Joanna Wójcik wpis utworzony wpis edytowany
[FAQ] Co to jest CTR, czyli najczęściej zadawane pytania o współczynnik kliknięć
Powrót do listy wpisówCo oznacza nazwa Click Through Rate? Kiedy należy uznać, że wskaźnik CTR kampanii email jest zbyt niski? Co zrobić, żeby odbiorcy klikali w linki w mailingu?
Na te i inne pytania znajdziesz odpowiedzi w naszym FAQ, w którym zebraliśmy najczęściej zadawane pytania o wskaźnik kliknięć.
Co to jest CTR from FreshMail on Vimeo.
Może Cię też zainteresować nasz FAQ: Najczęściej zadawane pytania o wskaźnik Open Rate.
1. Co to jest CTR?
Skrót CTR pochodzi od słów Click Through Rate i w email marketingu oznacza wskaźnik kliknięć.
Jest on wyrażany jako procentowy stosunek liczby unikalnych kliknięć w co najmniej jeden link w Twojej wiadomości, do liczby wszystkich wiadomości wysłanych w danej kampanii.
Zainteresują Cię również: Najlepsze sposoby na poprawę współczynnika kliknięć.
Przykładowo, jeśli wyślesz 1000 maili w kampanii a w zawarte w wiadomościach linki kliknie 250 osób, Twój wskaźnik CTR będzie wynosił 25%.
2. Czy wskaźnik kliknięć jest obiektywny?
W przeciwieństwie np. do wskaźnika otwarć (Open Rate) CTR jest w pełni obiektywny.
W przypadku wskaźnika otwarć to, że odbiorca, np. nie pobrał obrazków lub wiadomość w ogóle nie zawierała grafik, może powodować, że systemy dla email marketingu nie zliczą jej jako otwartej.
Jeśli chodzi o CTR, takie ograniczenia nie występują.
Analizując wyniki otwarć swoich kampanii nie musisz więc brać poprawki na ewentualne odchylenia od rzeczywistości.
3. O czym informuje wskaźnik kliknięć i jak go interpretować?
Wskaźnik kliknięć jest jedną z głównych miar zaangażowania Twoich odbiorców. Mówi o tym, jak dużą liczbę subskrybentów kreacja przekonała do kliknięcia w link, czyli de facto do zapoznania się z Twoją oferty.
Wysoki CTR kampanii #email potwierdza zaangażowanie odbiorców #emailmarketing Click to Tweet
Oznacza to, że kreacja została prawidłowo zaprojektowana i spełnia swoją funkcję. Prezentuje ofertę w taki sposób, że jest interesująca dla odbiorcy.
Dodatkowo wysoki CTR oznacza, że oferta została dopasowana do potrzeb i zainteresowań subskrybentów a wiadomość wysłana w odpowiednim czasie.
Im wyższy wskaźnik CTR tym większa pewność, że zmierzasz ze swoimi wysyłkami we właściwym kierunku. Idealnie, aby wskaźnik kliknięć Twoich kampanii stopniowo rósł lub utrzymywał stały wysoki poziom.
Każdy jego spadek informuje Cię, że w danej kampanii coś poszło nie po Twojej myśli.
4. Jaka jest różnica pomiędzy CTR i CTOR?
Wskaźnik CTR wyraża stosunek kliknięć w co najmniej jeden link w Twojej wiadomości, do liczby wszystkich wiadomości wysłanych w danej kampanii.
Natomiast CTOR liczony jest w stosunku do otwartych wiadomości, jest więc jeszcze bardziej precyzyjny w ocenie skuteczności Twojej kreacji i dopasowaniu jej do oczekiwań odbiorców.
Licząc wskaźnik CTOR nie uwzględnisz więc maili, których potencjał został zmarnowany, ponieważ trafiły do spamu lub zostały wysłane w niewłaściwym czasie.
5. Dlaczego nie powinno się analizować wskaźnika CTR w oderwaniu od innych statystyk?
Każdy ze wskaźników wysyłanych kampanii ma na celu przekazanie Ci jakichś ważnych informacji nt. kondycji Twoich działań email marketingowych.
