Koniec z wysyłaniem zapytań o wyrażenie zgody oraz z pojęciem „mail pozyskany ze źródeł ogólnodostępnych”.

Wysyłanie niezamówionych informacji handlowych do osób prawnych (firm, instytucji) także stało się nielegalne.

Wysyłać czy nie wysyłać

Wysokość kary może wynieść nawet 3% przychodu firmy osiągniętego w poprzednim roku kalendarzowym. Co ważne, nałożenie kary może być rezultatem nie tylko postępowania prywatnoskargowego (a więc postępowania prowadzonego na wniosek pokrzywdzonego), ale także postępowania administracyjnego, które może zostać wszczęte z urzędu!

Polski ustawodawca po raz kolejny zadbał o to, aby chronić podmioty gospodarki rynkowej przed niechcianymi formami reklamy. Od 25 grudnia 2014 roku obowiązuje bowiem ustawa z dnia 30 maja 2014 roku o Prawach Konsumenta, która zmienia brzmienie art. 172 Prawa Telekomunikacyjnego.

Oprócz tego, w dalszym ciągu swoje zastosowanie mają przepisy Ustawy o świadczeniu usług drogą elektroniczną oraz Ustawy o ochronie danych osobowych (zapoznaj się z naszym poradnikiem “Prawo w email marketingu”). Dotychczas art. 1 pkt. 3 tej pierwszej wymieniał dane osób fizycznych jako objęte ochroną. Prawo Telekomunikacyjne natomiast, pisze o użytkowniku końcowym, a więc tym, który korzysta z publicznie dostępnej usługi telekomunikacyjnej (m.in. Internet). Może nim być zarówno osoba fizyczna jak i osoba prawna.

…wyraziliśmy na nie zgodę :)

Zgodnie z nowym brzmieniem artykułu 172 Prawa Telekomunikacyjnego:

  1. „1. Zakazane jest używanie telekomunikacyjnych urządzeń końcowych i automatycznych systemów wywołujących dla celów marketingu bezpośredniego, chyba że abonent lub użytkownik końcowy uprzednio wyraził na to zgodę.
  2. 2. Przepis ust. 1 nie narusza zakazów i ograniczeń dotyczących przesyłania niezamówionej informacji handlowej wynikających z odrębnych ustaw.
  3. 3. Używanie środków, o których mowa w ust. 1, dla celów marketingu bezpośredniego nie może odbywać się na koszt konsumenta.”

dla przypomnienia, przed zmianami artykuł ten brzmiał:

  1. „1. Zakazane jest używanie automatycznych systemów wywołujących dla celów marketingu bezpośredniego, chyba że abonent lub użytkownik końcowy uprzednio wyraził na to zgodę.
  2. 2. Przepis ust. 1 nie narusza zakazów i ograniczeń dotyczących przesyłania niezamówionej informacji handlowej wynikających z odrębnych ustaw.”

Ważną kwestią jest to, że w odróżnieniu od art. 10 ust. 1 Ustawy z dnia 18 lipca 2002r. O świadczeniu usług drogą elektroniczną. Ochroną objęci są „użytkownicy końcowi”, a więc nie tylko osoby fizyczne!

Także dodanie „telekomunikacyjnych urządzeń końcowych” jest bardzo istotne z punktu widzenia email marketera.

Czym jest „telekomunikacyjne urządzenie końcowe”?

Zagadnienie to dotyczy więc także narzędzi świadczących usługi email marketingowe i w konsekwencji prowadzi do zaostrzenia odpowiedzialności za wysyłanie tzw. SPAMU.

Zapisz się na newsletter


Chcesz wiedzieć o zmianach w prawie na bieżąco? Poznać sposoby na legalne budowanie swojej bazy? Zapisz się do naszego newslettera!

Dlaczego odpowiedzialność karna za wysyłanie SPAMU będzie wyższa?

Ponieważ w tym momencie dochodzi do „nałożenia” się regulacji Prawa Telekomunikacyjnego oraz Ustawy o świadczeniu usług drogą elektroniczą. A co za tym idzie kar związanych z wysyłką SPAMU.

  • Pierwsza (Prawo Telekomunikacyjne), jak pisałem wyżej, nakłada karę w wysokości nawet 3% przychodu, a postępowanie może także być prowadzone z urzędu.
  • Druga (O świadczeniu usług drogą elektroniczną), nakłada wyłącznie karę grzywny, a postępowanie prowadzone jest tylko na wniosek pokrzywdzonego.

