Kurs mailowy, czyli zbiór kolejno wysyłanych lekcji z materiałem, który opracujesz, stanowi bardzo interesujący i wartościowy rodzaj treści. Jest wygodny, bo kolejne lekcje w odpowiednim czasie są automatycznie wysyłane mailowo, a podział na odrębne moduły pozwala stopniowo opanowywać materiał. Warto więc uwzględnić kurs w ramach swojej strategii marketingowej. Czy wiesz jak to zrobić? Jeśli nie, to dobrze trafiłeś - w tym poradniku Cię tego nauczę.

W tym artykule dowiesz się:

  • dlaczego kursy internetowe są bardzo pożyteczne zarówno dla firm jak i odbiorców;
  • jak przeprowadzić badania popytu i wybrać tematykę kursu;
  • jak tworzyć kurs uwzględniając techniczne aspekty email marketingu;
  • jak utworzyć kolejkę wiadomości dzięki autoresponderom, które “samodzielnie” będą wysyłać wszystkie lekcje do Twoich odbiorców;

Zacznijmy więc. Na samym początku chciałbym Ci powiedzieć, dlaczego kursy emailowe są tak wartościowe, mimo iż istnieją już długie lata i mogliśmy zdążyć się do nich przyzwyczaić.

Aby zastosować wiedzę z tego poradnika potrzebujesz płatnego konta FreshMail:

Zakładam konto!

Dlaczego warto przeprowadzić kurs mailowy?

Dziś kurs mailowy może stworzyć każdy. To świetna okazja dla Ciebie i Twojej firmy, by wzmocnić content marketingowe działania. Taki kurs będzie czymś więcej, niż raportem do pobrania, czy newsletterem.

Jego przewaga polega na tym, że:

  • Zapisując się na kurs, odbiorca wie, że będziesz wysyłał do niego regularne maile. W przypadku ebooków pobieranych przed potwierdzeniem zapisu nie dla wszystkich jest to oczywiste.
  • Rozpoczęcie kursu emailowego wymaga potwierdzenia subskrypcji, a więc zwiększa ilość jakościowych i aktywnych leadów w bazie.
  • Regularne maile przypominają o kursie, jednocześnie umożliwiając przeglądanie treści i naukę lekcja po lekcji.
  • Kurs sugeruje coś obszerniejszego niż ebook, czy film video. Kojarzy się więc z czymś bardziej wartościowym, niż “zwyczajne” rodzaje treści.
  • Stworzenie kursu wpłynie też pozytywnie na Twój wizerunek i autorytet, ponieważ ktoś, kto uczy innych zasadniczo musi być znawcą swojej profesji.
  • Dzięki autoresponderom możesz zaplanować automatyczną wysyłkę emaili z kolejnymi lekcjami. Oznacza to, że bez Twojego udziału system sam dostarcza odbiorcom wartościowy content, buduje relację i zwiększa świadomość marki.

Jak widzisz - warto. Stworzenie takiego kursu może zająć sporo czasu, ale opłaci się.

Jeśli zachęciłem Cię do stworzenia własnego kursu, przejdźmy teraz do praktyki.

Zaplanuj swój kurs

Pierwszą czynnością na Twojej liście to-do w przypadku kursu powinno być wybranie tematu. Nie możesz jednak uczyć czegokolwiek. Twoi odbiorcy mają bardzo konkretne potrzeby i oczekiwania, które musisz zaspokajać. Jakie są to wymagania i jak możesz je spełnić, powiedzą Ci badania, które przeprowadzisz.

Przeprowadź skuteczny research

Zamiast tworzyć coś, co wydaje Ci się wartościowe, przeprowadź badania. Zawsze, przed tworzeniem czegokolwiek sprawdź, czy Twoje wstępne założenia są prawidłowe. W ten sposób o wiele skuteczniej dopasujesz formę oraz zawartość kursu, a przy okazji zbudujesz zainteresowanie nim przed oficjalną premierą.

Jakie masz możliwości badawcze?

