Eliza Gniadek wpis utworzony wpis edytowany
Ważne daty w e-commerce (wrzesień-grudzień)
Powrót do listy wpisówOkazji zakupowych w Internecie jest tyle, ile jesteś w stanie wymyślić. Niemniej jednak są daty, na które powinieneś zwrócić szczególną uwagę podczas przygotowywania strategii sprzedażowej w swoim e-sklepie. W tym artykule znajdziesz ważne daty w e-commerce, które warto zapamiętać i zapisać w swoim kalendarzu.
Wrzesień
1 września – powrót do szkoły
Już na początku września pojawia się pierwsza okazja do większych zakupów – powrót do szkoły. Oprócz oczywistych zakupów, takich jak wyprawka szkolna, nowy plecak czy książki, warto zwrócić uwagę na branżę modową, która w tym czasie mocno promuje swoją nową kolekcję. Zwiększenie sprzedaży wzmacnia też fakt, że powrót do szkoły zbiega się z okresem wyprzedaży, co tym bardziej zachęca klientów do odwiedzania e-sklepów.
Jeśli więc prowadzisz sklep modowy, zaoferuj swoim klientom produkty skierowane szczególnie do uczniów - plecaki, nowe buty czy ubrania. Daj na nie rabat i zachęć do zwiększenia zakupów przez ustalenie np. minimalnej liczby produktów, które liczą się w promocji, tak jak zrobiła to marka Answear:
Powrót do szkoły to również pretekst do tego, aby zainwestować w elektronikę i inne pomoce naukowe, co sugeruje Saturn:
Jeśli natomiast nie planujesz specjalnych akcji rabatowych z okazji powrotu do szkoły, nawiąż do tego wydarzenia w kampanii wizerunkowej swojej kolekcji. Dobrym przykładem mailingu wizerunkowego, który odnosi się do powrotu do szkoły, jest wiadomość od House. Marka prezentuje w nim zestawy ubrań dla chłopców i dla dziewczyn, proponując je jako outfit idealny do szkoły.
Warto też zwrócić uwagę na kolejny przykład. Bardzo ciekawą kampanię wysłał sklep internetowy redcoon.pl, który w swoim mailingu sprzedażowym nawiązał do… Elementarza.
22 września – początek jesieni
Kolejna ważna data w kalendarzu e-commerce to pierwszy dzień Jesieni. Nowa pora roku to świetna okazja, aby w nawiązaniu do niej przedstawić nową ofertę lub zaproponować korzystny rabat, zaproponować klientom odświeżenie kolekcji lub kupno produktów szczególnie przydatnych podczas chłodniejszych dni.
Presto w swoim mailingu nie tylko oferuje rabat z okazji nowej pory roku, ale również przedstawia swoją jesienną ofertę, dostosowaną do potrzeb odbiorcy, przy okazji inspirując do aktywnego spędzenia czasu na świeżym powietrzu.
30 września – Dzień Chłopaka
Dzień Chłopaka to pierwsza w tym sezonie okazja do zakupu prezentu i w związku z tym obdarowania klientów rabatami. Przy czym oferta promocyjna jest w tym czasie mocno zawężona – w branży modowej są to szczególnie produkty męskie, tak jak zrobiła to np. marka Top Secret:
Podobnie promocję na męski asortyment z okazji Dnia Chłopaka proponuje sklep eobuwie.pl.
Z okazji Dnia Chłopaka możesz też zachęcić swoich odbiorców do kupna małego prezentu, np. czekoladek, jak sugeruje ChocoTelegram.
W tym dniu dużo do powiedzenia mają również e-sklepy z typowo męskim asortymentem, np. militariami.
W przypadku, gdy odbiorcami Twojego newslettera są głównie mężczyźni, możesz nawet skierować do nich komunikat w stylu “zrób sobie prezent”:
Październik
W Październiku najwięcej okazji sprzedażowych zdarza się pod koniec miesiąca. Zbiegają się wtedy dwie daty, które stanowią świetny pretekst do zorganizowania akcji rabatowej.
30/31 października – zmiana czasu z letniego na zimowy
Pierwszą, choć z pozoru nieistotną datą w kalendarzu e-commerce, jest zmiana czasu z letniego na zimowy. W tym roku moment ten przypada na noc z 30 na 31 października (z soboty na niedzielę). Daje nam to jedną godzinę więcej z dnia (właściwie z nocy), dlatego jest to idealny moment na zorganizowanie Nocy Zakupów, tak jak zrobił to sklep 50style.
31 października – Halloween
Choć to święto typowo amerykańskie, coraz chętniej przyjmuje się na naszym polskim rynku. Halloween to również okazja do proponowania klientom “strasznych” promocji czy organizowania nocy zakupowych.
