Grzegorz Gajcy wpis utworzony wpis edytowany
Marketing nowej firmy – jak go robić, gdy dopiero zaczynasz
Powrót do listy wpisówOtworzyłeś firmę i zamierzasz zabrać się za marketing internetowy, ale nie miałeś z nim za wiele do czynienia? Nie wiesz, co robić, by zacząć generować przychody w sieci? Skorzystaj z naszego poradnika, który pomoże Ci zacząć marketing nowej firmy w Internecie.
Głównym celem na samym początku Twojej przygody z marketingiem w sieci powinna być budowa listy mailingowej. Już od kilku lat wiemy, że ponad 70% konsumentów nie ma nic przeciwko otrzymywaniu ofert poprzez email. Co więcej, na zamówienia pod wpływem ofert email wydają aż 138% więcej! Email jest też o wiele skuteczniejszym środkiem sprzedaży, niż zwykły telefon do potencjalnego klienta.
W tym poradniku nauczę Cię, jak zbudować listę mailingową, która jest celem marketingu nowej firmy i źródłem większości zamówień. Dzięki temu będziesz mógł zacząć sprzedaż i zbierać pierwsze zamówienia.
Konsumenci wydają 138% więcej pod wpływem komunikacji #emailmarketing Click to Tweet
Co jest ważne w marketingu nowej firmy?
Pierwsza i najważniejsza rzecz z punktu widzenia marketingu online to Twoja strona internetowa. Będzie ona Twoją wizytówką i to na nią skierujesz cały ruch. Z tego ruchu musisz “wyciągnąć” leady, czyli np. adresy email, po czym budować relację z nimi i dostarczać wartościowych informacji. W większości przypadków, dopiero później dochodzi do sprzedaży.
Tak, w skrócie, wygląda najprostszy lejek marketingowy, przez który należy przeprowadzić potencjalnego klienta. Przejdźmy po kolei przez jego najważniejsze elementy, które powinieneś zrobić już teraz.
Twoja strona internetowa
Jak wspomniałem, strona www to Twoje własne miejsce w sieci, na nią kierujesz ruch i to ona tworzy pierwsze wrażenie. Na szczęście, nie musisz być programistą, by mieć świetną witrynę. Skuteczne i ładne szablony możesz zakupić w serwisie ThemeForest. Większość z nich można modyfikować, co będzie przydatne gdy przeczytasz dalszą część artykułu.
Koniecznie wybierz zrozumiały adres strony (domenę), np. jankowalski.pl lub nazwafirmy.pl. Unikaj darmowych serwerów i domen. Nie tylko wyglądają i działają nieprofesjonalnie, ale także właściciel serwera może usunąć Twoją stronę i całą jej treść, jeśli uzna to za stosowne.
Zanim stworzysz lub kupisz stronę internetową, zobacz co powinno się na niej znaleźć. Będą to porady, które powinieneś mieć w pamięci modyfikując szablon strony lub zlecając jej stworzenie projektantom.
Stwórz stronę, która szybko udziela konkretnych informacji
Postaw na prostotę oraz jasny i szybki przekaz. Najważniejsze jest to, by w ciągu pierwszych kilku sekund Twoja strona przedstawiała, co ma do zaoferowania i co trzeba zrobić podczas wizyty na niej.
Na stronę główną będzie trafiało najwięcej użytkowników, dlatego koniecznie umieść tam wezwanie do działania. Najlepiej, by był to dobrze widoczny przycisk, który trzeba kliknąć, by się skontaktować lub zapisać na listę.
Umieść wszystkie ważne elementy ponad linią załamania. Jest to najdalszy punkt strony www możliwy do wyświetlenia bez przewijania. Aby dowiedzieć się, gdzie jest linia załamania dla różnych wyświetlaczy, sprawdź to narzędziem Where Is The Fold?.
