Maria Wąchal wpis utworzony wpis edytowany
Własny sklep internetowy – jak zacząć? Poradnik dla e-commerce
Powrót do listy wpisówKonferencja E-commerce Trends 2015 i IX Targi e-Handlu potwierdziły, iż warto inwestować we własny sklep internetowy. Rynek e-commerce w Polsce jest jednym z najszybciej rozwijających się w Europie. Jego wartość szacuje się na ok. 26 mld zł, a do końca roku 2020 ma wzrosnąć do ponad 90 mld zł (PMR Raport). Za 5 lat co druga złotówka wydana przez Polaków będzie pochodzić z e-commerce (IBM badanie). Taka dynamika rynku to wielka szansa dla przedsiębiorców, jednocześnie to ogromne wyzwanie.
Jak wykorzystać potencjał wzrostu, aby zdobyć dużą część rynku przed konkurencją? Ten post jest kontynuacją poradnika “Jak założyć sklep internetowy”.
Niezależnie od tego, czy masz już pomysł na własny sklep internetowy, czy dopiero szukasz sposobu na swój biznes, przeczytaj jakie elementy działalności online zwiększą Twoją szansę na sukces.
1. Oprogramowanie
2. Design i UX
3. SEO
4. Email marketing
5. SMS marketing
6. Mobile
7. Go social
Podsumowanie
1. Własny sklep internetowy - zacznij od wyboru oprogramowania
Platforma e-commerce ma znaczenie - zanim wybierzesz, zadaj sobie te 5 pytań Click to Tweet
Platforma e-commerce może być jedną z najważniejszych inwestycji dla Twojego biznesu. Niekoniecznie musisz rozbić bank, aby wykorzystywać rozwiązanie, które robi to, czego potrzebujesz, a jednocześnie jest skalowalne i umożliwia przyszły rozwój.
Zanim wybierzesz właściwą dla siebie platformę e-commerce (a możliwości jest obecnie wiele), zadaj sobie kilka podstawowych pytań, które pomogą Ci w dokonaniu właściwego wyboru.
Na jakie koszty mogę sobie pozwolić?
Nawet jeśli postawisz e-sklep na darmowych rozwiązaniach, do ich funkcjonowania potrzebny Ci będzie własny serwer. Jeśli go nie posiadasz możesz skorzystać z platform, za które płacisz jedynie niewielki miesięczny abonament.
Pamiętaj, że wybór darmowego oprogramowania sklepu zazwyczaj wiąże się także z koniecznością zakupu płatnych pluginów rozszerzających jego funkcjonalność.
Istnieją także niesamowicie rozbudowane platformy, kombajny dla wielkich sklepów. Te często wypadają w porównywarkach najlepiej ze względu na ogrom funkcjonalności, jakie oferują. Dlatego, aby wybrać opcję optymalną dla Twojego biznesu powinieneś przeanalizować także kolejne z pytań.
Jak szybko chcę wystartować?
Korzystając z oprogramowania typu SaaS, w chmurze, uruchomisz swój własny sklep w kilka minut. Dodatkowo jeśli nie posiadasz specjalistycznej wiedzy informatycznej oraz dużego budżetu na start, najlepszym wyjściem jest skorzystanie właśnie z gotowych rozwiązań.
W przypadku, gdy dokładnie wiesz czego chcesz i zależy Ci na możliwości wprowadzenia do oprogramowania dowolnej funkcjonalności, skorzystaj z oprogramowania szytego na miarę - opcja ta jest jednak stosunkowo czasochłonna.
Jak szeroki jest mój asortyment?
Przed startem własnego sklepu internetowego powinieneś dokładnie określić sprzedawany asortyment i potencjalną grupę konsumentów, do których jest on skierowany. Im więcej produktów oferujesz, tym masz więcej możliwości sprzedażowych oraz szybciej wypozycjonujesz swój sklep.
Jeśli zdecydujesz się już na produkty i branżę, Twoim kolejnym krokiem powinno być przyjrzenie się jak sobie radzi konkurencja. Ta ścieżką myślenia na pewno zorientujesz się już na jakich platformach funkcjonują e-sklepy w Twojej branży i jakie funkcjonalności są dla nich istotne.
Jeśli jeszcze nie wybrałeś swojej niszy polecam przeczytać Raport E-commerce w Polsce 2015, z którego dowiesz się m.in. jakie kategorie produktów najchętniej kupują lub zamierzają kupować polscy internauci.
