Co to jest CTR i jak go obliczyć?

Drugą najważniejszą i najpopularniejszą statystyką, do której zaglądają marketerzy zaraz po wysyłce kampanii mailowej, jest CTRClick-through rate (CTR) Wyrażona procentowo ilość osób, które kliknęły np. reklamę kontekstową lub link sponsorowany w stosunku do liczby ich wyświetleń w wiadomości wysłanej w ramach danej kampanii. Im wyższy CTR, tym więcej wejść na reklamowaną stronę., czyli współczynnik klikalności.

Co to jest CTR?

CTR to skrót od Click Through Rate, czyli współczynnik klikalności. Wyraża on stosunek unikalnych kliknięć w co najmniej jeden link znajdujący się w wiadomości mailowej, w stosunku do wszystkich wysłanych maili i przedstawia się go w procentach. Wskaźnik ten informuje o tym, z jakim zaangażowaniem ze strony odbiorców spotkała się kampania.

CTR = Liczba unikalnych kliknięć / liczba wysłanych maili

Zatem jeśli np. kampania została wysłana do 1000 odbiorców, z czego 42 kliknęło w co najmniej jeden link, CTR wynosić będzie 4,2%.

Gdzie znajdują się statystyki z kliknięć w linki?

Statystyki z kliknięć w kampanię można znaleźć w Raportach, w zakładce Snapshot, w podsumowaniu kampanii na wykresie kołowym (procentowo) oraz pod wykresem (liczba rzeczywista kliknięć).

Podsumowanie raportów

A także niżej, w wykresie przedstawiającym rozkład działań odbiorców w czasie:

Rozkład działań odbiorców w czasie

Jaki jest średni CTR ze względu na branżę?

Podobnie jak w przypadku Open RateOpen rate (OR)Procentowy wskaźnik, który pokazuje stosunek unikalnie wyświetlonych wiadomości do wiadomości wysłanych. , średni CTR uzależniony jest od wielu czynników, w tym: czas wysyłki, wielkość i jakość bazy, a także branża i tematyka, której dotyczy wysyłka.

I tak statystyki te mogą znacząco różnić się od siebie, nawet w obrębie jednej firmy wysyłającej kampanie do swoich odbiorców.

Jeśli chodzi o średni wskaźnik kliknięć z podziałem na branże, przedstawiamy to w raporcie Email Marketing w liczbach 2018.

Podobnie jak w przypadku OR, najniższy średni CTR zauważamy w branży finansowej (0,97%), w e-commerce wynosi on 1,82%, w sektorze publicznym 2,87%, a w przypadku NGO przekracza on 3%.

Zestawienie średnich OR i CTR według branż

Im większy wolumen wysyłki, tym średni CTR się zmniejsza:

Statystyka CTR

Co wpływa na spadek CTR?

Na spadek wskaźnika kliknięć może wpływać wiele zmiennych. Na pewno warto zwrócić uwagę na kilka kluczowych elementów.

  • Linki w kampanii są zbyt mało widoczne lub przyciski nie podlinkowane
  • W wiadomości umieszczonych jest zbyt dużo linków/newsów (zbyt duży wybór generuje brak wyboru)
  • Wiadomość nie jest responsywna (nieprawidłowe wyświetlanie na urządzeniach mobilnych, zbyt mała czcionka i przyciski, w które trudno kliknąć)
  • Oferta jest dla odbiorców mało interesująca
  • Kampania została wysłana w nieodpowiedniej porze
  • Wiadomość nie wyświetla się prawidłowo (np. brak zaciągania obrazków)

Jak zwiększyć CTR swoich kampanii?

Chcąc zwiększyć wskaźnik klikalności wysyłanych kampanii, a co za tym idzie - szansę na konwersję, warto pochylić się na dłużej nad kreacją wiadomości i zastosować kilka praktycznych trików.

  • Układ wiadomości - najważniejsze informacje powinny znajdować się powyżej linii załamania, czyli miejsca, w którym “kończy się” ekran. OdbiorcyOdbiorcaOsoba, która wyraźnie poprosi o dołączenie do listy odbiorców, np. przez wypełnienie formularza zapisu do newslettera i wyrazi zgodę na otrzymywanie wiadomości.   coraz mniej czasu poświęcają na zapoznanie się z ofertą, dlatego w tym obszarze powinni znaleźć wszystko, co potrzebne do podjęcia decyzji “klikam”.
  • Język korzyści - odbiorcy muszą wiedzieć,dlaczego warto kliknąć w dany link
  • Czytelność - jak mówią - co za dużo, to niezdrowo. Dlatego w wiadomości najlepiej umieszczać od 3 do 5 najważniejszych informacji, aby nie przytłoczyć i tak mocno rozproszonego odbiorcę.
  • Podlinkowanie całej kreacji bądź jak największej liczby jej elementów - jeśli w układzie maila znajdują się np. artykuły oraz grafiki, które je obrazują, warto podlinkować zarówno tytuł jak i samą grafikę.
  • Wyraźne CTA (Call to Action) - najlepiej w formie graficznych przycisków lub odróżniających się od reszty tekstu hiperlinków. CTA w formie przycisku może zwiększyć liczbę kliknięć nawet o 45%.
  • Optymalizacja pod kątem mobile - coraz więcej odbiorców otwiera wiadomości na smartfonach. Dlatego już niemal konieczne jest dostosowanie szablonu wiadomości do urządzeń mobilnych.
  • Email nie powinien być jedną dużą grafiką, a najważniejsze informacje nie powinny znajdować się jedynie na grafice - jeśli odbiorca ma zablokowane wyświetlanie obrazków, nie dowie się o ofercie. Również warto pod graficznymi CTA umieścić odpowiedni kod HTMLFormat HTML + TXTWiadomość, która zawiera format HTML i TXT. Programy pocztowe, które nie będą mogły odtworzyć wiadomości w formacie HTML, wyświetlą ją w formacie TXT. Należy pamiętać, że wyświetlenie wiadomości w formacie TXT uniemożliwi zraportowanie jej w kontekście otwarć., który przypomina CTA.
  • Stosowanie segmentacji, czyli dzielenie bazy odbiorców na mniejsze grupy, charakteryzujące się jakąś wspólną cechą, np. zainteresowaniami czy miejscem zamieszkania i wysyłanie im dedykowanych kampanii.
  • Stosowanie personalizacjiPersonalizacjaMetoda targetowania, dzięki której odbiorca wiadomości może mieć wrażenie, że jest kierowana tylko do niego. Obejmuje ona dodawanie nazwy odbiorcy w temacie lub treści maila lub innych danych z pól dodatkowych. - wykorzystując dane, które odbiorcy sami o sobie udostępniają (imię, miejsce zamieszkania, a także aktywność wobec wcześniejszych maili czy aktywność na stronie), można z powodzeniem dopasować kreację do potrzeb poszczególnych subskrybentów, przez co zwiększyć szansę na klik i konwersję.

Zobacz też: Najlepsze sposoby na poprawę współczynnika kliknięć (CTR)