Black Friday to jedna z największych okazji sprzedażowych w całym roku. O jego popularności świadczy choćby fakt, że według Adobe, w samej tylko Wielkiej Brytanii tego dnia e-sklepy zanotują ponad 900 milionów funtów przychodów.

Nic więc dziwnego, że wiele sklepów prześciga się w tworzeniu przyciągającej komunikacji marketingowej, która zapadnie w pamięci na długo. Przekłada się to później na większą liczbę odwiedzin e-sklepu i następnie zakup.

Inspirujące kampanie na Black Friday

O tym, jak przyciągnąć do siebie klienta e-commerce w Black Friday pisałam w poprzednim artykule. W tym chcę przedstawić Ci 10 ciekawych przykładów kampanii email marketingowych, które mogą posłużyć Ci jako świetna inspiracja do stworzenia własnej komunikacji z okazji Czarnego Piątku.

Czas start!

Bądź pierwszy! Nic nie stoi na przeszkodzie, żeby promować Black Friday z dużym wyprzedzeniem - z jednej strony przypomnisz odbiorcom o samym wydarzeniu, z drugiej poinformujesz ich, że mogą spodziewać się u Ciebie ciekawych promocji.

Wyślij zapowiedź swojej akcji. Marka JCPenny wysłała swoją kampanię już 5 listopada, w której zachęcała odbiorców do zaplanowania już wcześniej swoich zakupów z okazji Black Friday.

jcpenny

Możesz też przygotować specjalną, przed-Black-Friday’ową promocję. The Home Depot zaplanowało cykl jednodniowych akcji promocyjnych dla swoich klientów. Ciekawym zabiegiem w kampanii było dodanie licznika czasu trwania akcji, co dodatkowo motywowało do dokonania szybkich zakupów. Gdy odbiorca przegapił promocję, w mailingu pojawiła się informacja o końcu promocji i zachęta do spróbowania swojej szansy przy kolejnej okazji.

the home depout

Przykuj uwagę

Automatycznie zwracamy uwagę na to, co w danym momencie jest w ruchu. Jeśli więc chcesz zostać zauważonym, zastanów się, w jaki sposób możesz wykorzystać ruchome obrazy w swoich kampaniach. Jednym ze sposobów wykorzystania ruchomych obrazów w mailingu jest użycie gifów.

Zwróć uwagę na poniższy przykład. Kampania Newegg to ruch w czystej postaci, w której większość głównego przekazu kampanii jest animowana. Czarne tło wiadomości od razu kojarzy się z Black Friday, a w połączeniu z kontrastującymi kolorami tekstu sprawia, że przekaz od razu rzuca się w oczy.

newegg

Podobnie marka Saks Fifth Avenue w swojej komunikacji wykorzystała czarne tło i kontrastujące kolory, by ogłosić swoją promocję. W tym przypadku w oczy rzuca się przede wszystkim neonowy, animowany napis Black Friday.

OFF 5TH Saks Fifth Avenue

Postaw na personalizację

Z naszych badań wynika, że gdy w temacie wysłanych wiadomości użyta została personalizacja (zwrócenie się do odbiorcy po imieniu), to średni wskaźnik otwarć wiadomości był większy nawet o 126%!

Dzięki personalizacji odbiorca odczuje, że Twoja oferta jest skierowana bezpośrednio do niego i odpowiednio dostosowana do jego potrzeb.

Dlatego, jeśli posiadasz w swojej bazie mailingowej takie dane jak imię odbiorcy - nie zastanawiaj się długo i użyj ich do personalizacji swojej kampanii. Możesz personalizować zarówno temat wiadomości (jak w przykładzie poniżej), jak również preheader czy treść wiadomości.

subject line

Prostota i minimalizm

Jeśli chcesz skupić się na przekazaniu odbiorcy jedynie najważniejszej informacji - a jest nią realizowana przez Ciebie promocja - postaw na prostą, ale niezwykle skuteczną komunikację.

Dziś coraz częściej skanujemy treści zamiast ich czytać - szybko przeglądamy tekst szukając wypunktowań, wyróżników, czy grafik. Dlatego musisz w swojej kreacji skupić się na przekazaniu przede wszystkim meritum przekazu, nie rozpraszając odbiorcy niepotrzebnymi dodatkami. Pamiętaj, że masz tylko kilka sekund na to, aby zainteresować go i zachęcić do skorzystania z oferty.

Zobacz na przykład kampanii wysłanej przez 5.10.15. Znajdują się w niej jedynie najważniejsze informacje o promocji: subskrybent nie będzie miał wątpliwości, że promocja trwa 5 dni, dotyczy całego asortymentu i wynosi -40%, bez gwiazdek, niedopowiedzeń czy ukrytych kosztów.

5 10 15

Podobnie postąpiła marka Jumsoft, która w swojej kreacji postawiła na minimalizm i czystość przekazu.

jumsoft

Posłuż radą

A może zamiast komunikować jedynie promocję, stworzyć krótki poradnik o tym, jak najlepiej przygotować się na zakupowe szaleństwo?

Marka New Look postanowiła stworzyć swoim odbiorcom krótki poradnik, w którym w 5 zabawnych krokach proponuje im najlepszy plan działania na Black Friday.

new look poradnik

Mów językiem swoich odbiorców

Jeśli grupą docelową Twoich newsletterów są osoby młode, lub taką taktykę komunikacyjną przyjęła Twoja firma, możesz w treści swojej kampanii posłużyć się miejskim slangiem. TopShop zastosował ten trick, który w połączeniu z komiksową kreacją i kontrastującymi kolorami z powodzeniem przemówi do młodszej części odbiorców.

topshop

Black Friday wcale nie musi być black

Wyjdź poza schematy i stwórz kreację, która z kolorem czarnym ma niewiele wspólnego. Weźmy przykład Forever 21, gdzie kreacja graficzna oparta jest nie na kojarzącej się z Black Friday czerni, ale na pastelowym różu i błękicie. I mimo to wszyscy rozumiemy, z jakiej okazji jest megaobniżka.

forever21

Podsumowanie

Black Friday to świetny czas na zbieranie inspiracji i “podglądanie”, jak inne marki komunikują swoje akcje. W swoich pomysłach nie ograniczaj się do ogólnie przyjętych schematów, ale pozwól popłynąć swojej kreatywności. Być może pomysł, który wydawał Ci się szalony, okaże się strzałem w 10kę?

Obserwuj nasze profile social media