Magdalena Szyjka wpis utworzony wpis edytowany
Lepsze wyniki z mailingu? Te dwie dane Ci pomogą
Powrót do listy wpisówWysyłając mailingi i newslettery zapewne często sprawdzasz wyniki Open Rate i CTR kampanii. Są to najszybciej dostępne dane, które możesz sprawdzić we FreshMailu nawet bez wchodzenia w raporty. Ale skoro już o raportach mowa, ciekawi mnie, jak dokładnie je analizujesz.
W tym artykule chcę pokazać, jak wiele wniosków możemy wyciągnąć po analizie raportu dotyczącego aplikacji pocztowych oraz top domen w danej kampanii. Mając te informacje poznasz swoich odbiorców lepiej i przekonasz się, na ile Twoje działania są efektywne. Wiedząc, jak otwierają wiadomości możesz lepiej dostosować do nich kampanie i tym samym zwiększać wyniki.
Gdzie znaleźć raport z najpopularniejszych domen i aplikacji pocztowych?
Informacje na temat najpopularniejszych domen, do których wysyłasz kampanię, oraz tego, w jaki sposób Twoi odbiorcy sprawdzają pocztę, znajdziesz w raporcie w zakładkach po lewej stronie:
Wchodząc w zakładkę Aplikacje pocztowe możesz dowiedzieć się, jaki procent stanowią poszczególne programy pocztowe, z których korzystają Twoi odbiorcy oraz czy odczytują Twoją wiadomość na urządzeniach mobilnych, desktopie bądź w przeglądarce. Informacje te mogą być bardzo zróżnicowane w zależności od tego, do jakiej bazy odbiorców wysłano kampanię. W zależności od posiadanej bazy, w tym raporcie znajdziesz informacje m.in. czy wśród Twoich odbiorców dominują użytkownicy Gmaila czy Outlooka.
Patrząc z kolei na top domeny, możesz nie tylko zobaczyć, jak ilościowo rozkładają się adresy w Twojej bazie pod względem domen, w jakich są założone, ale także to, które z nich mają najwięcej otwarć, kliknięć oraz odbić.
Dlaczego warto sprawdzać te raporty?
Wiesz już, gdzie znaleźć te informacje i co one pokazują. Dowiesz się teraz, jak wykorzystać raport top domen w swoich działaniach email marketingowych i jaką korzyść wyniesiesz poświęcając czas na ich analizę.
Zaletą analizowania tych informacji jest możliwość lepszego dostosowania kampanii do Twoich odbiorców, a to niewątpliwie wpłynie na jej wyniki. Musisz zdać sobie sprawę z tego, że skuteczna kampania nie zależy tylko od tematu albo tylko od dobrze umieszczonego CTA. Warto spojrzeć na tworzenie kolejnej kampanii właśnie z perspektywy tego, jak Twój odbiorca będzie ją odczytywał.
5 sposobów jak optymalizować kampanię
Przygotowałam dla Ciebie pięć rozwiązań, które możesz wprowadzić do swojego newslettera w zależności od informacji, jakie uzyskasz z omawianych przeze mnie raportów. Zapoznaj się z nimi i pomyśl, które jesteś w stanie wdrożyć od zaraz. Część z nich sprawdzi się nawet przy bardzo dużym zróżnicowaniu danych dotyczących domen.
1. Dostosowanie parametrów wysyłki
O tym, jaki temat lepiej sprawdzi się w przypadku Twoich kampanii, mogą decydować nie tylko testy A/B. Zobacz na poniższy screen prezentujący wyniki jednej z kampanii naszego klienta:
Naprawdę spora część odbiorców otwiera maila na urządzeniach mobilnych. Co oznacza to dla Ciebie w praktyce? Musisz pamiętać o kilku kwestiach. Przede wszystkim urządzenia mobilne bardzo często skracają temat czy preheader. Czy to oznacza, że powinieneś teraz zrezygnować z preheadera? Nie! Jak z wszystkim w email marketingu dobrze jest znaleźć złoty środek.
Na przykład zdecyduj się na krótki, chwytliwy temat, dzięki czemu odbiorcy na mobile zobaczą go w całości, oraz dłuższy i konkretniejszy preheader dla osób, które otworzą maila na desktopie.
Wiesz, co jeszcze może się świetnie sprawdzić, gdy masz bazę w dużej mierze otwierającą maile na urządzeniach mobilnych? Emotikony! Tak, emotikony i urządzenia mobilne naprawdę bardzo się lubią, a temat dzięki temu wygląda dużo ciekawiej. :)
Zobacz, jak na tle innych wyróżnia się temat wiadomości od eButik.pl właśnie dzięki zastosowaniu emotikonów.
