Realizowanie kampanii mailingowych to nie tylko stworzenie kreacji, dodanie grafik i linków oraz wysyłka do bazy adresowej. Dobry email marketing to przede wszystkim praca polegająca na analizie raportów z wysyłek, badaniu reakcji na nie i optymalizowaniu kampanii w taki sposób, aby kolejne były dużo efektywniejsze.

Dlatego powinieneś wiedzieć jak analizować raporty z kampanii. Co one mogą powiedzieć na temat odbiorców oraz jakie korzyści może przynieść Ci prawidłowe czytanie raportów i odpowiednie reagowanie na informacje w nich zawarte.

Jak czytać raport z kampanii FreshMail

Przejdźmy więc do meritum - jak czytać raport z kampanii we FreshMailu. A jeśli Twoja wiedza na temat tego, co zawierają raporty z kampanii jest już wystarczająca - możesz przejść od razu do drugiej części artykułu, czyli: Korzyści z analizy raportów.

Jak czytać raport z kampanii we FreshMailu

Raport z kampanii znajdziesz w zakładce Raporty w głównym menu na stronie lub scrollując w dół, zaraz pod szkicami kampanii.

raport-z-kampanii-pulpit

Klikając w kampanię, którą chcesz analizować, wyświetli Ci się widok z podsumowaniem najważniejszych parametrów mailingu oraz menu po lewej stronie, w którym znajdują się inne szczegółowe informacje, podzielone na różne kategorie. Przejdziemy krok po kroku po każdej z nich.

raport-z-kampanii-snapshot

Snapshot

W tym miejscu dowiesz się, jakie są ogólne statystyki Twojej kampanii. Ile maili wysłano, ile dostarczono. Na wykresie kołowym zobaczysz, jak rozkładała się aktywność Twoich odbiorców względem wysłanej kampanii, czyli: ile procentowo było kliknięć w linki (czyli CTR), ile maili zostało finalnie otwartych (Open Rate) i ile było wypisów z newslettera. Dane te są również dostępne w formie ilościowej, a nie procentowej, w tym również informacja o unikalnych otwarciach maila. Powie Ci to, czy odbiorcy wracają do Twoich wysyłek, czy czytają je tylko raz.

Znajdują się tu również informacje o odbiciach miękkich (czyli chwilowych problemach z dostarczeniem wiadomości) i twardych (brak możliwości dostarczenia maila z powodu np. nieistniejącego adresu), które mogą powiedzieć bardzo dużo o aktualności Twojej bazy mailingowej lub o chwilowych problemach z dostarczeniem wiadomości.

Kolejną ważną informację, którą otrzymasz w tym miejscu jest to, o której godzinie i w jakie dni Twoi odbiorcy najchętniej wchodzą w interakcję z Twoim mailingiem. Te dane przydadzą Ci się do optymalizacji czasu wysyłki. Najczęściej maile otwierane są do kilku godzin po wysyłce. Jeśli jednak nie możesz wyciągnąć z Twojego raportu jednej konkretnej informacji, jaki czas na wysyłkę jest najlepszy - przeprowadź testy optymalizujące czas wysyłki.

W podsumowaniu znajdziesz również informacje o geolokalizacji oraz najchętniej otwieranych linkach. Jednak szczegółowe dane na ten temat znajdziesz w zakładkach Geolokalizacja i Linki z lewej strony menu - omówimy je w dalszej części artykułu.

Działania odbiorców

Przechodząc do kolejnej zakładki, dowiesz się, jak na Twoje maile reagują poszczególni odbiorcy:

  • ile osób i kto otworzył wiadomość
  • le osób i kto nie otworzył wiadomości
  • ile osób kliknęło, kto ile razy, w co klikał
  • kto się wypisał
  • kto zgłosił SPAM

raport-z-kampanii-dzialania-odbiorcow

Dodatkowo klikając w każdy adres przechodzisz do widoku, w którym pokazuje Ci się cała historia aktywności danej osoby względem Twojego maila, z wyszczególnieniem godzin akcji:

aktywnosc-wzg-maila

Pozwoli Ci to sprawdzić, czy Twoje kampanie mocno angażują odbiorców, czy tylko czytają oni treść i wychodzą z maila. Na podstawie tych danych będziesz mógł zdecydować, czy postawić na bardziej angażujące treści, czy takiej potrzeby nie ma.

