Renata Gajoch-Bielecka wpis utworzony wpis edytowany
Efektywna promocja firmy w internecie
Powrót do listy wpisówDowiedz się od czego zacząć promocję w internecie, jak zbudować bazę mailingową, jak planować kampanie, jak zaprojektować swoją stronę internetową oraz prowadzić działania w social media.
Komunikacja email marketingowa
Jeśli planujesz rozpoczęcie wysyłki własnego newslettera, musisz zacząć od stworzenia listy mailingowej. Będzie to baza odbiorców, do której skierujesz swoje wiadomości. Aspektem, którego nie można pominąć przy budowaniu bazy, jest zbieranie odpowiednich zgód formalno-prawnych. Pamiętaj, że nie możesz wysyłać komunikatów marketingowych na adresy osób, które np. kupiły coś w Twoim e-sklepie, jeśli nie uzyskasz od nich na to wyraźniej zgody. Dlatego, jeśli gromadzisz dane, zawsze zbieraj także zgody na wysyłanie komunikacji email marketingowej.
Własna baza pozwoli Ci zwiększyć zasięg marki. Dzięki niej możesz budować trwałe i lojalne relacje z klientami. Pamiętaj, że skrzynka pocztowa to jedno z najbardziej prywatnych miejsc internauty, dlatego email marketing to kanał komunikacji, dzięki któremu nawiążesz indywidualną relację z odbiorcą. Co więcej, korzystając z tej formy komunikacji, uzyskasz bardzo dobre efekty sprzedażowe przy niewielkich nakładach. Według badań DMA National Client Email Report 2015, 1 dolar zainwestowany w email marketing generuje średnio 38 dolarów sprzedaży. To olbrzymi wzrost w stosunku do 25 dolarów w roku 2013.
Formularz zapisu
Jak zbierać adresy mailowe? Najskuteczniejszym sposobem budowania bazy danych jest umieszczenie formularza zapisu na Twojej stronie czy blogu. Stworzenie formularza jest bardzo proste, możesz to zrobić sam za pomocą systemu do email marketingu FreshMail. Wystarczy wkleić kod, a adresy mailowe zaczną spływać do Twojej bazy.
Aby przyśpieszyć proces budowania bazy przez własną stronę, uatrakcyjnij formularz zapisu, a przy jego projektowaniu kieruj się następującymi regułami:
- Widoczność - niech formularz będzie na tyle widoczny, by nie szukać go po całej stronie. Pamiętaj o wyraźnym Call To Action.
- Trafność - zadbaj o to by, wyświetlał się on tylko tym, którzy nie są jeszcze zapisani do Twojego newslettera.
- Prostota - nie zbieraj ogromnej ilości danych. Imię i email na początek wystarczą i pozwolą personalizować Twoje wysyłki.
- Korzyści - już w tym miejscu możesz przedstawić swojemu odbiorcy korzyści z zapisania się do newslettera, podobnie jak na stronie www.freshmail.pl/blog.
Formularz zapisu możesz zarówno zagnieździć na stronie, jak i wyświetlać w formie pop-up'u.
Budowanie bazy poza własną stroną
Na budowanie bazy mailingowej istnieje wiele sposobów. Oprócz formularza umieszczonego na własnej stronie www, możesz szukać odbiorców także poprzez:
- social media,
- oferowanie dostępu do wartościowych treści w zamian za pozostawienie adresu email,
- możliwość zapisu na listę odbiorców w Twojej stopce mailowej,
- zbieranie adresów poza siecią.
Każda okazja do powiększenie bazy odbiorców jest dobra, jednak bezpośredni kontakt z drugim człowiekiem sprawia, że potencjalni odbiorcy chętniej zgodzą się na pozostawienie swojego adresu email. Wykorzystaj taką okazję do budowania bazy dzięki aplikacji FreshForm.