Czy chcę zintegrować swoją platformę e-commerce z innymi programami?
Ważnym jest, aby Twoje oprogramowanie pozwalało Ci na integrację innych rozwiązań, których będziesz używać w codziennej pracy. Sam sklep to dopiero początek. Do Twoich codziennych zadań będzie należeć logistyka, płatności, obsługa klientów, działania marketingowe, prowadzenie innych kanałów sprzedaży, etc.
Chociaż zadania te są różne, integracja tych procesów jest możliwa i przynosi wymierne korzyści. Zwracaj uwagę na to, co oferują pod tym względem platformy e-commerce, które rozważasz. Czy posiadają API, dzięki któremu będziesz mógł połączyć swoje systemy, czy oferują dedykowane integracje, wtyczki, bądź możliwość łączenia aplikacji, np. poprzez Zapier.
Czy posiadam wiedzę / dział IT?
Jeśli masz w swoim zespole osoby, które znają się na technologiach informatycznych warto zastanowić się nad postawieniem e-sklepu na dedykowanej platformie. Masz wtedy pełną kontrolę nad rozwojem oprogramowania i nie musisz polegać na aktualizacjach i zgłaszaniu sugestii.
Okiem eksperta z Shoplo
Przy wyborze platformy zwróć uwagę na to, czy możesz na niej postawić responsywny, dostosowany do urządzeń mobilnych e-sklep. Dodatkowo oceń, czy dany szablon pozwoli Ci stworzyć piękną oraz intuicyjną stronę. Jest to istotne też z punktu widzenia prostego i przejrzystego check-out’u.
Koniecznie przyjrzyj się temu, jak wygląda proces zakupowy w danej platformie e-commerce i miej w pamięci, że aż 60% klientów nie finalizuje swojej transakcji, jeśli nie może zakupić wygodnie, szybko i bez zbędnych przekierowań.
Zwróć też uwagę na analitykę. W ramach raportów, które oferują dobre systemy e-commerce, możesz analizować i optymalizować biznes pod kątem: źródeł sprzedaży, sprzedaży konkretnych produktów, ruchu w sklepie, czy wyszukiwań w sklepie.
Istotnym elementem są też integracje wewnątrz samego sklepu internetowego, które wspomagają sprzedaż. Chodzi przykładowo o możliwość przeprowadzania kampanii upsellingowych lub crosssellingowych.
Pamiętaj także o funkcjonalności bloga wbudowanej w platformę. Dzięki temu wygląd sklepu będzie spójny z wyglądem bloga, a strona osiągnie wyższe pozycje w Google, co zwiększy szansę na wygenerowanie większej sprzedaży.
Maciej Orłowski Marketing hothead w Shoplo
Zobacz też:
2. Design i UX własnego sklepu internetowego
Zaprojektowany by sprzedawać
Nie ma nic gorszego niż próba odnalezienia pożądanego produktu na stronie z mylącą nawigacją. Ułatw klientom odwiedzającym Twój e-sklep zapoznanie się z różnymi kategoriami, wyszukiwanie produktów, dostęp do koszyka i ogólne poruszanie się po witrynie.
Odpowiednio zaprojektowana strona e-sklepu może skutecznie zredukować odsetek porzucanych koszyków. Najlepiej jeśli sam przejdziesz przez proces składania zamówienia i płatności w Twoim sklepie i upewnisz się że rozbudowane formularze i kilkuetapowa rejestracja nie sprawia, że poirytowany klient porzuci koszyk.
Dzięki odpowiedniemu zaprojektowaniu witryny dostarczysz klientowi wszystkich potrzebnych informacji i skutecznie przeprowadzisz go przez lejek sprzedażowy. Opierając się na ogólnych badaniach konsumentów (np. eyetracking) oraz analizie zachowań osób odwiedzających Twój e-sklep, możesz odpowiednio wyeksponować podstawowe dane typu: cena, skład produktu, wysokiej jakości zdjęcia, koszty dostawy.
Pamiętaj też, aby w widocznym miejscu umieścić numer kontaktowy, aby klient nie musiał opuszczać karty produktu lub koszyka, by się z Tobą skontaktować.
Sprawdź 15 najczęstszych błędów UX, jakie popełniają ekomersy.
