Nadchodzące okazje zakupowe to najgorętszy okres dla ecommerce. Szaleństwo wyprzedaży zaczyna się już od Black Friday i Cyber Monday i ciągnie się aż do około świątecznych promocji.

Czas, gdy wzmożony ruch w e-commerce daje o sobie znać nie jest jednak tylko i wyłącznie datą w kalendarzu, na którą wystarczy poczekać. W tym szczególnym okresie czekają Cię także potencjalne problemy związane z obciążeniem serwerów, trudnościami z dokonaniem zakupu, wyjątkowo duże ilości zapytań i prób kontaktu i wiele innych.

Jak przygotować się na wzmożony ruch w #e-commerce? #blackfriday #cybermonday Click to Tweet

Na wszystkie te wyzwania możesz i powinieneś się przygotować, szczególnie jeśli planujesz w tym okresie intensywną kampanię marketingową. O tym, jak to zrobić, dowiesz się poniżej.

Przygotuj hardware i software na wzmożony ruch w e-commerce

Serwery hostingowe mają określoną wydajność i zależnie od dostawcy, czy wykupionego pakietu usług mogą przestać działać, co zaowocuje przykrą wiadomością o niedostępności strony. W roku 2013 serwis Amazon.com spotkał się z tym problemem i stracił 4,8 mln dolarów w czasie tylko 40 minutowej przerwy w działaniu strony. Nawet prowadząc niewielki sklep internetowy nie chcesz, by coś takiego przytrafiło się Tobie.

Co prawda, możesz stworzyć internetową kolejkę do sklepu, tak jak zrobił to sklep Smyk:

pasted image 0

Lepiej jednak tego nie robić. W końcu, klienci kupują przez internet właśnie po to, by w kolejkach NIE stać.

Aby uniknąć takich problemów…

Upewnij się, że serwer wytrzyma

Jak już wspominałem, Twoje serwery mogą po prostu odmówić współpracy, jeśli ruch przekroczy ich możliwości lub będzie wyższy, niż jest to przewidziane w umowie z firmą hostingową. Aby do tego nie dopuścić, przeprowadź testy i rozważ ewentualną zmianę serwera na wytrzymalszy.

Jeśli prowadzisz intensywne działania marketingowe w okresie Black Friday lub Świąt, spodziewaj się kilkudziesięcio- lub kilkusetprocentowego wzrostu odwiedzalności. Lepiej zapłacić nieco więcej za hosting, niż doświadczyć całkowitego wyłączenia Twojego sklepu w najlepszym okresie sprzedażowym w roku.

Co jednak zrobić, jeśli nie masz pojęcia, jaką wytrzymałość mają serwery, z których korzystasz?

Przetestuj wytrzymałość na zwiększony ruch

Testy są najlepszym sposobem przewidywania wytrzymałości Twojego sklepu i serwerów na duży ruch, którego możesz się spodziewać w okresie promocyjnym. Aby to sprawdzić, nie musisz bynajmniej sprowadzać na swoją stronę prawdziwego ruchu i czekać na efekty. Użyj narzędzi testujących, takich jak Loadimpact lub Blitz.

Przygotuj backupy i bądź gotów je przywracać

Brak kopii zapasowej to po prostu proszenie się o kłopoty. W branży IT mówi się, że są dwa rodzaje ludzi - ci, którzy robią backupy i ci, którzy będą je robili. Nie czekaj na problemy i zajmij się regularnymi backupami, jeśli Twój dostawca hostingowy nie zapewnia ich w ramach umowy. Dzięki temu będziesz w stanie szybko przywrócić sklep do stanu sprzed awarii i lepiej poradzisz sobie z ewentualnym atakiem DDoS.

Zadbaj o pewne oprogramowanie sklepu

Oprogramowanie Twojego sklepu także może sprawić kosztowne problemy, dlatego nie bez powodu najbardziej zaawansowane systemy e-commerce są płatne. Zazwyczaj są po prostu dużo lepiej zaprojektowane, a ich twórcy zapewniają rozszerzenia i support, co może się okazać niezmiernie przydatne dla Ciebie, jako przedsiębiorcy.

