Eliza Gniadek
wpis utworzony
Jak zbierać bazę odbiorców za pomocą narzędzi FreshMaila?
Powrót do listy wpisówKalendarz
Marketera 2021
Zaplanuj najlepsze
kampanie tego roku!

W dzisiejszych czasach masz wiele możliwości na pozyskanie klientów online - a szczególnie teraz, gdy wiele biznesów musiało przenieść się do internetu. W tym artykule chcę przedstawić Ci narzędzia FreshMaila, dzięki którym zbieranie bazy odbiorców będzie łatwiejsze. I to na wiele sposobów.
Dowiesz się, jak:
- stworzyć formularz zapisu na dwa sposoby i umieścić go na stronie internetowej,
- zbudować przejrzysty landing page za pomocą wygodnych bloków,
- skorzystać z możliwości, jakie daje prowadzenie webinaru.
A na końcu - BONUS!
Ale zanim zaczniesz…
...garść podstawowych informacji, jak prawidłowo zbierać bazę.
Nigdy, ale przenigdy nie kupuj gotowej bazy!
Ani nie wysyłaj do adresów ogólnodostępnych. Nie będąc administratorem danych i nie posiadając zgód na wysyłkę treści handlowych i marketingowych, nie masz prawa na realizowanie kampanii do tej bazy. Taka baza jest również wysoko ryzykowna - wysyłka do niej mocno obniża reputację nadawcy i sprawia, że wiadomości finalnie i tak lądują w spamie.
Stosuj dwuetapową weryfikację zapisów
Nazywaną double opt-in. Dzięki temu masz pewność, że na Twoją listę nie trafią boty, spamerskie adresy lub adresy z literówką, do których wysyłki spotkają się po prostu z odbiciem. A to może znacząco wpływać na obniżenie dostarczalności wysyłanych przez Ciebie wiadomości.
Dwuetapową weryfikację najlepiej stworzyć w postaci maila z prośbą o potwierdzenie zapisu, wysłanego na podany adres. Dopiero po kliknięciu “potwierdzam”, dana osoba powinna zostać zapisana do listy newsletterowej.
Zbieraj nie tylko adres mailowy, ale także dodatkowe dane
Jak np. imię. Dla odbiorcy nie jest to duży wysiłek, a Tobie da możliwość personalizowania wysyłek, np. poprzez dodawanie imienia w temacie lub treści maila. Dodatkowo dzięki tak zebranym danym możesz kierować osobne kampaniedo kobiet i mężczyzn, jeśli oferta dla nich się różni (we FreshMailu segmentacja po płci na podstawie imienia jest automatyczna).
Zwrócę Ci tylko uwagę, by nie przesadzać z liczbą pól dodatkowych. Nadmiar szkodzi, dlatego ogranicz się np. do dwóch, z których rzeczywiście będziesz korzystać.
Daj w zamian coś fajnego
To nie tyle wymóg, co dobra praktyka, która zachęca odbiorców do dołączenia do twojego newslettera. Nie musi być to rabat, może być to np. ebook czy dostęp do specjalnych materiałów. Jeśli nie jesteś w stanie zaoferować odbiorcy jakiegoś dobra, postaraj się wskazać na inne korzyści wynikające z zapisu, np. że otrzyma ofertę specjalną lub dowie się o promocji wcześniej.
W formularzu zapisu jasno komunikuj, że osoba zostanie dodana do newslettera, nawet jeśli kusisz ją np. ebookiem. To bardzo ważne, by ktoś, kto chce pobrać wspomniany ebook, miał świadomość, że dołącza do grona newsletterowiczów. Jest to wymóg RODO.
Przeszliśmy przez najważniejsze zasady zbierania bazy odbiorców, teraz czas skupić się na narzędziach, które Ci to umożliwią.
Formularz zapisu
Formularz zapisu do newslettera to chyba najbardziej oczywisty sposób na zbieranie bazy odbiorców. We FreshMailu możesz szybko i łatwo stworzyć taki formularz i umieścić go na swojej stronie, dzięki czemu odbiorcy będą automatycznie zapisywani do Twojej listy.
Pamiętaj, by był on widoczny i oczywisty. Dobrze sprawdza się graficzny zapis, wyróżniający się nieco na tle strony www, jednak wciąż spójny wizualnie. Ciekawym zabiegiem jest również dodanie grafiki lub zdjęcia - to zawsze przykuwa uwagę. Jeśli w formularzu obiecujesz odbiorcy jakiś bonus, np. w postaci ebooka, warto umieścić jego zdjęcie - wtedy nawet bez czytania odbiorca będzie wiedział, że masz dla niego coś wartościowego.
Również umieszczenie takiego formularza w odpowiednim miejscu jest niezwykle ważne dla konwersji - najczęściej na górze strony, jednak finalnie najlepiej zbadać to za pomocą map ciepła.
Żeby odwiedzającym Twoją stronę nie umknął zapis, możesz zastosować go w formie pop-up. I taką możliwość masz stosując kreator formularzy FreshMail.
Jednak i tu musisz zwrócić uwagę na kilka kwestii. Po pierwsze - ogranicz wyświetlanie się pop-upu jednemu użytkownikowi - możesz to łatwo ustawić w kreatorze. Ktoś, kto nie ma ochoty zapisać się na newsletter, na pewno nie będzie miał jej również wchodząc na inną podstronę i kolejną. Sugerujemy ograniczenie do 1 lub ewentualnie 2.
Po drugie - nie atakuj odbiorców wyskakującym okienkiem od razu po wejściu na stronę. Lepiej odczekać kilka sekund, by mógł zapoznać się z treścią witryny lub np. wyświetlić pop-up wtedy, gdy odwiedzający zamierza zamknąć stronę (kieruje się do zakładek w przeglądarce).