Jak Cię widzą, tak... kupują
Dobry sklep internetowy wygląda i prezentuje się atrakcyjnie wizualnie. Dlatego zakładając swój e-biznes zwróć uwagę na zachęcającą grafikę dostosowaną do swojej grupy docelowej. To jakie wrażenie internauta odniesie odwiedzając Twoją stronę ma istotny wpływ na konwersję. Mówiąc wprost: jeśli zaprezentujesz swój asortyment w sposób niedbały, klient po prostu szybko zrezygnuje z zakupów.
Czyste fotografie o wysokiej rozdzielczości są istotną częścią strategii e-commerce. Doświadczeni sprzedawcy internetowi wiedzą, że umieszczanie profesjonalnych, interaktywnych zdjęć produktów, pozwala zyskać wiarygodność w oczach klientów i napędza sprzedaż. Platforma Awwwards zestawiła 20 najlepszych stron e-commerce pod względem design - zainspiruj się!
Zobacz też:
3. SEO
Bądź w SERP-ie
Pewność, że produkty z Twojego e-sklepu można łatwo znaleźć w wyszukiwarce Google, znacząco zwiększa gwarancję sukcesu.
Efektywne Search Engine Optimization (SEO) pomoże produktom z Twojego e-sklepu pojawić się w wynikach wyszukiwania jako najtrafniejsze wyniki dla wpisywanych w wyszukiwarki słów kluczowych. Jak możesz to zrobić?
Przede wszystkim, miej kontrolę nad wyglądem linków URL do podstron, produktów i kategorii. Zaprojektuj przyjazne url-e, krótkie, ale jednocześnie zawierające pełne nazwy produktów i nazwę marki lub producenta. Pozwoli to wyszukiwarkom łatwiej zidentyfikować Twoją stronę.
Google AdWords Keyword Planner to jedno z narzędzi, dzięki któremu zaplanujesz słowa kluczowe istotne z punktu widzenia Twojego biznesu i stworzysz treści zgodne z zasadami SEO.
Długofalowa strategia SEO, powinna iść w parze ze strategią marketingową. Samo umieszczenie Twojej strony w katalogach i porównywarkach cen, czy pisanie precli, nie jest już tak istotne dla wyszukiwarek. W obecnym SEO niezbędna jest naturalna symbioza z innymi działaniami marketingu online czy e-PR w celu zapewnienia maksymalnej widoczności i świadomości marki.
Nacisk na wizerunek strony w wirtualnej rzeczywistości, czyli e-PR skierowany do użytkowników i obecność w wartościowych witrynach oraz ilość społecznego zaangażowania odbiorców (np. komentarzy w social media) to obecnie najbardziej istotny czynnik, jaki Google bierze pod uwagę wartościując daną stronę (patrz rysunek).
Jeśli zastanawiasz się wciąż czy zabrać się za pozycjonowanie samemu, czy zlecić to firmie zewnętrznej, polecam tekst, który będzie idealny wstępem do zebrania większej ilości informacji nt. SEO w e-commerce.
Jeśli interesujesz się tematyką SEO nie możesz przegapić projektu WhitePress Nowa Koncepcja SEO, który ruszył w grudniu tego roku i gwarantuje ogromną dawkę informacji o nowoczesnym SEO.
Okiem eksperta z WhitePress
Przede wszystkim należy odpowiedź sobie na pytanie – czym właściwie jest skuteczne SEO? Niektórzy mogą traktować skuteczne SEO jako osiągnięcie wysokich pozycji w wyszukiwarce, inni jako najlepszą możliwą optymalizację strony a jeszcze inni jako prowadzenie działań które generują zwrot z inwestycji. Wiadomo – ilu SEOwców, tyle opinii. Każdy z własnym bagażem doświadczeń oraz własnymi przemyśleniami.
Jakie elementy według mnie składają się na skuteczne SEO? Praktycznie wszystkie elementy jakie według mnie składają się na skuteczne SEO zostały opisane w ramach Nowej Koncepcji SEO. Gdybym miał jednak w kilku żołnierskich słowach wylistować co jest według mnie najważniejsze to:
- prowadzenie działań Content Marketingowych skupionych na pozyskiwaniu ruchu,
- zadbanie o jak najlepsze wyświetlanie strony w wynikach wyszukiwania (SXO),
- poprawa najważniejszych problemów ze stroną (techniczne SEO),
- usprawnienie działania strony dla użytkowników pod kątem optymalizacji konwersji (UX)
- oraz rozbudowana analityka skupiona na działaniu strony, jej widoczności i zachowaniu użytkowników.
A wszystko to wykonane w ramach zadowalającego mnie budżetu w sposób który zadowoli klienta.