2. Dostosowanie szablonu wysyłki
Wyniki z raportów pokazują, że odbiorcy chętnie otwierają Twoje wiadomości? Świetnie! Ale powiedzmy sobie szczerze: to liczba kliknięć jest czymś, co bezpośrednio świadczy o skuteczności mailingu. Zobacz na poniższe dane w raporcie top domen z kampanii:
Liczba otwarć jest naprawdę imponująca, ale kliknięć jest zdecydowanie mniej. Co jest tego powodem? Mając znaczną część odbiorców, którzy korzystają z urządzeń mobilnych, musisz też wziąć pod uwagę specyfikę tych urządzeń i to, że zupełnie inaczej odczytują one maila niż na desktopie.
Odbiorcy mobilni przyzwyczajeni są do szybkiego działania. Jedno kliknięcie i już mogą poznawać szczegóły dotyczące Twojej oferty. Jak więc o to zadbać? Przede wszystkim pamiętaj, aby każdy (naprawdę każdy) obrazek był podlinkowany. Po drugie zadbaj o CTA. Powinno być łatwo dostępne, klikalne i bardzo widoczne.
3. Dopasowanie wysyłek do polskich skrzynek
Bazy newsletterowe potrafią być naprawdę bardzo zróżnicowane. Zwróciłeś kiedyś uwagę na to, ile Twoich odbiorców korzysta z polskich skrzynek (wp.pl, onet.pl czy interia.pl), a ilu z nich używa Gmaila bądź innych zagranicznych programów pocztowych? Możesz to sprawdzić w raporcie top domen w kampanii:
Dane, które widzisz powyżej, pochodzą z kampanii aktywizującej odbiorców, którzy nie otworzyli żadnej kampanii od na przykład roku. Zwróć uwagę na to, że pierwsze cztery miejsca przypadają polskim dostawcom pocztowym - Grupa WP, Grupa Onet, Grupa o2 i Grupa Interia.
Jak te informacje przekuć w lepsze wyniki i dotrzeć do odbiorców, którzy nie otwierają kampanii?
Zasadniczym wyzwaniem jest dopasowanie kreacji do polskich skrzynek, np. poprzez zmniejszenie ilości grafik, które mogą się w ogóle nie wyświetlać po otworzeniu maila. Niektórzy dostawcy poczty po prostu blokują automatyczne pobieranie grafik. Dlatego nie zapominaj też o ALTach pod każdą grafiką, czyli tekstach, które zobaczą Twoi odbiorcy, jeśli nie wyświetlą im się grafiki. Dzięki temu będą wiedzieć, o czym jest Twoja kampania i chętniej klikną w link “pobierz obrazki”.
4. Dostarczanie kampanii
W raporcie z top domen na ogół większość stanowią domeny polskich dostawców lub Gmail. Jednak gdy posiadasz bazę B2B, spora część znajdujących się na niej odbiorców zapewne korzysta z adresów założonych w domenach firmowych.
Filtry antyspamowe na skrzynkach firmowych na ogół są dużo bardziej rygorystyczne. Wysyłka może nie dotrzeć do odbiorcy, generując odbicie miękkie lub twarde. Dlatego analizując raport, warto spojrzeć nie tylko na otwarcia, ale również na ilość odbić.
Co możesz zrobić?
W pierwszej kolejności sprawdź, jakie to domeny i jak dużo jest odbić. Dzięki tym informacjom możesz skontaktować się z daną firmą, aby na przykład dodali Twój adres do listy zaufanych nadawców.
Po drugie możesz samodzielnie spróbować zwiększyć swoją dostarczalność poprzez poprawienie parametrów kampanii, a konkretnie nazwy nadawcy. Spersonalizowana nazwa nadawcy, jak na przykład Magda z FreshMaila, jest o wiele lepiej odbierana nie tylko przez odbiorców, ale też przez filtry antyspamowe na skrzynkach firmowych. Skorzystaj z dostępnych w naszym systemie testów A/B i sprawdź, jaka nazwa w Twoim przypadku sprawdzi się lepiej.
Warto pamiętać, że wysyłając kampanie z FreshMaila powinieneś zadbać o techniczne ustawienia. Dodanie rekordu SPF sprawi, że adres, z którego wysyłana jest kampania, zostanie uwierzytelniony. Adres ten może się różnić od tego w polu nadawcy wiadomości, dlatego te ustawienia sprawią, że mail nie będzie traktowany jako fałszywy.
Drugą funkcją jest ustawienie domeny do rebrandingu, czyli przekierowania domeny z jakiej wysyłany jest mailing. Dzięki temu linki, które znajdują się w wiadomości, będą wyglądać na wysłane prosto z Twojej strony internetowej.
5. Optymalizacja szablonu pod kątem Open Rate
Analizując wyniki całościowo, Twoje działania mogą się sprowadzić do jednego, bardzo konkretnego procesu - optymalizacji. Spójrz na poniższe dane dotyczące aplikacji pocztowych:
Zwróć uwagę na to, jak bardzo są one zróżnicowane. Najwięcej odbiorców korzysta z Gmaila, ale równie dużo z nich otwiera wiadomości na Outlooku. Jesteś też w stanie zobaczyć konkretne modele telefonów, dlatego warto przeprowadzić testy tego, jak Twoja wysyłka wygląda w danej rozdzielczości.
Jak powinieneś wobec tego zoptymalizować swój newsletter, aby trafić do każdego z odbiorców? Jeśli tworzysz go we FreshMail Designerze, pamiętaj, aby szablon “dobrze się składał”. O co konkretnie chodzi? Bloki, z których tworzysz wiadomość na urządzeniach mobilnych “łamią się” i składają jeden pod drugim. Sensowny układ oraz idący za tym przekaz informacji powinien być zachowany niezależnie od tego, jak wyświetlana jest wiadomość. We FreshMail Designerze możesz sprawdzić to bez wysyłania testu na swoją pocztę, ale już na etapie tworzenia kreacji. Kliknij w symbol oka (prawy górny róg), który pokazuje, jak wiadomość będzie wyglądać na urządzeniu mobilnym (kiedy znacznie zmniejsza się jej szerokość) oraz na desktopie.
Na optymalizację kampanii składa się także umiejętność znalezienia złotego środka. W tym konkretnym przypadku pomiędzy proporcją grafiki i tekstu w mailingu. Pamiętaj, że im więcej grafik, tym cięższa wiadomość. A im cięższa wiadomość, tym mniejsze są Twoje szanse na wpadnięcie bezpośrednio do inboxa.
Dla przykładu wiadomość na Gmailu, która przekroczy 140 KB kodu, może nie wyświetlać się prawidłowo. Waga całego maila zdecydowanie nie powinna przekraczać 400 KB, dlatego chcąc wysłać w kampanii plik, lepiej umieść go na serwerze i dodaj link.
Ciekawostka
Na koniec, jako ciekawostka - spójrz jeszcze w raporcie, jak dużo odbiorców otwiera wiadomość w przeglądarce:
Oznacza to, że korzystają z linku podglądu. Być może odbiorcy mają problem z odczytaniem wiadomości ze względu na niewyświetlane grafiki? A może całość szablonu za dużo waży, jest on za długi i nie da się go wygodnie przeglądać, ze względu na specyfikę danej skrzynki?
Powodów takiego działania może być dużo, ale najważniejszym wnioskiem dla Ciebie powinno być to, aby taki link zawsze znalazł się w Twoim newsletterze.
Podsumowując
Jak widzisz, jest naprawdę wiele działań, które mogą polepszyć wyniki Twoich kampanii, ale aby to zrobić, warto czerpać informacje z dostępnych raportów. Mam nadzieję, że teraz podczas analizowania raportu zwrócisz uwagę na informacje o top domenach i aplikacjach pocztowych, z których korzystają Twoi odbiorcy. Pamiętaj o 3 krokach w analizie raportu:
- Mobile, desktop czy web? Sprawdź, co dominuje w Twoim przypadku i wprowadź zmiany w swoich kreacjach. Wystarczy, że podlinkujesz każdą grafikę i zadbasz o wyraźne CTA, a już zyskasz na wynikach.
- Liczba otwarć, a liczba kliknięć. Dostosuj swój szablon tak, aby możliwie każdy odbiorca zobaczył wszystko, co chcesz przekazać. Pamiętaj o ALTach zachęcających do pobrania obrazków, jak np. “Zobacz najnowsze promocje!”
- Domeny firmowe czy ogólne? Nie zapominaj o technicznych aspektach mailingu i działaniach, które możesz podjąć, aby zwiększyć dostarczalność swoich kampanii. SPFy i rebranding to podstawa!
Pamiętaj - każdy newsletter i każda baza rządzą się swoimi prawami, dlatego wdrażaj te rozwiązania, które przyniosą efekty konkretnie w Twoim przypadku.