Jesteś początkującym przedsiębiorcą i zastanawiasz się, w jakie działania zainwestować, by klienci dowiedzieli się o Twoim istnieniu?

A może Twój dotychczasowy biznes potrzebuje świeżego wiatru w żagle i szukasz najskuteczniejszej formy reklamy? W poniższym tekście odpowiem na pytanie, jak to robić w Internecie.

Dowiesz się, które kanały generują najwięcej sprzedaży i z czego wynika ich efektywność. Opiszę, jak można połączyć różne działania marketingowe, aby uzyskać efekt synergii i jeszcze skuteczniej promować swoją markę przez Internet.

Przygotowaliśmy MEGAPORADNIK marketingu internetowego - 10 obszarów, które zapewnią Ci widoczność w sieci!

  • sprawdź opinie ekspertów e-marketingu
  • poznaj najnowsze dane, trendy i wskazówki

Czytam!

reklama

Głównym zadaniem marketera jest zwiększanie sprzedaży oraz budowanie świadomości marki.

Środkiem do osiągnięcia celu jest m.in. generowanie ruchu na stronie. Najlepiej posłuży do tego reklama w wyszukiwarkach typu PPC (Pay Per Click), której koszty łatwo zoptymalizować i jest niemal natychmiastowym sposobem na dostarczenie potencjalnych klientów na stronę.

Bardzo dobre efekty przynosi także SEO (Search Engine Optimization), czyli pozycjonowanie w wyszukiwarkach - które wymaga jednak dłuższego czasu, aby przynieść pożądane efekty. Ten duet dopełnia email marketing, który najlepiej sprawdzi się w procesie budowania relacji z klientem i sprzedaży.

Dobrym wsparciem są także media społecznościowe. Ale zacznijmy od końca...

Social media kontra reszta świata

Nikogo nie zaskoczy stwierdzenie, że firma, która w dzisiejszych czasach chce zaistnieć w świadomości odbiorców, powinna m.in. aktywnie działać na Facebooku.

Uważni marketerzy doceniają ten fakt i spore środki angażują w modny kanał komunikacji. Jednak jak pokazują badania firmy Custora (przedstawione także przez Antyweb), sama obecność w social media wcale nie przekłada się na sprzedaż.

#Email jest 40 razy bardziej skuteczny w pozyskiwaniu klientów niż #socialmedia #emailmarketing Click to Tweet

Użytkownik Facebooka nie jest nastawiony na tryb zakupowy, nie tam zapadają decyzje o kupnie produktu. Nie zapominajmy również, że nie w każdym przypadku Facebook jest najlepszym rozwiązaniem - np. gdy nie masz wystarczająco dużo atrakcyjnego contentu albo gdy Twoja grupa docelowa nie jest obecna w social media - tak również czasem bywa :)

Media społecznościowe świetnie sprawdzają się w działaniach PR-owych, otwierają szansę podjęcia dialogu z klientem i poznania grupy docelowej.

Dobrze spisują się również przy zbieraniu bazy adresowej. Dzieje się tak, ponieważ będąc zalogowanym na serwisie społecznościowym, użytkownicy łatwo mogą udostępnić swój adres mailowy, bez wpisywania go z palca.

Nie zmienia to jednak faktu, że dla celów sprzedażowych najlepsze i niezastąpione okazują się znane nie od dziś formy reklamy w Internecie takie jak SEO, PPC oraz email marketing - jak widać na poniższym wykresie to właśnie te trzy kanały generują największą sprzedaż w Internecie i co najważniejsze, ich skuteczność z roku na rok rośnie.

najlepsze formy reklamy w internecie - wykres

Email marketing VS media społecznościowe

Weźmy za przykład email marketing. Jest on metodą “długotrwałą” w przeciwieństwie do postu na Facebooku, który po kilku minutach zostanie przysłonięty przez serię kolejnych.

Nie znamy algorytmu odpowiedzialnego za wyświetlanie wpisów na Facebookowych “wall’ach”, ale wiemy, że zasięg komunikatu jest mocno ograniczony gdyż wyświetla się tylko niektórym fanom.

Mail w skrzynce pocztowej cierpliwie czeka na odczytanie - niczym zadanie do wykonania - i długo utrzymuje się na tzw. “pierwszym planie”. Poza tym skrzynkę mailową traktujemy bardzo osobiście, nadając przychodzącym wiadomościom wyższy priorytet.

Dla większości z nas sprawdzanie poczty to pierwsza czynność w pracy - przy czym niekoniecznie mowa tu tylko i wyłącznie o skrzynce służbowej :) Mail pozwala także przekazać pełniejszą informację zawierającą zdjęcia, linki i teksty, podczas gdy forma wpisu na Facebooku jest mocno ograniczona.

Reklama internetowa to temat szeroki jak rzeka, to pewne! W tym gąszczu możliwości przyjrzyjmy się kilku metodom bardziej szczegółowo.

SEO - najlepsza forma reklamy?

SEO - aby wyszukiwarki lubiły naszą stronę

SEO to optymalizacja strony internetowej pod kątem wyszukiwarek - wszystko po to, aby w procesie naturalnego wyszukiwania to właśnie Twoja strona pojawiała się wysoko w wynikach dla wybranych słów i fraz kluczowych.

Pamiętaj, że nad porządkiem w wynikach wyszukiwania czuwają niezawodne algorytmy Google: Panda, Pingwin i Koliber. Każdy z nich "szuka" czegoś innego w treści Twojej strony www, dobrze więc wiedzieć, co na niej napisać, aby pomóc filtrom odnaleźć właśnie Twoją stronę, zamiast www konkurencji.

 

Mówiąc o optymalizacji strony, mam na myśli przede wszystkim modyfikacje w treści strony pod kątem fraz, na które zamierzasz prowadzić kampanię oraz zmiany w kodzie strony.

Pozycjonowanie bazuje na znanych elementach działania algorytmu wyszukiwarek odpowiedzialnych za prezentowanie wyników oraz na poznawaniu algorytmów nowych, wciąż ulegających modyfikacji.

SEO wymaga wiele pracy, ale jest tego warte. To z organicznych wyników w wyszukiwarce notuje się największą liczbę wejść na stronę - wszak osoba wyszukująca jest mocno zainteresowana tematem, a często też mocno ukierunkowana na zakup.

SEO nie wymaga żadnej formy płatności poza czasem zainwestowanym w proces optymalizacji i generowania treści.

Prowadząc jednak nie do końca uczciwe działania tzw. Black Hat SEO, możesz narazić się administratorom Google i w skrajnych przypadkach Twoja witryna może zostać całkowicie zablokowana w wynikach wyszukiwania. Dlatego jeśli nie masz doświadczenia w pozycjonowaniu, lepiej będzie zlecić te działania wyspecjalizowanej agencji.

Zwrot z inwestycji jest długoterminowy, ale stabilny. Według badań Fortune3 (dostawcy rozwiązań e-commerce) 30% marketerów uznaje SEO za źródło największego zwrotu z inwestycji, 56% planuje w najbliższej przyszłości skupić się właśnie na działaniach SEO, aby przyciągnąć więcej klientów na swoje strony internetowe.

30% marketerów uznaje #SEO za źródło największego zwrotu z inwestycji Click to Tweet

Wykres poniżej pokazuje ocenę aktualnej wartości przepływów pieniężnych związanych z relacjami z nabywcą - ocenę przeprowadzoną w poszczególnych kanałach komunikacji (badania firmy Custora).

customer lifetime value

Reklama PPC - czyli płatne linki

PPC to reklama internetowa, za którą płacisz tylko, gdy zostanie kliknięta. Zalety? Przede wszystkim błyskawiczne efekty (w porównaniu do długotrwałego pozycjonowania).

Poza tym sam system płatności jest niezwykle wygodny - nie płacisz za czas ukazywania się reklamy, jak w środkach masowego przekazu, ale tylko w momencie, gdy ktoś zainteresowany kliknie w Twoją reklamę. Niebagatelną rolę odgrywa też mierzalność efektów, możliwość ciągłego monitorowania wszystkich kluczowych dla wyników kampanii reklamowej danych oraz ich ciągła optymalizacja.

Wprawdzie reklama PPC może dotyczyć banerów, jednak najskuteczniejszy jest AdWords, czyli reklamy tekstowe w wyszukiwarce Google.

Pojawiają się w czołówce wyszukiwania albo po prawej stronie wyników wyszukiwania. Wyświetlają się, kiedy użytkownik wyszukuje frazę pasującą do słów, jakie licytuje reklamodawca. Co dobrze widać na poniższym przykładzie.

Badania dowodzą, że przeciętni internauci nie potrafią określić różnicy pomiędzy płatnymi i naturalnymi wynikami wyszukiwania. Skupiają się na ich hierarchii oraz trafności względem poszukiwanej informacji.

Przeciętny internauta nie odróżnia płatnych i naturalnych wyników wyszukiwania #ppc Click to Tweet

Pamiętaj, że sam fakt kliknięcia, to jeszcze nie jest zwieńczenie sukcesu!

Potencjalny klient przenosi się na przygotowaną przez Ciebie stronę internetową. Ważne, co tam zobaczy - nie masz wiele czasu, by zatrzymać jego uwagę. Podkreślaj benefity takie jak konkurencyjna cena, rabaty, darmowa dostawa, częste promocje, szeroki asortyment, benefity produktu.

Email marketing - kompleksowa strategia komunikacji z klientem

Jak podaje IAB Polska, Wartość rynku email marketingowego w 2015 roku oceniało się na ponad 100 mln złotych.

Jeden dolar przekłada się na zysk rzędu 38 dolarów (zgodnie z badaniami Direct Marketing Association 2015).

Oczywiście to tylko statystyki, niejednokrotnie dobrze zrobiona kampania osiąga wyniki znacznie bardziej imponujące. Zastanówmy się, dlaczego ten kanał komunikacji jest taki efektywny.

  • Email marketing opiera się na permission marketingu - wiadomości wysyłane są do bazy klientów, którzy wyrazili zgodę na otrzymywanie informacji handlowej, a więc zdeklarowali wyraźną chęć otrzymywania od Ciebie wiadomości - jest zatem duża szansa, że ją odczytają. Więcej o budowaniu własnej bazy możesz przeczytać w poradniku FreshMail.
  • Email marketing to forma niezwykle bezpośrednia, dająca możliwości personalizacji oraz bardzo dokładnego targetowania. Posiadając w bazie nieco informacji o Twoim odbiorcy, możesz używać w nagłówku powitania z jego imieniem oraz dopasować treść i formę przesyłki do profilu klienta.
  • Długofalowe działania email marketingowe pomagają stworzyć relację z odbiorcą - a trzeba wiedzieć, że gdy uda Ci się wyzwolić po drugiej stronie emocje, to jesteś już w domu - odbiorca łatwo o Tobie nie zapomni.
  • Możesz dokładnie obserwować wyniki swoich działań w raportach i dzięki tym obserwacjom decydować o ich zmianie lub podtrzymaniu.
  • Email marketing jest tani! We FreshMailu możesz zacząć od darmowego konta, jeśli tylko liczba adresów w Twojej bazie nie przekracza 500 odbiorców. Gdy baza się powiększa, możesz wybrać pomiędzy dwoma sposobami rozliczania - płacić za liczbę wysłanych maili albo za wielkość bazy - w tym drugim przypadku możesz do swoich klientów wysyłać nieograniczoną liczbę maili w miesiącu.

Chcesz zwiększyć sprzedaż w swojej firmie, dzięki newsletterom?

  • Przetestuj darmowe konto FreshMaila w mniej niż 20 sekund
  • Nie ponosisz żadnych zobowiązań

Testuję darmowe konto

Siła synergii

Liczby mówią same za siebie. Wydatki na reklamę w Internecie stale rosną. Rosną też wpływy uzyskane z takich inwestycji.

Dzięki email marketingowi mamy szansę zwiększyć korzyści ze środków zainwestowanych w ściągnięcie użytkowników na stronę.

Nawet jeśli dany użytkownik nie dokona zakupu przy pierwszej wizycie na stronie - to jeśli tylko przekonamy go do pozostawienia maila - będziemy mieć jeszcze wiele okazji, aby ponowić naszą ofertę za pośrednictwem mailingu.

Oczywiście nie ma jednej słusznej koncepcji - trzeba wśród możliwości szukać najlepszej synergii.

siła synergi w marketingu internetowym

Jak osiągnąć sukces w marketingu internetowym?

Eksperymentować, łączyć metody i bacznie przyglądać się efektom. Warto zwrócić uwagę, że wyżej omówione metody są względem siebie komplementarne. Wyobraźmy sobie, że sprzedaję w swoim sklepie internetowym odzież, wytrwale pracuję nad SEO - optymalizacja powoli zaczyna przynosić efekty; wysyłam regularny mailing do klientów, aby budować z nimi relację.

Gdy przyjdzie czas promocji kolekcji letniej, dobrym pomysłem będzie zainwestowanie w reklamę PPC oraz kampanię email marketingową informującą o aktualnej ofercie - wszystko po to, aby dotrzeć do odbiorców z informacją w krótkim czasie. Czym jest ten opis? Prostą receptą na sukces!

Na koniec pamiętaj, że zamieszczanie reklam w Internecie to nie jest operacja na otwartym sercu, pacjent nie umrze na stole - eksperymentuj, na bieżąco analizuj i dokonuj korekty realizowanych działań. Jeśli jeszcze się wahasz, mam dla Ciebie argument koronny - Twoja konkurencja już te metody wykorzystuje… A więc nie trać czasu. Powodzenia!

Więcej na ten temat

Obserwuj nasze profile social media

  • Zbigniew Godziński

    Bardzo ciekawy artykuł. Polecam!

  • brokua

    Bardzo przydatny artykuł. Dzięki ^^

  • http://www.sarigato.com/ sarigato.com

    Super artykuł, wszystko zwięźle i na temat. Dodam jeszcze, że na efekty Seo trzeba trochę czekać, dlatego warto wspierać się reklamami PPC.

  • http://www.zbiorbzdur.pl Krzysztof Kuszelak

    Mówi się, że ciekawa strona netowa może przynosić dochód. Gdzie znajdę wyczerpujące informacje na temat pozyskiwania reklamodawców do stron internetowych ?

    Początkujący internauta – ale z pomysłami :)
    kuszelak@wp.pl

    • http://www.freshmail.pl/ Paulina Pacek

      Panie Krzysztofie,
      Na początek polecam zarejestrować się w Google AdSense i poczytać więcej o możliwościach tego programu. My niestety nie dysponujemy żadną bazą reklamodawców, którą moglibyśmy polecić.

      Pozdrawiam serdecznie i życzę powodzenia!

  • MailMan

    Jak najbardziej zgadzamy się z tym, że poprzez e-mail marketing tworzy się długofalową relację z klientem, w szczególności, gdy dostaje on spersonalizowaną wiadomość;)

  • http://freshmail.pl Paulina Pacek

    Youtube dobrze sprawdza się przy prezentacji produktu, rzeczywiście to coraz popularniejszy kanał komunikacji w e-commerce, więc nie należy o nim zapominać. Tak jak pisałam fakt zakupu to wypadkowa kilku działań, które razem dają pożądany efekt synergii. Dziękuję bardzo za głos w dyskusji! I oczywiście zapraszam do śledzenia naszego bloga.

  • http://kreatywnechlopaki.pl Rafał

    Ciekawe :) też chyba muszę częściej tutaj zaglądać. Starannie zrobiony temat.

  • http://kamilbabel.pl Kamil Bąbel

    W dzisiejszych czasach integrowanie kanałów marketingowych to chyba najważniejszy aspekt. Oczywiście można podkreślać skuteczność email marketingu, ale nie można zapominać o pozostałych działaniach. Przykładowo: klient, który przed otrzymaniem mailingu, obejrzał film na YouTube konwertuje lepiej niż ten, który filmu nie widział. Wprawdzie impulsem do zakupu jest email, ale czy nie powinniśmy zwrócić uwagi na znaczenie YouTube’a przy tej transakcji?

  • http://freshmail.pl Paulina Pacek

    Koniecznie :) zapraszamy na nasz blog, a także do działu Wiedza i pomoc – duża dawka wiedzy email marketingowej.

  • Felix

    Interesujący wpis, będę częściej tutaj wpadać.