Joanna Wójcik wpis utworzony wpis edytowany
Jak zbierać adresy email?
Powrót do listy wpisówPrzez ostatnie lata wydatki na reklamę emailową spowolniły, ale wartość tego formatu nadal wynosi ponad 100 mln złotych. W erze smartfonów skrzynki mailowe używane są także przez telefon, co wymusza ich uwzględnienie w procesie projektowania mailingów.
W sieci krążą zarówno legalne jak i nielegalne sposoby budowania baz. Przedstawię obydwa, abyś miał świadomość istnienia wszystkich metod, jednak nie rekomenduję (a nawet przestrzegam przed nimi!) z tzw. czarnego rynku.
Zawsze gdy masz wątpliwości co do jakości bazy pamiętaj, że podstawą legalnego mailingu jest posiadanie zgód na przetwarzanie danych osobowych i wysyłanie informacji handlowych przez Twoją firmę.
Jeśli jesteś ciekaw, jak rozpocząć zbieranie swojej bazy adresów email, koniecznie zapoznaj się z naszym artykułem. Omawia on 3 najprostsze metody, które warto zastosować zbierając bazę - legalnie i od podstaw.
Zobacz też:
Dobre praktyki
1) Zapis przez stronę
Najbardziej skutecznym, ale też wymagającym więcej czasu, sposobem pozyskiwania nowych odbiorców jest umieszczenie na stronie formularza zapisu. Zbierając adresy w ten sposób na pewno pozyskasz wartościowych odbiorców, którzy zapisali się na newsletter z własnej woli, a tym samym prawdopodobnie z miłą chęcią będą czytać Twoje mailingi i klikać w Twoje oferty.
Pamiętaj jednak o tym, aby zabezpieczyć swój formularz przed zapisywaniem się na niego botów czy błędnych adresów. Takie zaśmiecanie swojej bazy może negatywnie wpłynąć na docieranie Twoich maili na skrzynki odbiorców (czyli dostarczalność). Aby zabezpieczyć się przed tym stosuj dwuetapową metodę zapisu, nazywaną u nas metodą Double Opt-in. Polega ona na weryfikacji adresu email przed zapisaniem go do bazy, poprzez wysłanie maila aktywacyjnego.
Jeśli kodowanie takiego formularza kojarzy Ci się ze żmudną pracą programisty - mamy dobrą wiadomość. Dzięki nowej funkcji FreshMaila - Kreator Formularzy - możesz w bardzo prosty i szybki sposób przygotować samodzielnie formularz pasujący do Twojej strony internetowej. By go stworzyć, nie potrzebujesz umiejętności programistycznych czy graficznych - formularz spokojnie sobie "wyklikasz".
Również z użyciem własnych grafik:
Zobacz też:
Aby skuteczniej zbierać adresy email na swojej stronie, utwórz formularz:
- na samej górze strony, zaraz pod logo i paskiem nawigacyjnym;
- w pasku bocznym, im wyżej tym lepiej;
- na końcu każdego artykułu;
- w stopce;
- w popupie, czyli w okienku pojawiającym się po kilku sekundach przeglądania strony;
2) Konkurs
Organizując różnego rodzaju konkursy, jako warunek konieczny wzięcia w nim udziału ustal zostawienie adresu email i co ważne - wyrażenie zgód na przetwarzanie danych osobowych i wysyłanie informacji handlowych. Dzięki temu, osoby które wezmą udział w konkursie powiększą Twoją bazę adresów mailowych.
E-book Budowanie Listy Mailingowej
Zapisz się do newslettera. Pobierz e-book i dowiedz się, jak zwiększyć swoją bazę odbiorców!
Promuj konkurs na swojej stronie lub w mailingach do zewnętrznych baz adresowych. Nagroda musi być na tyle interesująca, by warto było podać Ci adres email. W celu zwiększenia ilości zapisów, opracuj proste zasady konkursowe i nie wymagaj niczego, co mogłoby sprawić wielkie trudność.
Tego typu działanie jest skuteczne nie tylko w zbieraniu listy, ale także podczas budowy świadomości marki i dobrego PRu.
Aby skutecznie przeprowadzić konkurs, koniecznie:
- Zaplanuj nagrody, które są związane z tym, czym zajmuje się Twoja firma. Niezwiązane z firmą nagrody spowodują, że zapisze się więcej ludzi niezainteresowanych tym, co robisz.
- Skonsultuj plan całego przedsięwzięcia z działem prawnym, by upewnić się, że nie łamiesz przepisów.
- Promuj go odpowiednio wcześniej, by brak uczestników nie odbił się negatywnie na Twoim wizerunku.
3) Mailing do bazy zewnętrznej
Wykupując mailing do baz zewnętrznych od firm zajmujących się tym profesjonalnie np. MailPlanner - możesz pozyskać nowych odbiorców. Dobrze przemyślany mailing i landing page z formularzem zapisu już do Twojej bazy może przynieść zadziwiające efekty. Jeśli Twój mailing do bazy zewnętrznej przekona odbiorców do tego, że oferujesz im wartościową treść, z chęcią zapiszą się do Twojej bazy.
Pamiętaj - mailing do bazy zewnętrznej to NIE to samo co mailing do kupionej bazy.