Nie da się określić, który z nich jest najważniejszy, ponieważ wszystko zależy od tego, jakie cele stawiasz przed swoimi wysyłkami. Skupiając się tylko na wysokości CTR ryzykujesz, że przeoczysz ostrzegawcze sygnały, które wysyła spadek innego wskaźnika.
CTR a OR
Jeśli dana kampania zanotowała wysoki OR oznacza to, że została wysłana w odpowiednim czasie, przeszła przez filtry antyspamowe, a jej temat i nadawca skłoniły odbiorcę do jej otwarcia. Punkt dla Ciebie!
Jednak jeśli ta sama kampania, mimo wysokiego Open Rate, ma niski wskaźnik CTR oznacza to, że nie zadziałał jakiś element samej kreacji. Może być to problem techniczny, ponieważ coś nieprawidłowo się wyświetliło lub odbiorca uznał przekazywane informacje za niewarte dokładniejszego sprawdzenia.
CTR a ROI
Same kliknięcia, zwłaszcza jeśli celem Twoich wiadomości jest sprzedaż produktów, nie wystarczą.
Jeśli wysokiemu CTR towarzyszy niska sprzedaż na docelowej stronie www, (a co za tym idzie niskie ROI) powinieneś zweryfikować, co jest tego przyczyną. Może Twoje produkty są zbyt drogie dla obecnych odbiorców lub ich jakość pozostawia wiele do życzenia?
Wykorzystaj ankietę lub poszukaj opinii nt. Twoich produktów na forach internetowych lub w social media, wypowiedzi Twoich klientów będą dla Ciebie dobrym kierunkowskazem do dalszych działań.
Zobacz też: Jak zwiększyć ROI, czyli opłacalność kampanii email marketingowych.
CTR a wypisy z subskrypcji
Jeśli wraz ze wzrostem wskaźnika kliknięć, rośnie też ilość wypisów z subskrypcji, oznacza to, że docelowy produkt lub treści, które chcesz przekazać odbiorcom, są mało interesujące.
Możliwe, że dali Ci oni tylko szansę na zainteresowanie ich Twoim przekazem, jednak po czasie rozczarował on ich.
6. Co może być przyczyną spadku CTR?
Zmiany w wysokości wskaźnika kliknięć, zwłaszcza w przypadku drastycznych spadków, powinny być przez Ciebie interpretowane na trzech płaszczyznach:
- samej kreacji,
- optymalizacji wysyłki,
- dopasowania do oczekiwań odbiorców.
Kreacja mailingu
Zakładam, że wiesz już czym ryzykujesz nie testując swoich kreacji, więc robisz to przed wysłaniem każdej kolejnej kampanii :) W ten sposób minimalizujesz ryzyko, że wyświetli się ona nieprawidłowo, co spowoduje spadek wskaźnika CTR.
Niestety nie masz wpływu, np. na nagłe zmiany, które mogą wprowadzić dostawcy poczty. Wówczas kluczowe elementy kreacji, jak buttony, które miały zachęcić odbiorcę do kliknięcia, mogą nie wyświetlić się wcale.
Jeśli zaobserwujesz, że Twój wskaźnik kliknięć nagle spadł, bez wyraźnej przyczyny, zacznij od sprawdzenia czy kampania wyświetliła się odbiorcom w sposób jaki zaplanowałeś.
Najłatwiej założyć w tym celu skrzynki pocztowe u różnych dostawców i jeśli do tej pory tego nie zrobiłeś, wysłać na nie kampanie.
Zobaczysz wtedy, czy na pewno dodałeś do kreacji wszystkie zaplanowane linki, a poszczególne segmenty wyświetliły się tak, aby skłonić odbiorcę do kliknięcia.
Optymalizacja kampanii
Na to czy Twoje kampanie będą skuteczne i zanotują wysoki CTR, składa się wiele czynników związanych z samą wysyłką.
Kluczową rolę odgrywają:
- Czas wysyłki - jeśli nie optymalizujesz kampanii pod kątem czasu, w którym Twoje wiadomości są najcześciej otwierane, ryzykujesz, że utoną one pośród wielu innych, które odbiorcy otrzymują każdego dnia.
- Dostarczalność - jeśli większość wiadomości trafiło do spamu lub folderu Oferty na Gmailu, zamiast do inboxów odbiorców, nic dziwnego, że większość subskrybentów je przeoczy i spadnie liczba kliknięć.