5.10.15. postanowiło zorganizować w Halloween noc zakupów, oferując na wszystkie swoje produkty duży rabat.
Ciekawą kreację przygotowała marka Avon. W animowanym gifie, który tym bardziej zwraca na siebie uwagę, oferuje klientkom 31% rabatu na upiorne produkty.
Promocję z okazji Halloween nie musisz rozpoczynać dokładnie 31 października. Większą szansę na skorzystanie z rabatu dajesz klientom, gdy wyprzedzisz start akcji choćby o kilka dni, tak jak zrobił to JCPenny.
Listopad
Listopad to okres, w którym rozpoczyna się już świąteczna gorączka. Jednak i w tym miesiącu, oprócz promowania bożonarodzeniowych ozdób, zdarzają się okazje do mocnego zwiększenia sprzedaży. Zwróć uwagę na to, że w Listopadzie przypadają dwa dni wolne od pracy. Może warto z tej okazji przygotować ekstra rabat na zakupy online? Dodatkowo, w tym miesiącu odbywa się Black Friday i Cyber Monday, czyli dwa światowe święta promocji.
1 listopada – Wszystkich Świętych
Choć wydawać by się mogło, że w tym dniu Twoi klienci nie są szczególnie skorzy do robienia zakupów, jest to jeden z tych dni, które możesz wykorzystać do ściągnięcia ruchu do swojego sklepu. Sklepy stacjonarne są zamknięte, dlatego często jedyną możliwością na zakup jest odwiedzenie e-sklepu.
W tym przypadku dobrym rozwiązaniem jest również przedłużenie promocji z okazji Halloween aż do 1 listopada.
Nawiązując do Wszystkich Świętych, niektóre sklepy mogą przygotować ofertę wizerunkowo-sprzedażową, która jest ściśle związana z tym świętem. Tak zrobił Leroy Merlin. Ważną kwestią jest w tym przypadku wysłanie oferty na tyle wcześnie, aby klient zdążył dokonać zakupów w sklepie.
11 listopada – Święto Niepodległości
11 listopada to kolejny dzień ustawowo wolny od pracy. Z tej okazji również możesz przygotować akcję sprzedażową, zachęcając klientów do odwiedzenia e-sklepu atrakcyjnym rabatem, jak zrobiła to marka Sizeer.
26 listopada – Black Friday
To dzień, który powinieneś sobie szczególnie zapamiętać – jest to jedna z największych okazji sprzedażowych w roku. Black Friday w 2015 roku pobił rekord sprzedaży przez Internet - w tym okresie klienci wydali ponad 1,7 miliarda dolarów. Jest to o 25% więcej, niż rok wcześniej.
Możesz zaproponować klientom atrakcyjny rabat na całą kolekcję lub na wybrane produkty. Jeśli nie planujesz obniżać ceny, zaoferuj np. darmową dostawę. Możesz też wykorzystać Black Friday do komunikacji wizerunkowej, prezentując klientom np. wszystkie czarne produkty z oferty, jak to zrobił BoConcept.
Marka Avon z okazji Black Friday przygotowała rabat na swoje produkty, dodatkowo zaoferowała darmową dostawę na wszystkie zamówienia oraz mały prezent.
Intymna.pl z okazji Czarnego Piątku zaproponowała swoim klientom 25% zniżki na wybrane produkty z kodem rabatowym.
The White Company z kolei, nawiązując do swojej nazwy, trochę przewrotnie zakomunikowała okres obniżek cen. Zasugerowała, aby zapomnieć o Czarnym Piątku i skupić swoją uwagę na organizowanym przez markę Białym Weekendzie:
Zobacz też:
29 listopada – Cyber Monday
Jak ktoś nie zdążył zrobić zakupów w piątek, najbliższa okazja sprzedażowa nadarza się już po weekendzie. Cyber Monday to odpowiedź e-sklepów na Black Friday. Analiza comScore pokazuje, że zeszłoroczne Cyber Monday przyniosło e-sklepom blisko 3,12 miliarda dolarów, po przełożyło się na wzrost w porównaniu do poprzedniego roku o 20,5%.
Need Supply Co. ogłosiło swoją promocję w ciekawy, bardzo nawiązujący do cyfrowego charakteru wydarzenia sposób.
Z kolei Forever 21 poszedł wizualnie w zupełnie innym kierunku, nawiązując niejako do wyglądu stron internetowych we wczesnych latach XXI wieku.
30 listopada – Andrzejki
Kolejną okazją sprzedażową, szczególnie w branży modowej, są Andrzejki. W tym czasie mocno akcentuje się elegancką kolekcję ubrań, butów i dodatków. Tak zrobiła np. Primamoda, która w swojej komunikacji nawiązała do mieniących się dodatków, tak bardzo kojarzących się z Andrzejkowymi przyjęciami.
