Maria Wąchal wpis utworzony wpis edytowany
Jak pisać treści do mailingów, by odbiorcy chcieli je czytać
Powrót do listy wpisówMailing to skuteczne narzędzie komunikacji z potencjalnymi i obecnymi klientami. Aż 61% konsumentów lubi otrzymywać maile marketingowe przynajmniej raz w tygodniu, a 28% z nich chciałoby otrzymywać je częściej. Pamiętaj, że angażująca komunikacja to przede wszystkim treść i słowa, dla których podparcie stanowią odpowiednio dobrane elementy graficzne.
Komunikacja = słowa + obrazy
Odbiorcy są bardzo responsywni na content wizualny i jego jakość ma ogromny wpływ na siłę przekazu. Ale to treść mailingu decyduje, czy będzie on skuteczny. Jak pisać treści, by zainteresowały odbiorców? Podpowiem Ci dziś co i jak pisać, by zwrócić uwagę na swoje treści i realizować cele kampanii.
Cele (słowa + obrazy) = Komunikacja
Kim jest mój odbiorca?
To bardzo ważne pytanie, które pozwoli Ci określić rodzaj treści, jaki będzie interesujący dla osób zapisanych na Twoją listę mailingową. Wysyłanie wszystkiego do wszystkich mija się z celem. Jeśli chcesz, aby Twój email marketing był skuteczny, celuj w konkretne potrzeby indywidualnych odbiorców. Personalizuj wysyłki i targetuj treści, dopasowując je pod konkretne grupy. Po prostu ślij to, co indywidualni odbiorcy chcą czytać.
Traktując odbiorcę indywidualnie, będziesz pracować na jego zaufanie. 80% otwarć kampanii email marketingowych jest generowanych przez subskrybentów, którzy ufają marce, na której newsletter się zapisali. Tacy odbiorcy to też ci, którzy zostaną na Twojej liście na długo i będą responsywni.
Jak poznać potrzeby indywidualnego odbiorcy?
Dowiedz się o nim jak najwięcej. Email marketing daje Ci wiele możliwości poznania potrzeb i preferencji każdej osoby, która dołączyła do Twojej listy mailingowej.
Daj dowód na to, że nie skupiasz się na tym co chcesz sprzedać, tylko na tym co naprawdę interesuje Twoich odbiorców już w momencie, gdy ten decyduje się na dołączenie do Twojej listy mailingowej. Np. oferując za zapis przydatny e-book.
Powitaj nowego subskrybenta dobrze przygotowaną wiadomością powitalną i dowiedz się o jego indywidualnych potrzebach. Pierwsze wrażenie bezcenne.
Przygotuj program powitalny i śledź zachowanie odbiorcy wobec wysyłanych kampanii.
Analizuj dane z innych systemów i planuj swoje email marketingowe działania w odpowiedzi na historię zakupową czy aktywność odbiorcy na swojej stronie internetowej.
Znasz już odbiorcę? Pisz tak, by chciał czytać
Pisz prostym językiem
Dlaczego warto pisać prostym językiem? Prościej znaczy lepiej. Długie, słowa wcale nie czynią Twojego tekstu lepszym. Sprawiają, że odbiorca musi włożyć więcej wysiłku w odczytanie i zrozumienie komunikatu. Staraj się pisać tak, jakbyś po prostu rozmawiał ze swoim odbiorcą.
Łatwiej zapamiętujemy proste rzeczy, chętniej się też nimi dzielimy. Internet to miejsce, gdzie spędzamy coraz więcej czasu, jednak mamy go coraz mniej na analizę poszczególnych informacji. Dlatego nie sil się na skomplikowane komunikaty. Prosty i konkretny nagłówek pozwoli Ci dobrze wykorzystać czas, jaki statystyczny internauta przeznacza na odbiór informacji w sieci. Masz tylko 8 sekund.
Pisz konkretnie
Tak jak wspominałam, kto ma czas na zastanawianie się co autor miał na myśli? To co chcesz przekazać, powinno być jasne i klarowne w momencie, gdy odbiorca omiata wzrokiem Twój tekst. Dokładnie - omiata. Bo tak czytamy treści w sieci. Jeśli już na starcie nie postarasz się o autentyczne zainteresowanie odbiorcy, nie możesz liczyć na druga szansę.