Podsumowując…

Niestety w obecnej chwili nie jest jeszcze wiadome w jaki sposób należy zbierać zgody na komunikację marketingową, obecnie bowiem, przepisy Ustawy o świadczeniu usług drogą elektroniczną zostawiały “furtkę” firmom, umożliwiającą prowadzenie kontaktów dwustronnie biznesowych, a więc firma oferująca wieszaki na ubrania mogła wysłać ofertę handlową do firmy produkującej szafy (patrz ostatnie linijki na stronie 180).

Z zaciekawieniem więc będziemy śledzić orzecznictwo w tej kwestii i oczywiście damy znać naszym czytelnikom! A jeśli chcesz się podzielić swoją wiedzą, możesz to zrobić w komentarzu poniżej.

Obserwuj nasze profile social media

  • Tomasz Szymczak

    hmm czyli załóżmy że chce złożyć ofertę klientowi firmowemu ale osobiście to muszę pojawić się u nich siedzibie firmy tak?

    Proszę o odpowiedź bo ja np. chciał bym nie do wielu firm pisać, a do konkretnej firmy się zgłosić z moimi usługami. Co mam w takim wypadku zrobić?

    • Dzidek Dzidkowski

      wyślij zapytanie o zgodę na wysłanie oferty. Pierwsze zdanie w tym artykule jest nieco mylące – można wysłać takie zapytanie, ale nie może ono zawierać cen czy jakiś tam większych szczegółów – w sensie, że nie może nosić znamion oferty. Nie ma problemu jak napiszesz czy możesz wysłać ofertę dot. jakiegoś tam produktu czy usługi i napiszesz czym się firma zajmuje. Należy też pamiętać że brak odpowiedzi oznacza brak zgody.

  • http://www.brzezicki.eu Grzegorz Brzezicki

    I bardzo dobrze. Prowadzę firmę od 11 lat, z roku na rok otrzymuję dziennie ok. 120 zapytań, które nazywam spamem.
    Jakbyście się czuli SPAMERZY, gdybym Wam „załatwił” dzienną dawkę zapytań „ z dupy” w liczbie 1 miliona?
    Powinno się to karać jak najsurowiej!

  • Polak

    Według mnie, ta ustawa a raczej nowelizacja ogranicza możliwość prowadzenia swobodnie działalności gospodarczej oraz pozostałe formy prawne firmy. Szybko konkludując , nie należy się przejmować tą ustawą a jedynie zaskarżyć ją do administracji. Urzędasy kolejny raz nie mieli co robić i nabazgrali takie bzdury. Ja się pytam, jak mam zdobyć nowych klientów skoro muszę schować się w muszelce i liczyć na to że ktoś mnie znajdzie i ewentualnie zakupi mój produkt. Ta ustawa działa na szkodę naszej Polskiej gospodarki. Tyle w tym temacie. Proponuję pozew zbiorowy przeciwko administracji w celu cofnięcia tej nowelizacji. Może zabronimy US wysyłania listów z informacją o braku wpłaty zaległego podatku to może inteligenci zrozumieją swój błąd.

    • Dzidek Dzidkowski

      Rozumiem reklamę kiedy jest korzyść po obu stronach – ktoś zabiera mój czas i mi za to płaci. Wysyłka reklamy bez zapłaty to po prostu złodziejstwo i bardzo dobrze, że w końcu zostało one ograniczone.
      Chcesz prowadzić firmę i się reklamować – ok, ale rób to w sposób moralny, płać za czyjś czas a nie wciskaj swoje śmieci na siłę.

  • Oizdob

    Czyli, żebym dobrze zrozumiał. Jeśli poszedłem na spotkanie do firmy, potem dzwonię i dalej kontynuuję negocjacje przez telefon, to technicznie łamię prawo?

    • Dzidek Dzidkowski

      Jeśli firma nie wyraziła chęci na tym spotkaniu do otrzymania telefonu z ofertą to technicznie tak. Jeśli im powiedziałeś, że zadzwonisz później ze szczegółami, a oni na to że okej, to technicznie nie łamiesz prawa :)

      • Blazej Pianowski

        Ale zgoda musi być utrwalona :)

  • http://rebs.pl/ Radosław Breś

    Coś już wiadomo w jaki sposób można te zgody zbierać? Trochę mnie to blokuje, a widzę, że inne firmy nie bardzo się przejmują i dzwonią oraz rozsyłają spam.

