Prowadzisz działania email marketingowe i chcesz zwiększyć ilość kliknięć w swoich kampaniach? Skup się na stworzeniu skutecznego CTA. Ten mały element potrafi dużo więcej, niż może Ci się wydawać.

Twój odbiorca, przytłoczony ogromem informacji i mnóstwem maili w skrzynce, zwróci uwagę tylko na te wiadomości, które w jakiś sposób wyróżniają się wśród innych. Ma tylko kilka sekund na podjęcie decyzji o tym, czy kliknąć w umieszczony w nich link.

Zobacz jak go do tego przekonać poprzez chwytliwe i rzucające się w oczy CTA.

skuteczne cta

Wyraźne wezwanie do działania, sprawia, że użytkownik wie gdzie kliknąć i dokąd zostanie przekierowany.

Dodatkowo, użycie wyraźnego CTA w formie przycisku może zwiększyć liczbę kliknięć w CTA nawet o 45%.

Czym właściwie jest CTA?

CTA (eng. Call To Action), czyli wezwanie do działania to link, po kliknięciu którego użytkownik przenosi się w miejsce docelowe, czyli np. na landing page, kartę produktu w e-sklepie czy stronę z logowaniem do aplikacji.

CTA może przybierać różne formy - podkreślonego tekstu, graficznego przycisku lub ikony, która swoim wyglądem jednoznacznie sugeruje użytkownikowi co stanie się po kliknięciu.

Towarzyszący CTA tekst najczęściej wyrażony jest jako wezwanie do wykonania pewnego działania.

Znajdziesz więc takie Call To Action, które np. zachęcają do przeczytania całego artykułu (Czytaj więcej...), kupienia produktu (Kup teraz!) czy założenia darmowego konta w aplikacji (Wypróbuj darmowe konto).

Dobre praktyki stosowania CTA

Aby Twoje call-to-action konwertowało (czyli było chętnie klikane) musi przede wszystkim zwracać na siebie uwagę od pierwszych chwil wejścia na stronę lub otwarcia wiadomości.

Dlatego tworząc skuteczne CTA skup się na tym, aby:

  • Znajdowało się ono ponad linią załamania mailingu, to obszar któremu odbiorcy poświęcają 80% swojej uwagi. Dla zwiększenia efektu możesz umieścić dwa CTA w treści: na początku oraz na końcu tekstu jako przypomnienie.
  • Od początku było wiadomo, że wezwanie do działania jest klikalne. Zrób to zwiększając rozmiar fontu CTA, podkreślając tekst (co sugeruje hiperłącze) i zmieniając jego kolor, albo stosując graficzny button z odpowiednią treścią w środku.
  • Powinien mieć rzucające się w oczy, kontrastujące ze sobą kolory lub wyraźnie zarysowaną granicę. Dodatkowo otoczenie przycisku jasną, wolną przestrzenią zwiększy jego zauważalność.
  • Dobrą praktyką jest używanie w buttonie zwrotu w pierwszej osobie liczby pojedynczej, czyli np. “Wchodzę” zamiast “Wejdź”. Zastosowanie tej praktyki w CTA może zwiększyć klikalność nawet o 90%!
  • CTA musi od razu informować odbiorcę, gdzie zostanie skierowany lub co stanie się po kliknięciu (np. Pobierz darmowy ebook). Taka forma dużo lepiej się sprawdza niż enigmatyczne “Kliknij tutaj”.
  • Musi być odpowiedniej wielkości, dostosowane do różnej wielkości ekranów, na którym będzie się wyświetlać.

Słowo “Wchodzę” zamiast “Wejdź” w #cta może zwiększyć klikalność nawet o 90% #emailmarketing Click to Tweet

Przykłady zastosowania CTA w mailingu

Gdy wiesz już jakie cechy powinno posiadać konwertujące wezwanie do działania, zobacz jak robią to inni. Poniżej znajdziesz 13 przykładów wykorzystania różnego rodzaju CTA w wysyłce mailingowej.

CTA w postaci podlinkowanego tekstu >>

CTA w kampanii Violeta by Mango zawiera tylko jedno podlinkowane słowo, jednak jest ono wyraźnie widoczne na tle mailingu i podkreślone.

To od razu sugeruje, że po kliknięciu w tekst użytkownik zostanie przekierowany na odpowiednią stronę.

Źródło: Violeta by Mango

CTA w formie graficznego przycisku >>

Graficzne przyciski umieszczone w treści wiadomości mają większą szansę wyróżnić się z tekstu przez swoją unikatową formę. Posiada pewne atuty, które mu na to pozwalają.