Skoro chcesz uniknąć przykrych niespodzianek spowodowanych przez problemy z oprogramowaniem sklepu, upewnij się, że Twój soft sklepowy nie ma dziur, które łatwo można wykorzystać. Niestety, cyberprzestępczość jest zjawiskiem, które przybiera na sile i musisz liczyć się z taką ewentualnością.

Narzędziem, które pomoże Ci utrzymać bezpieczeństwo i ciągłość funkcjonowania Twojego sklepu jest UpTrends.com. Korzystając z niego, będziesz otrzymywał natychmiastowe powiadomienia o każdej nieprawidłowości, jaka mogłaby wystąpić.

Kiedy będziesz już wiedział, czy Twój hardware i oprogramowanie dadzą sobie radę z nietypowo dużym ruchem, pora dostosować do niego także projekt swojego e-sklepu. Samo zebranie wielu ludzi nie jest bowiem jeszcze wyznacznikiem sukcesu - liczy się konwersja, a zaniżyć ją może każdy nieodpowiedni element layoutu.

Usuń przeszkody z procesu zakupowego

Przeciążenia i ataki to nie wszystko, co może sprawić problem podczas nadchodzących okresów promocyjnych. Równie poważnym zagrożeniem dla zysków może być nieintuicyjny projekt Twojego sklepu i niepotrzebne utrudnienia na drodze do finalizacji transakcji. Przygotuj się od strony wrażeń i doświadczeń użytkownika, które zadecydują o tym, jaki procent odwiedzających cokolwiek od Ciebie kupi.

Co powinieneś zrobić, by konwertować odwiedzających w klientów?

Nie rozpraszaj, ale ułatwiaj i przyspieszaj proces zakupu
W okresie dużych promocji klienci odwiedzający sklepy internetowe będą chcieli bardzo szybko dokonać zakupu i skorzystać z jak największej liczby okazji. Aby im w tym nie przeszkadzać, usuń niepotrzebne elementy sklepu na każdym etapie ścieżki sprzedażowej.

Przykładowo, niektóre sklepy internetowe zapraszają do przejrzenia innych kategorii produktów przed samą finalizacją transakcji. W efekcie, klient faktycznie może przejrzeć więcej produktów, ale jednocześnie zostaje odciągnięty od faktycznego celu - kliknięcia przycisku Kup Teraz. Innym przykładem niepotrzebnych dystraktorów są zaproszenia do polubienia fanpage firmy przed dokonaniem zakupu, czy nawet wymóg rejestracji w systemie.

Z koniecznością nieprzeszkadzania wiąże się także przyspieszanie całego procesu.

Jeśli w swoim sklepie stosujesz tzw. FOMO (ang. fear of missing out), czyli wzbudzasz obawę przed zakończeniem promocji, wprowadzasz klienta w jeszcze silniejsze emocje i utrudniasz mu logiczne rozumowanie. Pośpiech może powodować błędy, dlatego ścieżka zakupowa również powinna być maksymalnie skrócona. O tym, jak ją usprawnić dowiesz się z artykułu poniżej:

Zabezpiecz się przed wykorzystywaniem błędów
Powinieneś zadbać o dokładne przedstawienie informacji w swoim sklepie, aby uniknąć kłopotów z prawem i konieczności wywiązania się z niekorzystnej umowy, która była wynikiem błędu. Pamiętaj, że treść regulaminu sklepu jest dokumentem obligującym Cię do pewnych rzeczy i błędy lub nieścisłości w nim mogą spowodować problemy.

Jak pisze e-Commerce Polska:

Zapewnij najlepszą obsługę klienta

Ostatnim elementem, na który powinieneś zwrócić uwagę jest gotowość do pomocy klientowi podczas tego szalonego okresu zakupowego. Musisz spodziewać się wielu pytań i prób kontaktu, dlatego dobrym pomysłem może się okazać przydzielenie dodatkowych ludzi, którzy odpowiedzą na pytania i problemy kupujących.

Zakończenie

Przygotowania do okresu wielkich promocji powinieneś rozpocząć jak najszybciej i skupić się na tych najważniejszych elementach. Jeśli wykorzystasz powyższe porady, zarobisz więcej i uchronisz się przed całkowitym zniknięciem sklepu z sieci.

Na zakończenie zapraszam Cię do przeczytania poradników, które mogą pomóc Ci zwiększyć sprzedaż i usprawnić swój sklep:

Obserwuj nasze profile social media