Ta darmowa aplikacja na tablet, pozwala stworzyć formularz zapisu, który działa także bez dostępu do internetu. Po połączeniu się z siecią, adresy które zebrałeś są automatycznie dodawane do wybranej przez Ciebie listy na Twoim koncie we FreshMailu. Dzięki tabletowi i zainstalowanej na nim aplikacji, możesz pozyskiwać subskrybentów, np. w swoim salonie kosmetycznym, na targach śniadaniowych czy podczas spotkań z klientami, wszędzie, gdzie pojawiasz się biznesowo.
Co więcej, możesz dostosować wygląd Twojego FreshForma do wizerunku Twojej firmy. Masz do wyboru 17 predefiniowanych styli, możesz również wgrać własne logo i tło, by całość była spójna. Aplikacja dostępna jest zarówno na tablety z systemem iOS (iPad) jak i Android.
Jak prowadzić komunikację mailingową
Pamiętaj o tym, że komunikacja z Twoimi klientami to proces, nie możesz poprzestać na jednorazowym rabacie czy promocji. Najważniejsi dla Ciebie są ci klienci, którzy powracają i dokonują kolejnych zakupów.
Na początek postaraj się odpowiednio określić grupę Twoich odbiorców, aby wiedzieć do kogo wysyłasz i czego odbiorcy mogą od Ciebie oczekiwać. Zastanów się czy wysyłasz komunikat do kobiet czy mężczyzn, w jakim wieku jest Twoja grupa docelowa i w jaki sposób możesz zainteresować ich swoją ofertą. Postaraj się tak skonstruować komunikaty, aby odpowiadały oczekiwaniom odbiorców.
Kolejnym krokiem powinno być zaplanowanie częstotliwości wysyłek mailingowych. Powinieneś wiedzieć, że nie warto słać za często, a treści wysyłane przez Ciebie powinny być wartościowe. Dlatego dopasuj częstotliwość wysyłek do ilości treści wartych uwagi, jakie masz do przekazania.
Kolejno pomyśl o stałych elementach wysyłek takich jak: szablon, z którego będziesz korzystać wysyłając kampanie, nazwa nadawcy oraz domena. Warto trzymać się raz ustalonej stylistyki i używać pewnych stałych elementów, dzięki którym Twoi odbiorcy łatwo będą mogli Cię zidentyfikować. Zarówno stałe elementy jak i raz ustalona częstotliwość wysyłek przyzwyczają Twoich odbiorców do pewnej ciągłości w komunikacji.
Stałym elementem mailinów jest także stopka, w której powinienieś zawrzeć informacje o firmie, linki do social mediów, a także link wypisu. To naturalne, że z upływem czasu część Twoich subskrybentów, będzie chciała zrezygnować z otrzymywanego przez Ciebie newslettera. Nie utrudniaj im tego, dodaj do mailingu widoczny link wypisu. Dzięki temu zadbasz o higienę swojej bazy. Po co Ci adresy nieaktywne lub osób, które nie chcą maili od Ciebie? Dzięki systemowi do email marketingu FreshMail wszystko to dzieje się automatycznie. Ty natomiast możesz skupić się na tworzeniu atrakcyjnych treści.
Wykorzystuj wiele funkcji
Systemy do email marketingu, takie jak FreshMail, dają naprawdę duże pole do popisu jeżeli chodzi o tworzenie efektywnych newsletterów: zaawansowana personalizacja, content dynamiczny, segmentacja bazy czy autorespondery - to tylko niektóre funkcjonalności, które możesz wykorzystać aby tworzyć nowoczesne mailingi.
Głównym celem wysyłającego newslettery powinno być jak najlepsze dopasowanie treści do preferencji odbiorców. Złym rozwiązaniem będzie wysyłanie jednego, standardowego komunikatu do wszystkich odbiorców. Dlatego dobrą praktyką jest segmentacja bazy, czyli tworzenie grup odbiorców według kryteriów wspólnych dla danej grupy. Najprostszym kryterium jest płeć, ale możesz też posegmentować swoją bazę dzieląc klientów na grupy odbiorców określonych kategorii produktów czy miasto, w którym mieszkają. Do posegmentowanej bazy łatwiej wysłać spersonalizowane wiadomości, czyli takie których oferta jest dopasowana do danego odbiorcy.
