1
Rozdział
Jak wykorzystywać śledzenie aktywności użytkowników na stronie w działaniach email marketingowych

Czy zastanawiałeś się co robi odbiorcaOdbiorcaOsoba, która wyraźnie poprosi o dołączenie do listy odbiorców, np. przez wypełnienie formularza zapisu do newslettera i wyrazi zgodę na otrzymywanie wiadomości.   mailingu po wejściu na Twoją stronę internetową? Chciałbyś poznać idealny moment, by zaoferować wybranym klientom specjalny rabat w swoim sklepie?

Do tej pory miałeś możliwość sprawdzenia ile osób otworzyło Twoją wiadomość, kliknęło w link i przeszło na stronę internetową. Teraz dzięki funkcjonalności Email Marketing Automation od FreshMaila, pójdziesz o krok dalej. Możesz śledzić zachowania odbiorców w obrębie własnego serwisu internetowego - dowiesz się dokładnie kto i na jakie strony wchodził oraz jakie akcje podjął.

Dowiedz się jeszcze więcej o Twoich odbiorcach

Integracja FreshMaila z Google Analytics oraz możliwość implementacji kodów trackingowych, pozwoli Ci w prosty sposób identyfikować użytkowników odwiedzających Twoją stronę oraz sprawdzać efekty kampanii email marketingowych. Dane te będziesz mógł następnie wykorzystać do tworzenia jeszcze efektywniejszych wysyłek targetowanych na podstawie rozpoznanych preferencji Twoich odbiorców.

marketing-automation

Aby móc śledzić zachowania użytkowników na swojej stronie, po przejściu procesu integracji powinieneś przesłać do wybranej listy odbiorcówLista odbiorcówBaza danych zawierająca adresy email odbiorców, którzy wyrazili zgodę na przesyłanie przez dysponującego listą wiadomości komercyjnych.   kampanię mailingową. Zachowanie tych osób, które przejdą z tego maila na Twoją stronę, będzie zweryfikowane przez FreshMail zgodnie ze zdefiniowanymi ścieżkami konwersji. System automatycznie wyśle przygotowane przez Ciebie treści autoresponderów do osób, które zrealizowały wyznaczone przez Ciebie cele. Będziesz mógł też sam wysłać do odpowiednich grup osób dedykowany newsletter bądź mailing.

W kolejnych rozdziałach zobaczysz krok po kroku jak stosować i uruchomić nowe funkcjonalności FreshMaila.

2
Rozdział
Kody trackingowe a Google Analytics – różnice

Zachowanie odbiorców mailingu na swojej stronie możesz śledzić na dwa sposoby.

  1. Wykorzystując kody trackingowe zaobserwujesz ruch w czasie rzeczywistym pochodzący z mailingu na stronę.
  2. Wykorzystując Google Analytics przez okres do 6 miesięcy po wysyłce kampanii, (tyle czasu Google przechowuje informacje o użytkownikach) będziesz mógł monitorować aktywność odbiorców nawet w przypadku ruchu z innych źródeł niż mailing.

Poznaj różne możliwości

W momencie kiedy Google sparuje dane: odbiorcaOdbiorcaOsoba, która wyraźnie poprosi o dołączenie do listy odbiorców, np. przez wypełnienie formularza zapisu do newslettera i wyrazi zgodę na otrzymywanie wiadomości.   z Twojej bazy plus ciasteczko jego przeglądarki, będzie go identyfikować przy każdej okazji, w momencie gdy użyje do odwiedzenia Twojej witryny przeglądarki, z której za pierwszym razem przeszedł z wysłanej przez Ciebie kampanii na stronę. Pamiętaj jednak o około 72h opóźnieniu, które Google Analytics potrzebuje do analizy ruchu na stronie.

Korzystanie z funkcjonalności Email Marketing Automation jest darmowe. Nim zdecydujesz się w jakim momencie biznesowym skorzystać z której z dostępnych opcji, przeczytaj krótką charakterystykę obu rozwiązań.

automatyzacja z freshmail

Google Analytics

Google Analytics to profesjonalne narzędzie, które da Ci zaawansowane możliwości doboru celów, czyli każdego ukończonego przez użytkownika działania na stronie. Kiedy FreshMail pobierze i zanalizuje te dane, będziesz mógł docierać z odpowiednim komunikatem do odpowiednich osób, w odpowiednim czasie.