Tomasz Stopka Product Manager, WhitePress
Pozyskaj pierwszych klientów
Bądź tam, gdzie są Twoi potencjalni klienci. Twój e-sklep to jedynie jeden z wielu kanałów sprzedaży, dzięki którym trafiasz do konsumentów. Zacznij od Google i daj się odnaleźć. Tzw. “search”, czyli wpisywanie produktów w wyszukiwarki, to pierwszy krok, od którego większość internautów zaczyna swoje zakupy.
Sam Google oferuje Ci możliwość zaistnienia na pierwszej stronie wyszukiwań praktycznie od samego startu Twojej internetowej działalności, bez czekania aż Twoja strona naturalnie się wypozycjonuje. Możesz to zrobić korzystając z AdWords - sieci reklamowej Google lub specjalnie przygotowanej dla biznesów e-commerce usługi Google Shopping.
Google Shopping działa od 2013 roku na kontach AdWords. Po integracji swojego sklepu z usługą będziesz mógł uruchomić reklamy produktowe wyświetlane na pierwszej podstronie wyników wyszukiwania nad wynikami organicznymi lub prawej kolumnie, obok wyników organicznych.
Jak zintegrować swój e-sklep z Google Shopping:
- Otwórz konto Google Merchant Center
- Wygeneruj plik z danymi o produktach dostępnych w sklepie
- Zaimportuj ten plik na koncie Google Merchant Center
- Utwórz konto Google AdWords i połącz je z kontem Google Merchant Center
- Uruchom kampanię produktową
Porównywarki cen to kolejny sposób na zwiększenie zasięgu swojej oferty. Możesz zintegrować swój e-sklep z dowolną ilością porównywarek. Ich zasada działania polega na tym, że zbierają one dane od zarejestrowanych sklepów i prezentują je w zagregowanej formie swoim użytkownikom.
Aby wyciągnąć jak najwięcej korzyści z integracji umieść w opisach jak najwięcej informacji, cech i charakterystyki produktów.
Content - sposób na zdobycie zaufania klientów
Content marketing to sposób na lepsze pozycjonowanie sklepu internetowego w wyszukiwarkach oraz stworzenie pożądanej otoczki wokół własnej marki.
Content marketing pomoże Ci w zwiększeniu ruchu, a w konsekwencji wzroście sprzedaży i zysków. Ma tę przewagę nad reklamą, że pozwala budować długotrwałą relację z odbiorcą i działa również po długim czasie od publikacji.
Wartościową treścią masz szansę przekonać do zakupu, przedstawiając produkt w sposób unikalny i zachęcający.
Tworząc content kieruj się ideą ZMOT (Zero Moment of Truth). Twoi klienci, odwiedzając e-sklep są w różnym stadium decyzji zakupowej, a zadaniem treści na Twojej stronie jest doprowadzenie do momentu, kiedy dany produkt zakupią.
Pomocnym narzędziem, aby zmobilizować jeszcze nie gotowych klientów jest prowadzenie firmowego bloga, który poprzez możliwość obcowania z marką, także w kontekście niesprzedażowym, pomaga uzyskać wyższą szansę konwersji przy ponownej wizycie.
Działania contentowe i lead nurturingowe z powodzeniem zastosujesz też w swoich kampaniach email marketingowych. O tym jak ważny dla e-commerce jest prowadzenie newslettera dowiesz się z kolejnego rozdziału.
Okiem eksperta z Answear.com
Nie wyobrażam sobie prowadzenia dużego i dobrego biznesu e-commerce całkowicie pozbawionego treści, poza samymi ofertami produktowymi. Musimy pamiętać, że klienci, którzy dokładnie wiedzą, po co odwiedzają nasz e-sklep i co chcą kupić, stanowią tylko część odwiedzających. U nas, w branży fashion, mniej więcej około połowy.
Druga połowa chciałaby coś kupić, ale dopiero szuka inspiracji i podpowiedzi. A my powinniśmy im pomóc. Nagrodą będzie zadowolony, coraz bardziej lojalny, klient i … większa sprzedaż.
Oto przykładowe tematy, które mogą stanowić dla Państwa inspirację dla własnych działań.
- tematy okolicznościowe i propozycje prezentów w określonej kwocie
- tematy poradnikowe, np. jak odpowiednio dobrać rozmiar buta?
