Eliza Gniadek
wpis utworzony
wpis edytowany
Inspirujące kampanie na Black Friday
Powrót do listy wpisówBlack Friday to jedna z największych okazji sprzedażowych w całym roku. O jego popularności świadczy fakt, iż łącznie wydatki podczas Czarnego Piątku w Polsce w 2019 roku przekroczyły 2,3 miliarda złotych.
Nic więc dziwnego, że wiele sklepów prześciga się w tworzeniu przyciągającej komunikacji marketingowej, która zapadnie w pamięci na długo. Przekłada się to później na większą liczbę odwiedzin e-sklepu i następnie zakup.
O tym, jak przyciągnąć do siebie klienta e-commerce w Black Friday pisałam w poprzednim artykule. W tym chcę przedstawić Ci 10 ciekawych przykładów kampanii email marketingowych, które mogą posłużyć jako świetna inspiracja do stworzenia własnej komunikacji z okazji Czarnego Piątku.
Czas start!
Bądź pierwszy! Nic nie stoi na przeszkodzie, żeby promować Black Friday z dużym wyprzedzeniem - z jednej strony przypomnisz odbiorcom o samym wydarzeniu, z drugiej poinformujesz ich, że mogą spodziewać się u Ciebie ciekawych promocji.
Wyślij zapowiedź swojej akcji. Marka JCPenny wysłała swoją kampanię już 5 listopada, w której zachęcała odbiorców do zaplanowania już wcześniej swoich zakupów z okazji Black Friday.
Możesz też przygotować specjalną, przed-Black-Friday’ową promocję. The Home Depot zaplanowało cykl jednodniowych akcji promocyjnych dla swoich klientów. Ciekawym zabiegiem w kampanii było dodanie licznika czasu trwania akcji, co dodatkowo motywowało do dokonania szybkich zakupów. Gdy odbiorca przegapił promocję, w mailingu pojawiła się informacja o końcu promocji i zachęta do spróbowania swojej szansy przy kolejnej okazji.
Przykuj uwagę
Automatycznie zwracamy uwagę na to, co w danym momencie jest w ruchu. Jeśli więc chcesz zostać zauważonym, zastanów się, w jaki sposób możesz wykorzystać ruchome obrazy w swoich kampaniach. Jednym ze sposobów wykorzystania ruchomych obrazów w mailingu jest użycie gifów.
Zwróć uwagę na poniższy przykład. Kampania Newegg to ruch w czystej postaci, w której większość głównego przekazu kampanii jest animowana. Czarne tło wiadomości od razu kojarzy się z Black Friday, a w połączeniu z kontrastującymi kolorami tekstu sprawia, że przekaz od razu rzuca się w oczy.
Podobnie marka Saks Fifth Avenue w swojej komunikacji wykorzystała czarne tło i kontrastujące kolory, by ogłosić swoją promocję. W tym przypadku w oczy rzuca się przede wszystkim neonowy, animowany napis Black Friday.
Postaw na personalizację
Z naszych badań wynika, że gdy w temacie wysłanych wiadomości użyta została personalizacja (zwrócenie się do odbiorcy po imieniu), to średni wskaźnik otwarć wiadomości był większy nawet o 126%!
Dzięki personalizacji odbiorca odczuje, że Twoja oferta jest skierowana bezpośrednio do niego i odpowiednio dostosowana do jego potrzeb.
Dlatego, jeśli posiadasz w swojej bazie mailingowej takie dane, jak imię odbiorcy - nie zastanawiaj się długo i użyj ich do personalizacji swojej kampanii. Możesz personalizować zarówno temat wiadomości (jak w przykładzie poniżej), jak również preheader czy treść wiadomości.
Prostota i minimalizm
Jeśli chcesz skupić się na przekazaniu odbiorcy jedynie najważniejszej informacji - a jest nią realizowana przez Ciebie promocja - postaw na prostą, ale niezwykle skuteczną komunikację.
Dziś coraz częściej skanujemy treści zamiast ich czytać - szybko przeglądamy tekst szukając wypunktowań, wyróżników, czy grafik. Dlatego musisz w swojej kreacji skupić się na przekazaniu przede wszystkim meritum, nie rozpraszając odbiorcy niepotrzebnymi dodatkami. Pamiętaj, że masz tylko kilka sekund na to, aby zainteresować go i zachęcić do skorzystania z oferty.
Zobacz na przykład kampanii wysłanej przez 5.10.15. Znajdują się w niej jedynie najważniejsze informacje o promocji. Subskrybent nie będzie miał wątpliwości, że promocja trwa 5 dni, dotyczy całego asortymentu i wynosi -40%, bez gwiazdek, niedopowiedzeń czy ukrytych kosztów.
Podobnie postąpiła marka Jumsoft, która w swojej kreacji postawiła na minimalizm i czystość przekazu.
Posłuż radą
A może zamiast komunikować jedynie promocję, stworzyć krótki poradnik o tym, jak najlepiej przygotować się na zakupowe szaleństwo?
Marka New Look postanowiła stworzyć swoim odbiorcom krótki poradnik, w którym w 5 zabawnych krokach proponuje im najlepszy plan działania na Black Friday.
Mów językiem swoich odbiorców
Jeśli grupą docelową Twoich newsletterów są osoby młode, lub taką taktykę komunikacyjną przyjęła Twoja firma, możesz w treści swojej kampanii posłużyć się miejskim slangiem. TopShop zastosował ten trick, który w połączeniu z komiksową kreacją i kontrastującymi kolorami z powodzeniem przemówi do młodszej części odbiorców.
Black Friday wcale nie musi być black
Wyjdź poza schematy i stwórz kreację, która z kolorem czarnym ma niewiele wspólnego. Weźmy przykład Forever 21, gdzie kreacja graficzna oparta jest nie na kojarzącej się z Black Friday czerni, ale na pastelowym różu i błękicie. I mimo to wszyscy rozumiemy, z jakiej okazji jest megaobniżka.
Podsumowanie
Black Friday to świetny czas na zbieranie inspiracji i “podglądanie”, jak inne marki komunikują swoje akcje. W swoich pomysłach nie ograniczaj się do ogólnie przyjętych schematów, ale pozwól popłynąć swojej wyobraźni. Być może pomysł, który wydawał Ci się szalony, okaże się strzałem w 10kę?