Definiując cele możesz śledzić dowolną ścieżkę konwersji, którą sam określisz. Możesz śledzić np. czas spędzony przez użytkownika na stronie, czy został wypełniony dany formularz zapisu, każdą nową rejestrację, czy ścieżkę ruchu w obrębie witryny, etc. Zaletą integracji FreshMaila z Google Analytics jest to, że Google przechowuje dane o odbiorcach Twojego mailingu, z ciasteczek ich przeglądarki, do pół roku od czasu wysłania kampanii.

Zobacz to na przykładzie

Prześledźmy to na przykładzie. Wysyłasz kampanię z ofertą promocyjną na nową linię zegarków, a Twoim celem jest skłonienie klientów do zakupu, ale także do obejrzenia kilku zegarków w kategorii. Część odbiorców otwiera maila i klika w link, który przenosi ich na Twoją stronę. Google identyfikuje te osoby. Nawet jeśli nie dojdzie do zakupu z mailingu, jeśli odwiedzą oni Twoją stronę już z innego źródła, ale z tej samej przeglądarki, FreshMail rozpozna te działania i wyśle przygotowane przez Ciebie treści autoresponderów, w odpowiedzi na zrealizowane cele.

Planując kampanię weź pod uwagę margines czasowy +/- 72h, który jest niezbędny do analizy ruchu na stronie przez system Google Analytics. Jeżeli chcesz, aby dane te były analizowane w czasie rzeczywistym - musisz wykupić płatną wersję konta Google Analytics.

google-analytics-integration-XXXL

Kody trackingowe

Kody trackingowe FreshMaila pozwolą Ci śledzić zachowanie odbiorców mailingu na stronie internetowej w czasie rzeczywistym. Jest to duża zaleta, jeśli prowadzisz ograniczone czasowo promocje lub wyprzedaże i zależy Ci, aby w tym czasie zachęcić swoimi działaniami content i email marketingowymi do konkretnych akcji na stronie.

Pamiętaj, że w odróżnieniu od Google Analytics, będziesz mógł śledzić jedynie konwersje z przesłanego mailingu. Jeśli odbiorca odwiedzi Twoją stronę z innego źródła, FreshMail nie zarejestruje już tej wizyty, tym samym nie prześle ustawionych pod konkretne cele autoresponderów. Dodatkowo, ścieżkę ruchu odbiorcy na swojej stronie musisz zaplanować wcześniej, umieszczając przed wysłaniem mailingu kody na poszczególnych podstronach.

Kody trackingowe będą też doskonałym źródłem informacji o preferencjach odbiorców Twojego mailingu. Zobaczysz w co klikają po otrzymaniu kampanii i będziesz mógł podzielić swoją bazę na segmentySegementAdresy email z danej listy odbiorców, wyselekcjonowane poprzez tworzenie reguł dla danej listy, np. odbiorcy, którzy otworzyli wiadomość. oparte na wiarygodnych danych. Wykorzystasz te segmenty przy tworzeniu spersonalizowanych mailingów, dopasowanych do potrzeb odbiorcy.

tracking-codes-XXXL

3
Rozdział
Integracja FreshMaila z Google Analytics lub Google Tag Managerem

Po zintegrowaniu FreshMaila z Twoim kontem Google Analytics, będziesz mógł ustawić autoresponderAutoresponderAutomatyczna wiadomość wysyłana odbiorcy po kliknięciu w link aktywacyjny. Dotyczy tylko listy Double opt in z autoresponderem., który zostanie automatycznie wysłany do osób z Twojej bazy mailingowej, które zrealizowały zdefiniowany w platformie analitycznej Googla cel. Prócz autorespondera, do wyselekcjonowanych grup możesz także wysłać dedykowany spersonalizowany newsletter. Pozwoli Ci to precyzyjnie targetować po kryteriach behawioralnych, dzięki czemu niemal 100% przekazu reklamowego trafi do odpowiednich osób.

