Grzegorz Gajcy wpis utworzony wpis edytowany
Email marketing dla wydawnictw – zwiększaj liczbę klientów!
Powrót do listy wpisówWysyłasz newsletter dla swojego wydawnictwa? Email marketing pozwala zdobywać nowych czytelników, komunikować aktualne promocje, premiery książkowe czy wydarzenia i oczywiście sprzedawać. Do tego jest efektywny kosztowo, a dobrze prowadzony potrafi przynieść nawet 38-krotny zysk z inwestycji.
Email pozostaje niezmiennie jednym z najważniejszych narzędzi komunikacji i sprzedaży w Internecie. Wysyłając newslettery skorzystasz z narzędzi personalizacji i zareagujesz na zachowanie odbiorców na Twojej stronie, by błyskawicznie rekomendować im dokładnie to, co chcieliby kupić i nic poza tym. Zobacz, jak wspierać sprzedaż w branży wydawniczej, wykorzystując email marketing.
Zacznij od zbierania własnej listy mailingowej
Podstawą skutecznych działań email marketingowych jest własnoręcznie budowana lista mailingowa. Zbierzesz na niej adresy czytelników, którzy naprawdę chcą pozostać z Tobą w kontakcie i jako pierwsi dowiadywać się o nowościach wydawniczych i ofertach Twojego wydawnictwa.
Kiedy zacząć budować listę mailingową? Najlepiej od zaraz! Pamiętaj, że samo proszenie o adres email może nie wystarczyć. Przygotuj dla subskrybentów wartościowy prezent za zapis do newslettera wydawnictwa. Wtedy chętniej poda Ci swój adres email i będziesz mógł rozpocząć działania marketingowo-sprzedażowe.
Co najlepiej sprawdza się jako wabik na subskrybentów w branży wydawniczej?
Zniżki
To jeden z najlepszych kart przetargowych skłaniających do zapisu. Zapaleni czytelnicy wydają wiele na książki, jednak skłonni są czytać i kupować jeszcze więcej, jeśli będą mogli otrzymać interesujące ich pozycje taniej w Twoim wydawnictwie. Pamiętaj, że jednorazowa zniżka zwróci się z nawiązką przy kolejnych zakupach, których zadowolony klient dokona w późniejszym czasie.
Informacje o nowościach wydawniczych
Pasjonaci literatury i twórczości poszczególnych autorów z zapartym tchem oczekują ich kolejnych publikacji. Wykorzystaj to. Informuj o nowościach jako pierwszy w dedykowanym newsletterze wydawnictwa. Stanie się on dla czytelników wartościowym źródłem informacji.
Szybki dostęp do informacji o premierach wydawniczych to skuteczny wabik na moli książkowych, którzy w zamian za to chętnie zapiszą się na Twoją listę mailingową.
Darmowa dostawa
Coraz więcej czytelników kupuje książki online. Jednak w przypadku zakupu pojedynczych książek (choć nie tylko), cena przesyłki może wzbudzić wątpliwości klienta, przez co porzuci on koszyk nie chcąc płacić zbyt wiele za transport. Możliwość skorzystania z darmowej dostawy w zamian za zapis na newsletter, zachęci odwiedzającego Twoją stronę do podania Ci adresu email, ponieważ przynosi mu faktyczną oszczędność i zwalnia z konieczności wyszukiwania tańszych alternatyw.
Kombinacja powyższych
Powyższe profity za zapis na listę mailingową możesz łączyć w dowolnym zestawieniu i samemu sprawdzić, jaka ich kombinacja jest dla Ciebie najbardziej efektywna kosztowo, jak i pod kątem wzrostu Twojej bazy.
Eventy, targi, spotkania z autorami
Wiele osób z niecierpliwością wyczekuje targów książki, czy spotkań pisarzami. Jeśli jako wydawca oferujesz ułatwiony dostęp do biletów na takie eventy, organizujesz je lub informujesz o nich jako pierwszy w branży, dajesz swoim odbiorcom potężną motywację do bycia na Twojej liście adresowej. Korzystaj z tego, by eventy działały na Twoją korzyść.
Program lojalnościowy, klub czytelnika
Aby zbierać listę adresów email i budować długotrwałą więź pomiędzy Twoim wydawnictwem, a klientami, możesz stworzyć klub czytelnika lub program lojalnościowy. Członkowie będą mogli liczyć na dodatkowe rabaty dla często kupujących, konkursy z nagrodami, gratisy dla najbardziej lojalnych.
Pamiętaj, aby tym subskrybentom oferować naprawdę unikalne treści. Uczyń to miejsce elitarnym, gdzie zadbasz o wszystkie potrzeby czytelnicze swoich klientów.
