferty.
personalizacja-1

Myślisz personalizacja, mówisz “imieniem”?

Zastosowanie imienia odbiorcy w wysyłanej wiadomości to najbardziej znany sposób na personalizację. Jednak metod na to jak lepiej dopasować wiadomość do finalnego odbiorcy jest całe mnóstwo.


System FreshMail pozwala na personalizację prawie każdego elementu Twojej kampanii. Od parametrów mailingu takich jak: temat, nazwa oraz email nadawcy, do każdego elementu treści (tekst, grafiki, linki). Warunkiem jest to, aby dane, na podstawie których odbywać się będzie personalizacja, znajdowały się w polach dodatkowych, przypisanych do adresów email.

Aleksandra Adamczyk Customer Relationship Manager

W systemie FreshMail masz możliwość wyboru podpięcia zapisu na newsletter na swojej stronie internetowej.

Zobacz w poradniku jak to zrobić:
Jak podpiąć zapis na newsletter

Najczęściej zbieraną daną przez marketerów jest sam email. Jednak pamiętaj, że warto czasem wykorzystać więcej informacji o subskrybentach. Szczególnie, jeśli oferujesz wartość dodatkową, taką jak darmowy e-book, zniżki na pierwsze zakupy, czy wartościowy content dostarczany na email, którego nigdzie indziej odbiorca nie znajdzie. Są to mocne strony Twojej oferty, które warto wykorzystać, a w zamian za ekstra korzyść, subskrybenci chętniej podzielą się swoimi danymi.

Przykład

Posiadasz sieć salonów rozsianą po całej Polsce. W różnych miastach organizujesz odmienne akcje promocyjne. Chcesz o tym powiadomić swoich subskrybentów. W tym przypadku dodanie do zapisu na newsletter pola dodatkowego z miejscem zamieszkania lub kodem pocztowym pozwoli Ci na taką personalizację maili, aby odbiorcy otrzymali na swoje maile informacje o akcjach organizowanych w pobliżu ich miejsca zamieszkania.

Poniżej przykład sklepu Sizeer, który zbiera m.in. dane o kodzie pocztowym.

Zrzut ekranu 2017-06-12 o 12.46.44

Personalizacja imieniem - jak to zrobić?

Personalizacja imieniem może spowodować wzrost Open Rate Twoich kampanii nawet o 126% (Badania FreshMaila). Dlatego warto dodać w formularzu zapisu do newslettera pole do wpisania imienia.

Jak zrobić personalizację po imieniu w systemie FreshMail?
Przede wszystkim, jak wcześniej wspominałam, taką daną należy zbierać przy zapisie na newsletter. W poniższym filmiku zobaczysz jak to zrobić.

Pamiętaj, że pole o nazwie $$imie$$ ma specjalne właściwości. Za pomocą dodatkowych przyrostków jest możliwość odmiany imienia przez przypadki.

Zrzut ekranu 2017-06-20 o 13.25.57

Więcej na ten temat zobaczysz w poradniku o personalizacji
Jak personalizować kampanie

Zobacz przykład od Pawła Tkaczyka, który w treści wiadomości aż dwa razy używa imienia odbiorcy wiadomości.

personalizacja-2

Personalizacja nadawcy

A czy wiesz, że we FreshMailu możesz spersonalizować nadawcę wiadomości? Jest to szczególnie przydatna funkcja w firmach handlowych, konsultingowych - czyli wszędzie tam, gdzie szczególne znaczenie ma kontakt klienta ze swoim opiekunem.

Jeśli chcesz spersonalizować nadawcę, musisz mieć do danego adresu email (np. firmaxyz@wp.pl) przypisane w bazie nazwę nadawcy (czyli np. opiekuna handlowego - Szymon z FreshMaila), oraz adres email nadawcy(szymon@freshmail.pl).

Wyobraź sobie taką sytuację:
W dziale sprzedaży każdy klient ma swojego opiekuna handlowego. Chcesz wysłać informację o organizowanym szkoleniu do całej swojej bazy. Co zrobić, aby Twoi klienci chętniej wzięli udział w szkoleniu?
Spowodować, aby myśleli, że zaproszenie wysyła im osobiście ich opiekun. Jak to zrobić? Właśnie przez personalizację nadawcy.

Jak to zrobić?

Zaloguj się do systemu FreshMail. Wejdź w okienko “kreator”, kliknij w “kampanię mailingową”.

Zrzut ekranu 2017-06-20 o 13.20.00

personalizacja-3

W polu nazwa nadawcy dodaj wyrażenie: $$nadawca$$
Następnie w polu Email nadawcy dodaj znacznik: $$email_nadawcy$$
Domyślny email oznacza, że jeśli nie masz do danego klienta przypisanego opiekuna, otrzyma on maila od adresu wpisanego właśnie w tym miejscu. Zaciągnie się on również wtedy, gdy np. adres opiekuna handlowego będzie źle uzupełniony np. z literówką.