Zobacz to na przykładzie

Dla przykładu, załóżmy, że potencjalny klient, zapoznał się z Twoją usługą na stronie wwwAdres internetowyAadres strony internetowej, na który zostanie przeniesiony użytkownik po jego kliknięciu lub wpisaniu w pasek adresu przeglądarki. Zwykle jest wyróżniony w tekście poprzez inny kolor i styl. Składa się zazwyczaj z protokołu (najczęściej http:// lub https:// dla zabezpieczonych stron), hosta/domeny (np. app.freshmail.pl) oraz z opcjonalnej ścieżki (np. /logowanie), np. http://app.freshmail/logowanie , jednak opuścił stronę. Wykonał jednak określony cel: wszedł na stronę z ofertą i spędził na niej ponad minutę. FreshMail automatycznie prześle do niego kod rabatowy lub link do odpowiednich informacji, sam zdecydujesz jak wolisz zachęcić go do dokonania zakupu. Pamiętaj jednak o tym, że posiadając darmowe konto w Google Analytics dane zostają do Ciebie przesłane po ok. 72h.

Czego potrzebujesz, aby móc wykorzystywać cele z Google Analytics we FreshMailu?

Integracja z Google Analytics lub Google Tag Managerem

- zobacz proces krok po kroku

pobierz

4
Rozdział
Kody trackingowe we FreshMailu

Kody trackingowe działają na podobnej zasadzie, jak integracja z Google Analytics. Pozwolą Ci analizować i śledzić zachowanie użytkownika w obrębie Twojego serwisu internetowego po przejściu z mailingu. Kod jest fragmentem skryptu, który powinieneś umieścić na wybranych przez siebie podstronach, w miejscach gdzie chcesz, aby dotarł odbiorcaOdbiorcaOsoba, która wyraźnie poprosi o dołączenie do listy odbiorców, np. przez wypełnienie formularza zapisu do newslettera i wyrazi zgodę na otrzymywanie wiadomości.   Twojego mailingu.

Korzystając ze szczegółowych raportów we FreshMailu zweryfikujesz, jakie ścieżki przeszli poszczególni odbiorcy, od momentu kliknięcia w link z mailingu do przejścia na poszczególne podstrony. Na podstawie informacji o zrealizowanym celu, czyli wyświetleniu konkretnej strony z kodem, system prześle do odpowiednich osób, przygotowane autorespondery, które pomogą Ci przeprowadzić klientów przez proces sprzedażowy. Dowiesz się także o preferencjach poszczególnych subskrybentów i na tej podstawie posegmentujesz swoją bazę, do której wyślesz dedykowane, spersonalizowane newslettery.

Zobacz to na przykładzie

Jeżeli klikniesz w szczegóły raportu, zobaczysz analizę wyświetlania stron z kodami dla każdej strony z osobna. Warto pamiętać, że dla kodów trackingowych możesz zdefiniować więcej niż jeden cel, gdzie ich kolejność i liczba są dowolne.

Np. osadzasz 6 kodów na ścieżce:

  • (1) post numer 1 na blogu
  • (2) powiązany post numer 2
  • (3) strona z dodatkowym white paper do pobrania
  • (4) wyświetlenie thank you page pobranego white paper
  • (5) formularz kontaktowy
  • (6) wyświetlenie thank you page wysłania formularza kontaktowego

Przykładowe cele, które możesz wyznaczyć:

  • suma kodów 1 i 2 i 3
  • kod 1 i kod 5

i kolejno, zaplanować autoresponderAutoresponderAutomatyczna wiadomość wysyłana odbiorcy po kliknięciu w link aktywacyjny. Dotyczy tylko listy Double opt in z autoresponderem. do odbiorcy z zachętą do pobrania white paper, w pierwszym przypadku oraz z zachętą do skontaktowania się, w przypadku drugim.

5
Rozdział
Przykłady zastosowań Email Marketing Automation

Wykorzystanie celów z Google Analytics

Zobacz na przykładach, jakie cele warto wykorzystać w integracji Google Analytics z FreshMailem, aby móc przeprowadzić swojego klienta przez proces sprzedażowy, wykorzystując email marketing. Pamiętaj, że śledzenie użytkowników na stronie działa dla Twojej listy mailingowej dopiero po wysłaniu pierwszej kampanii po integracji obu narzędzi.

Case study

Prowadzisz cykliczne webinaria z zarządzania czasem tylko dla swoich subsrybentów, a jednocześnie na swojej stronie internetowej udostępniasz krótkie posty, które mają na celu przyciągnięcie uwagi czytelników, którzy chcieliby zgłębić ten temat.

