Paweł Sala wpis utworzony wpis edytowany
Jak założyć bloga?
Powrót do listy wpisówChcesz zacząć blogować lub zamierzasz rozpocząć działania content marketingowe i nie wiesz, jak założyć bloga? Możesz to zrobić w kilku prostych krokach i od razu zacząć publikować wpisy. O tym właśnie jest poniższy tekst.
[PORADNIK] Jak założyć bloga #blog #blogowanie Click to Tweet
Dlaczego warto blogować?
Minęło sporo czasu, od kiedy blogi były wyłącznie internetowymi pamiętnikami. Obecnie prowadzenie bloga jest nie tylko ciekawe i przyjemne, ale także dochodowe, jeśli tworzone treści są naprawdę dobre. Jak podaje Whitepress, 69,4% blogerów i właścicieli portali prowadzonych powyżej roku zarabia miesięcznie od kilkuset złotych wzwyż, co oznacza, że blogi prowadzone systematycznie mogą generować dochód, jeśli są dostatecznie dobrze promowane, a ich ilość jakościowych wyświetleń każdego miesiąca liczona jest co najmniej w tysiącach.
Jak założyć bloga, który będzie wart prowadzenia?
Jeśli zastanawiasz się jak założyć bloga firmowego i gdzie go prowadzić, to najlepszym rozwiązaniem będzie platforma WordPress.org. Pamiętaj jednak, że blog firmowy powinien być prowadzony w sposób profesjonalny, zadbaj o to, by znajdował się pod domeną firmową. Nie używaj platform darmowych, które w dowolnym momencie mogą usunąć całego bloga lub dowolnie wykorzystywać artykuły jako własne (czasami jest taki zapis w umowie wstępnej).
Jeśli posiadasz już stronę na WordPressie, możesz dodać blog jako osobną podstronę. W ustawieniach WP masz możliwość wybrania, która podstrona będzie stroną główną serwisu - może to być też blog.
Jak założyć bloga na WordPressie w kilku krokach:
- Pobierz WordPress z oficjalnej strony;
- Rozpakuj archiwum i umieść pliki na serwerze w katalogu /www/nazwadomeny.pl np. za pomocą programu Filezilla;
- W panelu administratora swojego hostingu utwórz bazę danych potrzebną do przechowywania wpisów. Nadaj jej prostą nazwę, będzie Ci później potrzebna;
- Wejdź na adres http://www.twoja-domena.pl/wp-admin/install.php. Rozpocznie się instalacja, w której będziesz musiał podać nazwę użytkownika oraz bazy danych, którą przed chwilą utworzyłeś. Wymyśl mocne hasło i przejdź dalej kończąc instalację
A co z wyglądem bloga? Skąd wziąć ładny szablon?
W internecie możemy wybierać spośród mnóstwa szablonów do WordPressa, zarówno tych darmowych, jak i płatnych. Prawdziwą kopalnią szablonów jest strona themeforest.net.
Darmowe szablony znajdziemy m.in. na stronie motywywordpress.pl.
Oswajanie się z WordPressem
Panel administracyjny WordPressa jest w języku polskim i co ważne, jest niezwykle intuicyjny i prosty w obsłudze. W krótkim czasie, można w stopniu zaawansowanym opanować tę platformę. W razie problemów, pomocą służy dokumentacja i forum.
Wtyczki, które wspomogą Twoją pracę
Ogromną zaletą WordPressa jako platformy do blogowania są darmowe wtyczki, które usprawnią nasze działanie. Do tych najbardziej użytecznych na pewno należą wtyczki optymalizujące naszą treść pod kątem SEO oraz przyciski pozwalające na udostępnianie tekstów w social mediach.
- SEO Yoast - wtyczka służąca do pozycjonowania;
- Digg Digg - narzędzie pozwalające na udostępnianie artykułów w social media;
- Related Posts - pod każdym wpisem prezentuje zbliżone tematycznie artykuły;
- Contact form - formularz kontaktowy bez konieczności programowania;
- Widget Facebooka - miniaturka Twojego fanpage z możliwością polubienia bezpośrednio z poziomu bloga;
- Disqus lub komentarze Facebook;
- WordPress popup - generuje wyskakujące okienka, np. z formularzem zapisu.