To priorytet, ponieważ badania pokazują, że większość odwiedzających nie będzie przewijała strony, by dowiedzieć się, co można na niej robić:
Zobacz, jak zrobiliśmy to we FreshMailu. Zauważ, że trudno przegapić żółte przyciski, które są najważniejsze z punktu widzenia sprzedaży. Nie trzeba też przewijać strony, by je zobaczyć:
Zadbaj o dobre relacje z klientem dzięki mailom transakcyjnym
Maili transakcyjne to wiadomości powiązane z kupnem lub inną czynnością, jak np. założenie konta w serwisie, żądanie przypomnienia hasła, dodanie artykułu do koszyka czy napisanie opinii. Są to maile, na które klient czeka i które powinny znaleźć się na jego skrzynce pocztowej niemal natychmiast. Dlatego prowadząc sklep internetowy czy biznes typu SaaS, musisz zadbać o to, by takie wiadomości nie trafiały do spamu.
Co zrobić, by to osiągnąć? Połącz stronę swojej firmy z systemem do email marketingu, np. za pomocą API lub serwera SMTP (to naprawdę proste) i przetestuj dostarczalność wiadomości. We FreshMailu jest to o tyle łatwe, że otrzymasz raporty, w których możesz sprawdzić każdą jedną wiadomość, jaka wyszła z Twojego serwisu. Do tego możesz dostać dedykowany IP, zwłaszcza jeżeli wysyłasz naprawdę duże wolumeny wiadomości. System umożliwia też wysyłanie w mailach załączników (np. faktur).
Wysyłając skutecznie maile transakcyjne sprawisz, że klienci będą dobrze poinformowani o swoich zakupach lub zasadach korzystania z konta, przez co ich doświadczenie z Twoją firmą będzie bardzo pozytywne, skłaniające do kolejnych zakupów.
Przygotuj stronę do zbierania listy mailingowej
Formularze zapisu, w których odbiorcy wpiszą swój adres email to coś, co koniecznie musisz mieć na swojej stronie. Podczas prowadzenia działań marketingowych będziesz ściągał na swoją stronę zainteresowanych odbiorców. To właśnie dzięki tym formularzom pozostaniesz z nimi w kontakcie i będziesz mógł regularnie wysyłać im mailingi.
O tym, jak skłonić odbiorców do zapisu opowiemy nieco dalej. Póki co, pamiętaj by umieścić formularze zapisu w miejscach, które dają najlepsze efekty.
Górna część strony
Wyżej dowiedziałeś się, że wszystko, co ważne musi znajdować się ponad linią załamania. Formularz zapisu jest priorytetowym elementem strony, dlatego również powinien się tam znaleźć. Będzie to pierwsze, co zobaczy odwiedzający po załadowaniu strony:
Pasek boczny (sidebar)
Ekrany komputerów są na tyle szerokie, że możemy pozwolić sobie na tworzenie stron w dwukolumnowym układzie. Po prawej stronie umieść więc pasek boczny, a w nim formularz zachęcający do zapisu na newsletter. Możesz to zaobserwować na naszym blogu:
Stopka
Stopka nie jest najpopularniejszym miejscem na stronie, ale bywa przeglądana, gdy szukamy informacji kontaktowych. Wykorzystaj to, by zebrać dodatkowe leady:
Załóż konto testowe
Kiedy Twoja strona jest gotowa do budowy bazy potencjalnych klientów, musisz teraz stworzyć coś, co przyciągnie na nią odwiedzających i zatrzyma na dłużej.
Treść, którą tworzysz dla klientów
Content marketing, czyli promocję poprzez tworzoną treść można wykorzystać w niemal każdym biznesie. Jako specjalista w swojej dziedzinie zapewne jesteś w stanie tworzyć materiały pomocne dla innych. Możesz więc prowadzić firmowego bloga (zobacz tutaj, jak go założyć) i dzięki tworzonym artykułom promować się w Internecie.
Powinieneś wziąć to pod uwagę, ponieważ zgodnie z badaniami aż 60% marketerów twierdzi, że w ich strategii marketingowej tworzenie treści stanowi priorytet. Ta popularność nie jest przypadkowa, ponieważ firmy, które regularnie tworzą artykuły zbierają do 3,5x więcej ruchu na swoich stronach, niż te, które piszą rzadko lub wcale. Content marketing po prostu bardzo się opłaca.
Jak więc wykorzystać content marketing u siebie?
Twórz treści, które odpowiadają na pytania Twoich klientów
Skoro prowadzisz biznes, to wiesz, do kogo kierowana jest jego oferta. Znasz też potrzeby, które mają klienci, ponieważ rolą Twojej działalności jest je zaspokajać. Skorzystaj z tej wiedzy tworząc artykuły, które odpowiadają na ich pytania. Pomoże Ci to tworzyć materiały, które klienci będą chcieli czytać oraz których szukają w wyszukiwarkach. To bardzo ważne, ponieważ Google jest źródłem większości ruchu na stronach internetowych i blogach.