Przycisk zamknięcia okna powinien znajdować się w prawym górnym rogu - tam, gdzie intuicyjnie szuka się znaku x.
Więcej tym, jak ustawić formularz we FreshMailu, dowiesz się z dedykowanej strony i poradnika.
Landing Page
Aby zbierać bazę odbiorców, dobrze mieć… gdzie ją zbierać. Taki landing page to idealne i podstawowe miejsce na umieszczenie formularza zapisu.
Przygotowując skuteczny landing musisz zwrócić uwagę na kilka kwestii.
Nagłówek
Powinien być chwytliwy i przyciągający uwagę. Pamiętaj, że to pierwsza treść, jaką zobaczy odwiedzający, dlatego podkreśl w niej najważniejsze korzyści z wykonania celu - np. zakupu, pobrania ebooka, bądź wskaż na cechy samego produktu.
Treści - krótkie i jasne
W dobie szybkich informacji i powszechnego dostępu do internetu, odbiorcy często poświęcają zaledwie sekundy na zapoznanie się z komunikatem - jeśli nie znajdą niczego ciekawego, bez skrupułów przechodzą gdzie indziej. Dlatego dobrze jest stosować wypunktowania czy wyliczenia albo bloki z krótko opisanymi cechami lub korzyściami.
Zdjęcia
Profesjonalne zdjęcia przykuwają uwagę. Idealnie, jeśli opisują to, o czym piszesz ;) Dodatkowo warto zwrócić uwagę na to, by:
- nie były przesadzone, nakrapiane wieloma elementami - wtedy będą nieczytelne bądź tekst umieszczony na nich niewidoczny,
- były w wysokiej rozdzielczości - aby nie rozpikselowały się na większych ekranach,
- jeśli to możliwe - przedstawiały postaci - twarze ludzi przyciągają wzrok, a najlepiej, gdyby ci ludzie patrzyli się w kierunku formularza.
Jeden landing = jeden cel
Pamiętaj, że tworzysz landing page po coś. Ten cel powinien być jasno określony i kierować odbiorców prosto do jego realizacji. Nie stosuj kilku celów, bo wtedy użytkownik nie wie, co ma właściwie zrobić.
Dobrze, jeśli do celu kieruje wyraźny przycisk CTA (call to action). Powinien wyróżniać się na tle strony i być widoczny. Możesz umieścić kilka przycisków, jednak ważne, by kierowały do tego samego miejsca.
Formularz
Nie ma zbierania leadów bez formularza. Na landing page powinien on być widoczny od razu po załadowaniu strony.
Licznik czasu
Upływający czas często motywuje do podjęcia natychmiastowego działania. Uruchamia się “emocja strachu” lub obawa przed utratą okazji, dlatego ustawienie licznika na landing page to świetne zagranie taktyczne.
We FreshMailu stworzysz własny landing nawet, jeśli nie znasz się na kodowaniu! Za pomocą gotowych bloków zbudujesz estetyczną stronę, dosłownie w kilka chwil. Jak stworzyć skuteczny landing page - zobaczysz w naszym Poradniku.
Taki landing page to świetne miejsce, by promować kolejny sposób na zbieranie bazy mailingowej - webinary - o czym przeczytasz poniżej.
Webinary
Czy wiesz, że 73% liderów marketingu i sprzedaży B2B uważa webinary za najlepszy sposób na generowanie wysokiej jakości leadów?
Ktoś, kto zapisuje się na webinar, najczęściej ma już ugruntowane potrzeby. Chce doszkolić się z jakiegoś tematu i - jeśli odpowiednio przekażesz korzyści - zdecyduje się skorzystać z Twojej oferty.
Webinary to również świetny sposób na przeprowadzenie szkolenia dla już obecnych klientów - np. nowych użytkowników, którzy jeszcze nie do końca płynnie czują się w aplikacji.
Poprzez webinary możesz też budować świadomość marki - dotrzeć z przekazem do nowych odbiorców, którzy z czasem staną się klientami.
Planując webinar warto zastanowić się też nad jakąś wartością dodaną tylko dla uczestników - dodatkowymi materiałami czy zniżką na produkt lub usługę.
Przygotowując webinar trzeba go mieć gdzie umieścić ;) jak wspomniałam - do tego może posłużyć Ci landing page. Webinar warto także rozpromować - za pomocą kampanii mailingowej dotrzesz co prawda do swoich odbiorców, ale przez to utwierdzisz ich w przekonaniu, że wybrali odpowiednie narzędzie.
Dowiedz się więcej na temat webinarów TUTAJ.
BONUS!
Tak jak obiecałam, mam dla Ciebie bonus. Zapisz się na naszą listę, a otrzymasz nagranie webinaru, który przeprowadziły dwie ekspertki od email marketingu: Paulina Kaczmarek i Ania Durda-Skowron.
Z webinaru dowiesz się:
- czym jest dostarczalność i co na nią wpływa,
- jakie są narzędzia, dzięki którym zwiększysz bazę odbiorców,
- o ciekawych trikach i wskazówkach, których możesz nie znać,
- co da Ci synergia FreshMaila z innymi platformami.
Zapisz się do newslettera
i odbierz nagranie webinaru "Marketerze! Przygotuj się do gorącego okresu sprzedażowego!"
Jak widzisz, we FreshMailu możesz kompleksowo podejść do promocji swoich produktów i usług: tworząc landing page, na którym umieścisz formularz zapisu do newslettera lub zapis na webinar, który z kolei rozpromujesz wysyłając kampanie email marketingową.