Rynek e-commerce zachowuje się tak, jakby kryzys go nie dotyczył. Szczególnie w Polsce, gdzie w 2013 r. odnotowano wzrost na poziomie 24% w stosunku do 2012 r. pod względem wartości (według ). To zapewniło nam pozycję lidera wzrostu w Europie Środkowej. Jeśli chcesz przyłączyć się do tej fali, masz na to najlepszy moment. Jak założyć własny sklep internetowy? O czym powinieneś pamiętać, planując biznes w e-commerce?

poradnik_ecommerce

Niektórym wydaje się, że założenie sklepu internetowego to bułka z masłem. Owszem, z technicznego punktu widzenia, przy obecnym stanie technologii, nie musi to wymagać wielkich inwestycji. Jednak samo „postawienie“ sklepu na serwerze to tylko wierzchołek góry lodowej. Wierzchołek, bez którego biznes nie powstanie, ale jednak na samym wstępie i przede wszystkim powinieneś znaleźć...

Pomysł na sklep internetowy

Zanim zaczniesz w ogóle myśleć o technologii, powinieneś mieć wykrystalizowany pomysł na sklep. Co zamierzasz sprzedawać, kto będzie Twoim klientem, skąd będziesz brał towar, gdzie będziesz go magazynował...? Gdy pomysł zrodzi się już w Twojej głowie, dobrze, abyś skonfrontował go z rzeczywistością.

Sprawdź konkurencję, oceń swoje mocne i słabe strony oraz szanse i ryzyka rynkowe, postaraj się dotrzeć do reprezentantów grupy docelowej i przeprowadzić ankietę/badanie marketingowe. Bądź dobrze przygotowany od strony koncepcyjnej. To będą podwaliny Twojego sukcesu w e-commerce. Gdy już je zbudujesz, następna w kolejce powinna być...

Strategia sklepu internetowego

Chodzi o to, abyś spisał na papierze (ekranie monitora) wszystko, co przyszło Ci do głowy na etapie koncepcyjnym. Przygotuj strategię marketingową w perspektywie co najmniej półrocznej, uwzględniając wszystkie czynniki, które będą decydowały o Twoim „być albo nie być“: produkt, grupę docelową, logistykę, obsługę klienta, mocne i słabe strony, szanse i ryzyka, finansowanie, koszty, formy reklamy, planowane przychody (najlepiej w wariancie pesymistycznym lub co najmniej mocno realistycznym). Im więcej szczegółów, tym lepiej.

Nie tworzysz strategii po to, aby kurczowo się jej trzymać (to w biznesie rzadko jest możliwe), ale dlatego, że jest to najlepsza okazja do tego, abyś zastanowił się nad całą koncepcją, od ogółu do najdrobniejszego szczegółu. Przemyśl i zaplanuj wszystko bardzo, bardzo dokładnie. (Gdy będziesz myślał nad koncepcją newslettera, na pewno przyda Ci się nasz blog o e-mail marketingu). Co dalej?

Nazwa i domena dla sklepu internetowego

Twój sklep internetowy musi mieć dobrą nazwę. Tylko co to znaczy „dobra nazwa“? Przede wszystkim powinna być:

  • stosunkowo krótka (a jeśli musi być długa, warto zastosować skrót),
  • łatwa do zapisania i zapamiętania,
  • wzbudzająca jak najmniej wątpliwości w kwestii pisowni (gdy będziesz ją wymawiał np. w rozmowie przez telefon),
  • dostosowana do Twojego biznesu (należy unikać dysonansów, np. żartobliwości w przypadku zakładu pogrzebowego czy zbytniej powagi, gdy kierujemy swój produkt do młodzieży).

Kilka popularnych błędów popełnianych w procesie namingu:

  • sklejanie kilku skrótów w jeden kiepsko brzmiący skrót, np. AnTadMar (od Anna, Tadeusz i Marek);
  • dodawanie patriotycznej końcówki “pol”, np. TransPol, kojarzącej się z biznesem rodem z PRL-u;
  • dodawanie niby-amerykańskiej końcówki “ex”, np. Tadex, modnej w Polsce w epoce transformacji, gdy wszystko, co z USA, było dobre;
  • stosowanie nazw, które w pewnych miejscach będą się źle kojarzyć, np. Osram, które zawsze będzie miało w Polsce pod górkę;
  • wykorzystywanie “fajnych”, przeważnie angielskich wyrazów, takich jak “Super”, “Max”, “Top” etc.

No i często najgorsze – domena zawierająca nazwę Twojej firmy, najlepiej z końcówką „pl“ (chyba, że zamierzasz operować na rynkach innych niż polski), musi być dostępna (dostępność możesz sprawdzić chociażby na stronie NASK-u). Wymyślenie dobrej nazwy z dobrą, dostępną domeną może Ci zająć dużo czasu.

