Nadchodzące święta to czas, w którym skupieni jesteśmy na rodzinie, odpoczynku i życzymy sobie wszystkiego, co najlepsze. Marketerzy mają swoją własną listę życzeń, której spełnienie przyniosłoby wyższe konwersje, zaangażowanie odbiorcy i optymalizację ich działań..

Przyjrzyjmy się dziś życzeniom szczególnie ważnym dla email marketerów. Zastanowimy się też , jak je spełnić.

Chcę szybciej budować bazę mailingową!

Możesz przyspieszyć budowę listy wprowadzając do swoich działań marketingowych kilka ważnych usprawnień. Pozwolą Ci one w pełni wykorzystać potencjał ruchu, który kierujesz na swoje strony i przekonwertować go na wartościowe leady. Pierwszą istotną zmianą powinno być stworzenie dodatkowych miejsc, w których będziesz zbierać adresy email.

Stwórz dodatkowe landing page

Wyższe konwersje i wzrost ilości zebranych leadów przyniosą Ci strony typu landing page. Ich tworzenie w celu budowy listy to metoda o wiele skuteczniejsza, niż kierowanie odbiorców bezpośrednio na strony z ofertą. Dzieje się tak, ponieważ przy pierwszej wizycie, do zakupu gotowa jest tylko niewielka część odwiedzających (ok 4%).

Jak podaje Hubspot, firmy z sektora zarówno B2B jak i B2C obserwują znaczny wzrost ilości zbieranych leadów po tym, jak stworzyły dodatkowe landing page:

wykres

Ich minimalistyczna forma powoduje, że użytkownik nie jest rozpraszany wieloma różnymi możliwościami działania - może tylko się zapisać lub wyjść.

Zobaczmy, co zrobić, aby naprawdę działały na Twoją korzyść.

Daj mocne powody do zapisu

Powinieneś kierować ruch z reklam na swoje landingi oferując wartościowe treści, zniżki, czy po prostu aktualności w zamian za podanie Ci adresu. Do najskuteczniejszych rodzajów treści, którą możesz zaoferować należą:

  • white papery;
  • ebooki;
  • filmy wideo;
  • dostęp do webinariów;

W tym artykule dowiesz się, na czym polega ich tworzenie i jak się za to zabrać.

Jeżeli tworzysz landing mający zachęcać do zapisu na regularny newsletter, przedstaw argumenty i przekonaj, że warto go śledzić. Poinformuj, dla kogo przeznaczony jest ten newsletter, jak często będzie wysyłany, zapewnij, że dbasz o ich prywatność i nie zamierzasz spamować. Stworzysz dzięki temu wrażenie naprawdę profesjonalnie przygotowanego newslettera, zamiast wyłącznie systemu powiadamiania o nowych wpisach, czy produktach.

Wykorzystaj okazję do zebrania dokładniejszych danych

Ponieważ dajesz za darmo coś wartościowego, możesz w zamian wymagać podania Ci dodatkowych danych. Takie informacje, jak wykształcenie, stanowisko pracy, miejsce zamieszkania, czy numer telefonu mogą Ci się bardzo przydać. Chcąc otrzymać to, co oferujesz za zapis, odbiorcy chętniej podadzą Ci te dodatkowe dane. Wykorzystaj tę okazję, by dowiedzieć się o nich więcej.

Poza samymi landing page zadbaj też, by Twoje pozostałe strony skuteczniej budowały listę.

Zoptymalizuj stronę główną i blog

Do budowy listy powinieneś stale wykorzystywać swoją stronę główną i bloga, jeśli oczywiście go prowadzisz. Umieść formularze zapisu w najskuteczniejszych miejscach, których odbiorca na pewno nie przegapi. Dzięki temu ruch, jaki kierujesz na swoje strony nie będzie ruchem jednorazowym, bo część odwiedzających stanie się subskrybentami.

Co musisz zrobić, by formularze zapisu na Twojej stronie działały skutecznie?

  • najważniejsze elementy umieść ponad linią załamania, by były widoczne bez przewijania strony;
  • ułatw czytanie i przeglądanie wykorzystując white space, grafiki i formatując tekst;
  • utwórz formularz zapisu w strategicznych miejscach, tak jak poniżej;

schemat

Po zebraniu adresów email pora zadbać o jakość i czystość swojej listy mailingowej.

Chcę mieć na swojej liście wartościowe adresy!

Po zebraniu adresu email powinieneś szybko nawiązać pierwszy kontakt. W ten sposób od początku nawiążesz relację z nowym subskrybentem, a to niezbędne, by zmienić go w klienta. 33% osób, które otrzymują wiadomości powitalne chętniej angażuje się w kolejną komunikację z marką, dlatego zadbaj o to, jak ich powitasz.

Zobacz, jak wykorzystać te pierwsze wiadomości, by już na samym początku subskrypcji budować relację z klientem.

Stwórz program powitalny dzięki autoresponderom

Za pomocą odpowiednio utworzonych autoresponderów, możesz ustawić cykl mailingów powitalnych. Powinny to być logicznie powiązane wiadomości zawierające wartościowe i długo aktualne informacje, do których odbiorca będzie mógł wracać.

Możesz też zaproponować, by utworzył w swojej skrzynce odbiorczej Gmail specjalny folder zawierający Twoje mailingi. Będzie to sygnał mówiący Gmailowi, że wysyłasz wartościowe i chętnie czytane treści. To z kolei wpłynie na pozytywny odbiór Twoich maili w skrzynkach pocztowych i zmniejszy ryzyko trafienia do spamu.

Przykładowy plan wiadomości powitalnych:

Zaraz po zapisie
Potwierdzenie zapisu lub aktywacja konta (zależnie od tego, czego dotyczyła rejestracja).

2 email zaraz po zapisie
(autoresponder typu “Po zapisie na listę”)
Wiadomość z podziękowaniem i prezentacja ofert dla grup docelowych firmy (tzw. person).

Po 3 dniach od zapisu
(autoresponder typu “Po wysłaniu innego autorespondera”)
W tym emailu warto poinformować o promocjach dla nowych subskrybentów i klientów.

Po 6 dniach od zapisu
(autoresponder typu “Po wysłaniu innego autorespondera”)
Po upływie kilku dni od rejestracji możesz podjąć pierwszą próbę sprzedaży. Poinformuj o specjalnych promocjach, daj też interesujące rabaty.

Po 7 dniach od zapisu
(autoresponder typu “Po wysłaniu innego autorespondera”)
Może to być ostatni z serii powitalnych emaili. W tym momencie warto podjąć kolejną próbę sprzedaży. Zaoferuj rabaty i poinformuj, że jest to ostatnia okazja do skorzystania z nich. Wzmocnisz w ten sposób motywację do zakupu.

Zapoznaj się z kompleksowym przewodnikiem po autoresponderach:
Jak działają autorespondery?

Ustawienie kolejki emaili to jeszcze nie wszystko, czego potrzebujesz do stworzenia świetnych wiadomości powitalnych. Bardzo ważna jest sama treść i forma tych emaili, dlatego…

Personalizuj treść

Personalizacja, czyli dopasowanie komunikatu do odbiorcy to konieczność, jeśli chcesz robić skuteczny email marketing. Dlaczego? Ponieważ pozwala osiągnąć:

  • CTR wyższy średnio o 14%;
  • konwersje wyższe o 10%;
  • 6x większą ilość transakcji pochodzących z danego emaila;
  • 29% wzrostu unikalnych otwarć;
  • 41% więcej unikalnych kliknięć w linki z emaila;

Najprostszym sposobem personalizacji jest użycie imienia w tytule i treści dzięki odpowiedniej komendzie wydanej systemowi. We FreshMailu taką komendą jest $$imie$$. Imię może być przez system odmieniane przez przypadki, jeśli wymaga tego formuła zdania w tekście. Przykład:

Więcej o tym, jak działa personalizacja i jak ją stosować dowiesz się z tego poradnika.

Pamiętaj także o innych elementach powitalnego emaila. Równie istotne jest bowiem odpowiednie zaktywizowanie odbiorców, by po zapisaniu się na listę wykazywali zaangażowanie i czytali Twoje wiadomości.

Angażuj subskrybentów

Od samego początku pokazuj, jakiego działania oczekujesz od odbiorcy, a także co dodatkowo może on zrobić po rejestracji. Dodaj jasne wezwania do działania, zachęć do podjęcia pierwszych kroków w systemie (jeśli takowy sprzedajesz) i prześlij niezbędne linki, czy poradniki.

Chcę, by moja lista mailingowa była w świetnym stanie!