Ankieta - dzięki Google Forms jesteś w stanie w ciągu kilku chwil stworzyć darmową ankietę. Pomoże Ci ona w uzyskaniu odpowiedzi na wszystkie ważne pytania. Takie ankiety możesz publikować w sieci i zapraszać do ich wypełnienia, a ludzie chętnie Ci pomogą. Zazwyczaj ankiety nie są traktowane jako spam, jeśli tylko nie wysyłasz “masówki” zaśmiecającej fora, czy grupy na Facebooku.

Analytics - jeśli prowadzisz już blog lub inną działalność content marketingową, sprawdź w Google Analytics, jakiego rodzaju treści są najpopularniejsze. To czyste, twarde dane, które pokażą Ci faktyczną popularność tego, co tworzysz. Sprawdź, jaką tematyką interesują się Twoi czytelnicy, jakich haseł szukali w Google gdy trafili do Ciebie i na jakich podstronach spędzają najwięcej czasu.

Social media - media społecznościowe z zasady pozwalają na błyskawiczny kontakt z odbiorcami, dlatego jeśli posiadasz już w nich profile, użyj ich do badań. Zapytaj odbiorców o to, czego chcieliby się uczyć lub poproś ich o wypełnienie wyżej opisanej ankiety. Pamiętaj, że ankietę możesz utworzyć także na profilu, czy grupie dyskusyjnej.

Innym sposobem wykorzystania mediów społecznościowych do badań przed tworzeniem kursu jest analiza hashtagów, wzmianek, czy po prostu przeglądanie dyskusji, które toczą się na profilach i w grupach. Przejrzyj też najczęściej udostępniane posty.

Komentarze - komentarze to najbardziej oczywisty sposób badania zainteresowań czytelników. Pod jakimi treściami pojawia się najwięcej pozytywnego feedbacku? Jakie są ogólne nastroje czytelników? Czy zgłaszają zapotrzebowanie na jakiś szczególny rodzaj treści? Przeanalizuj to wszystko. Odpowiedź możesz mieć przed oczami.

Google Keyword Tool - gdy zalogujesz się do swojego konta Adwords, otrzymasz dostęp do darmowego narzędzia analizy słów kluczowych. Możesz wpisać w nim słowa, które opisują Twój pomysł na kurs (np. “kurs szybkiego czytania online”) i zobaczyć, ile osób miesięcznie wyszukuje tego typu treści. Jeśli jest ich dużo, być może warto wziąć ten pomysł pod uwagę.

Quora - Quora nie jest polskim serwisem, ale ze względu na specyfikę (pytanie - odpowiedzi) pozwala uzyskać masę świetnych pomysłów i informacji na temat potencjalnych odbiorców. Wystarczy przeglądać pytania i odpowiedzi związane z Twoim kursem, by dużo się dowiedzieć. Staraj się zapisywać ważne i popularne pytania, by móc odpowiedzieć na nie w swoim kursie. Możesz też zadać tam pytanie o to, jakiego rodzaju kurs w Twojej branży chcieliby otrzymać.

Po tych wszystkich badaniach masz już dużo większą wiedzę na temat swoich odbiorców i znasz ich oczekiwania. Gdy wybierzesz temat, który na nie odpowiada, pora zająć się przygotowaniem kursu.

Przygotuj kurs

Masz już temat, a teraz pora na stworzenie treści. O ile samą wiedzę, którą chcesz przekazać zapewne już posiadasz, o tyle musisz przyłożyć się do jej odpowiedniego podzielenia i ustrukturyzowania. Aby to się udało…

Zbierz rzetelne materiały

Zebranie materiałów jest istotne w każdym przypadku, nie tylko gdy piszesz o czymś nieznanym. Nie popełniaj błędu tworzenia kursu z głowy. Zapomnisz o wielu rzeczach lub opiszesz je w niejasny sposób, przez co całość nie wyjdzie tak dobrze, jak byś tego chciał. Zbierz rzetelne materiały i korzystaj z wiarygodnych źródeł, szczególnie jeśli podajesz jakieś istotne dane. Warto powoływać się na konkretne instytucje, gdy przedstawiasz jakieś tezy - dzięki temu wzmacniasz swoją wiarygodność i zabezpieczasz się przed ewentualną pomyłką.