Formalności przy zakładaniu sklepu

A zatem – założenie działalności gospodarczej. Dla wielu przedsiębiorców najtrudniejszy etap w całym procesie. Aby móc legalnie prowadzić sklep internetowy, musisz: zarejestrować firmę w Urzędzie Miasta, zdobyć REGON w Urzędzie Statystycznym, założyć firmowe konto bankowe, zamówić pieczątkę, zarejestrować NIP i wybrać formę opodatkowania, zgłosić się do obowiązkowych ubezpieczeń w ZUS, a na koniec zgłosić przedsiębiorstwo do Państwowej Inspekcji Pracy.

Na szczęście dużą część tej listy załatwimy w samym Urzędzie Miasta, przy tzw. jednym okienku. O zakładaniu działalności gospodarczej dowiesz się więcej, czytając np. ten artykuł na stronie internetowej Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości. Firmę możesz założyć także przez internet, korzystając z portalu Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej. Kiedy wszystkie formalności będą już za Tobą, przyjdzie pora na...

Oprogramowanie sklepu internetowego

To być może jedna z najtrudniejszych decyzji, jaką musisz podjąć na początku. O ile większość elementów strategii – a nawet nazwę - będziesz mógł zmieniać z czasem (i pewnie będziesz to robił), o tyle oprogramowania sklepu nie zmienisz co najmniej przez kilka kolejnych lat, gdyż byłoby to zbyt kosztowne i czasochłonne. Na tym etapie masz trzy wyjścia:

  • skorzystać z oprogramowania darmowego, ale przeciętnej jakości;
  • skorzystać z oprogramowania płatnego, ale dobrej jakości;
  • zamówić oprogramowanie napisane od podstaw – doskonale dopasowane do twoich wymagań, ale bardzo kosztowne.

Najrozsądniejszym rozwiązaniem dla początkującego e-przedsiębiorcy, który nie ma wygórowanych wymagań, ale jednocześnie zależy mu na wysokiej jakości (a powinno!), wydaje się opcja środkowa.

O czym powinieneś pamiętać, rozglądając się za gotowym oprogramowaniem dla Twojego sklepu internetowego:

  • zanim wykonasz przegląd dostępnych rozwiązań, przygotuj listę funkcjonalności, na których ci zależy (najłatwiej będzie to zrobić w oparciu o przegląd konkurencyjnych sklepów);
  • w oparciu o listę niezbędnych funkcjonalności postaraj się wyłonić kilka systemów spełniających te wymagania;
  • przetestuj każdy z systemów pod kątem zarówno front-endu (estetyka, użyteczność), jak i back-endu (panel administracyjny), na tyle, na ile to możliwe na tym etapie;
  • o wszystko, co będzie niejasne bądź wzbudzi Twoje wątpliwości, wypytaj obsługę klienta, dowiadując się przy okazji, jaki jest zakres wsparcia technicznego oraz jakie usługi gwarancyjne oferuje firma;
  • poznaj łączny koszt wdrożenia, biorąc pod uwagę wszystkie aspekty – od projektu graficznego po zaprogramowanie wszystkich funkcji sklepu, na których ci zależy;
  • sprawdź, jakie są możliwości integracji oprogramowania z zewnętrznymi systemami, takimi jak hurtownie, firmy kurierskie, porównywarki cenowe czy narzędzie do e-mail marketingu.

Systemy, które jako FreshMail możemy z czystym sumieniem polecić, to: Magento, Shoper, IAI-Shop oraz Comarch iSklep24. Co ważne, wszystkie z nich pozwalają na prostą integrację z popularnymi systemami, w tym do email marketingu. W kilku krokach zintegrujesz je z FreshMailem, co pozwoli Ci na przykład na: szybszą wysyłkę mailingów, bardziej efektywną segmentację czy automatyzację i wykorzystanie analizy RFM.

Podsumowanie

Po przejściu tych pięciu kroków powinieneś być gotowy do startu. Nie przejmuj się, gdy okaże się, że zajmie ci to więcej czasu niż planowałeś. Te wszystkie prace na etapie przed startem mogą okazać się kluczowe. Poświęć im się tak bardzo, jak to tylko będzie potrzebne. Powodzenia!

Obserwuj nasze profile social media

  • Krzysztof Majewski

    Witam jest ktoś tutaj kto pomogły by mi założyć sklep internetowy, oczywiście nie za darmo. Jeśli tak proszę o kontakt. Jestem z Gdyni. Tel. 661042937

    • maicek

      Udało Ci się kogoś znaleźć? Również poszukuję kogś takiego i też jestem z Gdyni, będę wdzięczny za informację :)

      • Rafał Drzał

        Polecam się :) skoro mnie nikt jeszcze nie polecił :)

  • własny biznes to zawsze wyzwanie i chociaż założenie własnego sklepu internetowego może i wyzwaniem technologicznym nie jest, ale żeby zacząć na siebie zarabiać już tak! Dlatego tak istotna jest strategia marketingowa.