Tworząc, zastanów się, jakie pytania w Twojej branży mogą zadawać sobie klienci.
Przykłady z różnych branż:
- Jak zaoszczędzić 40% pensji?
- Co zrobić, by samochód rzadziej się psuł?
- Z jakich narzędzi skorzystać przy naprawie komputera?
- Jak dobrać ubranie do sylwetki?
- Jak wypełnić zestawienie finansowe?
A o co pytają Twoi odbiorcy? Twoją rolą jest odpowiadać im w swoich tekstach. Znajdź kilkanaście często powtarzających się pytań w swojej branży, a pomysły na artykuły same się pojawią. Najlepiej przeprowadzić ankietę wśród potencjalnych klientów i to w niej zapytać o najczęstsze problemy, potrzeby i pytania.
Warto też dołączyć do kilku grup dyskusyjnych na Facebooku, obserwować fora w sieci i przeglądać podpowiedzi Google do Twoich wyszukiwań. Znajdziesz je na samym dole strony, po wyszukaniu:
Gdy już dowiesz się, o co pytają odbiorcy, możesz zacząć tworzyć treści pod ich kątem.
10 najskuteczniejszych rodzajów contentu
Pisz obszerne, bogate w grafikę, konkretne artykuły
Regularność, obszerność i jakość treści są ważniejsze, niż jej ilość. Zamiast skupiać się na ilości artykułów, postaw na kompleksowe omówienie problemu i wygodę czytania. Na tym zależy ludziom i za to Google umieści Twoje artykuły wysoko w wynikach wyszukiwania.
Potwierdzają to badania. Pierwsze miejsca w wynikach zajmują w większości bardzo długie teksty:
Podobnie wyglądają dane na temat ilości udostępnień w mediach społecznościowych. Teksty o długości powyżej 2000 słów są najczęściej udostępniane przez czytelników:
Dodawaj grafiki (znajdziesz je tutaj) dla zobrazowania informacji, powołuj się też na rzetelne instytucje podając dokładne dane i statystyki. Pamiętaj też, że ma to być treść informacyjna i pomocna, a nie opowieść. Przyjrzyj się naszym wpisom na blogu FreshMaila, by zobaczyć te zasady w działaniu.
Nie zajmuj się tym, by pisać jak najwięcej i jak najczęściej. Praktyka pokazuje, że obecność w wynikach wyszukiwania ani ilość udostępnień nie zależą od ilości wytworzonej treści. To istotne, gdy masz ograniczone możliwości czasowe i poza pisaniem musisz robić wiele innych rzeczy, by marketing nowej firmy odniósł pożądany efekt.
Wykorzystaj “technikę wieżowca”
Content marketingowa technika wieżowca została stworzona przez Briana Deana, eksperta od pozycjonowania stron w wyszukiwarkach. To świetny sposób na tworzenie wysokiej jakości treści.
Technika ta jest bardzo prosta. Kiedy wiesz już, o czym zamierzasz pisać, poszukaj tego w sieci. Przykładowo, wpisz w wyszukiwarce “Narzędzia dla biznesu”. Wyniki, które pojawią się na samej górze są jakościowo najlepsze. Oznacza to, że jeśli przebijesz je jakością, masz szansę pojawić się wyżej. Przeczytaj je wszystkie i przeanalizuj.
Jak możesz połączyć całą wiedzę, którą w nich znalazłeś i dodać coś od siebie? Wymyśl plan artykułu, który nie tylko obejmie wszystko, co znalazłeś u innych, ale też pokona inne swoją jakością. Dodaj więcej informacji, oprzyj się na mocnych danych i popraw formę prezentacji tych treści, np. dodając grafiki, linkując do innych stron, czy lepiej formatując tekst. To elementy bardzo istotne dla czytelników, a więc i dla Google.
Pamiętaj, by nie kopiować tekstu! Chodzi tu o napisanie wszystkiego samemu, w wersji doskonalszej, niż źródła, z których korzystałeś.