Zrzut ekranu 2017-06-20 o 09.55.02

Aby zacząć stosować personalizację nadawcy, należy do każdego klienta i jego adresu email w dodatkowej kolumnie (np. w excelu), przypisać właściwego mu opiekuna. Powinien on wyglądać w ten sposób:

Zrzut ekranu 2017-06-21 o 11.05.17

Wgraj ten plik do systemu FreshMail.
Właśnie w taki prosty sposób możesz spersonalizować nadawcę wiadomości.

Personalizowanie po płci

Chcesz dostarczać do swoich klientów spersonalizowaną ofertę z poprawnym zwracaniem się do subskrybenta, w zależności od płci? Dzięki prostej formule, możesz poprawnie odmieniać końcówki czasowników.

Przykład

Klient zakupił produkt i chcesz wysłać spersonalizowany mailing z podziękowaniem i ekstra zniżką, a Twoja wiadomość ma brzmieć:

“Ostatnio kupiłeś/kupiłaś produkt z naszej obniżki. Dziękujemy! Zobacz nasze kolejne promocje.”

Jak to zrobić? Wystarczy wpisać odpowiednie wyrażenie warunkowe, które w tym przypadku brzmi następująco:

$$if:imie=%a$$kupiłaś$$endif$$ $$if:imie!=%a$$kupiłeś$$endif$$
To wyrażenie oznacza, że jeśli imię kończy się na “a”, wówczas zostanie zastosowane słowo “kupiłaś”. Jeśli tak nie jest - w wiadomości pojawi się słowo “kupiłeś”.

Analogiczna sytuacja ma się do każdego zdania, które chcesz dopasować zgodnie z płcią subskrybentów.

Czy będzie to Szanowna Pani/Szanowny Panie:
$$if:imie=%a$$Szanowna Pani$$endif$$ $$if:imie!=%a$$Szanowny Panie$$endif$$

Czy jakikolwiek czasownik, który odmienia się inaczej przy danej płci.

Zobacz przykład jak zrobiliśmy to we FreshMailu.
personalizacja-maili-przyklad-przed-i-po

Content dynamiczny

Content dynamiczny to rodzaj treści zmieniający się w zależności od tego, do jakiego użytkownika, się ją kieruje. W przypadku email marketingu zastosowanie tego rodzaju treści pozwala dopasować zawartość newslettera do zainteresowań odbiorcy.


Za pomocą contentu dynamicznego możesz tworzyć jeden mailing, w którym treść będzie zmieniać się w zależności od tego, jakim warunkom odpowiadają dane przypisane do danego odbiorcy.
Możesz go wykorzystać na przykład wysyłając odbiorcom treści przypisane do kategorii produktów, które zakupili. Aby to zrobić, potrzebujesz odpowiednich danych, które automatycznie będą zapisywać się na Twojej liście we FreshMailu. Za pomocą API jesteś w stanie zintegrować swój system CRM z listą i przesyłać do niej kategorię zakupionych produktów. Przykładowo jeżeli prowadzisz sklep ze sprzętem AGD/RTV, w polu "kategoria" zapisywać będą się wartości po przecinku: telewizory, lodówki, laptopy itp.
Aleksandra Adamczyk Customer Relationship Manager

Tworząc mailing i wiedząc, jaką kategorię produktu odbiorca zakupił, możesz użyć contentu dynamicznego, aby wysłać odbiorcy ofertę uzupełniającą. Np. jeżeli klient dokonał zakupu laptopa, wysyłasz mu promocję na akcesoria, które się do niego przydadzą. Aby to zrobić, użyj wyrażenia warunkowego, które sprawdza, czy pole “kategoria” zawiera odpowiednią wartość:

$$if:kategoria=%laptopy%$$
Treść z ofertą na akcesoria do laptopów
$$endif$$
$$if:kategoria=%telewizory%$$
Treść z ofertą na nagłośnienie do kina domowego
$$endif$$

Zobacz jak wyrażenia warunkowe prezentują się w mailingu Presto, w którym zastosowaliśmy content dynamiczny.

Zrzut-ekranu-2014-07-15-o-15.06.05

A tak wygląda kod html mailingu z zastosowanym contentem dynamicznym
Zrzut-ekranu-2014-07-15-o-15.10.23

Podsumowanie - personalizacja email marketing

W email marketingu postaw na dopasowanie wiadomości do potrzeb odbiorcy. Pamiętaj, by wykorzystywać różnego rodzaju dane:

  • dane deklaratywne – wszystko, co użytkownik wpisuje samodzielnie;
  • dane behawioralne – uzyskiwane na podstawie kliknięć we wcześniej wysłany newsletter lub na WWW;
  • dane transakcyjne – pochodzące z wcześniejszych zakupów

I "odpicuj" swoją brykę pod nazwą email marketing :)

Obserwuj nasze profile social media

  • Aww, dzięki za wspomnienie, Renato ;))))

    • Renata z FreshMaila

      Ochh nie ma za co, Pawle :) miło było ponownie zainspirować się Twoim newsletterem ;-)