Gdzie zbierzesz listę mailingową
Podstawowym miejscem, gdzie zbierzesz osoby zainteresowane zapisem na Twój newsletter jest strona www Twojego wydawnictwa. To tam zaglądają osoby potencjalnie najbardziej zainteresowane Twoją ofertą.
Wiesz już co im zaoferować, więc kolej na umieszczenie formularza zapisu w odpowiednich miejscach na Twojej stronie
Góra strony, zaraz pod logo i nawigacją
Kiedy czytelnik wejdzie na stronę, warto od razu powitać go zaproszeniem na listę mailingową. Górne menu to miejsce, na które najczęściej spoglądają internauci, dlatego ciężko im będzie przegapić formularz, który pojawia się w tym miejscu.
Prawy sidebar
Przyzwyczajeni do tradycyjnego układu stron internetowych czytelnicy szukają w paskach bocznych (najczęściej po prawej stronie) odnośników do innych podstron, więc szybko trafią na Twój formularz zapisu. Skorzystaj z tego i wyróżnij formularz ramką, kolorem, czy dodatkową grafiką.
Stopka
Wiele osób przewija stronę na sam dół w poszukiwaniu pełnego paska nawigacji oraz informacji kontaktowych, dlatego także to miejsce jest dobre na zamieszczenie formularza zapisu.
Popup - wyskakujące okienko z formularzem
Na stronie swojego wydawnictwa możesz umieść wyskakujące okienko, które pojawi się po kilku sekundach przebywania na stronie. Ważne jest jednak, by okienko wyświetlało się odwiedzającemu jedynie raz, w przeciwnym wypadku zirytujesz go w agresywny sposób przerywając przeglądanie Twojej strony. Taki popup możesz zaimplementować na swojej stronie bez znajomości kodowania, wykorzystując wtyczkę FreshMaila.
Zbieraj listę mailingową w social media
Jeśli prowadzisz profile w social media na pewno zgromadziłeś tam już grono obserwatorów. Korzystając z profili Twojego wydawnictwa, zachęcaj do zapisu na listę informując o tym, co subskrybenci otrzymają zapisując się na newsletter. Istnieje kilka możliwości zbierania listy poprzez social media, które możesz wykorzystać.
Umieść na fanpage swojego wydawnictwa formularz zapisu na listę
Facebook jest w Polsce niekwestionowanym liderem mediów społecznościowych i wiele wydawnictw prowadzi swoje profile. Zbiera wokół własnej marki grono obserwatorów chcących otrzymać dostęp do nie publikowanych nigdzie indziej zdjęć, informacji czy przedsprzedaży. Podobne informacje, jednak jeszcze bardziej ekskluzywne i targetowane możesz oferować w swoim newsletterze i zachęcać już zebranych fanów do zapisu. Zamieszczenie formularza na Facebooku jest proste, wystarczy, że wykorzystasz do tego wtyczkę HTM i zepniesz swój formularz z systemem do email marketingu, aby nowe adresy same wpadały na Twoją listę. Krok po kroku jak to zrobić, przeczytasz w naszym wcześniejszym poście.
Dowiedz się, jak dołączyć możliwość zapisu na newsletter do swojego fanpage:
Facebook i wyższa konwersja z maili
Co pewien czas publikuj posty zachęcające do zapisu
Skorzystaj z wypracowanych zasięgów, by budować listę mailingową. Co pewien czas informuj o możliwości zapisania się i uzyskania konkretnych korzyści w swoich postach.
Prezentuj wizualnie to, co otrzymają zapisani na newsletter
Komunikacja w mediach społecznościowych powinna opierać się przede wszystkim o materiały wizualne, które można szybko przeglądać i które przyciągają wzrok. Wykorzystaj to, pokazując obserwatorom, co otrzymają po zapisie na listę.
Jeśli są to informacje o najnowszych ebookach, czasopismach, czy książkach, możesz pokazać ich okładki. Jeśli zniżki, wyraźnie pokaż kwotę lub procenty. Każdą grafikę tego rodzaju opatrz linkiem do strony, na której można zapisać się na newsletter.
Zapraszaj do zapisu w komentarzach i prywatnych wiadomościach
Na pewno otrzymujesz od swoich czytelników zapytania o nowości, dostępność towaru, czy promocje. Gdy takie zapytanie się pojawi, odpowiadaj na nie zapraszając do zapisu na newsletter, który pozwoli im być na bieżąco i uniknąć konieczności pytania Cię o każdy szczegół.
Wykorzystuj Twitter Cards i Facebook Lead Ads
Jeśli Twój budżet na to pozwala, skorzystaj z płatnych metod budowy listy adresowej na Twitterze i Facebooku.