Zobacz, jak za darmo stworzyć #content lepszy, niż najlepsi konkurenci Click to Tweet
Dawaj coś za darmo, by budować listę
Marketing nowej firmy ma na celu przede wszystkim budowę listy adresowej. To Twój główny cel, dlatego twórz materiały, które ludzie będą mogli pobrać w zamian za zapis na nią. Może to być ebook, raport, film, a nawet konsultacja telefoniczna, dostęp do webinarium.
Chodzi o zaoferowanie czegoś, co okaże się warte podania Ci adresu email. Do zebrania tych adresów wykorzystaj omawiane wcześniej formularze zapisu na stronie oraz popup (wyskakujące okienko).
Przy formularzach zapisu możesz teraz umieścić zaproszenie do odebrania darmowego ebooka, filmu, czy konsultacji po podaniu adresu email, np. w ten sposób:
Warto także stworzyć specjalny wpis na blogu, który informuje o możliwości pobrania treści premium i umożliwia to:
7 wymagających, ale efektywnych rodzajów contentu
Promuj stworzone treści
Twoja praca nie dobiega końca po postawieniu ostatniej kropki. Musisz promować swoje treści, by zostały zauważone i docenione.
Jeśli nie znasz się na pozycjonowaniu stron w wyszukiwarkach, wiedz że nie są one jedynym źródłem ruchu. Nie są też najszybszym ze źródeł, ponieważ efekty pozycjonowania zauważysz dopiero po kilku miesiącach.
Na samym początku swoich działań promocyjnych, promocję swojego bloga i firmy możesz w całości ograniczyć do Facebooka. Oferuje on możliwości zarówno darmowe jak i płatne.
Marketing nowej firmy na Facebooku
Facebook to najważniejszy w Polsce portal społecznościowy. W naszym kraju używa go 14 mln ludzi. Każda firma, która chce promować się w sieci musi mieć tam swój profil, ponieważ pozwala to teoretycznie dotrzeć aż do 60% internautów w kraju. Na szczęście stworzenie takiego profilu jest łatwe i nic nie kosztuje, a będzie stanowiło jeden z filarów Twojej promocji w sieci.
O tym, jak stworzyć profil firmy na Facebooku możesz przeczytać w tym oficjalnym poradniku.
Co robić, gdy masz już swój profil?
Dodaj możliwość zapisu na listę
Priorytetem powinny być dla Ciebie zamówienia, a aby mieć ich dużo, potrzebujesz listy potencjalnych klientów. Możesz zbierać ją także na swoim profilu Facebooka.
Z pomocą tego poradnika dodaj na swoim firmowym profilu przycisk Rejestracja. Dzięki niemu, każdy kto wejdzie na Twój profil zobaczy wezwanie do działania i będzie mógł się zapisać.
Publikuj wartościowe treści wizualne i linki do swoich treści
Serwisy społecznościowe, jak Facebook, cechują się dużą dynamiką i opierają się o treści wizualne. Nie publikuj w nich długich tekstów, bo niewiele osób je przeczyta. Zamiast tego skup się na niewielkich grafikach, których treść łatwo przyswoić.
Zobacz, jak proste, ale skuteczne treści publikuje Starbucks:
Przyjmij też zasadę, że większość publikowanych na Facebooku treści będzie informacyjna, a tylko niewielka część będzie dotyczyła Ciebie i firmy. Portale społecznościowe nie służą do sprzedaży, dlatego unikaj publikowania tam samych linków do oferty firmy.
Nie zapomnij też o umieszczaniu na swoim profilu linków do artykułów, które tworzysz. Fragmenty tych artykułów możesz publikować w formie grafik. Będziesz miał przez to więcej treści, którą opublikujesz w sieci. To właśnie przez nią zbiera się polubienia i obserwujących.
Microcontent - najskuteczniejsza metoda zarządzania social media
Korzystaj z reklam Facebooka
Z pomocą reklam Facebooka, nawet przy niewielkim budżecie możesz szybko i skutecznie pozyskiwać fanów, zasięgi i leady. To bardzo istotne, by zaplanować budżet na płatną reklamę, ponieważ jest o wiele efektywniejsza, niż działania darmowe.
Jak więc wykorzystać reklamy Facebooka, by dobrze wystartować? Zachęcam, byś na razie zajął się dwoma ich typami - promocją postów i lead ads. Dzięki temu nie będziesz musiał jeszcze zajmować się tworzeniem dodatkowych stron, takich jak np. landing page.
