Paweł Sala wpis utworzony wpis edytowany
Wysyłanie niezamówionych informacji handlowych, czyli zmiany po 25 grudnia 2014
Powrót do listy wpisówKoniec z wysyłaniem zapytań o wyrażenie zgody oraz z pojęciem „mail pozyskany ze źródeł ogólnodostępnych”.
Wysyłanie niezamówionych informacji handlowych do osób prawnych (firm, instytucji) także stało się nielegalne.
Wysokość kary może wynieść nawet 3% przychodu firmy osiągniętego w poprzednim roku kalendarzowym. Co ważne, nałożenie kary może być rezultatem nie tylko postępowania prywatnoskargowego (a więc postępowania prowadzonego na wniosek pokrzywdzonego), ale także postępowania administracyjnego, które może zostać wszczęte z urzędu!
Polski ustawodawca po raz kolejny zadbał o to, aby chronić podmioty gospodarki rynkowej przed niechcianymi formami reklamy. Od 25 grudnia 2014 roku obowiązuje bowiem ustawa z dnia 30 maja 2014 roku o Prawach Konsumenta, która zmienia brzmienie art. 172 Prawa Telekomunikacyjnego.
Oprócz tego, w dalszym ciągu swoje zastosowanie mają przepisy Ustawy o świadczeniu usług drogą elektroniczną oraz Ustawy o ochronie danych osobowych (zapoznaj się z naszym poradnikiem “Prawo w email marketingu”). Dotychczas art. 1 pkt. 3 tej pierwszej wymieniał dane osób fizycznych jako objęte ochroną. Prawo Telekomunikacyjne natomiast, pisze o użytkowniku końcowym, a więc tym, który korzysta z publicznie dostępnej usługi telekomunikacyjnej (m.in. Internet). Może nim być zarówno osoba fizyczna jak i osoba prawna.
Przygotuj się na RODO!
Już niedługo, bo 25 maja 2018 roku, wchodzi w życie nowa regulacja unijna, znana pod skrótem RODO (Rozporządzenie o Ochronie Danych Osobowych) lub GDPR (General Data Protection Regulation). W Polsce zastąpi ona obowiązującą dziś ustawę o ochronie danych osobowych. Przygotowaliśmy dla Ciebie obszerny artykuł, w którym dowiesz się:
- Czy rzeczywiście jest się czego obawiać?
- Na jakie obszary ochrony danych osobowych wskazuje rozporządzenie
- Jakie obowiązki przestaną mieć zastosowanie
- A jakie nowe powstaną
- Oraz jakie prawa będą mieć osoby, których dane przetwarzamy
Od 25 grudnia 2014 roku, niezgodne z prawem jest więc wysyłanie niezamówionych informacji handlowych drogą elektroniczną, niezgodne z prawem będą także niezamówione telefony z call center. Chyba, że…
…wyraziliśmy na nie zgodę :)
Zgodnie z nowym brzmieniem artykułu 172 Prawa Telekomunikacyjnego:
- „1. Zakazane jest używanie telekomunikacyjnych urządzeń końcowych i automatycznych systemów wywołujących dla celów marketingu bezpośredniego, chyba że abonent lub użytkownik końcowy uprzednio wyraził na to zgodę.
- 2. Przepis ust. 1 nie narusza zakazów i ograniczeń dotyczących przesyłania niezamówionej informacji handlowej wynikających z odrębnych ustaw.
- 3. Używanie środków, o których mowa w ust. 1, dla celów marketingu bezpośredniego nie może odbywać się na koszt konsumenta.”
dla przypomnienia, przed zmianami artykuł ten brzmiał:
- „1. Zakazane jest używanie automatycznych systemów wywołujących dla celów marketingu bezpośredniego, chyba że abonent lub użytkownik końcowy uprzednio wyraził na to zgodę.
- 2. Przepis ust. 1 nie narusza zakazów i ograniczeń dotyczących przesyłania niezamówionej informacji handlowej wynikających z odrębnych ustaw.”
Ważną kwestią jest to, że w odróżnieniu od art. 10 ust. 1 Ustawy z dnia 18 lipca 2002r. O świadczeniu usług drogą elektroniczną. Ochroną objęci są „użytkownicy końcowi”, a więc nie tylko osoby fizyczne!
Także dodanie „telekomunikacyjnych urządzeń końcowych” jest bardzo istotne z punktu widzenia email marketera.
Czym jest „telekomunikacyjne urządzenie końcowe”?
Zagadnienie to dotyczy więc także narzędzi świadczących usługi email marketingowe i w konsekwencji prowadzi do zaostrzenia odpowiedzialności za wysyłanie tzw. SPAMU.
Zapisz się na newsletter
Chcesz wiedzieć o zmianach w prawie na bieżąco? Poznać sposoby na legalne budowanie swojej bazy? Zapisz się do naszego newslettera!
Dlaczego odpowiedzialność karna za wysyłanie SPAMU będzie wyższa?
Ponieważ w tym momencie dochodzi do „nałożenia” się regulacji Prawa Telekomunikacyjnego oraz Ustawy o świadczeniu usług drogą elektroniczą. A co za tym idzie kar związanych z wysyłką SPAMU.
- Pierwsza (Prawo Telekomunikacyjne), jak pisałem wyżej, nakłada karę w wysokości nawet 3% przychodu, a postępowanie może także być prowadzone z urzędu.
- Druga (O świadczeniu usług drogą elektroniczną), nakłada wyłącznie karę grzywny, a postępowanie prowadzone jest tylko na wniosek pokrzywdzonego.
Podsumowując…
Niestety w obecnej chwili nie jest jeszcze wiadome w jaki sposób należy zbierać zgody na komunikację marketingową, obecnie bowiem, przepisy Ustawy o świadczeniu usług drogą elektroniczną zostawiały “furtkę” firmom, umożliwiającą prowadzenie kontaktów dwustronnie biznesowych, a więc firma oferująca wieszaki na ubrania mogła wysłać ofertę handlową do firmy produkującej szafy (patrz ostatnie linijki na stronie 180).
Z zaciekawieniem więc będziemy śledzić orzecznictwo w tej kwestii i oczywiście damy znać naszym czytelnikom! A jeśli chcesz się podzielić swoją wiedzą, możesz to zrobić w komentarzu poniżej.