Co to jest Open Rate i jak go obliczyć?

Zastanawiasz się czym jest wskaźnik Open rateOpen rate (OR)Procentowy wskaźnik, który pokazuje stosunek unikalnie wyświetlonych wiadomości do wiadomości wysłanych. i na jakiej podstawie został obliczony? Czy to on decyduje o sukcesie kampanii? Jaką powinien mieć wartość, żeby spokojnie stwierdzić – „tak, wysyłka się udała”?

Co to jest open rate?

open rate raportZgodnie z „Dobrymi praktykami email marketingu”, przygotowanymi przez grupę roboczą IAB, otwarcia to łączna liczba unikalnie wyświetlonych na ekranie komputera, bądź innego urządzenia, wiadomości email wyrażone w procentach. Oznaczają one stosunek unikalnie wyświetlonych wiadomości do wiadomości wysłanych. 

Open rate = Ilość wyświetlonych maili / Ilość wysłanych maili

Prawdopodobna liczba otwartych wiadomości jest zwykle znacząco większa niż ta określona wskaźnikiem otwarć. Dzieje się tak, ponieważ niektórzy odbiorcyOdbiorcaOsoba, która wyraźnie poprosi o dołączenie do listy odbiorców, np. przez wypełnienie formularza zapisu do newslettera i wyrazi zgodę na otrzymywanie wiadomości.   blokują możliwość dociągania grafik do otwartych wiadomości, która to jest jednocześnie jedną z technik pomiaru ich wyświetleń.

Gdzie we FreshMailu szukać statystyk?

We FreshMailu wysokość parametru Open rate, jaki osiągnęła Twoja kampania, możesz zobaczyć na poziomie raportów. Informacja ta dostępna jest w zakładce snapshot na wykresie kołowym , obrazującym działania odbiorców jako “otwarte”:

podsumowanie

a także u dołu ekranu:

otwarcia i kilki

Jak zliczany jest open rate?

Aby mierzyć ilość otwartych wiadomości, do każdej z nich automatycznie dodawany jest fragment kodu, który żąda przesłania niewielkiego, niewidocznego pliku graficznego z serwera. Kiedy adresaci kampanii otwierają otrzymane od Ciebie maile, ów niewielki obraz pobierany jest przez ich programyFormat HTML + TXTWiadomość, która zawiera format HTML i TXT. Programy pocztowe, które nie będą mogły odtworzyć wiadomości w formacie HTML, wyświetlą ją w formacie TXT. Należy pamiętać, że wyświetlenie wiadomości w formacie TXT uniemożliwi zraportowanie jej w kontekście otwarć. pocztowe, dzięki czemu możesz zarejestrować ile osób faktycznie otworzyło Twoją korespondencję.

Kiedy nie uda się zliczyć otwarć?

  • Ważne, by uzmysłowić sobie, że wskaźnik otwarć nie jest miarą w 100% dokładną. Rejestracja pojedynczego otwarcia może bowiem nastąpić tylko wtedy, gdy program pocztowy Twojego odbiorcy, umożliwia wyświetlanie grafik w dokumentach .html. Jeśli wysyłasz wyłącznie kampanie tekstowe, nie ma sposobu, żeby rejestrować Open rate poszczególnych maili (do wyjątków należy sytuacja, gdy Twoi odbiorcy muszą kliknąć w link, by przeczytać wiadomość). Podobnie osoby czytające Twoje wiadomości .html – bez wyświetlania obrazów nie zostaną zarejestrowane jako otwarte.
  • Kolejną sprawą jest fakt, że odbiorcy mogą posiadać panel podglądu wiadomości w swoich klientach poczty email. Panel taki pozwala wyświetlać Twoje wiadomości automatycznie, więc warto umieścić najważniejszy przekaz tekstowy w obszarze do 250 px wysokości. Możesz także pomyśleć o dołączeniu w treści swojego logotypu bez konieczności pobierania go z serwera, aby wzbudzać zaufanie swoich odbiorców.

Zatem wskaźnika otwarć nigdy nie należy traktować jako sztywną miarę. Jego rzeczywista wartość pozostaje nieznana. Zdecydowanie lepiej jest traktować go jako miernik trendów, niż sztywny wyznacznik, który potraktować można jako pewnik przy planowaniu kolejnych kampanii.

Jakie są średnie wskaźniki otwarć?

Na wynik Open rate składa się kilka kluczowych czynników m.in: czas, w którym kampania została przeprowadzona, rozmiar listy, tematyka mailingu i wiele innych.

FreshMail w 2013 roku, przeprowadził badania obejmujące 3 miliardy wysłanych wiadomości marketingowych, które trafiły do 35 milionów indywidualnych odbiorców kampanii email marketingowych. Wynika z niego, że średnie wskaźniki otwarć dla kampanii email marketingowych, prowadzonych z naszego systemu, wynoszą ok. 19,43 %. 

Zobacz również średnie wskaźniki Open Rate i CTR dla różnych branż.

open rate CTR - infografika

 

Warto jednak przypomnieć kilka naszych obserwacji:

  • w miarę powiększania się ilości adresów na liście, wskaźnik otwarć spada;
  • kampanie, które skierowane są do entuzjastów konkretnego tematu odnotowują wyższe wskaźniki otwarć;
  • wyższe wskaźniki otwarć odnotowują kampanie poświęcone tematom branżowym, ze ściśle dobraną listą adresatów.

 Jak mogę podnieść moje wskaźniki otwarć?

Jest bardzo wiele elementów, które mogą zaważyć na wskaźnikach otwarć Twoich mailingów. Poniżej wymieniamy tylko kilka sprawdzonych sposobów zachęcania odbiorców Twoich kampanii do aktywnego otwierania maili.

  • Eksperymentuj z formą tematu. Staraj się umieścić istotne szczegóły na temat treści maila już w polu tematu, zamiast używać standardowych, nudnych i mało zachęcających formuł.
  • Zwróć uwagę na dzień, w którym wysyłasz mailing. Twoi odbiorcy nie lubią poniedziałkowego poranka? Spróbuj zrobić wysyłkę w środę przed południem! Dowiedz się jak najwięcej o ich zwyczajach, dostosuj treść do ich potrzeb i nastroju!
  • Najbardziej istotne informacje umieszczaj zawsze na początku. Czasy, gdy argumentacje rozwijało się od ogółu do konkretu skończyły się co najmniej tysiąc lat temu. Podaj klientowi najistotniejsze informacje na samym początku. Masz wówczas gwarancję, że nawet gdy zniechęci się do dalszej lektury Twojej korespondencji, najważniejsze przesłanie nie umknie jego uwadze.

Poprawa wskaźników otwarć wymaga trzech rzeczy: wiedzy, odwagi i kreatywności. Postaraj się zatem wczuć w sytuację odbiorcy, nie bój się eksperymentować z formą i wychodzić z ciekawymi pomysłami.