Promuj artykuły i posty, a nie stronę
Facebook regularnie będzie podpowiadał Ci, byś promował swoją stronę jako całość. Prowadząc marketing nowej firmy powinieneś jednak skupiać się na budowie listy, a nie liczbie fanów!
O wiele skuteczniejszym od zbierania fanów sposobem płatnej promocji jest płatne zwiększanie zasięgu dla treści, które opublikowałeś. Służy do tego funkcja Boost Post (Promuj Post). Jeśli to, co stworzyłeś jest wartościowe, płatna i dobrze targetowana promocja może spowodować efekt wirusowy dzięki udostępnieniom. Dla Twojej firmy ma to o wiele większą wartość, niż polubienie strony.
Gdy jesteś zalogowany, funkcja promocji postów na Twoich stronach jest dostępna pod każdym z nich (niebieski przycisk po prawej stronie):
Zbieraj adresy email bezpośrednio z Facebooka dzięki Lead Ads
Lead Ads to forma reklamy, która nie wymaga od użytkownika przechodzenia na zewnętrzne strony i podawania swoich danych. Informacje, które odbiorcy podalina swój temat podczas rejestracji w Facebooku mogą być przekazane do Ciebie jednym kliknięciem. W marketingu nowej firmy tego typu reklamy będą bardzo ważne, ponieważ pozwalają na błyskawiczną budowę listy.
Zasada działania takiej reklamy jest prosta. Po kliknięciu przycisku w reklamie, np. “Subscribe”, pojawia się prośba o potwierdzenie przekazania danych. Po potwierdzeniu użytkownik może już pobrać żądany materiał, a Ty masz jego adres email w bazie:
Z tego powodu lead ads to świetna metoda budowania listy. Jeśli stworzyłeś ebooka, czy inny rodzaj treści premium, lead ads pozwoli Ci go wypromować bez konieczności tworzenia osobnych landing page.
Używaj wąskiego targetowania
Tworząc swoje reklamy musisz jeszcze wiedzieć, do kogo je skierować. Targetowanie, czyli właśnie “celowanie” w idealnego odbiorcę powinno opierać się o wąskie grupy docelowe. Nigdy nie kieruj reklam do zbyt szerokich, np. milionowych grup.
Przykład: Na poniższym zrzucie ekranu, po prawej stronie widać, że grupa zdefiniowana wyłącznie poprzez zainteresowanie rozrywką jest zdecydowanie zbyt duża (11 mln osób). Taka reklama nie odniesie sukcesu:
Staraj się uzyskać grupy potencjalnych odbiorców na poziomie kilku tysięcy.
Aby grupa docelowa była mniejsza, a więc też bardziej dokładna, zdefiniuj:
- lokalizację (kraj, województwo, a nawet miasto, jeśli sprzedajesz lokalnie);
- wiek;
- języki, jakimi się posługuje (lub zostaw puste, jeśli jest to domyślny dla Twojego kraju;
- dokładne zainteresowania (a więc nie “rozrywka”, tylko na przykład “kabaret”, czy “serial komediowy”)
Dzięki wyżej opisanym możliwościom Facebooka jesteś w stanie regularnie i skutecznie zbierać leady. Przy okazji Twój fanpage będą lubiły nowe osoby, co przełoży się na większą rozpoznawalność marki i udostępnienia.
Co dalej?
Gratulacje! Właśnie poznałeś pierwsze czynności, na jakie składa się marketing nowej firmy. Gdy wiesz, jak generować leady, Twój biznes jest na najlepszej drodze do stabilnego wzrostu i regularnej sprzedaży!
Po tym, jak wykorzystasz techniki budowy listy opisane wyżej, pora utrzymywać z nią stały kontakt, a finalnie - zaoferować jej swoje produkty.
Jak prowadzić komunikację poprzez newsletter:
Stwórz świetny newsletter w 10 krokach
Jak stworzyć mailing, który sprzedaje?
Mam nadzieję, że dużo się nauczyłeś i wiesz już, od czego zacząć. Teraz pora stale zwiększać swoją marketingową wiedzę, dlatego zapraszamy Cię do innych artykułów na naszym blogu.