FreshMail wpis utworzony wpis edytowany
Obowiązek ustawienia zabezpieczeń DKIM i DMARC we FreshMailu
Powrót do listy wpisówTo bardzo ważna wiadomość dla użytkowników FreshMaila. Już niedługo ustawienie zabezpieczeń DKIM i DMARC będzie w naszym systemie obowiązkowe. Dowiedz się, dlaczego jest to konieczne, jak zrobić to krok po kroku i co na tym zyskasz.
Dlaczego ustawienie zabezpieczeń jest konieczne?
Jak informowaliśmy na naszym blogu, Google i Yahoo w lutym 2024 r. wprowadzają nowe standardy uwierzytelniania poczty e-mail. Nadawcy, którzy wysyłają ponad 5000 e-maili w ciągu dnia z jednej domeny w adresie FROM będą teraz zobowiązani do uwierzytelnienia swoich wiadomości za pomocą rekordu DMARC. To z kolei wymaga ustawienia innego zabezpieczenia antyphishingowego - DKIM. Warto tu doprecyzować, że zmiany dotyczą każdego nadawcy, bez względu na to, czy korzysta z systemu do e-mail marketingu, czy wysyła bezpośrednio ze swojej skrzynki.
Obowiązek ustawienia zabezpieczeń DKIM i DMARC
Dbając o najwyższą dostarczalność i bezpieczeństwo, zawsze zachęcaliśmy naszych Klientów do weryfikacji DKIM i DMARC. Teraz chcemy podnieść te standardy, dlatego od 1 lutego 2024 r. ustawienie tych zabezpieczeń stanie się obowiązkowe. Brak włączonych zabezpieczeń może skutkować tym, że Twoje newslettery i mailingi nie dotrą do odbiorców korzystających z Gmail i Yahoo.
Zabezpieczenie DKIM
DKIM (DomainKeys Identified Mail) to metoda uwierzytelniania poczty e-mail, która wykorzystuje podpis cyfrowy, aby odbiorca wiadomości wiedział, że wiadomość została wysłana i autoryzowana przez właściciela domeny. Zabezpieczenie to pozwala skrzynkom odbiorczym wykryć, czy e-mail nie został zmieniony podczas przesyłania między serwerami wysyłającymi i odbierającymi.
W jaki sposób autoryzować swoją domenę we FreshMailu?
Aby autoryzować swoją domenę, wejdź w Ustawienia w prawym górnym rogu ekranu.
Następnie w menu po lewej stronie wybierz “Autoryzacja domeny”.
Aby rozpocząć autoryzację kliknij “dodaj domenę”
Otworzy Ci się okno weryfikacji domeny dla ustawień DKIM. Wpisz w niej adres domeny, do której chcesz dodać klucz publiczny. Kliknij “Zapisz”.
W przypadku wystąpienia błędu sprawdź format wpisanej domeny lub to czy nie masz literówki. Jeśli domena została wpisana poprawnie pokaże Ci się okno z danymi potrzebnymi do autoryzacji.
Po umieszczeniu wpisów dla DKIM i DMARC w panelu dostawcy Twojej domeny np. Home.pl, nazwa.pl itp. ( sprawdź nasze tutoriale dla najpopularniejszych usługodawców), kliknij w button Autoryzuj i zatwierdź, aby autoryzować domenę. Jeśli wszystko jest OK, status dla DKIM i DMARC wyświetli się jako zweryfikowany. Pamiętaj, że czas rozpropagowania wpisu może zająć do 72 godzin.
W przypadku błędu. Kliknij w przycisk “Autoryzacja”, ponownie pokażemy Ci dane potrzebne do dodania wpisów w panelu administratora ustawień domeny. Po kliknięciu “Autoryzuj” ponowimy weryfikację poprawności wpisu.
Jeśli wszystko ustawione jest poprawnie, statusy wpisów DNS zostaną oznaczone jako zweryfikowane.
Pamiętaj, że jeśli wysyłasz z kilku domen musisz autoryzować każdą z nich osobno.