- celebryci, u nas na blogu Answear.com pisaliśmy ostatnio: Kasia Tusk radzi jak nosić paski w chłodne dni, czy Zinedine Zidane w kampanii marki Mango
- warto podkreślać oferowane marki oraz asortyment, przedstawiając nowe kolekcje, czy sezonowe propozycje
- nie zapominajmy także, że bardzo dobrze działają teksty związane z trendami, np. Street Style: dzwony w natarciu.
Wojciech Tomaszewski Dyrektor ds. Marketingu i E-commerce w Answear.com
Zobacz też:
4. Email marketing
Prowadząc sklep internetowy, należy skupić się na dwóch rodzajach wiadomości - mailach transakcyjnych oraz marketingowych (newsletterach, kampaniach mailowych).
Maile transakcyjne w e-commerce
Wiadomości transakcyjne to te, których Twój klient najbardziej pożąda. Wyobraź sobie, że udało Ci się kupić w sklepie internetowym przedmiot, który ma być prezentem dla bliskiej Ci osoby. Od razu po dokonaniu transakcji chcesz zobaczyć wiadomość z potwierdzeniem, że zakup został dokonany. Następnie oczekujesz, że będziesz na bieżąco otrzymywać informacje o statusie przesyłki oraz o tym, że przedmiot dostarczono do punktu odbioru. To właśnie są wiadomości transakcyjne. Są one wysyłane bezpośrednio z platformy, na której jest "postawiony" Twój e-sklep, jednak zdecydowanie warto połączyć je (np. bardzo prosto za pomocą SMTP) z systemem wyspecjalizowanym w wysyłce maili, który oferuje nowoczesną infrastrukturę, raporty z wysłanych wiadomości oraz najwyższą dostarczalność maili.
Mailingi i newslettery
Co minutę w sieci pojawia się 204 mln maili, ponad 3 mln postów na Facebooku i 4 mln wyszukiwań w Google. Wysoka pozycja poczty elektronicznej, prawda? Email to wciąż ceniona i skuteczna forma komunikacji.
Jak możesz zauważyć na poniższym rysunku, email marketing w e-commerce jest odpowiedzialny za wyższy wzrost konwersji w porównaniu z innymi formami promocji.
Jak zacząć?
Na początek umieść na swojej stronie formularz zapisu do newslettera. Ważne, żeby był umiejscowiony w widocznym miejscu i się wyróżniał, tak by dostrzegł go każdy użytkownik.
Na szczęście stworzenie go we FreshMailu jest bardzo proste i szybkie dzięki Kreatorowi Formularzy. Umożliwia ona dostosowanie formularza do wyglądu Twojej strony, dzięki czemu zadbasz o jednolitość Twojego brandu. Co więcej, formularz można modyfikować pod względem informacji, jakich chcemy uzyskać. Przydatne okazują się być tu pola formularza, a dokładniej - jego typy:
- tekst;
- wybór z listy rozwijanej;
- checkbox;
- ukryte;
- numer telefonu.
Nie zapominajmy również o zamieszczeniu w nim odpowiednich zgód.
Szybka segmentacja dzięki liście rozwijanej
Kiedy mowa o typach pól formularza, warto jest przyjrzeć się przede wszystkim jednemu z nich, a mianowicie liście rozwijanej. Wiadomo, że zapewne będziesz zbierać emaile czy imię poprzez podstawowe pole tekstowe. Listy rozwijane dają możliwość szybkiego wyboru opcji, np. granicy wiekowej, branży czy preferencji, dzięki czemu posegmentujesz bazę już przy pierwszej styczności z nowym subskrybującym!
Wg Convince&Convert konsumenci, którzy otrzymują newslettery wydają o 138% więcej, niż Ci którzy ich nie otrzymują Click to Tweet
Dzięki dobrze przygotowanej kampanii email marketingowej można sprzedawać więcej i skuteczniej.
Newslettery skierowane do subskrybentów sklepu dają wiele możliwości niestandardowej promocji produktów i marek. Mailing może zawierać informacje o nowościach w sklepie, aktualnym asortymencie czy specjalnych, spersonalizowanych pod odpowiedni typ klienta, ofertach.
Zgodnie z Raportem Gemius E-commerce Polska 2015 elementy, które potencjalnie mogą zmotywować badanych do częstszych e-zakupów w przyszłości są przede wszystkim związane ze sferą kosztów:
- niższe koszty dostawy
- niższe ceny towarów
- specjalne zniżki dla kupujących online
Wszystkie te impulsy możesz z powodzeniem realizować za pomocą email marketingu.