Jeśli będziesz miał jakiekolwiek problemy z WordPressem, wejdź na jego forum, gdzie znajdziesz rozwiązania lub zadasz odpowiednie pytanie.
Jak pisać teksty, by były czytane?
Content marketing, czyli promocja poprzez tworzoną treść, to jedna z najszybciej rozwijających się dziedzin marketingu. Jeśli interesuje Cię ten temat, możesz przeczytać nasz raport wpis o Content Marketingu. Z kolei z raportu IAB “Internet 2015/2016” wynika, że 70% internautów woli kontaktować się z marką poprzez interesujące treści, które ona produkuje, niż poprzez reklamy - to bezpośredni dowód na wysoką wagę treści w promocji marki.
Content marketing znajduje się w pierwszej trójce największych priorytetów marketingowych na 2016 rok, a zgodnie z badaniami Hubspot, 72% twórców contentu w B2B za najważniejsze zadanie na przyszłość stawia tworzenie coraz bardziej angażującej treści, z kolei 65% z nich chce przede wszystkim zrozumieć, jaki content jest efektywny, a jaki nie.
Zobacz też:
Do tworzenia świetnej treści potrzebne Ci będą zasady. Nową wiedzę i tak będziesz musiał przetestować w praktyce, jednak są pewne reguły, które sprawdzają się zawsze i warto od nich zacząć.
Poznaj swoich odbiorców, by wiedzieć o czym pisać
Najprostszym sposobem na poznanie odbiorcy jest ankieta, którą możesz stworzyć w Google Forms. Zapytaj w niej:
- jakie są ich największe wyzwania;
- czego chcieliby się nauczyć;
- jakie problemy chcieliby rozwiązać;
- jakie są ich zainteresowania;
Ważne jest także, byś wiedział kim dokładnie jest Twój docelowy odbiorca. Zależnie od ich statusu społecznego, dochodów, zawodu, czy branży, będziesz musiał używać odpowiedniego języka w swoim przekazie, uczyć ich innych rzeczy, inaczej się prezentować.
Ankietę taką możesz opublikować w grupach dyskusyjnych (np. na Facebooku) i otrzymać odpowiedzi w ciągu kilku godzin. Zebranie tych informacji pozwoli tworzyć lepsze treści, a później także produkty.
Formatuj tekst, by był łatwy w przeglądaniu i czytaniu
W Internecie czyta się o wiele trudniej, niż na kartce papieru. Męczą się oczy, skupienie uwagi jest trudniejsze, a ilość informacji dostępna do przejrzenia w sieci jest zbyt wielka i uniemożliwia przeczytanie wszystkiego.
Dlatego właśnie musisz formatować swoją treść tak, by:
- śródtytuły mówiły dokładnie, o czym są akapity, ponieważ ludzie najpierw “skanują” całość i dopiero na tej podstawie oceniają, czy warto czytać;
- grafika podglądowa przedstawiała to, o czym jest artykuł;
- tytuł mówił dokładnie, o co chodzi i wzbudzał chęć przeczytania tekstu;
- ważne fragmenty były wyraźnie pogrubione
Przyjrzyj się naszym artykułom i zauważ, jak łatwo się je czyta. Nie tworzymy zbitych bloków tekstu, używany wielu wyróżnień, kolorów, precyzyjnych tytułów i podtytułów, a także grafik i list punktowanych, które łatwo się czyta. Zrób podobnie u siebie.
Korzystaj z najskuteczniejszych rodzajów postów
Najczęściej udostępnianą formą artykułu jest lista. 150 pomysłów na wakacyjne drinki, 50 najlepszych specjalistów w branży, 10 rzeczy, które musisz zrobić przed ukończeniem trzydziestki i tak dalej. Liczby, procenty i dokładne dane przyciągają uwagę, są konkretne i łatwe do przyswojenia przez internautę. Skorzystaj z tego.