Jeżeli korzystasz z tej samej domeny wysyłającej na kilku kontach w systemie dodaj wpisy DNS tylko raz, dla jednego konta. Natomiast na pozostałych kontach we FreshMailu wystarczy, że dodasz domenę przy pomocy opcji “dodaj domenę” i klikniesz w button “Autoryzacja” znajdujący się obok domeny.
Jak dodać klucz do DNS serwera?
Jeżeli w Twojej firmie jest administrator strony www lub jeśli korzystasz z usług firmy zewnętrznej do obsługi strony, w pierwszej kolejności skontaktuj się z nimi. Mają oni z pewnością dostęp do DNS serwera, na którym znajduje się domena Twojej firmy.
DNS (Domain Name System) to system obsługujący bazę danych wszystkich adresów sieciowych.
Najłatwiej porównać go do listy kontaktów w Twoim telefonie lub zapisanych kontaktów w Twojej aplikacji pocztowej. Gdy chcesz zadzwonić lub napisać do swojego znajomego, nie musisz znać jego numeru telefonu lub adresu e-mail, bo masz go zapisanego (imieniem i nazwiskiem czy pseudonimem). DNS z kolei to zbiór łatwych do zapamiętania adresów www (np. freshmail.pl), który konwertuje je na skomplikowane adresy IP serwerów w postaci ciągu znaków. Dzięki temu po wpisaniu danej domeny w wyszukiwarkę, może ona znaleźć odpowiedni serwer z Twoją stroną internetową.
Jeżeli jednak nie masz na pokładzie takiej osoby, to sprawdź, na jakim serwerze hostowana jest Twoja strona. Możesz to zrobić tutaj. Gdy już to sprawdzisz, przeczytaj instrukcję, w jaki sposób skonfigurować DNS. Poniżej znajdziesz dokładne instrukcje dla najpopularniejszych dostawców:
- Home.pl - https://pomoc.home.pl/baza-wiedzy/rekordy-domeny
- Nazwa.pl - Czym są rekordy domeny?
- OVH.pl - Pola SPF
Czym jest zabezpieczenie DMARC
DMARC (Domain-based Message Authentication, Reporting, and Conformance), to zabezpieczenie, które łączy i wykorzystuje rekordy SPF i DKIM w celu obrony przed niepożądanymi wiadomościami e-mail. DMARC pozwala też dokładnie określić, jak serwery pocztowe mają postępować z wiadomościami, które nie przeszły kontroli SPF i DKIM. Jak pisaliśmy wcześniej, Google i Yahoo od 1 lutego 2024 r. wymagają uwierzytelniania poczty za pomocą DMARC od wszystkich nadawców wysyłających ponad 5000 wiadomości e-mail dziennie.
O tym, jak ustawić zabezpieczenia DKIM i DMARC przeczytasz w poniższych instrukcjach dla najbardziej znanych serwerów:
- cyber_Folks - instrukcja
- Home.pl - instrukcja
- Nazwa.pl - instrukcja
- OVH - instrukcja
- Zenbox - instrukcja
- GoDaddy.pl - instrukcja
Po dodaniu rekordów DKIM i DMARC do swojej domeny zgodnie z powyższymi instrukcjami, przejdź do panelu FreshMaila. W Ustawieniach, w menu Weryfikacja DKIM przy swojej domenie kliknij w przycisk “Weryfikuj”. Następnie powinieneś zobaczysz przy domenie status “Domena zweryfikowana”.
W przypadku problemów lub pytań, pisz śmiało na pomoc@freshmail.pl.
Podsumowanie
Obowiązek ustawienia zabezpieczeń DKIM i DMARC to jedyny słuszny krok w tak dynamicznie zmieniającym się świecie e-mail marketingu. Choć zmiana ta wymaga podjęcia pewnych działań przez naszych Klientów, to ostatecznie przysłuży się poprawie dostarczalności, co jest celem każdego e-mail marketera. W końcu im więcej e-maili w skrzynkach Twoich odbiorców, tym większa szansa na konwersję.