Twitter Cards to system reklam, który pozwala na promocję treści lub stron, na które chciałbyś kierować ludzi. Po kliknięciu przycisku “Zapisz się”, użytkownik Twittera może automatycznie, bez potrzeby wpisywania danych, dołączyć do Twojej listy. Twitter przekaże Ci adres email i nazwę z Twittera, a użytkownik wcześniej może podejrzeć, jakie dane przekazuje i potwierdzić swoją zgodę. Tym sposobem nie musisz przenosić osób z Twittera poza ten portal, a dodatkowo użytkownicy mobilni, których Twitter ma sporo, nie muszą walczyć z wpisywaniem danych na małych ekranach telefonów.
Facebook LeadAds to system reklam Facebooka, który został stworzone specjalnie z myślą o użytkownikach mobilnych. podobnie jak w przypadku Twitter Cards, dzięki przyciskowi CTA dodawanemu do reklamy, odbiorca może zapisać się na Twoją listę adresową bez przepisywania swoich danych - zostaną one pobrane z jego profilu Facebooka, gdy tylko wyrazi na to zgodę. Lead Ads jest skutecznym i wygodnym dla odbiorcy sposobem budowy listy mailingowej.
Zbieraj subskrybentów na targach książki, eventach, konferencjach
Twoi czytelnicy czekają na takie wydarzenia, jak targi książki, czy spotkania z autorami. Warto na takie wydarzenia zabierać tablet z elektronicznym formularzem zapisu. Dzięki temu w wygodny sposób umożliwisz uczestnikom targów zapis na listę.
Taki elektroniczny formularz zapisu możesz stworzyć z aplikacją FreshForm, dzięki której zbierzesz nowe adresy nawet będąc offline. Unikniesz konieczności spisywania tych danych na kartce, a po podłączeniu do Internetu zostaną one automatycznie umieszczone na Twoim koncie FreshMail.
Zbieraj adresy email w punktach sprzedaży
Jeśli w swoim wydawnictwie oferujesz możliwość odbioru osobistego lub sprzedajesz głównie offline, aplikacja FreshForm również Ci się przyda. Przy kasie możesz umieścić tablet, który będzie służył do zapisu. Nie zapomnij poinstruować osoby tam pracującej o konieczności przypominania klientom, by się zapisali.
Zapraszaj do zapisu na zakładkach do książki lub ulotkach
Jeśli planujesz stworzenie materiałów, które będziesz rozdawał swoim klientom wraz z zakupionymi produktami, dodaj do nich informację o możliwości zapisania się na newsletter oraz poinformuj o korzyściach, które z tego wynikną. Szczególnie efektywna wydaje się metoda z zakładką do książki. Czytelnik ma ją przecież cały czas ze sobą podczas lektury. Umieszczenie opcji zapisu w tym miejscu jest wysoce skuteczny, biorąc pod uwagę, jak często będzie on spoglądał na sprezentowaną zakładkę.
Efektywny email marketing w Twoim wydawnictwie
Wiesz już, jak zbierać adresy email dla Twojego wydawnictwa. Pamiętaj, że samodzielnie i legalnie zebrana baza jest nieporównywalnie lepszym rozwiązaniem, niż jej kupowanie z niepewnych źródeł. Gdy już ją masz, pora działać. Co możesz zrobić, by lista przynosiła zyski?
Podziel listę mailingową na segmenty
Podzielenie listy mailingowej na mniejsze części pozwoli Ci wysyłać dopasowane do preferencji zdefiniowanych grup oferty marketingowe i newslettery. Dzięki temu nie zasypiesz skrzynek wszystkich czytelników tymi samymi mailami, które mogłyby ich nie interesować.
Posiadając dane deklaratywne o odbiorcach, które zbierzesz przy zapisie (najczęściej jest to imię i pozwoli Ci zdefiniować płeć), jak i znając zachowanie odbiorców w skrzynce mailowej i na Twojej stronie internetowej, możesz podzielić swoją listę na segmenty oparte o:
Płeć- kobiety i mężczyźni kupują inaczej, wymagają innych rzeczy i wydają inne kwoty. Nie każdy produkt, szczególnie wydawniczy, jest typowo męski lub typowo kobiecy, ale mimo to segmentacja oparta na kryterium płci pozwoli Ci przesyłać bardziej dopasowane i angażujące oferty.