Budowanie listy to jeszcze nie wszystko, czego potrzebujesz, by Twój przyszłoroczny email marketing działał jak marzenie. Równie ważna jest jej higiena. Dbając o czystość bazy i dalsze zaangażowanie subskrybentów, masz możliwość optymalizowania wskaźników takich jak Open Rate i Click-through Rate, co w efekcie przełoży się na lepszą sprzedaż.

Zbieraj adresy tylko poprzez double opt-in

Dwa podstawowe modele zapisu na listę adresową to single opt-in, który wymaga wyłącznie podania adresu, oraz double opt-in, który wymaga także potwierdzenia. Potwierdzenie to polega najczęściej na kliknięciu w link w wiadomości, którą subskrybent otrzymuje automatycznie po wpisaniu adresu w formularzu.

Koniecznie korzystaj z modelu double opt-in. Pomoże Ci to pozbyć się problemu nieistniejących adresów w bazie (np. aaaa@aaaaa.pl), które niektórzy wpisują, by odebrać coś bez podawania własnego adresu. Dzięki double opt-in unikniesz także spam trapów, czyli adresów email “wyłapujących” spamerskie listy mailingowe.

Usuwaj odbijające adresy

Adresy odbijające to te, na które system nie może dostarczyć wiadomości. Odbicia miękkie są tymczasowe (np. z powodu przepełnienia skrzynki), a odbicia twarde - permanentne. Duża ilość odbijających adresów w bazie źle wpływa na jej jakość. Dbaj więc o to, by usuwać adresy z odbiciami twardymi oraz monitorować te, które odbijają miękko. Możesz przyjąć zasadę, wedle której usuwasz takie adresy po 3 miękkich odbiciach. Jeśli korzystasz z FreshMaila, system sam usunie odbijające adresy, dlatego nie będziesz musiał się nimi martwić.

Używaj segmentacji

Segmentacja polega na tworzeniu grup odbiorców, których łączą określone cechy. Przykładem segmentu mogą być kobiety z Krakowa (segmentacja na podstawie imienia oraz lokalizacji) lub nastolatki (segmentacja na podstawie wieku).

Dzięki segmentowaniu swojej bazy osiągniesz wyższe wskaźniki OR i CTR. Dzieje się tak, ponieważ komunikacja staje się bardziej precyzyjna i kierowana wyłącznie do zainteresowanych odbiorców. To z kolei powoduje zmniejszenie ilość zgłoszeń o spam, ponieważ osoby nie chcące otrzymywać danych treści po prostu znajdą się poza segmentem.

Zobacz więcej na ten temat:
Poradnik segmentacji

Zamiast na papierze, zbieraj listę z FreshForm

Zbieranie adresów email na eventach poza siecią to świetny sposób budowy listy. Niestety, część firm zbiera je… na kartkach. O wiele skuteczniejszym i wygodniejszym sposobem jest robienie tego poprzez aplikację dostępną na tablety - FreshForm.

Dzięki niej możesz ustawić tablet w dowolnym miejscu i podawać go każdemu, kto chce się zapisać. Nie musi on być podłączony do sieci - adresy zostaną umieszczone na serwerze, gdy ponownie się połączysz. To o wiele wygodniejszy sposób zbierania adresów, niż przepisywanie ich z kartki.

Dowiedz się więcej:
Aplikacja FreshForm

Nigdy nie kupuj listy

W świetle polskiego prawa, kupowanie listy mailingowej od zewnętrznych sprzedawców to proszenie się o kłopoty. Nie chcąc łamać przepisów, nie możesz wysłać do takiej listy absolutnie nic! Jest tak, ponieważ nie posiadasz zgody na przesyłanie informacji drogą elektroniczną do zarejestrowanych w niej ludzi. Co gorsza, takie listy mogą być pełne adresów nieaktywnych i tzw. spam trapów, które zostały stworzone do wyłapywania i oznaczania spamerów.

Więcej na ten temat:
Dlaczego NIE warto kupować bazy?

Zakończenie

Rok zbliża się ku końcowi, dlatego życzymy Ci spełnienia wszystkich email marketingowych (i nie tylko!) życzeń w nowym roku. Wykorzystaj powyższe porady, a będzie o wiele łatwiej osiągnąć takie wyniki, jakie sobie wymarzyłeś.

Obserwuj nasze profile social media