Uwzględnij specyfikę i techniczne aspekty narzędzi do email marketingu

Mimo, iż email marketing jest prawdopodobnie najlepszym kanałem sprzedażowym w sieci, posiada pewne ograniczenia. Musisz się do nich dostosować, by Twój kurs był czytany, nie wpadał do zakładki spam i by czytelnicy byli w stanie z niego korzystać.

Dlatego też:

  • nie umieszczaj w mailach zbyt dużo tekstu pamiętając o tym, że często czytamy wiadomości w ruchu, czy na urządzeniach mobilnych. Zamiast umieszczania długiego tekstu w mailu, umieść go na stronie internetowej i linkuj do niej w mailach;
  • nie przesadzaj z grafikami, ponieważ zwiększa to wagę wiadomości i ryzyko zablokowania wiadomości przez filtry spamu;
  • nie dodawaj załączników w postaci plików PDF, czy tym bardziej video! Wszystkie elementy poza obrazkami i tekstem muszą być umieszczone na stronie internetowej, czy serwerach służących do przechowywania plików;

ProTip: Aby zwiększyć dostarczalność i otwieralność wiadomości, angażuj odbiorców w komunikację. Poproś ich o odpowiadanie na Twoje maile. Dzięki temu nie tylko zwiększysz ich aktywność, ale także Twoje wiadomości będą “bezpiecznie” docierały do ich folderu Inbox.

Po tym, jak stworzysz treść, możesz już zająć się wysyłką.

Jak to zrobić we FreshMailu? Wykorzystanie autoresponderów

Jakościowe systemy do email marketingu pozwalają Ci jednorazowo ustawić kolejkę autoresponderów i zautomatyzować wysyłkę. Musisz jednak wiedzieć, jak się do tego zabrać. Zajmijmy się więc tworzeniem automatycznej kolejki wysyłanych po sobie lekcji.

Autoresponder - czym jest i do czego służy

Jeśli nie spotkałeś się jeszcze z pojęciem autorespondera, musisz wiedzieć, że jest to automatyczna wiadomość, której wysyłka następuje po wystąpieniu jakiegoś wydarzenia. Przykładem autorespondera jest więc wiadomość wysyłana automatycznie po zapisie na listę. Z takich właśnie autoresponderów będziemy korzystać.

Zapoznaj się z kompleksowym poradnikiem wykorzystania autoresponderów:
Jak działają autorespondery

Rodzaje autoresponderów, które warto wykorzystać

W swoim kursie internetowym możesz zastosować kilka różnych rodzajów autoresponderów, jednak najwygodniej będzie użyć:

Po zapisie na listę (PZNL) - jak sama nazwa wskazuje, wyzwalaczem autorespondera jest zapis na wybraną listę odbiorców. Dzięki niemu, pierwsza lekcja kursu może zostać wysłana do subskrybenta natychmiast (lub z pewnym opóźnieniem) po tym, jak potwierdzi on zapis. Użyjemy tego autorespondera do wysyłki pierwszej lekcji.

Po wysłaniu innego autorespondera (PWIA) - autoresponder ten powoduje wysyłkę wiadomości w momencie, gdy inny autoresponder został wysłany lub po ustalonym czasie od tego zdarzenia. Ten rodzaj autorespondera jest więc zależny od poprzednich wiadomości i jeśli one nie zostaną wysłane - on również będzie czekał. Ten typ autorespondera warto wykorzystać do wysyłki drugiej i kolejnych lekcji.

Jak ustawić kolejkę wiadomości?

Gdy wiesz już, czym są i jak działają autorespondery, możemy zacząć pracę z nimi. Ustawienie kolejki wiadomości wymaga uwagi, ponieważ błąd może sprawić, że żadna z nich nie zostanie wysłana. Zadbaj więc o to, by dokładnie zastosować się do poniższych porad.