Zobacz przykłady list, które świetnie rozchodziły się w sieci:
Innym popularnym rodzajem wpisu blogowego jest poradnik. Jak stworzyć swój pierwszy film reklamowy? Jak założyć bloga? Jak zarobić 2000zł w dzień? Tego typu tytuły przyciągają uwagę, bo sugerują korzyść lub rozwiązanie problemu, jakie czytelnik otrzyma po przeczytaniu tekstu. To bardzo ważne, by Twoje nagłówki obiecywały wiele oraz by artykuł te obietnice spełniał. Na naszym blogu możesz znaleźć wiele przykładów artykułu typu “How-to”, np. tutaj.
Case study, jeśli masz możliwość by takowy stworzyć, jest świetnym sposobem jednoczesnej promocji samego siebie, prezentacji własnych umiejętności oraz uczenia odbiorców. Przygotowania studiów przypadku wymagają bardzo dużo czasu, dlatego jest to rzadko stosowany rodzaj wpisu. Profesjonalne case study możesz zobaczyć tutaj.
Tymi trzema rodzajami wpisu możesz żonglować w nieskończoność nadając różnym tekstom formy najskuteczniejsze pod względem wirusowości i łatwości czytania. Pamiętaj, że wartościowa wiedza musi dopiero zostać zauważona i przyswojona, zanim ktokolwiek ją doceni, dlatego dbaj o “opakowanie” równie mocno, jak o samą wartość merytoryczną.
“Wzmocnij” tekst dokładnymi danymi, statystykami, badaniami itp
Zauważ, ile linków do badań, raportów i artykułów podałem Ci w tym artykule. Zależy nam na dostarczaniu Ci niezwykle przydatnej treści, podobnie jak Tobie powinno zależeć na dostarczaniu tej treści swoim czytelnikom.
Znajdź kilka organizacji zajmujących się badaniami w Twojej branży, przejrzyj stronę statista.com, by poznać dane na temat różnych branż i rynków na świecie, a także regularnie czytaj najlepsze blogi w branży. Będziesz miał dzięki temu masę odnośników i danych, którymi podeprzesz swoje twierdzenia.
Pisz pod kątem długotrwałej wartości artykułu (tzw. evergreen content)
Staraj się tworzyć materiały, które będzie można równie skutecznie wykorzystać za tydzień jak i za rok. Tworzenie treści związanych z nowinkami technologicznymi, czy bieżącymi wydarzeniami często jest łatwe ze względu na nieograniczoną ilość nowych tematów, jednak nie są to treści “wiecznie zielone”. Ile razy można pisać o premierze nowego iPhone?
Na swoim blogu postaw na pisanie artykułów jakościowych nie tylko merytorycznie, ale także nie mających “daty ważności”. Nikt nie każe Ci oczywiście odrzucić wszystkich tematów, które się dezaktualizują, jednak miej na uwadze fakt, że połączenie “evergreenów” z pozycjonowaniem ich to pewna metoda budowy ruchu na stronie, który bez Twojego udziału będzie później przychodził i czytał to, co stworzyłeś.
Jak promować bloga?
W polskim internecie nie ma tak wielu możliwości promocji bloga, jak na rynku anglojęzycznym, jednak jest kilka możliwości, które mogą zdziałać cuda, jeśli tworzysz naprawdę dobrą treść. Ludzie sami będą udostępniać dalej Twoje artykuły, jeśli dużo ich nauczysz, dlatego w przypadku świetnych tekstów czasami wystarczy umieszczenie kilku linków w grupach dyskusyjnych, by osiągnąć efekt wirusowy.
Zobacz też:
SEO
Ponad 90% ruchu w sieci pochodzi z wyszukiwań Google. Sytuacja zmienia się za sprawą mediów społecznościowych, jednak pozycjonowanie nadal daje efekty i nie warto z niego rezygnować. Każdy artykuł twórz z uwzględnieniem fraz kluczowych, których one dotyczą.
