Okres świąteczny to idealny czas, aby wykorzystać marketing do komunikacji z odbiorcami. Możesz to robić na wiele różnych sposobów, na przykład wysyłając im życzenia, oferty sprzedażowe czy prośby o wsparcie. Najlepiej robić to w sposób możliwie najbardziej osobisty.

Wciąż najbardziej osobistym miejscem w sieci jest skrzynka pocztowa. Dlatego jeśli wysyłasz maila, masz średnio 5 x większą szansę, że wiadomość zostanie przez odbiorcę przeczytana, niż gdybyś posłużył się kanałami social media.

banner-mini

Jeśli zastanawiasz się, w jaką formę ubrać swój mailing świąteczny, aby był chętnie otwierany i jego treść na długo zapadła odbiorcy w pamięci, zwróć uwagę na zebrane przez nas przykłady świątecznych kampanii email marketingowych. Są to przykłady ciekawych, estetycznych i nietypowych wysyłek, które mogą posłużyć Ci jako doskonała inspiracja do prowadzenia własnych działań email marketingowych w sposób bardzo efektywny. Posłuż się naszymi wskazówkami i dowiedz się, jak robić to dobrze.

Zobacz, jak różne marki wykorzystały okres świąteczny w komunikacji z odbiorcami.

Znasz już te pomysły na kampanie świąteczne? #emailmarketing Click to Tweet

Wyślij życzenia świąteczne

Życzenia to miły akcent, który pokazuje, że marka lub organizacja pamięta o swoich odbiorcach i chce wysłać im kilka ciepłych słów. Przyjmują one różną formę, np. prostej grafiki z tekstem, osobistego listu czy kolorowej animacji. Ich głównym celem jest utrzymanie dobrej relacji z odbiorcami i klientami, co w późniejszym czasie przekłada się zarówno na wizerunek firmy, jak i lojalność klienta.

Eobuwie.pl przygotowało bardzo ładną i estetyczną grafikę, w ciekawy sposób wykorzystując w niej dostępne w sklepie produkty, układając je w zgrabną choinkę.

eobuwie

Z kolei Redcoon.pl poszedł w kierunku zupełnie innej stylistyki i przesyła swoim odbiorcom... wydziergane życzenia. Zwróć uwagę na treść życzeń, napisane zostały w nieformalnym, mocno młodzieżowym stylu. Jest to przemyślany zabieg, który dostosowuje język wiadomości do grupy docelowej mailingu. Odpowiednia analiza grupy odbiorców i wiedza, kim oni dokładnie są, pomoże Ci lepiej dotrzeć ze swoim przekazem, co przeradza się w dalszej kolejności na konwersję z mailingu. Dodatkowym bonusem w wiadomości jest kupon rabatowy do wykorzystania w e-sklepie.

redcoon

CIekawą kampanię wysłała marka EziBuy, która postawiła na komunikację za pomocą animowanego gifa. Treść nie jest szczególnie rozbudowana - w kilku miłych słowach dziękuje za wsparcie i życzy Wesołych Świąt.

ezibuy

Personalizuj swoje wysyłki

Nieosobowe, ogólne życzenia to dla Ciebie za mało? Kim Garst z BOOM SOCIAL wysłała życzenia w bardzo spersonalizowany sposób - wiadomość wygląda jak pisana do bliskiego przyjaciela. W tym przypadku bardzo ważna jest personalizacja mailingu - czyli zwrócenie się do odbiorcy osobowo, najlepiej po imieniu. Takie maile są dużo chętniej otwierane i klikane, dodatkowo tego typu rozwiązania zacieśniają więzi na linii firma-klient, przy okazji dają odbiorcy poczucie wyjątkowości i docenienia. Jest to więc dobry przykład mailingu B2B.

boomsocial

Możesz też personalizować temat wiadomości, jak zrobił to ZENMED Skincare:

zenmed1

Baw się słowem

Świetnym sposobem na przykucie uwagi odbiorców jest ciekawe, zabawne i sprytnie użyte copy. Może ono nawiązywać do nazwy marki lub wydarzenia, bawić się skojarzeniami lub dwuznacznością.

Dobrym przykładem użycia nazwy marki wkomponowanej w treść wiadomości jest mailing wysłany przez eMAG, w którym to firma promując swoją akcję zwraca uwagę na eMAGię Świąt.

emag

W 50style z kolei, Mikołaj prezentuje dodatkowe korzyści klientom e-sklepu. W tym przypadku copywriter zastosował sprytną zabawę znaczeniami, ponieważ słowo “prezentować” oznacza w tym przypadku nie tylko pokazywać, ale również obdarowywać, w czym Mikołaj się zwykle specjalizuje.

50style

Zabawę słowem można też użyć w temacie wiadomości. JD Sports w zabawny sposób promuje swoją Aplikację życząc swoim odbiorcomAppy Christmas Eve:

jd sports

Zachęć do zrobienia zakupów

Jak Święta - to i promocje. Szczególnie w e-commerce, kiedy wiadomo, że sklepy stacjonarne w czasie Świąt będą zamknięte.

