Eliza Gniadek wpis utworzony wpis edytowany
Walentynkowy mailing w 3 prostych krokach [przykłady]
Powrót do listy wpisówWalentynki to jedna z najchętniej wykorzystywanych okazji sprzedażowych w roku. Co warto zauważyć, 2/3 ankietowanych Polaków deklaruje chęć obchodzenia dnia zakochanych, a większość z nich myśli o idealnym prezencie już na kilka tygodni przed 14 lutego.
Jest to więc idealna okazja, aby uatrakcyjnić swoje wysyłki mailingowe i stworzyć taki walentynkowy mailing, który zostanie zapamiętany na długo i przyniesie Ci wiele korzyści.
Zobacz jak w 3 krokach przygotować się do wysyłki mailingu z okazji Walentynek.
Krok 1 - Rozpocznij przygotowania dużo wcześniej
Pamiętaj, że aby Twoje działania email marketingowe przyniosły oczekiwane efekty, do tego rodzaju akcji musisz przygotować się z odpowiednim zapasem czasu. Nie zostawiaj projektowania mailingu na ostatnią chwilę, a już na pewno nie na dwa dni przed Walentynkami!
Ustal cel
Jeśli wiesz, że będziesz chciał w jakiś sposób wykorzystać tę okazję sprzedażową i za pomocą email marketingu wysłać odbiorcom coś fajnego, na początku zastanów się nad celem, jaki chcesz zrealizować za jego pomocą. Może jest nim zwiększenie sprzedaży, zwrócenie uwagi na nową kolekcję albo zachęcenie odbiorcy do skorzystania z promocji? Albo być może wcale nie chcesz prowadzić żadnej akcji i Walentynki będą jedynie okazją do komunikowania się z odbiorcami w bardziej romantyczny sposób? Teraz jest właśnie czas, aby to przemyśleć, a następnie wdrożyć swoją strategię.
Stwórz plan
Następnie przygotuj plan akcji, jej czas trwania i wstępne założenia, jakie chcesz przeprowadzić w tym czasie i to, jak zamierzasz promować ją za pomocą email marketingu.
Rozłóż plan w czasie
Aby usprawnić swoje działania, stwórz kalendarz, w którym uwzględnisz daty kolejnych odsłon promocji swojej akcji, bo przecież nie zaprzestaniesz na jednorazowej wysyłce, prawda?
Na początku możesz np. tylko zajawić akcję, albo uwzględnić dodatkowy banner z walentynkowymi prezentami gdzieś na dole wiadomości. Sukcesywnie, im bliżej święta zakochanych, tym intensywniej komunikuj swoją akcję.
Daj im czas na zakup najlepszego prezentu
Jeśli chcesz, aby odbiorca, który szuka tego wyjątkowego prezentu walentynkowego, wybrał akurat Twoją ofertę - musisz wysłać mailing wystarczająco wcześnie. Powodów ku temu jest kilka, np. aby odbiorca miał czas wybrać najlepsze artykuły lub aby prezent mógł bez problemu dotrzeć do niego na czas.
Pamiętaj, że Walentynki to czas obdarowywania najdroższej osoby prezentem, który naprawdę musi być wyjątkowy - dlatego postaw na zaprezentowanie oferty z najwyższej półki, dając odbiorcy wskazówki, jak właśnie te produkty pozwolą zachwycić ukochaną osobę.
Zmotywuj ich dodatkowo do zakupu
Dla zapominalskich przygotuj tzw. koło ratunkowe. Na przykład, jeśli prowadzisz sklep internetowy - zaproponuj prezent w postaci e-bonu podarunkowego. Albo jeśli chcesz wyjść naprzeciw klientom, którzy być może zostawiają zakup na ostatnią chwile - zwróć ich uwagę na termin gwarantowanej dostawy przed Walentynkami. Możesz też zaproponować darmową dostawę na czas Walentynek (dodatkowy pretekst, aby kupić coś przez internet) lub bezpłatny zwrot, jeśli prezent by się nie spodobał (choć mam nadzieję, że takich sytuacji nie będzie).
Pamiętaj, do kogo kierujesz przekaz
Zwróć uwagę na to, że kobiety i mężczyźni inaczej kupują w sieci. Miej to z tyłu głowy, kiedy będziesz projektował komunikację do odbiorców. Kobiety szukają promocji - dlatego kierując do nich swój walentynkowy mailing, zwróć uwagę na niskie ceny, procent obniżki, ale także wizualną stronę wiadomości, aby była estetyczna i sprawiała im przyjemność. Z kolei do mężczyzn wyślij mailing zawierający dużo informacji na temat produktu, jego zastosowania.