    • Artur Dąbrowski

      No tak, nie wyobrażam sobie otwierania jakiegokolwiek biznesu bez strategii marketingowej. Oczywiście często jest tak, że później rzeczywistość brutalnie rewiduje nasze plany, ale bez nich można poruszać się po rynku tylko po omacku, a to skazywanie samego siebie na trudne warunki do rozwoju, a czasem wprost na porażkę :-)

      • to prawda, ale niestety część firm dalej uważa, że marketing sam się zrobi, bo jak produkt jest dobry, to wypłynie bez żadnej pomocy

  • Krystyna Kwiat

    Jakiś czas temu czytałam o klastrach biznesowych, które niezwykle pomagają w działaniach. Promowanie idei tworzenia powiązań kooperacyjnych opartych na współpracy, a nie na konkurencji :) „Proinnowacyjny Klaster Biznesu jest instytucją opartą na transferze wiedzy i doświadczenia, która wypracowywać będzie innowacyjne rozwiązania organizacyjne i technologiczne w dziedzinie zarządzania przedsiębiorstwem zmierzające do optymalizacji procesów biznesowych zarówno członków klastra, jak i podmiotów zewnętrznych” ciekawe..

  • Klaudia Kupczak

    Ja jestem na etapie testowania shopera i
    muszę powiedzieć, że spisuje się świetnie. Myślę, że zdecyduję się na
    abonament.

    • shoper jest chyba zintegrowany z wfirmą?

    • Artur Dąbrowski

      Jeśli o nas idzie, to mogę dodać, że integrację z Shoperem mamy na naszej liście „do wdrożenia”, więc można się jej w przyszłości spodziewać :-)

  • Izu

    Myślę, że bardzo ważną kwestią, która często jest pomijana przez młodych właścicieli sklepów, jest wizerunek oraz sprawa wzbudzenia zaufania. Żeby zachęcić klientów potrzebne jest zaufania a na początku nie ma lepszego sposobu niż jakaś nagroda czy certyfikat – nawet jeśli płatne. Może być jakiś laur konsumenta (duże koszty) lub zaufany e-sprzedawca (chyba najtańsze rozwiązanie w tej chwili). To z pewnością pomoże w uzyskaniu większego zaufania, szczególnie na początku ale i później podczas rozwoju.

  • Bardzo przydatne wskazówki na temat tego jak nie nazwać swojego sklepu. Zaskakujące jest to ile firm i sklepów z ‚pol’ lub ‚ex’ w nazwie ciągle istnieje na rynku!

    Polecam również artykuł na temat tego jak wybrać produkt idealny do sprzedarzy przez internet: http://www.jakdzialainternet.pl/co-sprzedawac-w-internecie/

  • Stanisław Bryl

    @Mikołaj85, jak dla mnie cenowo ta oferta wygląda dość słabo, bo za 40 pln/ miesiąc możesz mieć asortyment góra 1500 produktów i 2 GB. Nie szukałem zbyt długo i znalazłem coś takiego, gdzie masz za 20 pln nielimitowaną liczbę produktów i 100 GB: http://www.nazwa.pl/sklepy-internetowe/?selectedTabScroll=1

  • Mikołaj85

    mam pytanie o oprogramowaniu, wybrałem dla siebie platformę sky-shop.pl, czy mogli Państwo coś powiedzić na ten temat? ponieważ tani abonament i dużo róznych dobrych ofert.

  • Vinci

    Czy aby sprzedawać produkty na rynek polski muszę mieć firmę zarejestrowaną w tym kraju? Może wystarczy, że istnieje ona gdzieś na terenie UE tzn. innym kraju członkowskim.

    • Artur Dąbrowski

      Absolutnie nie ma takiego wymogu. W prawie Unii Europejskiej obowiązuje zasada swobody świadczenia usług i swoboda przedsiębiorczości. Może Pan założyć firmę w dowolnym innym kraju członkowskim i prowadzić sprzedaż na terenie dowolnego innego. Proszę także pamiętać, że Norwegia, Islandia, Szwajcaria oraz Liechtenstein nie wstąpiły do Unii Europejskiej, ale częściowo przyjęły prawo wspólnotowe. Pozdrawiam :-)

      • Vinci

        Rozumiem. Mimo wszystko czy nie jest tak, że jeżeli firma jest
        zarejestrowana w UK a cała działalność odbywa się tak naprawdę w Polsce
        (czyli adres wysyłkowy, do zwrotu, przechowywanie towarów itp.) to nie
        potrzebuje aby oddziału? Jeżeli nie potrzeba oddziału to czy może mi Pan
        wskazać podstawy prawne, jakiś artykuł. Pozdrawiam.

