Z czym kojarzy nam się Dzień Kobiet? Najpewniej z kwiatami i miłymi prezentami, a być może również z przejęciem części obowiązków od Pań przez ich drugie połówki. I choć najczęściej święto to przywodzi nam na myśl dawną tradycję wręczania upominków, dziś coraz więcej marek wykorzystuje Dzień Kobiet w swojej komunikacji, również sprzedażowej.

Dzień Kobiet jest więc świetną okazją na zorganizowanie dedykowanej akcji, szczególnie w e-commerce. Poprzez różne kanały komunikacji, marki docierają do kobiet z ofertą nie do odrzucenia. Rabaty, prezenty, czy darmowa dostawa to jedynie część z tego, co mogą zyskać Panie w dniu ich święta.

Jednak dziś zauważamy również drugi nurt w działaniach marketingowych. Rola kobiet się wzmacnia, a Dzień Kobiet staje się coraz częściej postrzegany jako międzynarodowe święto. Wiele marek akcentuje to poprzez kampanie społeczne i wizerunkowe.

W tym artykule przedstawię kilka przykładów kampanii zarówno nakierowanych na sprzedaż, jak i tych komunikujących idee społeczne.

Kampanie sprzedażowe

Bardzo ciekawy pomysł na promocję z okazji Dnia Kobiet miał sklep internetowy GaleriaMarek.pl, przygotowując nie dzień, a tydzień promocji dla Pań. Przy tym codziennie wysyłał informację o rabacie na każdy dzień, a także mocno promował akcję w swoich social mediach. 

galeria marek

Warto zauważyć, że komunikacja między różnymi kanałami była niezwykle spójna. Zarówno na Facebooku...

...jak i Instagramie można było otrzymać ten sam jasny komunikat.

Interesujący pomysł na Dzień Kobiet miał również sklep Venezia. W przypadku tego sklepu szczególnie spodobała mi się komunikacja mailingowa, w której marka, wysyłając wiadomość z okazji Dnia Kobiet, życzyła swoim klientom, aby były niespodziewane, eleganckie, oryginalne i fascynujące - i każdą z tych cech zobrazowała wybranym modelem czółenek. venezia Jednak w komunikacji social media ograniczyła się jedynie do wskazania meritum akcji - czyli wspomnianej promocji na czółenka.  

Panie miały też możliwość zrobienia prezentu samym sobie, jak zaproponowała marka DeeZee:

deezee

W tym przypadku marka DeeZee przygotowała wiele różnych koncepcji graficznych, przykładowo na Facebooku:

I Instagramie:

Sklep Bonami do Dnia Kobiet podszedł bardziej twórczo i przygotował dla nich ciekawą niespodziankę w postaci… plakatu, który można było pobrać, wydrukować i oprawić w stylową ramkę.  bonami Również w przypadku komunikowania akcji na Facebooku i Instagramie, sklep zachował spójność przekazu.

Dzień Kobiet to dewiza nie tylko sklepów internetowych, ale również w branży B2B lub w działaniach typowo marketingowych. Również i my mieliśmy dla Pań pewną niespodziankę… :)

mmd

Kampanie społeczne

W swojej komunikacji niektóre marki postawiły na wykorzystanie Międzynarodowego Dnia Kobiet do innych niż sprzedażowe celów. W tym miejscu pokażę Wam kilka przykładów kampanii wizerunkowych i wspomagających walkę o prawa kobiet na świecie.

The Body Shop w swojej kampanii mocno akcentuje wsparcie dla równych praw kobiet, podając przykłady swoich inicjatyw wspierających lepsze warunki pracy.

the body shop

Ta kampania społeczna została uzupełniona na Instagramie o ciekawy filmik:

Wsparcie z okazji Międzynarodowego Dnia Kobiet pokazała też marka Kate Spade New York, stawiając na kobiecą solidarność. kate spade

Podkreślając przy okazji wyznawane przez Athleta wartości, takie jak fair trade, czy wspieranie kobiecej siły, marka postawiła na wartości i ukazanie praw kobiet w ich codziennym życiu.

mailing

Z kolei Zalando zachęcało kobiety do świętowania swojej unikatowości. Podkreślając, że nie jest istotnym to, jaki kobieta ma styl, czy jaki nosi rozmiar, ale najważniejsze jest bycie po prostu sobą.

zalando

Świetną kampanię z okazji Dnia Kobiet przygotowała też marka Sephora:

Podsumowanie

Jak widać, istnieją dwa główne nurty w celebrowaniu Dnia Kobiet. Część marek postawiła na komunikację sprzedażową - oferując Paniom atrakcyjne rabaty lub niespodzianki, a część - akcentując siłę i niezależność kobiet na świecie. Niezależnie od wybranego nurtu, marki świetnie wykorzystały Real Time Marketing w swoich działaniach marketingowych.

Obserwuj nasze profile social media