Dzięki autoresponderom możesz natomiast reagować na interakcje Twoich odbiorców względem kampanii. Są to wiadomości wysyłane przez system automatycznie, ale wyzwalane określoną akcją, wykonaną przez odbiorcę. Takim triggerem może być np. czas (2 dni po zapisaniu się na newsletter) lub interakcja z treścią newslettera (kliknięcie w dany link).
Wyobraź sobie, że odbiorca otwiera Twój newsletter i poprzez kliknięcie w jedną z ofert ląduje na stronie poświęconej wycieczkom do Szwecji. Przegląda kilka ofert, ale nie decyduje się na zakup. Profesjonalny system do email marketingu wyśle autoresponder z ofertą dedykowaną wycieczką do Szwecji tylko do tych odbiorców, który wykonali zaplanowaną przez Ciebie ścieżkę. Dodatkowy mailing z ofertą dobraną specjalnie dla danej grupy będzie na pewno bardziej skuteczny niż uniwersalny mailing wysłany do całej bazy.
Strona www - Twoja wizytówka w Internecie
Wysyłając mailing musisz pamiętać o przygotowaniu dedykowanych landing page, które będą szerzej przedstawiać Twoją ofertę z mailingu. Strony te powinny być powiązane z Twoją stroną firmową lub po prostu stanowić jej część. Jak powinna być zaprojektowana strona przyjazna użytkownikom? Czytaj dalej, aby dowiedzieć się więcej o optymalizacji Twojej strony pod tym kątem.
Po pierwsze, postaw się na miejscu użytkownika, który nic nie wie o Twojej firmie i po raz pierwszy trafił na Twoją stronę internetową. Czy informacje jakie na niej znalazł pomogły mu odpowiedzieć na to, czego szukał? Pamiętaj, że równie częstym błędem jak zamieszczanie zbyt małej liczby informacji jest ich przesyt. Zbyt wiele treści wprowadza chaos na stronie i przeszkadza w poszukiwaniu kluczowych informacji. Przede wszystkim przeanalizuj czy treści na stronie są przydatne dla użytkownika.
Oto pytania, na które musi odpowiadać Twoja witryna:
Co sprzedajesz, co oferujesz?
Po pierwsze przedstaw się. Napisz co robisz, jakie rozwiązania oferujesz. Opisz usługę lub produkt, ujmując wszystkie niezbędne informacje na jego temat, ograniczając jednak treści do minimum. Pamiętaj, że typowy użytkownik internetu jest raczej leniwy, nie czyta treści, a skanuje je wzrokiem w poszukiwaniu informacji, które go zainteresują.
Dlatego nie rozpisuj się o zaletach Twoich produktów, a wymień jedynie te cechy, które są rzeczywistym wyznacznikiem ich wartości w oczach klientów. Usuń wszystkie przymiotniki i zbędne zdania. Stosuj wypunktowania i praktyczne grafiki i unikaj zbędnych ozdobników.
Jakie są ceny usług/produktów?
Powiedz wprost ile kosztują Twoje usługi. Najczęstszym błędem jest ukrywanie cennika lub nie podawanie cen w ogóle. Skutkuje to najczęściej opuszczeniem strony. Wykonanie telefonu czy napisanie maila wymaga większego zaangażowania użytkownika, który zamiast to zrobić przejdzie na stronę konkurencji.
Jeśli nie potrafisz podać dokładnych cen Twoich usług, stwórz proste narzędzie pozwalające na ich wycenę. Podanie ceny nawet w dużym przybliżeniu oszczędza czas zarówno Tobie jak i odwiedzającym Twoją stronę. Ty nie musisz robić analizy, oni nie czekają na próżno na wycenę usług, na które po prostu ich nie stać.
Jak się z Tobą skontaktować?
Podaj adres email, dzięki któremu można się z Tobą skontaktować. Na tej informacji kontaktowej najczęściej zależy internautom. Warto podać także adres i numer telefonu. Pomyśl jednak, do czego dokładnie te informacje będą potrzebne użytkownikom. Telefon - kiedy nie odpowiadasz na maila. Adres - kiedy chcą do Ciebie coś wysłać lub dojechać do siedziby. W takim wypadku warto dodać także mapę wygenerowaną przez Google Maps i osadzić ją na stronie. Jest to istotne, zwłaszcza dla biznesów funkcjonujących poza światem online. Pomóż dotrzeć klientom do Twojej kawiarni, SPA czy klubu fitness.