W komunikacji newsletterowej swojego e-sklepu nie bój się oferować rabatów, zniżek i kuponów promocyjnych. Wiele osób zapisuje się na newsletter swoich ulubionych marek i sklepów właśnie po to, aby w pierwszej kolejności dowiedzieć się o najnowszych ofertach.
Dobra oferta, to oferta dopasowana do potrzeb. Nie każdy email będzie tak samo interesujący dla wszystkich odbiorców z Twojej listy. Dlatego postaraj się nie wysyłać tego samego komunikatu do całej bazy.
Używając profesjonalnego systemu do email marketingu możesz korzystać z takich funkcjonalności jak segmentacja i personalizacja. Tylko w ten sposób wygenerujesz każdemu odbiorcy indywidualny spersonalizowany mailing z contentem dynamicznym. To nic innego jak mailing sprzedażowy z wykorzystaniem informacji, jakie ma o kliencie e-sklep.
Dzięki temu możliwe jest stworzenie kampanii, która trafi dokładnie w potrzeby kupujących. W odpowiednim momencie.
Email marketing w e-commerce to temat co najmniej na osobną książkę. Pamiętaj, aby wykorzystać potencjał Twojego serwisu internetowego i zbierać lojalną społeczność wokół niego właśnie poprzez budowanie własnej bazy mailingowej i możliwość komunikacji z odbiorcami poprzez newsletter.
Okiem eksperta z bdsklep.pl
Myśląc o email marketingu nie możesz zapominać o wiadomościach, które są otwierane znacznie częściej niż newslettery – mianowicie maile transakcyjne. Należą do nich wiadomości potwierdzające założenie konta, złożenia zamówienia w sklepie internetowym, jego realizacji, wysyłki itp.
Dobre praktyki mówią, że możesz wykorzystać 20% treści w wiadomości transakcyjnej na standardową komunikację marketingową (baner z ofertą czy crossselling). Tworząc wiadomości transakcyjne musisz pamiętać, aby były spersonalizowane i niezbyt oficjalne. Fakt, że są generowane automatycznie nie zwalnia Cię z konieczności bezpośredniego zwracania się do klienta.
Skuteczność maili transakcyjnych podnoszą także czas wysyłki (muszą być dostarczane do klienta niezwłocznie po wykonaniu przez niego akcji) i pewne elementy, o których po prostu nie możesz zapomnieć – belka z kategoriami, stopka czy przyciski social media.
Monika Gajko Specjalista ds. Marketingu w bdsklep.pl
Zobacz też:
5. SMS marketing
Czy wiesz, że aż 93% Klientów odczytuje SMSy reklamowe wysłane na ich telefon (TNS OBOP), a 46% użytkowników telefonii komórkowej przyznaje, że dokonało zakupu pod jej wpływem (raport Nielsen)?
Dlatego jeśli chcesz skutecznie dotrzeć do swoich odbiorców, warto rozważyć wysyłkę kampanii SMS.
Prowadząc sklep internetowy, ta forma komunikacji przyniesie Ci wiele korzyści.
Jakie są zalety kampanii SMS?
- Szybkość wysyłki i wysoki Open Rate
Przygotowanie i wysyłka kampanii SMS zajmie Ci zaledwie kilka minut. Równie szybko wiadomości są odczytywane przez odbiorców. Ta wygoda i natychmiastowość w świecie współczesnej komunikacji są dużą przewagą marketingu SMS. Z kolei Open Rate waha się między 93% a 98%. - SMS wspiera proces zakupowy
SMSy ułatwią Ci komunikację z klientem przed, w trakcie i po transakcji. Będziesz z klientem bliżej, informując go o statusie zamówienia w dowolnym jego etapie. - Redukcja kosztów działalności
Komunikacja z klientem w czasie rzeczywistym ułatwia np. odbiór przesyłki, której oczekuje. Zmniejszasz wówczas ryzyko, że np. paczka do Ciebie wróci i trzeba ją będzie nadać ponownie.
Rozejrzyj się dookoła siebie. Czy przypadkiem nie masz pod ręką swojego smartfona?
Według danych GUS na każdego Polaka przypada więcej niż jeden telefon komórkowy. Dysponujemy ponad 56 milionami tychże urządzeń. Dlatego wysyłka kampanii SMS daje Ci szansę dotarcia do szerokiej grupy odbiorców.