Z kolei Answear z okazji Andrzejek zaproponował swoim klientom 50 zł rabatu na zakupy od określonej kwoty z kodem rabatowym.
Grudzień
Grudzień to okres szczególnie intensywnych zakupów. Już od pierwszych dni obfituje w różne okazje sprzedażowe.
10 grudnia – Dzień Darmowej Dostawy
Dzień Darmowej Dostawy to akcja, której głównym celem jest zachęcenie sprzedawców do zaoferowania swoim klientom darmowej dostawy, a tych z kolei zachęcić do robienia zakupów w sieci. Najczęściej odbywa się z początkiem grudnia, a konkretna data często podawana jest bliżej samego wydarzenia. Według danych z ankiety wynika, że 89% sklepów zauważyło większych ruch na swoich witrynach w porównaniu z poprzednim miesiącem.
Jest to więc świetny powód do pochwalenia się udziałem w akcji przy wysyłce kampanii sprzedażowych, jak zrobiły to np. Reserved czy Heppin.
6 grudnia – Mikołajki
Pierwszą okazją sprzedażową w grudniu jest okres mikołajkowy. Warto w tym czasie przygotować specjalną promocję.
Jeśli nie decydujesz się w tym dniu na organizację akcji rabatowej, stwórz landing page i kierujący do niego banner, w którym zbierzesz wszystkie produkty nadające się na prezent. W ten sposób nie tylko nawiążesz do radosnego święta, ale również ułatwisz klientom znalezienie prezentu dla bliskich na Twojej stronie.
5.10.15. z okazji Mikołajek przygotowało atrakcyjny rabat. Szczególnie warto zwrócić uwagę na to, że w komunikacji odlicza się czas, jaki pozostał do Mikołajek - w tym przypadku jest to 1 dzień. Jednocześnie marka informuje o szybkiej, dobowej dostawie za 0 zł, przez co zachęca do zrobienia zakupów nawet na ostatnią chwilę, mając pewność, że prezent dotrze do klienta na czas.
Tagomago.pl z kolei oferuje bon mikołajkowy w wysokości 50 zł na wybrane zapachy. Można powiedzieć, że to swojego rodzaju prezent od marki z okazji Mikołajek.
Heppin z okazji Mikołajek zaproponował swoim klientom 20% rabatu na wszystkie swoje produkty. Warto zwrócić uwagę na kreację wizualną newslettera – w całej swojej okazałości nawiązuje do charakteru święta: ramka w formie prezentu czy otoczki wokół produktów, które sugerują wycinankę.
21 grudnia – pierwszy dzień Zimy oraz ostatni dzień gwarantowanej dostawy przed Świętami
Początek zimy to, podobnie jak w przypadku każdej zmiany pory roku, odpowiedni moment na zaproponowanie klientom nowych produktów. Warto więc przygotować zestaw zimowej kolekcji, akcesoriów lub innych produktów odpowiednich na tę porę roku. Taka akcja może mieć charakter sprzedażowy (rabat) lub wizerunkowy i na pewno korzystnie wpłynie na łatwość w poruszaniu się klientów po Twoim sklepie.
Jednak data 21 grudnia łączy się również z inną kwestią, bardziej istotną z punktu widzenia sprzedaży w e-commerce. Jest to ostatni dzień, podczas którego przy zamówieniu produktów przez Internet, dotrą one do klienta jeszcze przed świętami Bożego Narodzenia.
Jeśli więc jesteś pewny skuteczności dostawy w swoim sklepie, zaakcentuj to w komunikacji. Zobacz, jak zrobiły to marki Top Secret czy empik.
25-26 grudnia – Święta Bożego Narodzenia
W tych dniach sklepy stacjonarne są zamknięte. Jest to więc dobra okazja, aby przygotować specjalną ofertę sprzedażową w swoim e-commerce, jak zrobił to np. Big Star.
Intymna.pl z kolei przygotowała zestaw promocji rozłożony na trzy dni, przy czym każdego kolejnego dnia rabat się zmniejsza. Zastosowano tu taki sposób komunikacji, aby odbiorca czuł presję czasu i przez to podjął szybszą decyzję o zakupie online.
Dla spóźnialskich zaproponuj z kolei kupno prezentu na ostatnią chwilę, czyli e-bonu, który wysłany na maila z odpowiednią, świąteczną oprawą, da obdarowanemu możliwość zakupu w Twoim sklepie internetowym.
JCPenny, oprócz atrakcyjnego rabatu wskazuje na to, że odbiorca wciąż ma szansę kupić prezent dla bliskiej osoby – jest nim oczywiście elektroniczna karta podarunkowa.