Jak to zrobić?
Jeśli użytkownicy mają z czymś problem, zanim jeszcze wykręcą Twój numer poszukają informacji na stronie. Ułatw im to przy pomocy content marketingu. Zbuduj centrum pomocy, FAQ lub prowadź bloga. Zrób wszystko, żeby klient nie czuł się zdezorientowany. Kontakt telefoniczny powinien być ostatecznością. Pamiętaj, że działania content marketingowe procentują z czasem.
Zrób to już dziś:
- przejrzyj treści umieszczone na Twojej stronie i „wyczyść” je ze wszystkich zbędnych elementów: paragrafów i słów,
- przejrzyj maile od klientów i zacznij budować sekcję FAQ, gdzie odpowiesz na najczęściej zadawane Ci pytania,
- zacznij dzielić się tym co wiesz na blogu, napisz pierwszy artykuł wykorzystując swoją unikalną wiedzę.
Optymalizacja pod kątem user experience
Optymalizacja treści to pierwszy krok do stworzenia strony przyjaznej użytkownikom. Jeśli Twoje treści zostały już przebudowane pod tym kątem, to pora na bardziej zaawansowane działania związane z architekturą strony.
Służy temu user experience design czyli ciągłe podnoszenie satysfakcji z użytkowania strony. UX polega więc na zwiększeniu użyteczności, dostępności i przyjemności korzystania z serwisu. Postaw się znowu na miejscu użytkownika Twojej strony i tym razem spróbuj przeanalizować czy projekt jest przyjazny graficznie i strukturalnie.
Pamiętaj o wprowadzeniu elementów podnoszących satysfakcję użytkownika, takich jak:
- prosta architektura strony,
- nawigacja i wyszukiwanie,
- stonowana kolorystyka i duże fonty,
- dane kontaktowe,
- łatwy proces rejestracji i logowania.
Jakie trendy w projektowaniu stron mogą pomóc w stworzeniu strony przyjaznej użytkownikom:
- Flat design - tak nazwany został minimalistyczny trend w projektowaniu stron www. Prostota i użycie głównie podstawowych fontów i kolorystyki sprawiają, że strona jest łatwiejsza w odbiorze.
- Responsywność - czyli funkcja dostosowywania się strony do każdej rozdzielczości ekranu. Coraz częściej strony są przeglądane na smartfonach i tabletach, dlatego dostosowanie ich do wymogów responsywności daje pewność, że nie tracisz potencjalnych klientów, gdy Twoja strona nie wyświetla się poprawnie na małym ekranie.
- One-site design - budowanie strony, na tej zasadzie sprawdza się, gdy mamy do przekazania konkretną wiedzę i nie ma potrzeby rozbudowywania serwisu. Skrolowanie jest łatwiejsze niż szukanie pożądanych informacji poprzez przeglądanie kolejnych zakładek, zwłaszcza jeśli surfujemy po internecie mobilnie.
- Wtyczki social media - po pierwsze mówią o aktualności strony (odbiorca widząc niedawną aktywność w social media wie, że strona jest aktywna), po drugie budują pozytywny wizerunek (ujawnienie ilości osób, która „lubi” nas na Facebooku budzi zaufanie).
Musisz jednak zdawać sobie sprawę, że aby budować zasięg, powinieneś pójść o krok dalej. Z kolejnego rozdziału dowiesz się jakie aspekty komunikacji i reklamy internetowej są istotne w działaniach poza własną stroną internetową.
Bądź tam, gdzie są Twoi klienci
Podstawowe pytanie (i obawy z nim związane), dla prowadzących sprzedaż swoich usług w realu brzmi: „Po co mi obecność w internecie, skoro nie sprzedaję tam swoich usług”. Prawdopodobnie zetknąłeś się z definicją efektu ROPO (ang. Research Online Purchase Offline) - czyli zachowaniu klientów, które polega na wyszukiwaniu informacji w sieci na temat danego produktu czy usługi przed zakupem w świecie rzeczywistym.
