Aleksandra Jakubek wpis utworzony wpis edytowany
CTR i Średni Open Rate – czy wyniki mailingu są dobre?
Powrót do listy wpisówPo każdej wysyłce mailingu sprawdzasz jego skuteczność: ilość otwarć (open rate), kliknięć (CTR), ile adresów odbiło, a ilu odbiorców wypisało się z Twojej listy.
I w tym momencie rodzą się pytania i wątpliwości: czy te statystyki są zadowalające? Jakie wyniki można uznać za dobre? Czy istnieją średnie, które to określają? Jeżeli tak, to co zrobić, aby poprawić statystyki wysyłek?
W kilku zdaniach postaram się odpowiedzieć na te pytania, skupiając się głównie na dwóch wskaźnikach: Open Rate oraz Click Through Rate.
Maile transakcyjne
Czy wiesz, że najczęściej otwieranymi wiadomościami są maile transakcyjne? Są to wiadomości, których klienci oraz użytkownicy serwisów internetowych nie tylko się spodziewają, ale wręcz czekają na nie z niecierpliwością. Są to np. potwierdzenia zamówienia, informacje o statusie dostawy czy przypomnienia hasła. Maile transakcyjne warto wysyłać przy pomocy FreshMaila:
Czym są wskaźniki Open rate i CTR oraz w jaki sposób są zliczane?
Jeżeli masz już za sobą realizację przynajmniej kilku kampanii, na pewno wiesz, co oznaczają dane terminy. Jeżeli jednak Twoja przygoda z email marketingiem dopiero się zaczyna, oto krótkie definicje zaczerpnięte z naszego słowniczka:
Open rate (OR) - wskaźnik procentowy, wskazujący stosunek liczby otwartych wiadomości do liczby wysłanych maili.
Sprawdź też jakie pytania o wskaźnik Open Rate, najczęściej zadają nasi klienci i jakie są na nie poprawne odpowiedzi w naszym FAQ.
Click-through rate (CTR) - procentowy wskaźnik wskazujący stosunek liczby unikalnych kliknięć do liczby wysłanych maili.
Sprawa ze wskaźnikiem CTR jest stosunkowo prosta, gdyż do jego obliczenia potrzebne jest po prostu kliknięcie w link.
Aby natomiast zostało zarejestrowane otwarcie, nie wystarczy jedynie otworzyć maila… może zdarzyć się sytuacja, że Twoje wiadomości będą otwierane, o czym nawet nie będziesz wiedział.
Średni Open Rate i CTR czyli jak poznać, że Twoje statystyki są dobre?
Teraz zapewne zastanawiasz się czy statystyki z Twoich wysyłek zgadzają się ze średnią krajową.
Pamiętaj jednak, aby przeanalizować te dane rozsądnie. Ważne jest, aby porównać statystyki z danymi w branż odpowiadającej Twojej działalności.
Niestety w Polsce takie średnie nie zostały jeszcze zebrane, jednak zaczerpnęliśmy informacji spoza kraju. SIGN-UP.TO przygotowało raport dotyczący średnich statystyk mailingu z podziałem na poszczególne branże.
Poniżej możesz sprawdzić, jak wygląda średni Open Rate oraz CTR i jak przedstawiają się te dane na tle poszczególnych sektorów:
W badaniu sprawdzono również zaangażowanie odbiorców czyli stosunek ilości klików do otwarć wiadomości (clicks to opens). Wskaźnik ten pozwala nam zajrzeć głębiej w działania odbiorców po tym jak wiadomość została już otwarta.
Pamiętaj jednak, że porównanie samych liczb absolutnie nie przedstawi Ci pełnego obrazu czy Twoje kampanie są faktycznie efektywne. Musisz wziąć pod uwagę kilka istotnych kwestii, które również zaobserwowaliśmy podczas przeprowadzania badań:
- Wraz ze wzrostem adresów w bazie, liczba otwarć spada.