Posty mają na celu sprzedać płatną usługę czyli udział w webinarium. Na końcu każdego z nich umieszczasz więc krótką informację o szkoleniu wraz z linkiem do podstrony zapisu. Wysyłasz też kampanię mailingową do swojej bazy, aby odbiorcyOdbiorcaOsoba, która wyraźnie poprosi o dołączenie do listy odbiorców, np. przez wypełnienie formularza zapisu do newslettera i wyrazi zgodę na otrzymywanie wiadomości.   odwiedzili przygotowane przez Ciebie treści.

Cele, które definiujesz w Google Analytics:

  • spędzenie ponad 2 minut na stronie z treścią postu
  • przejście odbiorcy mailingu ze strony z postem do podstrony zapisu
  • wyświetlenie strony potwierdzającej zakup

Co jeśli użytkownik nie dojdzie do końca ścieżki? To dobry moment na wykorzystanie dodatkowej zachęty do zakupu. Twoje webinarium może być zbyt drogie lub użytkownik nie ma jeszcze wystarczającej wiedzy, aby być pewnym, że chce wziąć w nim udział.

Integracja FreshMaila z Google Analytics pozwoli Ci w tym miejscu wykorzystać autoresponderAutoresponderAutomatyczna wiadomość wysyłana odbiorcy po kliknięciu w link aktywacyjny. Dotyczy tylko listy Double opt in z autoresponderem., czyli automatyczną wiadomość, za pomocą której doślesz odbiorcy potrzebne materiały.

Cel 1: odbiorca spędził ponad dwie minuty na stronie z postem, ale nie kliknął w link prowadzący do strony zapisu.

Google Analytics zarejestruje zachowanie odbiorcy na stronie. FreshMail wyśle tym, którzy zrealizowali cel numer 1, autoresponder z dodatkowymi informacjami na temat szkolenia, np. w postaci testymoniali osób, które je ukończyły.

Cel 2: odbiorca spędził chwilę na stronie postu, przeszedł do podstrony zapisu, ale nie dokonał transakcji czyli nie wyświetlił strony potwierdzającej zakup.

Google Analytics zarejestruje zachowanie odbiorcy na stronie. FreshMail wyśle tym, którzy zrealizowali cel numer 2 , autoresponder z dedykowaną zniżką na udział w wydarzeniu.

Cel 3: odbiorca zapłacił za udział w webinarium i wyświetlił stronę z potwierdzeniem transakcji

Google Analytics zarejestruje zachowanie odbiorcy na stronie. FreshMail wyśle tym, którzy zrealizowali cel numer 3, autoresponder z podziękowaniem za zapis na szkolenie.

Wykorzystanie kodów trackingowych

Kody trackingowe są wiarygodnym źródłem informacji o poczynaniach subskrybentów na Twojej stronie internetowej. Przed wysyłką kampanii, zaplanuj ścieżkę jaką ma przejść odbiorca mailingu, wklej poszczególne kody na poszczególne podstrony i sprawdź kto dotarł w jakie miejsce. Pamiętaj, aby zawsze umieszczać tylko jeden kod na jednej podstronie.

Case study

Prowadzisz firmę usługową i zależy Ci na pozyskaniu leadów przez formularz kontaktowy. Prowadzisz też firmowego bloga, aby publikować tam biznesowe treści i use-case’y, które mają wzmocnić wiarygodność świadczonych przez Ciebie usług. Komunikujesz także najnowsze wpisy w firmowym newsletterze.

Załóżmy, że chciałbyś aby odbiorca mailingu, po kliknięciu w link z wiadomości, odwiedził blog, sprawdził cennik usług, następnie wypełnił formularz kontaktowy. Pierwszy, najważniejszy kod trackingowy zamieść na poście z bloga, czyli stronie na którą trafia odbiorca bezpośrednio z mailingu.

Kolejne kody umieść tam, gdzie chciałbyś, żeby podążał użytkownik, czyli w tym przypadku na stronie z postem w podobnym temacie (kod numer dwa), kolejny na stronie z cennikiem (kod numer trzy), a kolejny na stronie formularzem kontaktowym (kod numer cztery). W czwartym etapie zamieszczenie kodu nie wystarczy, żeby dowiedzieć się, czy na pewno ta akcja została wykonana. Dlatego umieść kolejny, piąty kod, na stronie z podziękowaniem za kontakt. Dzięki temu będziesz pewien, że założona przez Ciebie ścieżka została zrealizowana.