Ta zasada tyczy się całości tekstu, nie tylko jego nagłówka. Upewnij się, że każdy element treści jest sam w sobie zrozumiały dla odbiorcy, a konstrukcja tekstu jasna, nawet jeśli wyeliminujesz jakiś element. Staraj się pisać treści metodą odwróconej piramidy. Od wniosku do argumentów. Tym sposobem już na wstępie przedstawisz najważniejszą myśl. Kolejno rozwiń ją i daj swojemu odbiorcy powody, aby się do niej przekonał.
Unikaj zbędnych słów
Nie rozpisuj się i nie dodawaj zbędnych słów. Twórz teksty łatwe w odbiorze. Zwróć uwagę na stopień trudności tekstu, czyli stosunek liczby słów do liczby zdań oraz liczby słów długich do liczby słów w całym tekście. Im niższy stopień trudności, tym więcej osób zrozumie Twój tekst. Niezależnie jakie wykształcenie posiadają i kim są.
W określeniu trudności tekstu pomoże Ci współczynnik mglistości, czyli Gunning Fog Index. Stopień trudności tekstu wyznacza liczba lat edukacji potrzebna do zrozumienia analizowanego tekstu. Narzędzie jest dostępne w języku angielskim, ale stosunkowo łatwo je przełożyć na inne języki, tutaj dostępne dla języka polskiego. Gdy wartość FOG przekracza 18, tekst został napisany językiem bardzo trudnym, zrozumiałym dla osób z wyższym wykształceniem.
Wydaje Ci się, że w Twojej branży trzeba stosować wysublimowane słownictwo i skomplikowaną składnię? Jasne, są obszary, gdzie od tej zasady będą znajdą się wyjątki. A największym sceptykom polecam słowa Profesora Miodka:
Powtarzam od lat, że nie ma takich elementów rzeczywistości, takich sfer naukowych - od rachunku różniczkowego przez budowę i skład chemiczny komórki do przegłosu polskiego i procesu stwardnienia spółgłosek c, dz, cz, dż, sz, ż, rz, o których nie można tzw. prostemu człowiekowi tak powiedzieć, że to zrozumie.
Profesor Jan Miodek, "O trudnym łatwo"
Z cyklu - mnie bawi, spójrz jaką wartość FOG ma wypowiedź Profesora w odniesieniu do reszty tekstu. To pewnie ten rachunek różniczkowy ;)
Odpowiednio dobierz słowa
- Krótkie słowa - dzięki nim Twój tekst będzie przejrzysty i prostszy w odbiorze
- Nasycone słowa - pomogą Ci skrócić tekst. Zamiast pisać “osoby, które nas znają”, napisz - “znajomi”
- Znane słowa - od razu wywołują odpowiednie skojarzenia, bez potrzeby sięgania po słownik języka polskiego
- Aktywne czasowniki - strona czynna pozwoli odbiorcy być gotowym do działania
- Mocne słowa - dodadzą swojej treści energii i pasji, nasycą ją emocjami
- Specyficzne słowa - dzięki nim Twój tekst będzie bardziej interesujący i informacyjny. Zamiast pisać “tłum pojawił się na Rynku”, napisz - “tłum kobiet pojawił się dziś na Rynku w Krakowie”
Pisz językiem korzyści
Pisz tak, aby tekst w oczach odbiorcy miał konkretną wartość. Prócz podstawowej zasady dobrego email marketingu, czyli personalizacji treści pod kątem tego, o czym piszesz, istotne jest jak piszesz.
Tak dobierz słowa, aby nie tylko realizowały cel wysyłanej przez Ciebie kampanii, ale przede wszystkim były istotne dla odbiorcy. Ciekawie i konkretnie o języku korzyści w komunikacji pisze tu Artur Jabłoński.
Z artykułu dowiesz się, jak wykorzystać laddering, aby drążyć temat i i zadawać pytania, które przechodzą od funkcji produktu do korzyści emocjonalnych. Mając taką wiedzę, możesz skupić się na tym, czego rzeczywiście oczekuje odbiorca.