- Temat i nadawca wiadomości - to kluczowe elementy, które wpływają na to, czy email zostanie otworzony przez odbiorcę czy nie. Im niższy Open Rate tym mniejsze szanse na wysoki CTR.
Zobacz jakie testy możesz przeprowadzić we FreshMailu, aby zptymalizować wysyłkę swoich wiadomości i poprawić ich skuteczność.
7. Jak zwiększyć CTR moich kampanii?
Jeśli chodzi o klikalność kreacji kluczową rolę odgrywa jej układ.
Poszczególne elementy Twojego mailingu powinny układać się w spójną całość, która ułatwi odbiorcy konwersję.
Skorzystaj, więc z uniwersalnych wskazówek, które sprawią, że Twoja wiadomość będzie łatwiejsza w odbiorze dla subskrybentów, a przez to częściej klikana:
- Podlinkuj całą kreację. Jak pokazują wyniki badań przeprowadzonych przez Studio User Experience Edisonda, odbiorcy mailingu klikają również w inne przypadkowe miejsca w mailingu, nie tylko w przeznaczone do tego przyciski. Daj odbiorcom szansę poznania Twojej oferty bez szukania call-to-action.
- Zoptymalizuj swoje call-to-action - wyraźnie widoczny, odróżniający się kolorem przycisk sugeruje odbiorcy interaktywność wiadomości i skłania do kliknięcia. Pamiętaj jednak, żeby nie przesadzać z ilością różnego rodzaju linków w wiadomości, powodują one chaos komunikacyjny, a odbiorca, który nie wie w który link kliknąć, najczęściej nie klika w żaden. Sprawdź te 13 przykładów CTA, które będą dla Ciebie dobrym benchmarkiem.
- Zadbaj o czytelny układ newslettera. Umieszczaj w nim nie więcej niż 3-5 komunikatów, oddzielonych widocznie od siebie. W innym przypadku zdezorientujesz odbiorcę nadmiarem informacji.
- Zoptymalizuj kreację pod urządzenia mobile - już w 2015 roku 50% polskich internautów sprawdzało swoją skrzynkę mailową na smartfonie. Pamiętaj, że wiadomość odczytywana na urządzeniu mobilnym będzie wyświetlać się zupełnie inaczej. Nieresponsywne przyciski mogą być zbyt małe, aby kliknąć w nie palcem na ekranie.
Zobacz też jak personalizacja wpływa na ilość kliknięć w wiadomościach.
8. Ile wynosi w Polsce CTR w email marketingu?
Zgodnie z wynikami Raportu Strategicznego IAB Polska Internet 2015/2016, wskaźnik Click Through Rate w Polsce wyniósł w 2015 roku 4,3%.
9. Kiedy wskaźnik kliknięć jest prawidłowy?
Nie sposób podać wysokość CTR, która byłaby prawidłowa dla wszystkich osób wysyłających kampanie email .
Skup się raczej na działaniach, które będą powodować stopniowy wzrost Twojego wskaźnika kliknięć. Im dłużej korespondujesz z odbiorcami tym chętniej powinni oni klikać w linki w wiadomościach, ze względu na ich rosnące zaangażowanie i rozpoznawalność Twojej marki.
Zobacz też:
Zwróć również uwagę, zwłaszcza na nagłe spadki CTR, zawsze sugerują one, że coś jest nie tak z samą kreacją lub sposobem jej wysyłki.
Jeśli chcesz porównać swoje wyniki z innymi email marketerami, punktem odniesienia może być dla Ciebie, CTR wskazywany przez IAB Polska, który w 2015 roku wyniósł 4,3%.
Spójrz też na średnie wskaźniki CTR, które opracowaliśmy dla różnych branż.
10. Gdzie we FreshMailu znajdę wskaźnik CTR dla danej kampanii?
Wybierz z głównego menu zakładkę Kampanie/Raporty i kliknij kampanię, której wyniki chcesz sprawdzić.
Zobacz też:
Nie znalazłeś w naszym FAQ odpowiedzi na swoje pytanie dotyczące wskaźnika CTR? Śmiało zadaj nam je w komentarzu, a my od razu udzielimy odpowiedzi i dodamy kolejną pozycję w naszym zestawieniu.