6. Mobile
Każdy ma sklep w smartfonie
Z najnowszych badań “Polska jest MOBI 2015” wynika, że na rynku w posiadaniu Polaków w wieku 15+ znajduje się prawie 19 mln smartfonów.
Coraz więcej z nas kupuje przez internet. Często rozpoczynamy proces zakupowy na urządzeniach mobilnych, aby kolejno kontynuować go na innym urządzeniu (zjawisko multichannelingu). To cenna informacja, jeśli prowadzisz lub chcesz otworzyć swój własny sklep www.
Nie ma wątpliwości, że m-commerce staje się coraz bardziej popularny a mobilna wersja e-sklepu jest dzisiaj koniecznością. Nie chcesz przecież odstraszyć swoich potencjalnych klientów brakiem dostosowania strony do urządzeń mobilnych i niewygodnym wypełnianiem formularzy.
Projektując swój e-sklep wykorzystaj technikę Responsive Web Design. Masz wtedy pewność, że layout Twojej strony dopasuje się do rozmiaru każdego ekranu. Twoi klienci na pewno docenią łatwość procesu zakupowego, jaki im zaoferujesz.
Czy rok 2016 to kolejny rok mobile? ;) Pewnie wreszcie tak. Wystarczy spojrzeć na plany Wielkiej Czwórki.
Okiem eksperta z jestem.mobi
Twój sklep internetowy został oczywiście przygotowany do wyświetlania na urządzeniach mobilnych, prawda? Internauta powinien móc bez problemu obejrzeć dostępną ofertę (swobodnie obejrzeć duże zdjęcia i bez wysiłku przeczytać opis). Co jeszcze?
Nie wymagaj zakupów z koniecznością rejestracji w Twojej bazie klientów. Umożliwiaj jak najszybszy check-out, aby możliwie jak najmniej klientów zaczynało zakupy na smartfonie, a kończyło na komputerze (po co przerywać im przyjemność kupowania, prawda?).
Zweryfikuj metody płatności, które oferujesz swoim klientom i postaraj się o mobilne płatności za „jednym dotknięciem”. Sprawdź, jak to robi PayPal za pomocą usługi One Touch. W Polsce podobne rozwiązanie testuje PayU z mBankiem na platformie Allegro.pl.
Monika Mikowska współwłaścicielka agencji mobile UX, mobee dick, autorka bloga jestem.mobi
7. Go social
Siła social media
Integracja z social media w działaniach marketingowych jest istotna, aby pozostać konkurencyjnym w e-handlu. Platformy społecznościowe, choć same w sobie nie sprzedają, są sporym źródłem ruchu dla e-sklepów, dlatego nie powinieneś ich ignorować w swoich działaniach.
Dobrze prowadzone profile społecznościowe skutkują w efekcie długofalowym wyższą konwersją sprzedaży. W czym pomoże Ci obecność w kanałach takich jak Facebook, Instagram czy Pinterest?
- skupisz zaangażowaną i lojalną społeczność
- zdobędziesz wiedzę o swoich klientach
- przeprowadzisz działania promocyjne: zniżki, rabaty dla fanów, kampanie wirusowe
- zbudujesz świadomość marki i rozwiniesz swoją działalność
Shopify przygotował infografikę, z której dowiesz się, które z platform społecznościowych cechują się najwyższym ROI w e-commerce. Najskuteczniejszym pod względem generowania ruchu i sprzedaży pozostaje Facebook.
Prawie dwie trzecie wszystkich wizyt i średnio 85% wszystkich zamówień do sklepów na Shopify z social media pochodzą z Facebooka. Obecnie rośnie również potencjał społecznościowy Instagrama i Pinteresta i coraz więcej ekomersów korzysta z tych platform.
Okiem eksperta z Brand24
Jak jeszcze skuteczniej monitorować e-commerce? Dobrym pomysłem wydaje się przeprowadzenie audytu mediów społecznościowych. Wrzucenie do monitoringu kilku słów związanych z naszym biznesem, kategorią produktową bądź naszą konkurencją. Podgląd konkurencji pozwoli nam zobaczyć, na co ich klienci narzekają, a co sobie chwalą. Abyśmy my mogli tych błędów uniknąć.
Z drugiej strony, ustawienie monitoringu na słowa dotyczące naszej kategorii produktowej, dadzą pełen obraz naszej grupy docelowej. Gdzie przebywa, dyskutuje i wymienia się doświadczeniami.