    • http://www.freshmail.pl Filip Kłodawski

      Jeżeli pytasz o zbieranie zgód na stronie, we własnym formularzu, to na ten moment najlepiej byłoby dodać jeszcze jeden checkbox (nie zaznaczony domyślnie!) z prośbą o wyrażenie zgody na otrzymywanie informacji handlowych drogą elektroniczną zgodnie z art. 172 Prawa Telekomunikacyjnego.

  • telco

    skąd przekonanie, że art. 172 Pt po noweli obejmuje również pocztę elektroniczną?

    • http://www.freshmail.pl Filip Kłodawski

      Proszę zerknąć do żółtej tabelki w tekście :)

      • telco

        Te same urządzenia telekomunikacyjne (telekomunikacyjne
        urządzenia końcowe) wykorzystywane są przy wyświetlaniu stron internetowych – czy to również oznacza, że art. 172 ust. 1 Pt wprowadza zakaz wyświetlania reklam na stronach internetowych do czasu uzyskania zgody użytkownika końcowego?

        • http://www.freshmail.pl Filip Kłodawski

          Strona internetowa skierowana jest do anonimowych odbiorców, reklamy mogą więc być wyświetlane. W momencie identyfikacji, na przykład, w trakcie rejestracji do serwisu, wymagane jest zaakceptowanie regulaminu oraz polityki prywatności strony.

          • telco

            Ci „anonimowi odbiorcy” pozostają użytkownikami końcowymi w rozumieniu Pt. Poza tym identyfikują się adresami IP – więc co to za anonimowość… Zgoda w rozumieniu art.174 Pt musi być wyraźna – nie dorozumiana, więc akceptacja regulaminu czy polityki odpada. Poza tym ust.3 (art. 172) właściwie wyklucza wysyłanie marketingowych maili do użytkowników końcowych/konsumentów nawet jeśli udzielą zgody.

  • rolex35

    A gdzie można zgłaszać przypadki uporczywego naruszania tego prawa ?

  • Jacek Stanisławski

    Wydaje mi się, że stwierdzenie „Koniec z wysyłaniem zapytań o wyrażenie zgody” na wstępie jest mylące. W zakresie zdobywania zgody odbiorcy nic się nie zmieniło. Zarówno w poprzednim brzmieniu, jak i po nowelizacji ten fragment ustawy brzmi „chyba że abonent lub użytkownik końcowy uprzednio wyraził na to zgodę.”

    Skoro przed 25.12.2014 można było wysłać zapytania o wyrażenie zgody (mimo, że nie wiadomo było co dokładnie w takim zapytaniu może się znaleźć) to teraz też jest to chyba możliwe.

    Podobnie mylące jest stwierdzenie, że kara wynikająca z nowych przepisów to odpowiedzialność karna (uregulowana przede wszystkim w kodeksie karnym).

    Generalnie artykuł ciekawy i poruszający potrzebny temat, ale bez głębszego wgryzienia się w przepisy.

    Pozdrawiam,
    Jacek

    • http://legalgeek.pl/ Legal Geek

      Do tej pory kwestia mailowych zapytań o zgodę była kontrowersyjna i sporna. Choć mimo wszystko dominował pogląd, że takich zapytań wysyłać nie można – ponieważ zapytanie samo w sobie najczęściej zawiera już informację handlową.

      Obecne brzmienie art. 172 prawa telekomunikacyjnego, tworzy zakaz wysyłania jakiejkowliek wiadomości „dla celów marketingu bezpośredniego”. Takie zapytanie wysyłane jest właśnie „dla celów marketingu bezpośredniego”: http://legalgeek.pl/czy-mailowe-zapytanie-o-wyrazenie-zgody-na-marketing-jest-zgodne-z-prawem/

      Polskie organy jeszcze nie wypowiadały się na ten temat, ale takie stanowisko prezentowane jest przez organy w różnych państwach UE.

      Zgodę należy więc uzyskać w inny sposób – dyrektywa wskazuje tutaj m.in. poprzez checkbox na www. Wymaga to od „marketerów” większych starań o leada i tworzenia bardziej wartościowych treści/usług.

  • http://legalgeek.pl/ Legal Geek

    Niestety – mimo faktycznych zmian w prawie telekomunikacyjnym, niektórzy nadal nie mogą w nie uwierzyć ;)

    A co do zbierania zgód – naszym zdaniem teraz zapytania via e-mail czy telefon odpadają, również w przypadku relacji B2B.

    Pozdrawiamy!

  • http://www.jakdzialainternet.pl Agnieszka Karch

    Bardzo ciekawy artykuł – dzięki! Czekam na ciąg dalszy, jeśli nastąpi :)

    Pozdrawiam,
    Agnieszka