Podsumujmy kody i podstrony dla tego przykładu:

  • 1 kod na stronie z postem na bloga
  • 2 kod na stronie z kolejnym postem w tym temacie
  • 3 kod na stronie z cennikiem
  • 4 kod na stronie z formularzem kontaktowym
  • 5 kod na stronie z potwierdzeniem wypełnienia formularza kontaktu

Wykorzystaj autorespondery, czyli automatyczne wiadomości, za pomocą których zachęcisz odbiorcę do przejścia całej zaplanowanej ścieżki, dosyłając mu materiały call to actionCall to action"Wezwanie do działania", metoda wskazania potencjalnemu klientowi co powinien teraz wykonać na stronie internetowej, landing page. Najczęściej przyjmuje wygląd graficznego przycisku.. Dla autoresponderów możesz wyznaczyć cele we FreshMailu. Cele te nie muszą zakładać jedynie wyświetlenia jednej podstrony z kodem, mogą również stanowić kombinację odwiedzenia poszczególnych podstron

Wariant A: cel to przeczytanie 2 postów na blogu, więc wyświetlenie stron z kodem 1 i 2. Odbiorca zapoznał się z treściami biznesowymi, nie spojrzał jednak na cennik, ani nie skontaktował się z Tobą

FreshMail wyśle autoresponder z treścią premium, np. raportem branżowym, na którego końcu zamieścisz ceny swoich usług i informacje kontaktowe.

Wariant B: cel to wyświetlenie podstrony z bloga oraz cennika (kod numer 1 i 3), na tym zakończyła się ścieżka użytkownika. Najwyraźniej klient mógł uznać, że ceny są dla niego zbyt wysokie, dlatego nie skontaktował się z Tobą.

FreshMail wyśle autoresponder z unikalnym rabatem na usługi.

Wariant C: cel to wyświetlenie podstrony z bloga, cennika oraz podstrony z formularzem kontaktowym (kod numer 1, 4 i 5), na tym zakończyła się ścieżka użytkownika. Być może klient nie jest jeszcze gotowy na skorzystanie z usługi, albo sprawdza ceny konkurencji.

FreshMail wyśle autoresponder z podziękowaniem za kontakt i informacją, że konsultant skontaktuje się z klientem do 24h.

6
Rozdział
Personalizacja i treści dynamiczne

Jak wysyłać jeszcze efektywniejsze kampanie email marketingowe?

Email marketing, jeśli odpowiada na oczekiwania indywidualnych klientów, to jedna z najbardziej skutecznych form marketingu. Nie wysyłaj generycznych treści, dopasuj mailing do preferencji i potrzeb odbiorców. Dane z Google Analytics zintegrowanego z FreshMailem oraz te pozyskane z użyciem kodów trackingowych stanowią wiarygodne źródło informacji o tym, jakich informacji poszczególna osoba z bazy mailingowej szuka na Twojej stronie internetowej.

Wykorzystując tą wiedzę możesz stosować zaawansowane techniki personalizacjiPersonalizacjaMetoda targetowania, dzięki której odbiorca wiadomości może mieć wrażenie, że jest kierowana tylko do niego. Obejmuje ona dodawanie nazwy odbiorcy w temacie lub treści maila lub innych danych z pól dodatkowych. wiadomości, np. z wykorzystaniem contentu dynamicznego, dopasowane do poszczególnych segnentów i grup odbiorców. Skutecznie przykujesz i zatrzymasz uwagę swoich odbiorców, a Twój newsletter odniesie zamierzony sukces.

marketing-personalization-XXL

Najważniejszą zaletą stosowania personalizacji i dynamicznych treści jest zwiększenie lojalności i poziomu retencji, ponieważ każdy email sprawia wrażenie, jakby był kierowany specjalnie z myślą o danym odbiorcyOdbiorcaOsoba, która wyraźnie poprosi o dołączenie do listy odbiorców, np. przez wypełnienie formularza zapisu do newslettera i wyrazi zgodę na otrzymywanie wiadomości.  . Pamiętaj aby po zastosowaniu personalizacji końcowa wiadomość stanowiła logiczną całość, a każdy dynamiczny element treści został przygotowany, sprawdzony i zatwierdzony. Przeczytaj więcej na ten temat w poradniku.