Intymna przygotowała przemyślaną strategię: z każdym z trzech dni akcji, świąteczny rabat malał. Dzięki temu mailing motywował odbiorców do szybszego działania, jeśli tylko chcieli “upolować” lepszą okazję.

intymna

Z kolei Avon przygotowało aż 12 dni świątecznych promocji. Każdego dnia akcja dotyczy innego produktu, więc czasu na zakup jest niewiele. Z drugiej strony dzięki takiemu zabiegowi odbiorcy chętniej będą zaglądać do swoich skrzynek mailowych w oczekiwaniu na kolejną odsłonę świątecznej promocji.

avon1

avon2

Zwróć uwagę na ograniczone terminy

Okres świąteczny łączy się, niejako naturalnie, ze wzmożonym ruchem zarówno w sklepach stacjonarnych jak i w e-commerce. Sklepy internetowe dobrze wiedzą, ile czasu zajmuje im dostarczenie paczki do klienta. Dlatego dobrym (z punktu widzenia tak e-commerce jak i klienta) pomysłem jest wysyłka mailingu z informacją, kiedy można najpóźniej składać zamówienia, aby mieć pewność, że paczka dotrze do odbiorcy przed Świętami.

Zenmed przygotował więc kreację przypominającą przesyłkę pocztową. Na dołączonej do paczki kartce informuje odbiorców, że to ostatnia szansa na zrealizowanie ekspresowej wysyłki. Namawia tym samym do szybszej decyzji o zakupach.

zenmed

Za to kolejny przykład - wręcz przeciwnie - pokazuje odbiorcom, że jeszcze nie jest za późno na ostatnie zakupy przed Świętami.

elc

Nie tylko sprzedawaj

Prowadząc e-commerce, nie musisz jedynie skupiać się na sprzedaży w czasie Świąt. Dobrze sprawdzają się również mailingi wizerunkowe, inspiracje czy poradniki, dzięki którym Twój odbiorca zyska przestrzeń do zaplanowania idealnych Świąt.

Możesz na przykład pomóc Mikołajowi zdecydować, co ma przygotować komuś na prezent, tak jak proponuje newsletter od House.

house1

Stwórz ciekawą kreację

W tworzeniu kartek świątecznych Twoja kreatywność nie jest ograniczona właściwie żadnymi granicami. Podobnie w przypadku kartek wirtualnych, które otrzymujemy na nasze skrzynki mailowe w czasie Świąt.

Marka Terrain przygotowała uroczą kartkę z życzeniami wykorzystując do jej kreacji elementy, które możesz znaleźć w stylowej kuchni.

terrain

Ciekawą kreację przedstawia również marka Herschel Supply, w której urzeka swoim minimalistycznym dizajnem.

herschel

Marka L. K. Bennett również postawiła na minimalizm oraz proste, spokojne kolory. Dodatkowo swoją kreację urozmaiciła lekką animacją, która dodaje uroku i elegancji.

benett

Wykorzystaj email w NGO

Święta to czas wzajemnego obdarowywania się, serdeczności i pomocy. Dlatego jest to też doskonały moment na poproszenie o wsparcie różnych organizacji non profit. I choć pomagać można przez cały rok, to bardzo często właśnie w czasie okołoświątecznym organizowane są różne akcje charytatywne, o których dowiadujemy się między innymi przez wiadomości mailowe. A taka przypominajka + ogólna pozytywna atmosfera sprawiają, że chętniej klikniemy przycisk “wspieram”, przy okazji robiąc dobry uczynek.

Dobrym przykładem kampanii NGO z okazji Świąt jest mailing wysłany przez UNICEF. Jasny przekaz, czytelna prośba o kupno świątecznej kartki i konkretny cel - czyli pomoc dzieciom - sprawiają, że odbiorca nie musi się długo zastanawiać, aby podjąć decyzję o wsparciu akcji. Język użyty w wiadomości jest formalny, przez co pokazuje szacunek do wspierającego.

unicef

Z kolei Stowarzyszenie WIOSNA pokazuje wiele różnych form pomagania. Na pierwszym miejscu rzucają się w oczy szyldy dwóch flagowych akcji WIOSNY: Szlachetna Paczka i Akademia Przyszłości, które są już powszechnie rozpoznawalne. Następnie znajdziesz trzy wyróżnione sposoby na to, by przez dołączenie się do akcji wspierać Paczkę. Zwróć uwagę na różne buttony CTA, każde nawiązuje do innego tematu i nie jest sztampowe. W Szlachetną Paczkę zaangażowani są bardzo często osoby młode, dlatego język używany w wiadomości jest nieformalny, przez co nie tworzy się niepotrzebny dystans, a atmosfera jest przyjacielska i rodzinna.

szlachetnapaczka

Pozwól sobie na odrobinę szaleństwa

W czasie świąt wszyscy dzielimy się radością. I tą radością dobrze jest zarazić swoich odbiorców. Nie tylko jest to pozytywny akcent w skrzynkach odbiorców, ale również rzuca się w oczy nietypową treścią i formą.

Czytając temat wiadomości od JACK SPADE nietrudno jest więc zanucić w głowie radosne Fa-la-la-la-la… :)

jack spade

Bezar również wpadł na podobny pomysł. Jak widać “Deck the halls with boughs of holly” jest ulubioną świąteczną piosenką marketerów.

bezar

Podsumowanie

Okres świąteczny daje Ci wiele możliwości ciekawej komunikacji z odbiorcami Twoich mailingów i newsletterów. Niezależnie od tego, czy działasz w branży e-commerce, prowadzisz komunikację B2B czy jesteś przedstawicielem organizacji non profit - chwytliwy temat wiadomości, ciekawa treść i niestandardowa grafika dają Ci gwarancję zapamiętania.

Obserwuj nasze profile social media

  • http://www.mmarketing.com.pl Mama Marketing

    Uwielbiam okres przedświąteczny w marketingu. Na prawdę jest na czym oko zawiesić. I takie właśnie kreacje na pewno przyniosą oczekiwane efekty.

    • Eliza | FreshMail

      O tak, wtedy można „wyłapać” super inspiracje :) Dodatkowo taka ciekawa i niestandardowa kampania może stać się viralem, co przyniesie marce dużo większy zasięg.