Wiosna to jedna z najbardziej wyczekiwanych pór roku. To wręcz idealny moment, by wykorzystać ten czas na powiew świeżości w Twoich działaniach e-marketingowych.

W tym poście przedstawię Ci 5 pomysłów na to, co możesz zrobić dla swojego e-marketingu (i nie tylko), aby zwiększyć jego efektywność, a odbiorcom Twoich kampanii dostarczyć angażującego i przydatnego contentu.

1. Wiosenne porządki w bazie

Początek wiosny dla wielu z nas kojarzy się z porządkami w swoim mieszkaniu, domu itd. Dlatego wiosna to także idealny czas na zrobienie miejsca na nowe. Z czym się to wiąże w email marketingu? Między innymi z tym, że jeśli dbanie o higienę bazy odbiorców do tej pory nie było Twoim priorytetem, to początek wiosny jest świetnym czasem by zacząć o ten rodzaj porządku dbać.

Od czego najlepiej zacząć? Przede wszystkim usuń ze swojej bazy odbiorców twardo i miękko odbijających. Sprawdź też, kto dawno nie otworzył żadnej Twojej kampanii i zastanów się, czy warto takie osoby trzymać w swojej bazie.

Zastanawiasz się czy warto? Przybliżę więc przykład najlepszych w dziedzinie e-marketingu. 

HubSpot wypisuje ze swojej listy osoby, które dawno nie otworzyły żadnego maila. Robi to na tyle profesjonalnie, że czytelnik sam żałuje, że jego aktywność była do tej pory tak niska. Takie działania mogą na nowo aktywować dotychczas uśpionych odbiorców, a ci, którzy wciąż nie będą reagować na te maile - zostaną po prostu usunięci z bazy.

Dzięki temu HubSpot będzie mógł "przesiać przez sito" wszystkich swoich subskrybentów i wyodrębnić z nich tych, którzy obiecują poprawę i mogą z czasem przemienić się w wygrzane leady. Z kolei nieaktywni i tak nie konwertują, więc jest to również forma redukcji kosztów - a z tym wiąże się wysyłka mailingów do nieaktywnych odbiorców.

wiosna w marketingu

Pamiętaj, że wiosna to dobry czas by zaktywizować swoich subskrybentów. Jak dokładnie zadbać o swoją bazę i zachować jej higienę, by przynosiła ona Tobie zysk i wyższe ROI? Zobacz to w tych wpisach:

2. Graj w zielone

Z jakim kolorem kojarzy Ci się wiosna? Wiem, to dla wielu retoryczne pytanie. Trudno nie zauważyć zielonego koloru, gdy przyroda budzi się z zimowego snu. Dzięki Instytutowi Pantone masz okazję nie tylko przypomnieć swoim klientom, że wiosna nadeszła, ale również podążać za trendami. Dlaczego?

Jak pisaliśmy w jednym z naszych postów, “Greenery” jest wybrany jako kolor roku 2017. Przewietrz nieco swój mailing, dostosuj szablony, które zawierają w sobie odcienie zieleni, przygotuj dedykowany landing page pod kolory wiosny i pokaż, że Twój e-biznes nie może się doczekać “wybuchu” wiosny.

Zobacz przykłady zastosowania nowego Koloru Roku Pantone 2017 - Greenery! 

Zobacz, jak wykorzystała to marka Dorothy Perkins, która w nawiązaniu do zbliżającej się nowej pory roku (i zmiany z kolekcji jesień-zima na wiosnę-lato), promuje motywy kwiatowe i zieleń.

wiosna w marketingu

 3. Przewietrz szafę! (i nie tylko)

Właściciele e-sklepów z odzieżą i akcesoriami mają duże ułatwienie, ponieważ wielu z nas potrzebuje (i chce) odświeżenia swojej szafy po zimie. Jest to zatem naturalny czas na zakupy. Zachęć swoich subskrybentów dodatkowymi zniżkami z okazji wiosny, a w mailingu nawiąż do zbliżających się cieplejszych dni lekkimi sukienkami i ubraniami.

Co w przypadku innych e-sklepów? Mimo, że sprawa wydaje się nieco utrudniona, to nie jest to zadanie nie do wykonania - dlatego możesz spokojnie wykorzystać ten czas na okresowe wyprzedaże. Być może potrzebujesz pozbyć się ze swoich magazynów produktów przeznaczonych na sezon zimowy. Sklepy z akcesoriami domowymi mogą zaproponować swoim klientom wprowadzenie cieplejszych kolorów do domu, by poczuć wiosnę nieco szybciej, niż dzieje się to za oknem.

Wykorzystaj okazję, by pokazać w swoim mailingu (i na kanałach social mediach), jakie nowe trendy wchodzą w ten sezon. Wykorzystaj influencerów do pokazania, na co oni stawiają w tym roku. Sklep TK Maxx przygotował taką kampanię z udziałem dwóch blogerek modowych. Jak widać, działania przyniosły efekt, ponieważ wyświetlenia osiągnęły liczbę aż 636 tysięcy.

Z kolei marka Forever21 przedstawia kilka “must-have” trendów na wiosnę. Firma ta stawia na przejrzystość newslettera i podkreślenie ciepłych barw, które kojarzą się ze zbliżająca się porą roku.

wiosna w marketingu

Marka TopShop informuje o nowościach, które będą modne na wiosnę. Stawia na mocny czerwony kolor w swoim newsletterze i na motywy kwiatowe.

wiosna w marketingu

4. Pozytywne wibracje

Wiosna = Słońce, które w końcu dostarcza wybrakowanej witaminy D. Ludzie nabierają lepszego samopoczucia i mają więcej energii na co dzień. Skorzystaj z tego - skieruj swoją komunikację na pozytywne tory i dostarczaj swoim subskrybentom optymistyczny przekaz. Dziel się z nimi wydarzeniami ze swojej firmy i dobrymi wiadomościami.

Oprócz dostarczania pozytywnych emocji, będzie również wiele okazji do celebrowania ze swoimi fanami świąt, które swoje miejsce mają na wiosnę. Oto kilka z nich:

30.03 - Światowy Dzień Muffinka

1.04 - Prima Aprilis

4.04 - Dzień Niewidzialnej Pracy ;) dzięki takim świętom możesz wprowadzić nieco humoru w Twoją komunikację ze swoimi fanami

16-17.04 - Wielkanoc - możesz wykorzystać to, że w tym czasie sklepy stacjonarne są zamknięte. Jest to okazja, aby zorganizować świąteczną promocję, która przyciągnie do e-commerce duży ruch w tym czasie.

22.04 - Międzynarodowy Dzień Ziemi - firmy, które angażują się w działania w ramach polityki CSR są lepiej postrzegane przez konsumentów. Aż 80% z nich wspomniało by swoim znajomym o wysiłkach podejmowanych przez daną firmę w ramach polityki CSR.

23.04 - Światowy Dzień Książki - głównie jest to okazja dla księgarni internetowych, by promować czytelnictwo w sposób jeszcze bardziej wzmożony.

1-3.05 - Majówka - podobnie jak podczas Wielkanocy większość sklepów stacjonarnych nie działa w tym czasie więc zakupy przenoszą się do sieci i warto to wykorzystać.

26.05 - Dzień Matki - wiele “dużych dzieci” chce w tym dniu sprawić swojej mamie przyjemność zatem warto w swoim e-sklepie przypomnieć o zbliżającej się okazji.

1.06 Dzień Dziecka - kto jak kto, ale dzieciaki kochają być obdarowywane, a my dorośli nie potrafimy im odmówić przyjemności. Poza tym, można zachęcić swoich subskrybentów i fanów, by poczuli się jak dziecko i sprawili sobie przyjemność w tym dniu. 

Chcesz wiedzieć więcej jak promować swoją firmę podczas istotnych świąt? Zobacz post: ważne daty w e-commerce (styczeń - sierpień)

Podsumowanie: wiosna w marketingu

Na koniec krótkie podsumowanie w punktach, jakie działania warto podjąć w zbliżającym się okresie, by nieco odświeżyć wizerunek swojej marki.

  1. Zrób porządek w swojej bazie mailingowej
  2. Zachęć swoich subskrybentów do wiosennego przewietrzenia swojej szafy, do porządków oraz nowych zakupów.
  3. Wykorzystaj tegoroczny kolor Pantone, czyli “Greenery” - nie tylko będziesz trendy, ale również przywołasz wiosnę do swojej marki.
  4. Zadbaj o pozytywny przekaz, skoro już idzie wiosna, to zacznij dzielić się swoim szczęściem i organizuj np. przeceny na nietypowe święta, pokaż swoim fanów życie Twojej firmy “od kuchni” przez co zwiększysz ich zaangażowanie. Możliwości jest naprawdę wiele.
  5. Zorganizuj ciekawą formę docierania do nowych subskrybentów. W zależności od branży, w jakiej się specjalizujesz, może to być webinar, konkurs z nagrodami, quiz i wiele wiele innych.

Obserwuj nasze profile social media