Zbadamy najaktywniejsze tematy i zidentyfikujemy osoby, które mając wpływ na społeczność, mogą być zainteresowane potencjalną współpracą z nami, albo które można poprosić o pomoc – beta testy produktu, albo opinię. Często ktoś taki może pokazać błędy czy problemy produktu, na które nie zwróciliśmy uwagi, skupiając się na innych aspektach biznesu.
Identyfikacja miejsc, w których toczą się dyskusje o produktach, da nam, co najmniej dwie możliwości – możemy odkryć miejsca specjalistyczne, w których dobrze pojawić się ze swoją reklamą displayową lub po prostu, miejsce pod kampanię obecności na forach.
A internauci piszą o wszystkim – najważniejsze to odpowiednio dobrać słowa.
Mikołaj Winkiel Chief Evangelist w Brand24
Bądź wiarygodny
Ponad połowa badanych przez Gemius w 2015 roku osób (55%) deklaruje kupowanie online Click to Tweet
Wiele osób dzieli się swoim doświadczeniem zakupowym po nabyciu towaru i dlatego ogromna część produktów dostępnych online doczekała się opinii konsumenckich. Co więcej, klienci mogą obecnie zakupić te same lub podobne towary u wielu dostawców, przez co opinia samego e-sklepu jest silnym czynnikiem determinującym zakup.
Jest to jeden z najważniejszych czynników, który wpływa na budowanie stabilnej marki. Świadomy i nowoczesny e-commerce powinien zbierać i analizować opinie swoich klientów, aby jeszcze lepiej opracowywać swoją ofertę oraz budować wiarygodny wizerunek w sieci.
Możliwość zamieszczenia recenzji w e-sklepie nie wystarczy, najważniejszym jest umiejętność zachęcenia klientów do ich wystawienia. Testymoniale najłatwiej zbierzesz poprzez proste ankiety. Przygotuj kwestionariusze oceniające ogólne doświadczenia konsumenta z Twoim e-sklepem oraz kwestionariusze po dokonaniu zakupu. Kolejno:
- wyślij do klienta prośbę o recenzję w mailu, około 3 dni po zakupie
- przypomnij w treści maila o recenzję jakiego produktu prosisz
- nie zamieszczaj w mailu zbędnych informacji, które mogą rozproszyć odbiorcę
- podziękuj za dodanie opinii
Zobacz też:
Podsumowanie
Monitoruj wyniki swojego e-commerce
Prowadząc własny sklep internetowy musisz na bieżąco orientować się który z produktów sprzedaje się najlepiej, skąd przychodzą do Ciebie klienci, jakie działania podejmują na stronie i czego szukają na Twojej witrynie. Nie lekceważ statystyk i naucz się je rozumieć.
Regularnie śledząc zachowania klientów, poznasz ich potrzeby i będziesz mógł na nie efektywnie reagować. Najprostszym przykładem zbierania wiedzy o swoich klientach na podstawie historii ich zakupów, a także przeglądanych przedmiotów są systemy rekomendacji, które z powodzeniem realizuje Amazon.
Niezbędnym narzędziem do analityki internetowej dla e-commerce jest Universal Analytics - odświeżona wersja Google Analytics z rozbudowanym modułem dla e-commerce. Dzięki niemu będziesz mieć dostęp do danych o sprzedaży, zarówno na poziomie całego serwisu jak i dla poszczególnych produktów, w tym m.in. do:
- ilości i demografii odwiedzających
- wizualizacji ścieżki transakcji
- analizy wpływu produktów i kuponów rabatowych na wielkość przychodów
- informacji o dodawanych i usuwanych z koszyka produktach
Możesz iść o krok dalej i zintegrować swoje konto Analytics z systemem do email marketingu i śledzić zachowania odbiorców Twoich mailingów, zwiększając efektywność z tego kanału. O tym jak zintegrować FreshMaila z Google Analytics i stworzyć dzięki temu ekosystem email marketing automation dowiesz z tego poradnika.
Łączenie wiedzy o potrzebach użytkowników z analityką i systemami automatyzacji marketingu jest przy dzisiejszym otoczeniu konkurencyjnym, kluczowym aspektem działalności e-sklepu, którego nie możesz pominąć.
Chcesz założyć swój własny sklep internetowy? Mam nadzieję, że lektura tego tekstu pomoże Ci przełożyć Twój pomysł na rzeczywistość. Z pewnością zainteresuje Cię także tekst o skutecznej reklamie internetowej - vademecum niezbędnej wiedzy dla każdego, kto prowadzi swój własny biznes.
Zobacz też: