Chcesz angażować fanów w social media, zwiększać zasięgi i budować społeczność? Microcontent to coś, czego szukałeś. Niewielkie, łatwe i szybkie w przyswajaniu treści pomogą Ci odnaleźć się w dynamicznym świecie mediów społecznościowych. W tym artykule dowiesz się, jak je tworzyć i wykorzystywać marketingowo.

Co to jest microcontent i dlaczego go używać?

Microcontent, jak sama nazwa wskazuje, to krótka treść, którą szybko można przyswoić. W mediach społecznościowych tego typu treści są bardzo potrzebne, ponieważ badania wykazały, że czas skupienia na pojedynczym wpisie jest krótszy, niż 10 sekund.

Oznacza to, że publikowanie długich wpisów, czy całych artykułów na Twoich profilach społecznościowych nie daje Ci szansy na efektywne wykorzystanie tego kanału komunikacji - ludzie po prostu nie mają czasu, by czytać.

Mikro treści są idealnym narzędziem social media i powinny się stać ważnym elementem Twojej strategii content marketingowej. Musisz jednak wiedzieć o nich kilka rzeczy, by tego typu działanie przynosiło dobre efekty. Przede wszystkim powinieneś zrozumieć, po co tworzy się microcontent.

Jakie są cele microcontentu?

Ze względu na krótką formę, microcontent nie jest stosowany jako pełnowymiarowy wpis blogowy, czy materiał do podcastu. Jego celem nie jest więc zastąpienie standardowego contentu, ale jego uzupełnienie i przekazanie informacji szybciej, w formie mniejszych fragmentów.

Mikro treści tworzone są od początku do końca pod kątem konkretnego portalu społecznościowego. Cele mogą się więc zmieniać zależnie od platformy.

Do ogólnych celów microcontentu w social media należą przede wszystkim:

  • Tworzenie krótkiego przekazu, możliwego do przyswojenia w około 8-10 sekund
  • Angażowanie, budowa relacji, rozmowa jak ludzie z ludźmi, nie jak firma z klientem
  • Wpływanie na Edge Rank poprzez regularne pobudzanie aktywności i tym samym - zdobywanie większego zasięgu organicznego
  • Dystrybucja pełnowymiarowego contentu w social media przy pomocy niewielkich jego części (microcontent tworzony na podstawie większego materiału)

Jak powinien wyglądać dobry microcontent?

Treść tworzona na potrzeby social media musi być tak łatwa w przyswajaniu, by np. osoba jadąca środkami komunikacji miejskiej była w stanie w ciągu kilku sekund ją przejrzeć, zrozumieć i polubić lub udostępnić. Nie jest to zadanie łatwe, szczególnie jeśli jesteś przyzwyczajony do pisania długich, wyczerpujących tekstów na blogi firmowe, dlatego...

>> Mniej znaczy więcej

Musisz zadbać o takie rzeczy, jak czytelność i przejrzystość. Gdybyś zobaczył swój materiał po raz pierwszy i nie wiedział jeszcze, czego się po nim spodziewać, to czy udałoby Ci się zrozumieć jego przekaz w ciągu 8 sekund? Twórz treści, które to umożliwiają. W tym celu posłuż się czytelną czcionką o odpowiedniej wielkości i kolorami, które pozwalają wygodnie czytać. Jeśli na grafice umieścisz kilkaset słów, możesz zapomnieć o tym, że ktokolwiek ją przeczyta.

>> Angażuj poprzez zabawę

Nie każdy materiał musi być czysto merytoryczny. Od czasu do czasu nawet na poważnych profilach społecznościowych sprawdzają się zabawne statusy, czy memy. W ciągu tych kilku sekund, jakie masz, nie jesteś w stanie nauczyć czytelnika, jak może zarobić milion dolarów, dlatego często bardziej istotne są emocje.

>> To Ty jesteś w social media dla obserwatorów, a nie obserwatorzy dla Ciebie

Pamiętaj, by nie publikować treści związanych wyłącznie z własną branżą, a co gorsza - własną firmą, czy osobą. Twórz materiały związane z tym, co interesuje Twoich odbiorców także poza branżą. Głośne premiery filmów i książek, wydarzenia sportowe, muzyczne, kulturalne, okazje związane ze świętami, czy uroczystościami. Wszystko to można połączyć ze spójnym i ludzkim przekazem, jaki chcesz nadawać. Nigdy nie pisz tylko o sobie.

Przykłady interesującego microcontentu

Niewielkie, kolorowe infografiki - zwróć uwagę na niewielką ilość tekstu, bardzo czytelną czcionkę i wizualne przedstawienie tego, o czym mowa. Pamiętaj, że coraz więcej osób przegląda social media na telefonie, więc grafiki z dużą ilością tekstu będą nieczytelne.

rsz_kolażyk

Cytaty ekspertów - czasem to dość niebezpieczna praktyka, bo cytaty domorosłych specjalistów regularnie stają się obiektem żartów. Korzystając z siły autorytetu, możesz cytować poważanych ekspertów, czy znane osobistości. Jeśli tylko nie przesadzasz z ich ilością i jeśli nie będą to tandetne obrazki, mogą okazać się całkiem niezłym microcontentem i inspiracją dla czytelników. Tego typu grafiki to również dobre “zajawki” wywiadów, czy publikacji, które promujesz.

garyv

 

quote

Okazjonalne materiały - możesz wykorzystać różne okazje w ciągu roku w kreatywny sposób łącząc tematykę swojego profilu społecznościowego lub markę z danym dniem.

To tzw. real-time marketing, który wykorzystuje aktualne wydarzenia w celach promocyjnych. Jednym z najlepszych przykładów skutecznego RTM jest tweet marki Oreo opublikowany w 2013 roku podczas Super Bowl, gdy na stadionie doszło do awarii i wszystkie światła przestały działać. Ponad 15 000 retweetów w ciągu doby robi wrażenie:

oreo

Innym przykładem ciekawego real-time marketingu może być post LEGO z okazji dnia dziecka:

lego

Okazja wcale nie musi być związana z Twoją firmą, produktem, czy osobą. Post także może być zupełnie obcy temu, czym na co dzień się zajmujesz. Kreatywność i ciekawa forma prezentacji zadziałała także w przypadku fanpage Deals Direct, co możesz zobaczyć w liczniku udostępnień i polubień:

christmas

Memy - stworzenie dobrego i popularnego mema nie jest łatwe, jednak sam zestaw w postaci obrazka i podpisu może być świetnym microcontentem, który rozbawi i poruszy Twoich fanów.

koteł

Jak tworzyć microcontent z treści, którą już posiadasz

Jeśli posiadasz blog, kanał youtube lub publikujesz swój content w jakikolwiek inny sposób, możesz wykorzystać to, co już stworzyłeś na potrzeby mediów społecznościowych. Nie tylko zmniejszy to ilość czasu potrzebną do tworzenia treści dla social mediów ale przede wszystkim pomoże wypromować materiały już istniejące. Możesz wykorzystywać istniejące treści dzieląc je na coraz mniejsze elementy i zmieniając ich formę:

  • Ebooka podziel na wpisy blogowe
  • Wpisy blogowe przerób na infografiki
  • Infografiki podziel i przerób na wiele małych grafik możliwych do szybkiego przeczytania na urzędzeniach mobilnych

Metoda wykorzystywania treści w ten sposób może też być stosowana w drugą stronę. Jeśli posiadasz wiele małych grafik, możesz połączyć je w jedną dużą, po czym rozszerzyć te wiadomości o dokładniejsze opisy tworząc wpis blogowy. Z wielu takich wpisów może powstać ebook lub kurs internetowy, czy film wideo.

Tworzenie microcontentu w pigułce

Aby skutecznie tworzyć niewielkie treści pod kątem social media musisz trzymać się kilku zasad. Na szczęście, nie jest to trudne. Pomoże Ci w tym nasza checklista, do której warto zaglądać podczas tworzenia micro treści:

microcontent w social media

Microcontent jest coraz bardziej popularny ze względu na rosnącą rolę urządzeń mobilnych w marketingu. Koniecznie skorzystaj z wiedzy, którą tutaj dostałeś, ponieważ ten sposób zarządzania social mediami nie jest jeszcze w Polsce rozpowszechniony. Stosując te porady, wyróżnisz się więc na tle konkurencji, która dopiero będzie się tego uczyć.

 

Obserwuj nasze profile social media