Jeśli myślisz, że dotyczy to wyłącznie produktów i usług sprzedawanych online, jesteś w błędzie - 80% polskich użytkowników internetu szukało w ostatnim tygodniu informacji na temat marek i produktów, niezależnie od ich kanałów sprzedaży. Z kolei 40% polskich internautów zmieniło zdanie na temat produktu, który chcieli wybrać na podstawie informacji znalezionych w sieci. Fakt, że nie prowadzisz działań w internecie, nie oznacza że Twojej marki tam nie ma - nie masz tylko kontroli nad tym, co się z nią dzieje.
Twój biznes w social media
Social media co prawda nie są bezpośrednim kanałem sprzedaży, ale moga być potężnym narzędziem służącym komunikacji marki. Możesz je skutecznie wykorzystać do budowy relacji z klientem, co jest ważnym elementem marketingu internetowego.
Dobry plan działania, powinien zakładać dialog z odbiorcami oraz wykorzystanie jak największej ilości mechanizmów oferowanych przez platformy społecznościowe. Poznaj swoich obserwatorów, ich motywacje i aktywności, dzięki temu będziesz mógł lepiej dostosować swoją komunikację do ich potrzeb.
Niezależnie od serwisu jaki wybierzesz, musisz pamiętać o kilku podstawowych zasadach:
- Wybierz serwisy najlepsze dla Twojej branży i dostosuj do nich swoją komunikację. Możliwości jest sporo: Facebook, Twitter, YouTube, Pinterest, Instagram, LinkedIn i inne. Sephora postawiła na Pinterest, publikując wysokiej jakości zdjęcia - nie tylko produktów, ale i porad, trendów, inspiracji a także zdjęć samych klientek.
- Zamiast informacji o produktach, dostarczaj wiedzę z branży, w której jesteś ekspertem. Wzoruj się na najlepszych. Przykładem niech będą aktywności sieci Starbucks, która na swoim fanpage publikuje porady jak przygotować świetną kawę.
- Zwróć uwagę na to, że zaangażowanie jest ważniejsze niż ilość fanów. Wciąż pokutuje przeświadczenie, że ilość fanów ma największe znaczenie. Jednak w dobie ograniczenia widoczności postów (Twoje posty docierają tylko do kilku procent fanów na Facebooku), liczba fanów przestaje mieć znaczenie. Liczy się ich aktywność, mierzona poziomem zaangażowania w Twój komunikat.
- Nie musisz codziennie zamieszczać postów, jeśli jednak będziesz to robił „przy okazji” nie licz na duże zaangażowanie. Kiedy najlepiej publikować treści w social media? O tym jak dostosować częstotliwość publikacji postów na Facebook dowiesz się m.in. z artykułu Jen Dewar, CEO SocialMedia Today. Przygotuj harmonogram publikacji aktywności w mediach społecznościowych. Na rynku jest wiele darmowych narzędzi, które pozwolą opanować kalendarz publikacji, np. CoSchedule.
Już na starcie promuj swoją obecność w social media również za pomocą płatnych kampanii, inaczej nie dasz rady szybko wzbudzić zainteresowania Twoją marką. Formy reklamowe oraz sposoby targetowania zależą od serwisu, w jakim prowadzisz działania. Jednak większość z nich daje przynajmniej podstawowe możliwości targetowania odbiorców reklamy internetowej.
Podsumowując
Twoje kanały komunikacji: strona internetowa, media społecznościowe oraz email marketing są najlepszymi narzędziami dotarcia do potencjalnego odbiorcy. Pamiętaj jednak, że wszystkie aktywności jakie prowadzisz w sieci powinny mieć wspólny mianownik. Wykorzystaj też sprawnie synergię między działaniami online i offline. Umieszczaj Twój adres www na wizytówkach, a adresy potrzebne do komunikacji email zbieraj podczas bezpośrednich kontaktów z klientami.