Sprawdź, jakie frazy są wyszukiwane. Jeśli fraza kluczowa jest bardzo ogólna, nie pisz pod jej kątem, bo nigdy się nie przebijesz. Wybieraj te, które mają mniej wyszukiwań (np. 400 miesięcznie), ale słabą konkurencję i są dopasowane do tematyki artykułu. Przykładowo, jeśli prowadzisz blog kulinarny, nie pozycjonuj się więc na hasło “przepisy”, bo konkurencja jest zbyt silna. Zamiast tego, twórz artykuły pod kątem mniej popularnych i dłuższych fraz, jak “świąteczne przepisy na kurczaka”. Zainstaluj też na swoim blogu wspomnianą już wtyczkę Yoast SEO, która podpowie Ci, jakie działania powinieneś wykonać, by skutecznie pozycjonować swoje artykuły.
Własne kanały social media
Wartość polskiego rynku mediów społecznościowych w 2015 roku wynosiła 380 mln zł z indeksem wzrostu na poziomie 141%. Facebooka używa w Polsce 17,5 miliona ludzi i jest to obecnie najważniejszy kanał social media, jakiego powinieneś używać do promocji bloga.
Stwórz swój fanpage na Facebooku i konto na Twitterze. Staraj się poznać specyfikę obu tych mediów, by dopasować swoją komunikację do odbiorców i ich zachowań. Aby dowiedzieć się, jak promować się w mediach społecznościowych, przeczytaj nasz artykuł omawiający najskuteczniejszą i jednocześnie darmową technikę.
Wpisy gościnne i komentowanie innych blogów
W blogowaniu jedną z najlepszych metod promocji jest współpraca i wpisy gościnne, ponieważ ze względu na obopólne korzyści, często będą to działania darmowe lub o niskim koszcie, a ich efekty mogą Cię zadziwić. Dzięki temu czytelnicy obu blogów mają dostęp do nowego źródła wiedzy, a Ty zyskujesz nowe odwiedziny i subskrybentów.
Znajdź kilkanaście lub więcej blogów w Twojej branży. Zanim zapytasz o wpis gościnny, komentuj u nich pod własnym imieniem i nazwiskiem. To buduje Twoją markę, zwiększa rozpoznawalność i pozwala budować relację z blogerami, która może przerodzić się w owocną współpracę. Kilka zasad efektywnego komentowania na blogach:
- staraj się zawsze być pierwszym komentującym, wtedy najwięcej ludzi zobaczy Twój komentarz;
- zwracaj się po imieniu do blogera i pochwal wpis;
- pisz obszerne komentarze, by wyróżniały się wizualnie i merytorycznie;
- odpowiadaj na pytania komentujących;
- wnoś wartość merytoryczną do wpisu oraz do komentarzy, uzupełniaj go i zwracaj na siebie uwagę wiedzą, nie samopromocją;
- unikaj linkowania do siebie zbyt wiele i nie podpisuj się w stylu “JanKowalski.pl” czy “Meble biurowe Kraków”. Tylko imię i nazwisko;
Grupy dyskusyjne i fora
Dołączaj do tematycznych grup na Facebooku i pomagaj ludziom. Odpowiadaj na pytania i dyskutuj dzieląc się wartościowymi materiałami. Po pewnym czasie możesz także linkować do siebie, bo ludzie będą Cię już znali.
Aby wyszukiwać grupy Facebookowe, zmień język FB na English (US), by zyskać dostęp do zaawansowanych opcji wyszukiwania. W wyszukiwarce wpisz wtedy “groups named xxx”, gdzie xxx to interesująca Cię tematyka lub słowo kluczowe. System znajdzie grupy zawierające to słowo w nazwie. Nie zapomnij także o forach dyskusyjnych w Twojej branży i zastosuj na nich podobną strategię. Zawsze najpierw bądź pomocny, a dopiero później reklamuj swoje treści.
Portale umożlwiające udostępnianie treści
Takie serwisy, jak Wykop i Eioba pozwalają na umieszczanie w nich linków i artykułów, które później zostaną wyświetlone tysiącom użytkowników serwisu. Oczywiście, popularność tych portali działa również częściowo na niekorzyść - konkurencja jest ogromna i musisz walczyć o uwagę tłumu. Jeśli zadbasz o dobre nagłówki, zdjęcie podglądowe i treść artykułu, możesz osiągnąć efekt wirusowy, co przyniesie masę odwiedzających i być może subskrybentów.