Zobacz też:
Krok 2 - Stwórz estetyczny szablon i wyjątkowy tekst
Teraz przyszła pora na stworzenie szaty graficznej Twojego mailingu. Możesz w niej nawiązać do typowych, walentynkowych elementów, takich jak serca, czy użyć odcieni czerwieni lub różu. Możesz też pójść w zupełnie przeciwnym kierunku i zaskoczyć odbiorców nietypową grafiką.
Pamiętaj, aby stosować się do podstawowych zasad tworzenia ładnego mailingu, czyli:
- Przejrzysty szablon, odpowiednio dużo “wolnej” przestrzeni
- Maksymalnie 3, nie-jaskrawe kolory, użycie bieli i szarości jako tła
- Wyraźne, odpowiednio duże przyciski CTA
- Proste, czytelne fonty, w tym przypadku również max 3 rodzaje
- Dobrej jakości grafiki
- Prosty, intuicyjny układ
Jeśli chcesz dowiedzieć się więcej na temat użycia kolorów i fontów w szablonie, zerknij tutaj:
Pamiętaj, aby w swoim szablonie uwzględnić osobne treści dopasowane do kobiet i do mężczyzn.
Postaw na wysokiej jakości treść, która trafi w serca odbiorców. Pamiętaj, że jeśli chcesz, aby odbiorca skorzystał z Twojej oferty, musisz go do niej przekonać. Mów językiem korzyści, zwracaj uwagę na detale oraz na to, w jaki sposób tym produktem możesz pomóc odbiorcy spełnić najskrytsze marzenie jego drugiej połówki.
Pamiętaj również o odpowiednim temacie wiadomości. Musi on dokładnie mówić, co znajduje się “w środku” maila, być unikatowy i przydatny, a także odpowiednio zachęcać (językiem korzyści) do zapoznania się z treścią właściwą wiadomości.
Krok 3 - Wyślij do odpowiednich osób w odpowiednim czasie
Gdy już przejdziesz przez dwa poprzednie kroki, pozostał tylko finał, czyli wysyłka mailingu. Jednak jeszcze zanim to zrobisz, zwróć uwagę na kilka bardzo ważnych kwestii.
Sprawdź przed wysyłką
Pierwszą z nich jest to, że koniecznie musisz sprawdzić wszystkie elementy swojego mailingu, aby mieć pewność, że nie zawiera błędów. Zwróć uwagę na to, czy linki kierują tam, gdzie powinny, albo czy grafika zaciąga się odpowiednio. Poproś kogoś o zczytanie treści maila oraz aby sprawdził, czy na grafice nie ma błędów lub literówek.
Segmentuj, by nie zasypywać mailami całej listy
Pamiętaj o tym, aby zastosować segmentację bazy i wysłać osobno mailingi do np. kobiet i mężczyzn. Przy czym pamiętaj, aby w tym przypadku zastosować nieco inną strategię dobierania produktów - kobietom wysyłając produkty na prezent dla panów, a mężczyznom - produkty na prezenty dla ich pań. Jeśli masz jeszcze jakieś dodatkowe informacje o swoich subskrybentach - wykorzystaj je! Być może “obudzisz” nieaktywnego odbiorcę ekstra rabatem lub zwiększysz klikalność mailingu odpowiednim doborem treści.
Pokaż, że piszesz bezpośrednio do nich
Nie zapominaj również o personalizacji wysyłki. Zwróć się do odbiorcy osobowo, zwracając uwagę na najważniejszy przekaz, czyli uszczęśliwienie bliskiej osoby, np. Agnieszko, zobacz najlepsze pomysły na walentynkowy prezent dla Twojego mężczyzny.
Testuj na małych grupach przed wysłaniem całości
Jeśli chcesz dowiedzieć się, który temat wiadomości najlepiej przemówi do odbiorców, wykorzystaj testy A/B tematu, które możesz ustawić w pierwszym kroku tworzenia kampanii.
Aby mieć pewność, że Twoja wysyłka trafi do odbiorców o odpowiedniej porze, wykorzystaj jeszcze jeden rodzaj testu, czyli optymalizację czasu wysyłki kampanii, dostępnej również w 1 kroku tworzenia kampanii.
