Eliza Gniadek wpis utworzony wpis edytowany
Inspirujące kampanie na Black Friday
Powrót do listy wpisówBlack Friday to jedna z największych okazji sprzedażowych w całym roku. W 2021 r. sprzedaż w tym dniu podniosła się o 160%!
Nic więc dziwnego, że wiele sklepów prześciga się w tworzeniu przyciągającej komunikacji marketingowej, która zapadnie na długo w pamięci. Przekłada się to na większą liczbę odwiedzin sklepów i e-sklepów, a następnie dokonanie zakupu.
O tym, jak przyciągnąć do siebie klienta e-commerce w Black Friday, pisałam w poprzednim artykule. W tym chcę przedstawić Ci 10 ciekawych przykładów kampanii e-mail marketingowych, które mogą posłużyć jako świetna inspiracja do stworzenia własnej komunikacji z okazji Czarnego Piątku.
Czas start!
Bądź pierwszy! Nic nie stoi na przeszkodzie, żeby promować Black Friday z dużym wyprzedzeniem. Z jednej strony przypomnisz odbiorcom o samym wydarzeniu, a z drugiej poinformujesz ich, że mogą spodziewać się u Ciebie ciekawych promocji.
Wyślij zapowiedź swojej akcji. Marka Apple wysłała swoją kampanię już, w której zachęcała odbiorców do zaplanowania swoich zakupów z okazji Black Friday. Informowała o tym od razu już w temacie wiadomości: “Mark your calendar for the Apple Shopping Event. Starts soon.“
Możesz też przygotować specjalną promocję jeszcze przed Black Friday. Freshly przesłało mailing pod hasłem “Nie możesz czekać”, a w nich zachęcali do skorzystania z ich tygodniowej, specjalnej oferty. Warto zwrócić uwagę, że sprytnie zastosowano FOMO (czyli fear of missing out). Już na samej górze dodali informację, że promocja trwa jedynie w danym tygodniu, wyróżniając to mocno pomarańczowym okręgiem.
Zwrócić uwagę przed Black Friday możesz i w inny sposób. Marka Everlane informuje o zbliżającej się promocji, dodając przy tym informację o swoich działaniach charytatywnych. Może też planujesz coś na równi z Black Friday?
Przykuj uwagę
Odbiorca zwraca uwagę na to, co jest w ruchu. Jeśli więc chcesz zostać zauważonym, zastanów się, w jaki sposób możesz wykorzystać ruchome obrazy w swoich kampaniach. Pomyśl o GIFach.
Zwróć uwagę na poniższy przykład. Kampania Carhartt to ruch w czystej postaci, w której większość głównego przekazu kampanii jest animowana. Czarne tło wiadomości od razu kojarzy się z Black Friday, a w treści wiadomości znajdują się CTA, które mogą umożliwić w przyszłości lepszą segmentację produktów.
Podobnie marka Lou & Grey wykorzystała w swojej komunikacji potęgę ruchomego obrazu by ogłosić swoją promocję. Ciekawym zabiegiem jest tu umieszczenie poruszającego się zegara. Psychologicznie, jego działanie można porównać do wstawienia licznika czasu.
Źródło: mailing marki Lou & Grey
Postaw na personalizację
Z naszych badań wynika, że gdy w temacie wysłanych wiadomości użyta została personalizacja (zwrócenie się do odbiorcy po imieniu), to średni wskaźnik otwarć wiadomości był większy nawet o 126%! Dzięki personalizacji odbiorca poczuje, że Twoja oferta jest skierowana bezpośrednio do niego i odpowiednio dostosowana do jego potrzeb.
Dlatego jeśli posiadasz w swojej bazie mailingowej takie dane jak imię odbiorcy — nie zastanawiaj się długo i użyj go. Możesz personalizować zarówno temat wiadomości (jak w przykładzie poniżej), jak również preheader czy treść wiadomości.
Prostota i minimalizm
Jeśli chcesz skupić się na przekazaniu odbiorcy jedynie najważniejszej informacji — a jest nią realizowana przez Ciebie promocja —- postaw na prostą, ale niezwykle skuteczną komunikację.
Dziś coraz częściej skanujemy treści zamiast ich czytać - szybko przeglądamy tekst, szukając wypunktowań, wyróżników czy grafik. Dlatego musisz w swojej kreacji skupić się na przekazaniu przede wszystkim meritum, nie rozpraszając odbiorcy niepotrzebnymi dodatkami. Pamiętaj, że masz tylko kilka sekund na to, aby zainteresować swoją ofertą i zachęcić do skorzystania z niej.
Zobacz przykład kampanii wysłanej przez Design Modo. Znajdują się w niej jedynie najważniejsze informacje o promocji. Subskrybent nie będzie miał wątpliwości, że promocja trwa 3 dni, dotyczy całego asortymentu i wynosi -70%. Bez gwiazdek, niedopowiedzeń czy ukrytych kosztów.
Podobnie postąpiła marka Onsen, która w swojej kreacji postawiła na minimalizm i czystość przekazu.
Posłuż radą
A może zamiast komunikować jedynie promocję, stworzyć krótki poradnik o tym, jak najlepiej przygotować się na zakupowe szaleństwo?
Marka New Look postanowiła stworzyć swoim odbiorcom krótki poradnik, w którym w 5 zabawnych krokach proponuje im najlepszy plan działania na Black Friday.
Źródło: mailing marki New Look
Z kolei Canva pokazuje, jak przygotować się na Black Friday w Twojej firmie tak, aby wyróżnić swoje kreacje graficzne.
Mów językiem swoich odbiorców
Jeśli grupą docelową Twoich newsletterów są osoby młode, lub taką taktykę komunikacyjną przyjęła Twoja firma, możesz w treści swojej kampanii posłużyć się luźniejszym językiem. I choć przykład marki GFDA jest mocny, w pełni pasuje do marki, której celem jest prowokacja.
Black Friday wcale nie musi być black
Wyjdź poza schematy i stwórz kreację, która z kolorem czarnym ma niewiele wspólnego. Weźmy przykład marki Marlow, u której przeważa spokojny beż. I mimo braku skojarzeń na pierwszy rzut oka… i tak wiemy czego dotyczy e-mail.
Postaw na recenzje
Przy swojej promocji zamieść opinie swoich klientów, aby wykorzystać social proof w swojej komunikacji. Zwiększy to konwersję i szansę na zakup wzrosną. Zobacz to na przykładzie marki Bose.
Podobnie zrobiła marka Pulp&Press, przypominając przy tym o kończącej się promocji.
Podsumowanie
Black Friday to świetny czas na zbieranie inspiracji i “podglądanie”, jak inne marki komunikują swoje akcje. W swoich pomysłach nie ograniczaj się do ogólnie przyjętych schematów, ale pozwól popłynąć swojej wyobraźni. Być może pomysł, który wydawał Ci się szalony, okaże się wyjątkowy?