Lekcja pierwsza - autoresponder “Po zapisie na listę”

Pierwsza z lekcji powinna wyjść jak najszybciej po rejestracji. Nie każ swoim odbiorcom czekać zbyt długo na to, po co się zapisali. Wykorzystaj w tym celu autoresponder “Po zapisie na listę”.

Po zalogowaniu do FreshMaila, najedź myszką na opcję Kreator (u góry ekranu), po czym z rozwijanego menu kliknięciem wybierz opcję Autoresponder:
kurs mailowy

Zobaczysz listę dostępnych autoresponderów. Wybierz pierwszy, czyli właśnie “Zapis na listę odbiorców”:

2

Wybierz teraz listę, do której chcesz przypisać autoresponder. Warto utworzyć w tym celu osobną listę i precyzyjnie ją nazwać, np. “Kurs mailowy”:

3

Po wybraniu listy możesz zająć się dodatkowymi ustawieniami, takimi jak opóźnienie wysyłki po zapisie, dni, w które system ma wysyłać wiadomości oraz standardowe dane nadawcy:
4

W następnym kroku wybierz szablon lub stwórz go od podstaw zawierając w nim elementy pierwszej lekcji. Pamiętaj, by NIE dodawać załączników i bardzo wielu grafik, a jedynie linki, kod HTML oraz tekst. Przejdź następnie przez kolejne kroki, które są standardowe dla każdego mailingu, który stworzysz.

Po kliknięciu “Uruchom autoresponder” Twoja pierwsza lekcja jest już gotowa do wysyłki.

Lekcja druga - autoresponder “Po wysłaniu innego autorespondera”

Jest to oczywiste, ale warto to powiedzieć - aby zacząć prace nad drugą lekcją, musisz posiadać już pierwszą w systemie. Jak wspomniałem wyżej, autoresponder PWIA nie zostanie bowiem wysłany, jeśli jego “poprzednik” nie istnieje lub jego wysyłka jest zablokowana.

Aby zaplanować wysyłkę tego autorespondera, ponownie najedź myszką na opcję Kreator, po czym wybierz Autoresponder:
5

Następnie wybierz ostatni autoresponder na liście:

6

Poniżej kliknij opcję “Wybierz autoresponder”. Pojawi się lista autoresponderów, które wcześniej utworzyłeś. Ten, który teraz wybierzesz będzie autoresponderem podstawowym. To po nim nastąpi wysyłka tej wiadomości, którą teraz tworzysz. W moim przypadku będzie to autoresponder o nazwie “Pierwsza lekcja”:
7

Jak widzisz na samym dole obrazka, możesz także wykorzystać zaawansowane opcje, takie jak segmentacja oraz zdecydować, czy autoresponder ma trafić także do osób już obecnych na liście. Nie zapomnij ustawić też opóźnienia oraz dni tygodnia, w które ma być wysyłany autoresponder:
8

Poniżej, tak jak w każdej kampanii, możesz też zmienić dane dotyczące Ciebie jako nadawcy:
9

Co z kolejnymi lekcjami?

Po ustawieniu pierwszych dwóch lekcji w kolejce możesz już tworzyć następne. Wszystko to możliwe jest dzięki autoresponderowi, który wykorzystałeś ostatnio (PWIA). Możesz ustawić wysyłkę zgodnie ze schematem, gdzie każdy kolejny autoresponder jest wyzwalany z pewnym opóźnieniem po wysyłce poprzedniego:
kurs mailowy schemat

Zakończenie

Dowiedziałeś się już, w jaki sposób stworzyć i przeprowadzić swój kurs mailowy. Pamiętaj, by bardzo dokładnie sprawdzić ustawienia autoresponderów. Dzięki temu unikniesz problemów z wysyłką, a odbiorcy nie będą zgłaszali, że nie otrzymują contentu, który obiecałeś.

Obserwuj nasze profile social media

  • http://mr-mopper-sprzatanie.pl/ Emil

    obopólnie dobra sprawa taki kurs. Dla odbiorców możliwośc nauczenia sie czegoś nowego, a dla nas świetna reklama.