Dopiero gdy wykonasz wszystkie te czynności, możesz być spokojny o to, że Twój mailing jest zrobiony dobrze.
Przykłady kampanii mailingowych z okazji Walentynek
Aby zainspirować Cię do stworzenia ciekawej kampanii mailingowej, przygotowałam dla Ciebie zestawienie najciekawszych i niekoniecznie standardowych wysyłek.
Pepco w swojej wiadomości zaprezentowało okazje, w których odbiorca będzie mógł się zakochać. Dodatkowo informuje o konkursie walentynkowym, który może dodatkowo zwiększyć CTR wysyłki.
Apart również zachęca do wywołania uśmiechu kochanej osoby poprzez konkurs z okazji Walentynek. Dodatkowo przedstawia kilka propozycji, które będą idealnym prezentem dla ukochanej.
Jeśli z kolei Twoim celem nie jest sprzedaż, ale chcesz zaangażować odbiorców poprzez wyjątkowe treści, zwróć uwagę na akcję, jaką przedstawiła Milka. W swojej kampanii “Bądźmy delikatni” zachęca odbiorców do stworzenia walentynkowej kłódki, którą można wysłać drugiej połówce, a przy okazji wygrać co nieco.
Walentynki to nie tylko nakierowanie na zakup idealnego prezentu. Równie ważne jest, aby ktoś poczuł się w tym czasie wyjątkowo. Tak zrobiła Gatta, wysyłając swoim klientkom życzenia z okazji święta zakochanych.
W Walentynki dużą popularnością cieszą się oferty biur podróży, z romantycznymi weekendami w SPA głównie. Zobacz, jaką promocję zaoferował Empik Travel:
Dobrze mogą się również przyjąć bony na wyjazdy wakacyjne, tak jak zaproponowało biuro ITAKA.
Walentynki można wykorzystać na wiele sposobów. Jednym z nich jest zaproponowanie odbiorcom rabat, tak jak zrobiła to księgarnia Matras.
Możesz też pójść o krok dalej. Zwróć uwagę na wiadomość, jaką wysłał Super-Pharm. Oprócz oczywistej walentynkowej promocji, poniżej głównego banneru znaleźć możesz Poradnik Prezentowy. Jest to świetna opcja dla niezdecydowanych oraz tych, którzy potrzebują pomocy w wyborze idealnego zapachu.
Zobacz, jak ciekawie podjął temat RTV Euro AGD. W zabawny sposób podzielił prezenty na kategorie, każdej z nich dając unikatowy #hasztag. Cała koncepcja sprawia miłe wrażenie i nieco z przymrużeniem oka podchodzi do całej otoczki walentynkowej.
Walentynki to święto nie tylko dla dorosłych. Dobrze wiedzą o tym marketerzy ToysRus, przedstawiając walentynkowe inspiracje dla dziewczynek i dla chłopców, dodatkowo dając na prezenty 10% rabatu.
A może pora na amora? Eobuwie, doskonale bawiąc się słowem, wykorzystuje okazję walentynkową do przedstawienia swojej najnowszej kolekcji.
Podobnie garść stylistycznych inspiracji walentynkowych przygotowała marka Reserved. W bardzo ładnym szablonie przedstawiła swoje produkty jako stylowe i eleganckie prezenty na Walentynki.
Jeśli z kolei nie chcesz stawiać Walentynek na pierwszym miejscu w swoim mailingu, możesz zrobić tak jak La Redoute i umieścić banner z propozycją walentynkowych prezentów w dolnej części wiadomości.
A gdy chcesz poszerzyć grono swoich odbiorców, możesz wykorzystać Walentynki, aby przygotować akcję… anty-walentynkową. RedCoon.pl nie owija w bawełnę i dla nieobchodzących walentynki przygotowało zestaw produktów, które pozwolą oderwać się od słodko-różowej atmosfery tego święta.
Walentynki to jedno z takich wydarzeń, które można z powodzeniem wykorzystać do promocji swoich rzeczy za pomocą email marketingu. Poza tym, już niewiele czasu zostało żeby przygotować coś fajnego.
Mam więc nadzieję, że podane przykłady pomogą Ci w stworzeniu idealnego mailingu. Jeśli czujesz niedosyt, zapraszam Cię do przejrzenia obszernej listy inspirujących newsletterów, jakie dostępne są na naszej stronie.