Zobacz też:
27 grudnia – Poświąteczne wyprzedaże
Wraz z końcem Świąt Bożego Narodzenia, rozpoczyna się okres poświątecznych wyprzedaży. Jest to kolejna, świetna okazja aby zwiększyć sprzedaż w swoim sklepie internetowym, oferując atrakcyjne rabaty, jak zrobił to sklep e-bielizna.pl.
Kolejnym przykładem poświątecznej komunikacji wyprzedażowej jest Księgarnia Internetowa Gandalf. W tym przypadku promocja jest dobrym sposobem na “pozbycie się” zalegających w magazynie produktów.
Presto z kolei zachęca do spalenia świątecznych kalorii, oferując klientom rabat na sprzęt fitness.
31 grudnia – Sylwester
Kolejny powód, aby zakupić nową parę eleganckich butów lub nową sukienkę nadchodzi wraz z końcem roku. Jest to też świetna okazja, aby zamknąć rok ze wzrostem sprzedaży.
Eobuwie.pl wraz z odliczaniem do Sylwestra, przedstawia klientom swoją elegancką kolekcję. Jednocześnie wskazuje, na co zwracać uwagę podczas tworzenia idealnego, sylwestrowego zestawu.
Podobnie Ryłko stawia na komunikację wizerunkową, kierując swoich klientów do kolekcji z butami wizytowymi.
Heppin z kolei proponuje swoim klientkom korzystny rabat na sukienki wieczorowe.
Rynek e-commerce w Polsce
Polacy coraz chętniej kupują przez Internet. Z raportu E-commerce w Polsce 2020 przygotowanego przez Gemius wynika, że 73% Polaków kupuje online. Do tych, dość spektakularnych, wzrotów zdecydowanie przyczyniła się pandemia.
Już jedna trzecia kupujących online korzysta z zagranicznych serwisów e-commerce. W porównaniu z rokiem ubiegłym wartość ta wzrosła o 4 p.p. (30% vs 26%). Odsetek internautów kupujących na polskich stronach wyniósł w tegorocznym pomiarze 72% (60% w 2019 roku).
Użytkownicy, niezmiennie, cenią sobie zakupy online głównie za dostępność sklepu przez całą dobę, wygodę i nieograniczony czas wyboru, a także za niższe ceny w porównaniu do sklepów stacjonarnych. Dodatkowym atutem jest szybka i łatwa możliwość porównywania cen (również między różnymi e-sklepami), większy asortyment sklepu internetowego (oraz produktów rzadkich), czy różnorodność form dostawy.
Podsumowanie
Największym atutem e-commerce jest to, że jest on dostępny 24 godziny na dobę, w każdy dzień tygodnia. Co ważniejsze – w przeciwieństwie do sklepów stacjonarnych – działa również w dni ustawowo wolne od pracy. A to daje ogromną przewagę w pozyskiwaniu ruchu i zwiększaniu sprzedaży nawet wtedy, gdy wydaje się, że nic z tego nie będzie.
Przygotowując strategię na kolejne miesiące miej więc na uwadze ważne daty świąt i wydarzeń, które staną się okazją do zorganizowania akcji rabatowej.
Jeśli nie możesz sobie na to pozwolić lub po prostu nie chcesz obniżać swoich cen w te dni, stwórz identyfikację wizualną w oparciu o wydarzenie, zbierając w jeden landing page wszystkie swoje produkty, które tematycznie pasują do tej okazji.
Na przykład, gdy zbliża się pierwszy dzień jesieni, a Ty postanowiłeś zrobić wielką akcję promocyjną dopiero na Święta Bożego Narodzenia, stwórz na stronie głównej banner nawiązujący do nowej pory roku, po którego kliknięciu użytkownicy przejdą na stronę oferującą wszystkie produkty jesienne. Nic wielkiego, a z jednej strony ułatwia klientom poruszanie się po Twoim sklepie, z drugiej – zachęca do zakupu produktów dostosowanych do panującej na zewnątrz pogody.
Widzisz więc, że wystarczy tylko pretekst, aby ogłosić akcję sprzedażową w e-sklepie i przyciągnąć na siebie uwagę klientów. Dlatego przygotowując strategię sprzedażową, zwróć uwagę na daty różnych wydarzeń i pod tym względem przygotowuj swoje kampanie.
- 3 najlepsze momenty na sprzedaż w e-commerce
- 6 funkcjonalności, które ma dobra platforma e-commerce
- [Case study] Jak zwiększyć sprzedaż w e-commerce – FreshMail dla bdsklep.pl
Zobacz, jakie okazje sprzedażowe możesz wykorzystać od stycznia do sierpnia. Przeczytaj drugą część artykułu z serii: Ważne daty w e-commerce.