Jak zbierać leady na blogu?
Potrzebujesz systemu do email marketingu
System do email marketingu jest niezbędny, by zacząć zbierać adresy email. Przepisy polskiego prawa związane z przetwarzaniem danych osobowych wymagają, by przechowywanie baz adresów email odbywało się z wykorzystaniem zaawansowanych technologii zabezpieczających, dlatego lepiej zlecić to profesjonalistom.
Możesz założyć darmowe konto w systemie FreshMail, zbierać dzięki niemu bazę adresową, a my zajmiemy się jej bezpieczeństwem i aspektami technicznymi email marketingu. Zapoznaj się także z przepisami dotyczącymi przetwarzania danych osobowych, by dopełnić wszelkich formalności.
Kiedy będziesz miał już konto we FreshMailu, możesz poznać ten system lub zapoznać się z naszą obszerną bazą wiedzy na temat email marketingu.
Co im dać, żeby chcieli podać maila?
Aby czytelnicy chcieli podawać Ci swoje adresy mailowe, musisz zaoferować im coś, czego nie dostaną gdzie indziej za darmo. Oznacza to, że nie możesz “kusić” ich wysłaniem kolejnego artykułu na maila, ponieważ takich artykułów mogą znaleźć setki bez podawania komukolwiek swoich danych i bez ryzyka otrzymywania spamu.
Rozdziel swoje treści na content standardowy (publikowany za darmo na blogu) oraz content premium, który dajesz w zamian za jakąś akcję - może to być pozostawienie Ci adresu email lub zakup. Musisz jednak wiedzieć, że widząc w Internecie produkt po raz pierwszy, tylko 2% ludzi kupuje go od razu.
Materiały, które skutecznie zachęcają do zapisu na listę:
- ebook - dobrze wydany, kompleksowo omawiający daną tematykę;
- materiał wideo - najbardziej angażująca forma contentu w sieci, ale także najdroższa;
- webinarium - konferencja online z dużą dawką wiedzy lub sesją Q&A. Możesz przyjrzeć się naszym webinariom w Bazie Wiedzy.
- darmowe narzędzia - przydatne programy, wtyczki itp.
- whitepaper, raport - duża ilość danych i informacji w jednym miejscu, bardzo konkretne zestawienia, naukowe badania, wyniki analiz itp.
Gdzie umieścić formularze zapisu?
Miejsce, w którym umieścisz formularz ma ogromne znaczenie. To od niego zależy, jaki procent odwiedzających stronę zapisze się na listę. Umieść na swoim blogu formularze w następujących miejscach:
Na samej górze strony, zaraz pod paskiem nawigacyjnym:
W formie wyskakującego okienka (użyj wtyczki WordPress popup):
Na samej górze paska bocznego:
Po każdym artykule, by wykorzystać pozytywne wrażenia po przeczytaniu:
W stopce strony:
Jeśli zainteresował Cię email marketing, przejrzyj najlepsze praktyki, by już teraz móc zacząć skutecznie działać. Nie zapomnij także skorzystać z darmowego konta FreshMail, by przetestować wiedzę w praktyce.
Zobacz też nasz cykl poradników dla blogerów:
Twoja kolej!
Wiesz już, jak założyć bloga. Teraz pora na działanie i praktyczne wykorzystanie wszystkiego, czego się dowiedziałeś. Pamiętaj, że blog to nie praca na godzinę dziennie, ani metoda zdobycia miliona w rok. Musisz wykazać się wytrwałością i działać zgodnie z najnowszymi standardami, by się udało, ale nagroda zdecydowanie będzie tego warta.
Jeśli artykuł Ci się podobał, poczytaj więcej na Blogu FreshMaila i zapisz się na newsletter. Nauczysz się z niego obsługi systemu i poznasz email marketing, który pomoże Ci monetyzować prowadzenie bloga.