Gdy z kolei najedziesz myszką na adres, pojawi Ci się szybki podgląd, w co dana osoba kliknęła. Jest to łatwy sposób na sprawdzenie aktywności danego adresu.

dzialania-odbiorcow

lista-linkow

Linki

W tej zakładce dowiesz się szczególnie, które linki cieszyły się największą popularnością oraz jak rozkładała się aktywność odbiorców względem Twojej kampanii. Na wykresie kołowym znajdziesz informację o CTRach, w tym liczbę unikalnych kliknięć. Niżej wyświetli Ci się lista najpopularniejszych linków.

linki

Po najechaniu myszką na adres linku, możesz sprawdzić, którzy odbiorcy kliknęli w dany link.

linki-kto-kliknal

Oprócz powyższych statystyk, masz również możliwość podglądu mapy kliknięć. Mapa pozwoli Ci spojrzeć na całość wiadomości, z wyszczególnieniem danych na temat klikniętych linków. Dane te pozwolą Ci sprawdzić, czy układ mailingu jest dla odbiorców czytelny, czy CTA (Call To Action - wezwanie do działania) jest jasne i wyraźne, czy może trzeba je gdzieś przenieść i wyróżnić.

raport-z-kampanii-mapa_klikniec

Geolokalizacja

Kolejne przydatne informacje uzyskasz dzięki analizie geolokalizacji, dzięki czemu będziesz mógł dowiedzieć się, z jakich województw są Twoi odbiorcy. To z kolei pozwoli Ci na szczegółową segmentację listy mailingowej.

Uwaga - niektóre dane mogą różnić się od stanu rzeczywistego:

  • Jeśli odbiorca posiada adres mailowy w domenie Gmail.com, jego geolokalizacja może wskazywać inne miejsce, w zależności od tego, w jaki sposób otworzył maila. Jeśli będzie to aplikacja webowa, prawdopodobnie geolokalizacja wskazywać będzie Stany Zjednoczone. Z kolei gdy odbiorca użyje aplikacji desktopowej, lokalizacja pobierze adres IP z miejsca jego przebywania.
  • Jeśli odbiorca otworzył maila na urządzeniu mobilnym lub korzysta z Internetu mobilnego, jego lokalizacja może wskazywać inne miejsce, niż to, w którym obecnie przebywa.

W tej zakładce, na czytelnych i wygodnych mapach zobaczysz, skąd otwierają maila Twoi odbiorcy: widok województw i krajów.

raport-z-kampanii-geolokalizacja

Aplikacje pocztowe

Tu znajdziesz bardzo cenne dane na temat tego, na jakich urządzeniach i poprzez jakie aplikacje pocztowe Twoi odbiorcy otwierają maile. Dzięki temu będziesz wiedział, czy dostosowywać szablon do urządzeń mobilnych, czy skupić się na tekstowych wiadomościach dla użytkowników np. Outlook.

raport-z-kampanii-aplikacje-pocztowe

W tym miejscu również dowiesz się, na jakich domenach odbiorcy posiadają swoje skrzynki mailowe, a dane te pomogą Ci lepiej dopasować np. długość tematu do ilości miejsca, czy dostosować szablon tak, aby nie wpadał do SPAMu.

Odbijający

Prosta sprawa - w zakładce dobijający dowiesz się, ile było odbić miękkich (chwilowych problemach z dostarczeniem maila), ile twardych (całkowity brak możliwości dostarczenia maila) i które adresy odbiły. Równie ważną informacją jest to, w jakich domenach pojawiły się te odbicia, co pozwoli Ci albo zablokować kolejne wysyłki do całej tej domeny albo skontaktować się z administratorem w celu wyjaśnienia problemów z dostarczalnością.

raport-z-kampanii-odbijajacy

Top domeny

Raport o top domenach to uzupełnienie wszystkich dotychczasowych danych, na podstawie których będziesz mógł wysyłać coraz lepsze kampanie. W tym miejscu dowiesz się, jak odbiorcy, posiadający konto pocztowe na danej domenie, zachowują się względem Twoich wiadomości.

raport-z-kampanii-top-domeny

To pokaże Ci, na kim skupić się szczególnie podczas tworzenia szablonów mailingu, pozwoli zanalizować zależność między domeną a aktywnością odbiorców.

To jeszcze nie wszystko...

Dodatkowe informacje, które pomogą Ci spojrzeć całościowo na Twoje działania email marketingowe, znajdziesz w raporcie dostępnym w zakładce Odbiorcy. Dowiesz się w nim, jaka jest jakość Twojej bazy mailingowej (czyli całościowo: jak reagują oni na Twoje wysyłki, na jakich urządzeniach i gdzie otwierają wiadomości, jakie linki najczęściej są klikane).

raport-z-kampanii-jakosc-listy

Kolejną ważną rzeczą z perspektywy analizy działań emailowych jest przyrost liczby subskrybentów. W tym raporcie dowiesz się, czy odbiorcy są zainteresowani Twoimi wysyłkami, czy wręcz przeciwnie - wypisują się z newslettera. To pozwoli Ci szybko zareagować, gdy zaczyna dziać się coś złego.

raport-z-kampanii-przyrost-subskrybetow

Z tym wiąże się również kolejna kwestia - powody wypisów. Przeanalizuj je dokładnie, bo to świetny feedback o jakości Twoich mailingów i informacja, co można poprawić.

Korzyści z analizy raportów

Przeszliśmy przez raporty od początku do końca, teraz zastanówmy się, jakie korzyści wyciągniesz z odpowiedniej analizy i zmian, jakie po niej wprowadzisz. Dzięki temu Twoje wysyłki mogą być efektywniejsze, a odbiorcy bardziej zaangażowani. Zobaczmy, czego dowiesz się z prawidłowej analizy raportów.

Dowiesz się, czy masz aktualną bazę

Aktualna baza mailingowa to klucz do sukcesu kampanii mailowej. Jeśli w swojej bazie posiadasz nieaktywne adresy, odbijające twardo lub miękko, może być to dla Ciebie sygnał do głębszej analizy jakości swojej bazy.

Przede wszystkim sprawdź, czy pozyskujesz adresy metodą double opt-in. Jest to rekomendowana przez nas praktyka, która pozwala nie tylko pozyskać jasne i wyraźne zgody na wysyłkę kampanii do konkretnych adresów, ale również uchroni Cię przed zapisaniem się na listę botów lub adresów nieistniejących, np. z literówką.

Lista mailowa pozbawiona takich adresów nie tylko lepiej konwertuje, ale również chroni Cię przed osłabieniem reputacji jako nadawcy, co wiąże się z mniejszą dostarczalnością mailingów.

Szybko zareagujesz, jak coś się będzie działo

Analizując liczbę wypisów z newslettera oraz powody tych wypisów, będziesz mógł szybko zareagować i naprawić swój błąd. Dokładnie sprawdzaj te powody, jeśli jest to niedostosowanie treści do odbiorców, jest to sygnał, że trzeba lepiej segmentować i personalizować wysyłki.

Jeśli Twoi odbiorcy narzekają na zalewanie mailami, zredukuj tę liczbę na rzecz bardziej obszernych treści lub ustaw maksymalną ilość wiadomości, jaką wyślesz do danych adresów. Możesz to zrobić przez wybór opcji “nie wysyłaj częściej niż…”, która znajduje się w ustawieniach Twojego konta w zakładce Listy odbiorców.

Jeśli zauważysz, że w raporcie dużo jest kliknięć w link podglądu wiadomości w przeglądarce, powinieneś sprawdzić (np. poprzez Inbox test), jak Twoje wiadomości wyświetlają się w poszczególnych skrzynkach pocztowych. Być może obrazki nie chcą się zaciągać, albo wiadomość się “rozjeżdża”?

Czerwona lampka powinna zapalić Ci się również, a może przede wszystkim, gdy ktoś zgłosi SPAM. W tym przypadku powinieneś dokładnie sprawdzić, jak wygląda treść Twojej wiadomości, czy odpowiada ona temu, czego spodziewają się odbiorcy, czy nie wysyłasz zbyt wielu wiadomości, czym możesz rozzłościć subskrybentów.

Dowiesz się, kiedy najlepiej wysyłać kampanie

Analiza dnia i godziny otwarć Twoich wiadomości da Ci wiele informacji o tym, kiedy najlepiej wysyłać kampanie. Jest to o tyle ważne, że przy nieodpowiednim czasie wysyłki, Twoje maile mogą zostać zalane przez inne wiadomości i z tego powodu przeoczone albo usunięte przy codziennym “sprzątaniu” skrzynki z niepotrzebnych maili.

Wykres otwarć kampanii pokaże Ci też, czy odbiorcy od razu reagują na mailing, czy otwierają go dopiero kilka godzin po wysyłce. Każda taka informacja pozwoli na lepsze dopasowanie czasu wysyłki, żeby taki mail pojawił się na skrzynce w momencie największej aktywności odbiorców.

Sprawdzisz, czy temat wiadomości jest interesujący, a nadawca wiarygodny

Aby móc mówić o konwersji, najpierw trzeba zachęcić odbiorcę do otwarcia wiadomości. Analizując Open Rate kampanii dowiesz się, czy temat wiadomości był dla odbiorcy na tyle interesujący, że otworzył wiadomość.

Równie ważne, co temat, jest odpowiednie przygotowanie pola nadawcy. Musi być on wiarygodny i znany subskrybentowi, żeby w zaufaniu otworzył wiadomość i zapoznał się z jej treścią.

Poznasz zainteresowania i potrzeby odbiorców i przez to lepiej dopasujesz do nich maile

Poznanie, co interesuje odbiorców, to klucz do efektywnego email marketingu. Działa on bowiem bardzo osobowo, a dostosowanie treści wiadomości do zainteresowań odbiorcy skutkuje lepszą konwersją.

Aby poznać te zainteresowania i potrzeby odbiorców, analizuj, w które linki klikają. Jest to pierwsza podstawowa informacja o preferencjach subskrybentów, która pozwoli Ci później lepiej dopasowywać do nich treści. Jeśli chcesz zwiększyć skuteczność, możesz otagować swoje linki - ułatwi Ci to późniejszą segmentację.

Dzięki analizie raportów z top linków dowiesz się globalnie, jakie linki cieszą się popularnością wśród wszystkich subskrybentów - być może warto je bardziej wyeksponować lub poprzez analizę mapy kliknięć sprawdzić, w którym miejscu się one znajdują - co podpowie Ci, gdzie najlepiej umieszczać CTA.

Dowiesz się, z jakich urządzeń korzystają odbiorcy i lepiej dopasujesz pod nie szablony

Pamiętaj, że różne urządzenia inaczej otwierają otrzymane maile. Miej to na uwadze projektując szablon swojego mailingu. Dzięki analizie raportów (szczególnie Aplikacje pocztowe) będziesz mógł sprawdzić, jak procentowo rozkłada się użycie różnych urządzeń, czy jest to program desktopowy, czy wiadomości otwierane są w przeglądarce, czy może na urządzeniu mobilnym.

Gdy wielu odbiorców otwiera maile przez aplikację desktopową, a jest nią np. Outlook, lepiej jest stworzyć prosty, być może tekstowy mail, który nie zawiera wielu skomplikowanych formatowań. Powodem tego jest to, że skomplikowany szablon HTML może “rozjechać” się w widoku takiej aplikacji. Dodatkowo niektóre funkcje, np. gify, nie wyświetlą się jako ruchome obrazki w oknie aplikacji, dlatego ich tworzenie może mijać się z celem.