Są to takie elementy, jak: wielkość (button może być dużo większy niż tekst akapitu) oraz design (wyróżniający się element mocno rzuca się w oczy odbiorcy, podobną funkcję pełni kontrastujący z resztą kolor czy odpowiednie umiejscowienie).

Źródło: Bonami

CTA jako proste wezwanie do działania >>

Kup, Zobacz, Rezerwuj, Więcej… tego typu wezwania do działania są najczęściej spotykane. Proste polecenie, przy którym odbiorca wie dokładnie co ma zrobić i co stanie się po wykonaniu polecenia.

Przykładem użycia prostego CTA jest wiadomość od marki Natura. Wszystko jest tu jasne - użytkownik widzi produkt, jego nazwę i cenę, a po kliknięciu w zielony button może go od razu kupić.

Źródło: Natura

Podobnie zrobiła firma Neckermann, dodając do newslettera proste CTA z wezwaniem do rezerwacji wczasów z dodatkową strzałką, która sugeruje akcję odbiorcy.

Źródło: Neckermann

Aby dodatkowo wzmocnić u odbiorcy poczucie pilności, dodaj do CTA słowa typu “Teraz” “Już”, “Dziś”, “Nie czekaj”, tak jak zrobiła to marka Swarovski.

Źródło: Swarovski

CTA i język korzyści >>

Aby zachęcić użytkownika do kliknięcia w przycisk musisz go odpowiednio do tego zmotywować. Np. przez napisanie, jakie korzyści otrzyma po wykonaniu działania.

Canva w treści maila przedstawia korzyści z korzystania z opcji Canva for Work. Następnie zachęca odbiorcę do darmowego wypróbowania jej przez 30 dni. Odbiorca proszony jest jedynie o wypróbowanie, nie musi jej od razu kupować.

Źródło: Canva

Kolejny przykład zachęca do skorzystania z najlepszej możliwej oferty cenowej widocznych produktów. W tym przypadku korzyść wyraża się w obietnicy najniższej ceny na rynku.

Źródło: Unbeatable

W kolejnym przykładzie, który prezentuje Warrior Forum, wyraźną korzyścią z kliknięcia w button jest widniejąca na nim bardzo obniżona cena i dostęp do konta bez ograniczenia czasowego.

Źródło: Warrior Forum

Przycisk SAVE NOW zachęca nie do wydania pieniędzy, ale do oszczędzenia ich, dzięki skorzystaniu z promocji.

Źródło: Park Harbor

Kto nie kocha prezentów? Douglas w swoim wezwaniu do działania zachęca odbiorcę nie do zrobienia zakupów, ale do odebrania prezentów (one już na niego czekają, wystarczy je tylko odebrać) za zrobienie zakupów z kodem.

Źródło: Douglas

CTA jako uzupełnienie informacji >>

Dobre CTA nie tylko wskazuje, gdzie należy kliknąć, albo co stanie się po wykonaniu wezwania do działania. Webflow idzie krok dalej i w swoim CTA odpowiada na wezwanie postawione w nagłówku.

Źródło: Webflow

Pozwól Twojemu odbiorcy poczuć się częścią czegoś fajnego! Tak, jak w swojej wiadomości zrobił Easelly. Button “Let’s Do This!” sugeruje rozpoczęcie wspólnej przygody, jakim jest przejście na konto płatne aplikacji.

Źródło: Easelly

CTA w formie ikony >>

Czasami sama ikona mówi wszystko. Tak jak w przykładzie z newslettera Forever 21, gdzie wezwaniu do działania “Watch The Video” towarzyszy ikona “Play”, tak dobrze znana i rozpoznawana przy wszelkiego rodzaju playerach.

Źródło: Forever 21

Stwórz konwertujące CTA w FreshMail Designerze 

Wśród prezentowanych przykładów znalazłeś takie CTA, które najlepiej pasuje do branży, w której działasz? A może zainspirowany zastosowaniem różnych form Call To Action chciałbyś stworzyć swój własny projekt?

To prostsze niż może się wydawać! Wystarczy użyć FreshMail Designera. Za pomocą kilku kliknięć stworzysz wyróżniający się button, który skieruje Twojego odbiorcę w wyznaczone przez Ciebie miejsce. 

1. We FreshMail Designerze, z menu z lewej strony wybierz Blok Przycisk, którego układ będzie pasował do Twojej kreacji.

2. Następnie klikając w dany button dowolnie go edytuj, zmieniając wielkość przycisku, jego kolory, font, obecność ramki czy zaokrąglenie brzegów.

3. Kiedy Twój button przybierze oczekiwany przez Ciebie wygląd, podlinkuj go za pomocą ikony hiperłącza do miejsca, w które odbiorca my być przeniesiony po kliknięciu. Voila!

Obserwuj nasze profile social media