        • Artur Dąbrowski

          To już zależy od Pana. Może Pan mieć siedzibę w UK i sprzedawać produkty do Polski (i nie tylko), jednocześnie przyjmując zwroty w siedzibie w UK, ale nie będzie to z pewnością wygodne rozwiązanie dla Pana klientów. Nie jest to jednak zabronione prawnie, a wręcz przeciwnie, gdyż – tak jak napisałem wcześniej – w Unii Europejskiej obowiązuje zasada swobody świadczenia usług i swoboda przedsiębiorczości.

          Jeśli zamierza Pan założyć/przenieść działalność do UK, to na pewno może Pan na tym skorzystać chociażby ze względu na znacznie wyższą w UK niż w Polsce kwotę wolną od podatku. Jednak są też negatywne strony takiego przedsięwzięcia. Chociażby kwestia faktur. Jeśli będzie miał Pan zarejestrowaną firmę tylko w UK, to będzie Pan mógł wystawiać tylko faktury brytyjskie, podczas gdy niektórzy klienci mogą wymagać od Pana faktury polskiej.

          Jakiego rodzaju biznes chciałby Pan prowadzić w UK?

          • Vinci

            Chciałbym założyć spółkę LTD, która miałaby sprzedawać produkty za pomocą sklepu internetowego bez odpowiednika stacjonarnego. Jednak oferta byłaby głównie kierowana na Polskę.

            Dużo mi już Pan wyjaśnił.

            Czyli mogę mieć w UK firmę świadczącą usługi na inne kraje członkowskie ale w przypadku kiedy chciałbym wystawiać faktury na konkretny kraj to muszę posiadać tam oddział plus dodatkowo płacić za księgowość.

            Czy polskie urzędy przy oddawaniu za VAT nie uznają faktur z UK?

          • Artur Dąbrowski

            Jeśli prowadzi Pan działalność w UK, to podlega Pan tylko i wyłącznie pod tamtejsze urzędy i tam się Pan rozlicza.

            Cieszę się, że mogłem pomóc :-)

          • Zapraszam na mojego bloga, gdzie znajdzie Pan szczegóły na temat tego jak założyć firmę w UK. Życzę powodzenia w zakładaniu sklepu internetowego!

  • Witaj Artur. Mam pytanie. Czy FreshMail można zintegrować z platformą PrestaShop? Lub czy w najbliższej przyszłości będzie to możliwe?

    • Artur Dąbrowski

      Witaj Dawid. Integrację z PrestaShop mamy w planach, ale nie jesteśmy jeszcze w stanie określić, kiedy dokładnie wtyczka będzie gotowa. Prosimy o cierpliwość :-)

  • Panie Arturze, od kiedy to jakość oprogramowania wyznacza jego cena? Dla osób które dopiero zaczynają przygodę z e-commerce, sklep pisany na zamówienie będzie wydatkiem pieniędzy w błoto. Bez doświadczenia i świadomości swoich potrzeb nie można zlecić dobrych rozwiązań.

    • Artur Dąbrowski

      Panie Mariuszu, dziękuję za komentarz.

      Cena przeważnie ma silne powiązanie z jakością, choć, trzeba przyznać, że ma Pan rację, twierdząc, że osoba niemająca pojęcia o e-commerce i dopiero wkraczająca na ten grunt jest narażona na zmarnowanie budżetu poprzez inwestycję w sklep pisany na zamówienie.

      Zdecydowanie warto podkreślić, że w takiej sytuacji szalenie ważna jest świadomość potrzeb (o której Pan wspomina) oraz wsparcie bardziej doświadczonych osób (na które można liczyć, podejmując współpracę z doświadczoną agencją, specjalizującą w pisaniu sklepów internetowych od zera).

      Proszę także pamiętać, że budżet można też zmarnować, kupując zamknięte, ograniczone oprogramowanie, które po roku czy dwóch latach zacznie blokować rozwój (rozpędzonego) biznesu.

      Jak widać, decyzja dotycząca oprogramowania nie jest łatwa. Aby pomóc sobie w jej podjęciu, sugeruję zestawić wszystkie „za” i „przeciw”, opracować kosztorys (z uwzględnieniem wszystkich szczegółów), przemyśleć dobrze swoje plany na przyszłość (nie tylko tę najbliższą), a także wspomóc się rozmową z kimś, kto na e-commerce zjadł zęby.

      Pozdrawiam!