Planując mailingi segmentowane wg płci pamiętaj, że:
- Kobiety wydają więcej na e-zakupy niż mężczyźni
- Kobiety bardziej interesuje moda, a mężczyzn - technologie
- Kobiety szukają promocji, mężczyźni informacji o produkcie
- Mężczyźni dokonują zakupu po znalezieniu pierwszego produktu, który spełnia ich oczekiwania
- Dla kobiet ważniejsza jest możliwość zwrócenia produktu, a dla mężczyzny - godny zaufania sprzedawca
- Dla obu płci liczy się wygoda i łatwość zakupu, dlatego musisz dbać o user experience
- Obie płcie kupują i planują zakupy z użyciem technologii mobilnych
- Smartfony są częściej używane do zakupów przez mężczyzn
- Obie płcie lubią polecać znajomym firmy i zakupy
Możesz dowiedzieć się więcej o tym, jak kupują obie płcie:
Kobieta i mężczyzna na zakupach w sieci
Zainteresowania - informacje o tym, co interesuje klientów możesz pozyskać zarówno w formularzu zapisu jak i później. Najcenniejsze dane na ten temat to historia zakupów oraz zachowanie Twoich odbiorców na stronie internetowej. Korzystając z Google Analytics zintegrowanego z FreshMailem możesz zaobserwować jakie strony i jakie kategorie książek interesują Twoich subskrybentów. Wiedza ta pozwoli Ci precyzyjnie kierować ofertę jak i dobierać produkty komplementarne, które mogą zainteresować klienta.
Ilość otwartych maili od Ciebie i/lub klikniętych linków - znając poziom lojalności subskrybenta możesz wysyłać osobne newslettery specjalnie dla każdej grupy (lojalnych i nielojalnych), oferując konkretne promocje lub przesłać mailing aktywacyjny do tych, którzy nie otwierają od Ciebie maili
Odwiedzone podstrony i kliknięcia w poszczególne linki - pozwolą na segmentację na podstawie tego, co przeglądał odwiedzający Twoją stronę. Przypomnisz mu o opuszczonym koszyku, przyznasz zniżki na pozycje, które przeglądał online lub przeprowadzisz akcje sprzedażowe up/downsell oferując komplementarne pozycje książkowe.
Zakupione produkty, ich ilość, tematyka - na podstawie historii zakupów możesz wysyłać mailingi oferujące produkty uzupełniające (np. tom drugi publikacji zakupionej przez klienta), przyznawać specjalne zniżki zależnie od “stażu” klienta lub informować o zmianach związanych z tym, co zakupił (np. planowana kolejne części sagi)
Częstotliwość zakupów i czas od ostatniej transakcji - wykorzystując dane na temat tego, jak często i kiedy ostatnio subskrybenci kupowali u Ciebie, możesz zróżnicować przekaz. W tym celu skorzystaj z analizy RFM opisanej w tym artykule.
Najważniejsze zależności z punktu widzenia częstotliwości, ilości i wartości zakupów:
- klienci, którzy niedawno dokonali zakupu są bardziej skłonni do kolejnego zakupu, niż ci, którzy już dawno nie kupowali;
- klienci kupujący często będą chętniej wracali na kolejne zakupy, niż ci kupujący rzadko;
- klienci, którzy wydali u Ciebie dużo pieniędzy najpewniej kupią coś ponownie;
Wykorzystaj te tendencje tworząc mailingi, które mogą zwiększyć sprzedaż.
Email Marketing Automation
Wykorzystując Email Marketing Automation (EMA) wyślesz do odpowiednich odbiorców, odpowiednie mailingi w odpowiednim czasie. Dopasujesz tym samym ofertę do potrzeb swoich odbiorców i zwiększysz jej skuteczność.
Jak działa Email Marketing Automation? Analizując dane z Google Analytics, lub kodów trackingowych osadzonych w Twoim serwisie, poznasz zachowania odbiorców na Twojej stronie i automatycznie na nie zareagujesz, dzięki odpowiednio przygotowanym autoresponderom.
Przykłady wsparcia sprzedaży dzięki EMA:
1) Mailowe przypomnienia o opuszczonym koszyku, przyznanie niedoszłemu klientowi indywidualnej zniżki, czy wysłanie dodatkowej oferty, niedostępnej nigdzie indziej.
2) Odwiedzający stronę przegląda produkty z pewnej kategorii, jednak mimo długiego czasu spędzonego na stronie nie dokonuje zakupu. Dzięki email marketing automation możesz wysłać mu mailing z propozycjami produktów podobnych do oglądanych, które być może chciałby zakupić.
3) Po zakupie i wyjściu ze strony możesz przesłać klientowi mailing prezentujący produkty droższe (upsell), tańsze (downsell) oraz komplementarne (cross selling) wobec tego, który zakupił.
Poradnik email marketing automation
Zakończenie
Wiesz już, jak zbierać listę adresów email dla Twojego wydawnictwa i jak prowadzić skuteczniejsze działania email marketingowe. Pamiętaj, że skuteczne wykorzystanie emaili może dać nawet 3800% zwrotu z inwestycji, dlatego koniecznie wykorzystaj te porady w swoim wydawnictwie.