Koniecznie zapoznaj się też z innymi naszymi artykułami na temat mailingów do bazy zewnętrznej:
Aby wybrać odpowiednią bazę zewnętrzną:
- Dowiedz się, czy jej właściciel posiada zgody odbiorców na przetwarzanie danych i wysyłanie im informacji handlowej.
- Sprawdź, jaką metodą były zbierane adresy email i upewnij się, że zostały one potwierdzone metodą Double Opt-in, inaczej mógłbyś trafić na spamtrapy i czarną listę adresów email.
- Sprawdź, czy baza nie jest przesadnie eksploatowana oraz czy się ją aktualizuje usuwając adresy z odbiciami twardymi. Rozmiar nie będzie żadną korzyścią, jeśli lista jest "zużyta" i "martwa", nie reagująca na wysyłane do niej mailingi.
- Dowiedz się, jakiego systemu do email marketingu używa właściciel tej bazy. Nieefektywny system może mieć zbyt mało możliwości i narzędzi, przez co spadnie skuteczność Twojej kampanii, a brak właściwego raportowania nie da Ci wglądu w dokładne dane na jej temat.
- Zawsze poproś administratora bazy o wykonanie spam i inbox testów, by mieć pewność, że wysyłane w Twoim imieniu wiadomości spełniają najlepsze praktyki email marketingu.
4) Mail ze stopką
Jeśli komunikujesz się ze swoimi Klientami w dużej mierze za pomocą maila, umieść w stopce link do formularza zapisu do newslettera. Jeśli przekonasz kogoś bieżącą komunikacją do tego, że jako firma jesteś kompetentny, posiadasz merytoryczną wiedzę i masz ciekawy produkt, Klient z chęcią dopisze się do Twojej newsletterowej bazy. Dodaj także interesujące materiały, które mogą się im przydać i zawsze informuj, co dostaną po zapisie.
Warto zastosować tą metodę zbierania adresów w działaniach content marketingowych, gdy wysyłasz materiały o wysokiej wartości. Dołącz także wezwanie do działania w mailu, aby odbiorcy wiedzieli, że jest możliwość zapisu i pokaż, dlaczego warto to zrobić.
5) Podczas targów czy konferencji
Zbierać adresy możesz także poza internetem - podczas różnego rodzaju spotkań branżowych, gdzie i tak spotykasz ludzi mocno zainteresowanych tym, co robisz. Papierowe formularze czy wizytówki to częsty sposób pozyskiwania adresów email, jednak w tym przypadku i tak musisz mieć potwierdzenie zapisu i zgody na przetwarzanie danych osobowych.
Są na to dwa rozwiązania. Pierwszym z nich jest wysłanie do podanych adresów maila z potwierdzeniem subskrypcji - przy czym wiadomość ta powinna być wysłana poza systemem FreshMail. W ten sposób zweryfikujesz zarówno poprawność podanego adresu, jak również otrzymasz potwierdzenie subskrypcji. Tylko te adresy, które potwierdziły możesz wgrać do systemu FreshMail.
Drugie rozwiązanie jest dużo prostsze, jednak musisz się do niego przygotować przed wyruszeniem na wydarzenie. Znasz aplikację na tablety FreshForm? Jest to elektroniczny zapis do newslettera, który działa również bez dostępu do internetu i który zsynchronizowany jest od razu z listą utworzoną w naszym systemie. Pamiętaj tylko, by ustawić na liście Double Opt-in!
Zobacz krótką infografikę na temat dobrych i złych praktyk zbierania adresów mailowych:
Złe praktyki
1) Zakup bazy na Allegro
Kupowanie baz na Allegro czy innych tego typu portalach jest nielegalną praktyką. Są to bowiem bazy zbierane bez zgód i bardzo często zawierające tzw. spamtrapy, czyli adresy mające na celu identyfikowanie spamerów. Są to adresy specjalnie umieszczane na stronach, aby programy, które automatycznie spisują adresy zostały złapane i uznane jako rozsyłające spam.
Mimo niskiej ceny zakupu tego rodzaju baz, inwestycja będzie nieopłacalna. Dlaczego? Po tym, jak serwery pocztowe zorientują się, że rozsyłasz maile do niepotwierdzonych adresów, uznają, że mają do czynienia z nadawcą-spamerem. Wtedy kolejne Twoje wiadomości zostaną zablokowane przez filtry, a adres email nadawcy wpisany na czarną listę.
2) Programy sczytujące adresy mailowe
Są na rynku dostępne zarówno płatne jak i darmowe programy, które tworzą bazę adresów automatycznie sczytując ze stron firmowe adresy mailowe. Są to wszystkie te adresy, które pojawiają się na ogólnodostępnych stronach, służące do kontaktu, np. info@, biuro@ itp.
Jednak umieszczane zostają tam po to, aby odezwać się do firmy w konkretnym, uzasadnionym celu, a nie żeby spamować.
Mailingi wysyłane do tak pozyskanych adresów są nielegalne, gdyż nadawca nie posiada zgód uprawniających go do wysyłania informacji handlowych. Szkoda na to czasu i pieniędzy.
Zobacz też:
Jak Twoim zdaniem należy zbierać adresy email?
Jakie sposoby na zbieranie adresów email stosujesz? Skomentuj i podziel się swoimi doświadczeniami.
Zobacz też inne nasze artykuły o zbieraniu listy mailowej: