Grzegorz Gajcy wpis utworzony wpis edytowany
Email marketing dla blogerów cz.1 – Zbuduj swoją listę
Powrót do listy wpisówEmail marketing, stanowi idealne uzupełnienie pozostałych działań promocyjnych, jakie podejmujesz na swoim blogu. Dzięki niemu będziesz mógł dzielić się nowymi treściami ze stałą publicznością, informować o istotnych wydarzeniach, budować swoją markę, a przede wszystkim - nieźle zarabiać.
W tym poradniku, składającym się z trzech części, pokażę Ci, jak wykorzystać email marketing w blogowaniu.
W pierwszej części dowiesz się, jak istotny jest email marketing i do czego służy oraz nauczysz się budowy listy adresowej. Druga część dotyczyć będzie skutecznej komunikacji ze swoimi subskrybentami, pielęgnacji listy i efektywnego zarządzania nią, co pozwoli Ci osiągać wysokie zaangażowanie listy i zwiększać ruch na blogu. W ostatniej, trzeciej części nauczysz się, jak monetyzować swoją listę i zarabiać na niej dzięki technikom email marketingowym i sprzedażowym.
Zapisz się na newsletter i pobierz darmowy e-book
4 najskuteczniejsze sposoby budowania listy mailingowej na stronie internetowej
Pobierz i dowiedz się:
- Jak stworzyć skuteczny formularz zapisu na stronie
- Jak powinien wyglądać pop-up i kiedy należy go wyzwalać
- Jakich jest 5 elementów skutecznego CTA
Przejdźmy do konkretów i zastanówmy się, dlaczego prowadząc bloga powinieneś budować listę i prowadzić email marketing.
Email marketing a promocja bloga
Jeśli nie miałeś jeszcze do czynienia z email marketingiem, możesz słusznie zastanawiać się, po co właściwie go robić. Jako bloger, zapewne większość działań promocyjnych prowadzisz w mediach społecznościowych i budujesz ruch z wyszukiwarek.
Jak email marketing może uzupełnić te działania?
Email świetnie sprzedaje
Popularną formą zarabiania na blogu jest tworzenie własnych produktów i afiliacja. Jeśli chcesz wydać swoje produkty, być może zainteresuje Cię fakt, że email marketing pozwala osiągnąć aż 3800% zwrotu z inwestycji. Tak, jedna złotówka włożona w EM może Ci dać aż 38zł! Takiego ROI nie da Ci żadne medium społecznościowe. Dzieje się tak dlatego, że…
Email zbliża i buduje zaufanie
Regularne blogowanie powoduje, że czytelnicy się do Ciebie przywiązują i ufają Twojej opinii. Zaufanie jest z kolei podstawą budowania listy adresowej, relacji z klientem i sprzedaży. Gdy odbiorcy dołączają do newslettera, ich zainteresowanie Twoim blogiem rośnie. Mogą się też stać ambasadorami Twojej marki i promować Cię bez Twojego aktywnego udziału, czy namowy.
W skrzynce email trudno coś przegapić
Istnieje 5x większa szansa na to, że subskrybent odczyta Twój email niż na to, że odczyta Twój post na Facebooku. W skrzynce odbiorczej mamy zazwyczaj tylko to, co naprawdę chcieliśmy otrzymać, dlatego mailingi są o wiele skuteczniejsze, niż posty w “socialach” znikające wśród setek innych.
Subskrybenci o wiele częściej czytają i udostępniają posty blogowe
Badania pokazują, że ludzie wchodzący na blog z listy mailingowej udostępniają artykuły nawet 3x częściej niż ci, którzy pochodzą np. z wyszukiwarek. Mając listę i prowadząc email marketing budujesz więc zasięg organiczny bez wydawania pieniędzy na promocję postów w social media.
Odbiorcy są przyzwyczajeni do otrzymywania ofert i newsletterów mailowo
Częstą obiekcją blogerów, która powstrzymuje ich przed rozpoczęciem działań email marketingowych jest obawa przed niechęcią czytelników do zapisu na newsletter. Badania pokazują jednak, że nie ma się tutaj czego obawiać. Aż 77% osób kupujących przez Internet lubi otrzymywać oferty i ważne informacje mailowo.
System email marketingowy łatwo zintegrować z blogiem
Jeśli nie jesteś specjalistą od technologii internetowych, nie obawiaj się. Rozpoczęcie działań email marketingowych jest bardzo proste i szybkie. Dzięki temu, już w kilkadziesiąt minut możesz rozpocząć zbieranie swojej listy adresów email i czerpać z niej korzyści.
Skoro wiesz już, dlaczego warto robić email marketing, zobacz w jaki sposób się do tego zabrać. Zaczniemy od tworzenia fundamentów, czyli listy mailingowej.
Jak bloger powinien budować listę?
Popularne w branży marketingowej powiedzenie brzmi “money’s in the list”. Budowa listy adresowej jest więc podstawowym warunkiem skutecznego email marketingu, a w efekcie - generowania dużej sprzedaży z jego udziałem. Nawet, jeśli nie zamierzasz jeszcze niczego sprzedawać, a jedynie budować zasięgi, lista nadal pozostaje najważniejszą rzeczą w kwestii email marketingu na blogu.
Co zrobić, żeby lista rosła i zawierała wartościowe Twojego z punktu widzenia leady?
Konwertuj odwiedziny w subskrypcje
Powiększanie listy może się odbywać niemal bez Twojego udziału, jeśli na blogu umieścisz formularze w odpowiednich miejscach. Zazwyczaj tymi miejscami są:
- góra strony, czyli pierwsze miejsce, na które pada wzrok;
- prawy pasek boczny;
- miejsce pod postem, a ponad polem z komentarzami;
- stopka strony;
Jako, że blog opiera się o regularne publikacje, wystarczającym powodem do zapisu jest więc możliwość otrzymywania informacji o nowych postach, czy wydarzeniach związanych z blogiem. Możesz także stworzyć ebooka, podcast, czy filmy, by dodatkowo zachęcić do zapisu.
Treści najwyższej jakości udostępniaj po zapisie
Część z Twoich artykułów jest na pewno bardziej jakościowa i przydatna od innych. To dobra okazja do budowy listy, ponieważ subskrybenci wiedzą, że uczciwa wymiana treści za email daje korzyść obu stronom.
Ograniczyć dostęp do treści możesz na dwa sposoby:
1. Tworząc materiał, który trzeba pobrać (np. ebook, który subskrybent dostanie na email), tak jak robimy to my:
2. Tworząc materiał na blogu, który będzie można wyświetlić dopiero po podaniu adresu email, tak jak robi to Nowy Marketing:
Możesz to zrobić dzięki wtyczce Opt-In Panda. Za jej pomocą zablokujesz dostęp do najbardziej jakościowej treści na swoim blogu jednocześnie nie tracąc ruchu z Google. Ukryta dla czytelnika treść będzie bowiem nadal widoczna dla robota wyszukiwarki.
Kiedy wdrożysz już odpowiednie elementy na swoim blogu, pora wyjść poza niego i wykorzystać inne kanały promocyjne.
Wykorzystaj inne kanały marketingowe
Nie warto ograniczać się wyłącznie do zbierania listy na swoim blogu. Media społecznościowe także są nieodłączną częścią życia blogera. Profil na Facebooku posiada już niemal każdy, kto poważnie zajmuje się blogowaniem, a portale oparte o treści wizualne, jak Instagram, czy Snapchat powoli również stają się blogowym “must have”. Budując listę mailingową koniecznie wykorzystuj te kanały marketingowe.
W jakich portalach i aplikacjach przede wszystkim budować listę?
Zgodnie z raportem nt blogosfery z 2016 roku, największą popularnością wśród polskich blogerów cieszą się:
- Google+
W każdym z tych mediów społecznościowych możesz budować swoją listę. Dwie najważniejsze zasady, o jakich powinieneś wtedy pamiętać to:
1. Wszędzie zapraszaj do zapisu
To najprostsza metoda, a jednak nie każdy ją stosuje. Jedyne, co czasami musisz zrobić to po prostu zaprosić odbiorców do zapisu na Twój newsletter. Publikuj co pewien czas (choć nie za często) linki do strony umożliwiającej zapis. Szczególnie istotne będzie to na Facebooku, który możesz zintegrować z FreshMailem i który pozwala tworzyć posty zbierające adresy email:
Facebook i wyższa konwersja z reklam
Druga ważna zasada zdobywania leadów, jaką powinieneś stosować dotyczy odpowiedniego motywowania ludzi do zapisu poprzez świeże treści.
2. Udostępniaj w newsletterze treści niedostępne nigdzie indziej
Jednym z popularnych błędów w tworzeniu treści jest publikowanie tych samych materiałów we wszystkich kanałach marketingowych. Przez to obserwatorzy z jednego kanału nie mają powodu, by śledzić Cię w innych. Aby budować listę mailingową, publikuj w newsletterze materiały niedostępne nigdzie indziej. Informuj o tym zachęcając do zapisu, a zwiększysz ich ilość.
Do wyżej wymienionych metod zbierania adresów warto dodać treści interaktywne, które dodatkowo wygenerują Ci większy ruch na stronach i zasięg organiczny w social media.
Stosuj interaktywne metody budowy listy
Czytelnicy blogów, szczególnie młodzi, uwielbiają interaktywne treści. Jak pokazują badania, w większości przypadków użycia działają one bardzo dobrze:
Istnieje kilka rodzajów interaktywnej treści, które sprawdzą się najlepiej na Twoim blogu:
Konkursy
Możliwość wygrania czegoś i współzawodnictwa zawsze motywuje odbiorców. Zabawę taką możesz zorganizować na swoim blogu i poinformować o niej w social media. Jednym z warunków powinien być zapis na Twoją listę mailingową, a nagroda dla zwycięzcy zależy już od Ciebie. To bardzo prosty sposób na promocję bloga i budowę listy, szczególnie gdy masz już pewne grono czytelników.
Pamiętaj, że regulamin serwisów często określa, jakiego rodzaju konkursy mogą być tam prowadzone, dlatego lepiej przeprowadzać je na blogu. Z kolei polskie prawo reguluje zasady związane z loteriami, które również powinieneś poznać, by nie narobić sobie problemów.
Przykłady konkursów - jak marki angażują fanów
Giveaway
Rozdawanie produktów może się wydawać banalne, ale działa. Giveaway, który zbuduje Twoją listę da się przeprowadzić na bardzo prostych zasadach. Wystarczy ogłosić, że spośród osób zapisanych w danym okresie na Twoją listę wylosujesz jedną lub kilka tych, które otrzymają produkt.
Quizy
Quizy stanowią jedne z najbardziej angażujących i najczęściej udostępnianych rodzajów treści. BuzzFeed generuje miliony udostępnień dzięki regularnie tworzonym quizom. Także portal EyeSocialEyes uzyskuje tym sposobem świetne wyniki i zasięg:
Tworząc je możesz generować duże ilości ruchu i adresów email. Dlaczego? Przede wszystkim dlatego, że często wyniki quizów wysyłane są mailowo. Aby więc poznać swój wynik, odbiorca będzie musiał podać Ci swój adres. Tym sposobem Twoja lista szybko wzrośnie.
Do stworzenia quizu możesz skorzystać z Online Quiz Generatora.
Połącz te wszystkie techniki budowy listy, a szybko ją zbudujesz. Pamiętaj, że jest to zajęcie stałe i powinieneś je uwzględnić w swojej strategii regularnego blogowania.
Zakończenie
To już koniec pierwszej części tego poradnika. Możesz teraz zacząć budować swoją listę stałych czytelników i rozwijać blogowy interes. W kolejnej części dowiesz się, w jaki sposób zarządzać tą listą, komunikować się z fanami i budować z nimi relację. Jeśli interesuje Cię promocja bloga i zarabianie dzięki email marketingowi, na pewno bardzo spodoba Ci się trzecia część poradnika.
Email Marketing dla Blogerów - część 2