Jeśli Twoi odbiorcy otwierają maile w przeglądarce, możesz połączyć te dane z informacjami na temat top domen adresów mailowych. Dzięki temu dowiesz się, w jaki sposób tworzyć szablony, aby jak najlepiej wyświetlały się na konkretnej skrzynce, np. Gmail.com. Wtedy dostosujesz długość tematu, dodasz preheader, a szablon stworzysz specjalnie pod Gmaila.

W przypadku, gdy zauważysz, że większość maili otwieranych jest w mobile, skup się na responsywnym szablonie, prostym designie i dużych przyciskach CTA. Użytkownikom smartfonów trudniej jest kliknąć w małe Call To Action, a zbyt skomplikowany szablon może być nieczytelny na małych ekranach.

Zwracanie uwagi na to, z jakich urządzeń korzystają odbiorcy do czytania maili, pomoże Ci stworzyć wiadomość w taki sposób, aby wyświetliła się poprawnie.

Sprawdzisz, czy szablon jest dla odbiorców zrozumiały, a CTA czytelne

Odbiorcy poświęcają na treści czytane w Internecie zaledwie 8 sekund. Jeśli w tym czasie nie znajdą czegoś interesującego, albo gdy będą musieli przekopywać się przez potok słów szukając CTA, mogą szybko się zniechęcić i wyjść z wiadomości nie dokonując konwersji. Dlatego ważne jest sprawdzanie, jak odbiorcy reagują na wysyłany im szablon.

W tym celu sprawdź dokładnie mapę kliknięć oraz porównaj ją z CTRami z Twoich kampanii. Jeśli CTRy są słabe, a mapa pokazuje, że nie są klikane te linki, na których Ci zależy, powinieneś zmodyfikować swój szablon.

Dowiesz się, gdzie znajdują się odbiorcy

Te dane przydadzą Ci się szczególnie, jeśli oprócz działań e-marketingowych, posiadasz punkty stacjonarne swojej działalności lub kierujesz ofertę do osób w różnych lokalizacjach, np. przy organizacji eventu.

Poprzez analizę geolokalizacji sprawdzisz również, w jakich województwach (lub nawet krajach) masz najwięcej aktywnych odbiorców. Wiedza ta pozwoli Ci na lepszą segmentację bazy odbiorców używając np. kodu pocztowego - i wysyłkę informacji o jakimś wydarzeniu tylko do np. mieszkańców małopolski.

Dowiesz się, jak kampanie są przyjmowane przez poszczególnych odbiorców

Zależy Ci na lepszym poznaniu zachowań odbiorców? Sprawdź, jak zachowują się względem Twoich wysyłek - ile razy otworzyli i o której godzinie, w jakie linki kliknęli - dane przedstawione w postaci osi czasu. Otwierając podgląd każdego adresu mailowego, masz pełne informacje o jego zachowaniach względem maila, co pozwoli Ci lepiej poznać Twoją grupę subskrybentów.

Jeśli np. wielu odbiorców jedynie czyta Twoje maile, a następnie od razu z nich wychodzi, może powinieneś zastanowić się nad zmianą komunikacji, treści i dodania wyraźnego Call To Action w swoich kampaniach.

Podsumowanie

Dobrze prowadzony email marketing to ciągłe analizowanie zachowań odbiorców i szybkie reagowanie na ich działania. Jest to również zbieranie informacji o ich preferencjach, poznawanie ich w takim celu, aby móc kierować bardziej spersonalizowany, osobowy komunikat. Dlatego analiza raportów z wysyłki kampanii to klucz do dobrego email marketingu - pozwala zebrać wszystkie te dane.

A gdy zintegrujesz dodatkowo FreshMaila z Google Analytics i CRMem, zdobędziesz cenne narzędzia, które dadzą Ci mnóstwo informacji o odbiorcach, ich ścieżce na Twojej stronie, czy historii zakupów. To z kolei pozwoli na maksymalne dopasowanie oferty, a w dalszej kolejności diametralny wzrost wskaźnika ROI (czyli zwrotu z inwestycji) Twoich kampanii.

Obserwuj nasze profile social media