- Kampanie, które realizowane są do entuzjastów konkretnego tematu lub zawierające tematy branżowe ze ściśle dobraną grupą adresatów rejestrują dużo wyższe wskaźniki.
Sprawdź czy nie popełniasz email marketingowych błędów, które są źle odbierane przez odbiorców i wpływają na wysokość wskaźnika Open Rate.
Jeżeli więc chcesz porównać swoje statystyki (średni open rate i ctr) z innymi i masz taką możliwość, weź pod uwagę firmy ściśle związane z tematyką Twojej działalności.
Najlepszym jednak sposobem na analizę statystyk jest porównanie ich z raportami wcześniej realizowanych przez Ciebie wysyłek.
Jeżeli zauważysz, że wskaźniki w porównaniu z nimi są wyższe, oznacza to, że poziom Twoich kampanii zmierza w naprawdę dobrym kierunku. Jeżeli jednak z kolejnymi mailingami statystyki spadają, oznacza to, że czas podjąć odpowiednie kroki, aby to zmienić.
Jak poprawić statystyki wysyłek?
Wiele czynników ma wpływ na skuteczność wysyłek mailingowych. Musisz jednak pamiętać, że inne czynniki wpływają na wskaźnik otwarć a inne na wskaźnik kliknięć kliknięć. Na początek skupmy się jednak na otwarciach. Co zrobić, aby ich liczba wzrosła? Oto kilka wskazówek:
Optymalny czas wysyłki
Jest to element który w dużej mierze decyduje o tym, czy mail który wysłałeś zostanie otwarty przez odbiorców. Zastanów się więc czy pora w której wysyłasz swoje kampanie jest odpowiednia. Z badań zrealizowanych przez zespół FreshMaila wynika, że najlepszą porą wysyłania mailingów jest godzina 9. Najlepszym rozwiązaniem jednak jest sprawdzenie która godzina, czy też który dzień tygodnia będą najlepsze dla Twojej listy odbiorców. W tym celu możesz skorzystać z oferowanego przez FreshMail Optymalizatora czasu wysyłki.
Nazwa nadawcy oraz temat emaila
Są to kolejne elementy decydujące o otwarciu mailingu. To one są widoczne dla odbiorcy na pierwszym miejscu więc muszą być jak najbardziej zachęcające.
Nazwa nadawcy musi być godna zaufania. Może być to nazwa Twojej firmy, Twoje imię oraz nazwisko lub jedno i drugie. Aby sprawdzić która z opcji jest najlepsza, skorzystaj z testów A/B nadawcy. Dzięki temu dowiesz się który z dwóch różnych wiariantów jest skuteczniejszy.
Kolejny bardzo ważny element mailingu to temat. Tym jednym zdaniem musisz zachęcić odbiorcę do otwarcia Twojej wiadomości. Nie lekceważ go więc i pomyśl co może zainteresować adresatów Twojej wiadomości. Może warto spersonalizować temat i wstawić do niego imiona odbiorców? Skuteczność różnych tematów również możesz badać za pomocą testów A/B.
Dodaj preheader
Jest to początkowa treść wiadomości, która wyświetla się pod tematem maila i na urządzeniach mobilnych czy przykłądowo w Gmailu jest widoczna jeszcze przed jego otwarciem. Ten element również może zachęcić do przeczytania wiadomości. Należy go tylko odpowiednio skonstruować.
Pierwsze wrażenie mocno wpływa na wskaźnik ctr
O tym czy odbiorca podejmie jakiekolwiek działania po otwarciu mailingu decyduje pierwsze kilka sekund. Jeżeli adresat wiadomości nie znajdzie w niej nic interesującego wiadomość szybko trafi do kosza. Postaraj więc aby najważniejsze informacje były widoczne od razu, bez potrzeby nadmiernego przesuwania wiadomości w dół.
Wstaw przyciski Call to action w takich miejscach, aby były one widoczne już na pierwszy rzut oka. Jakie miejsca są najlepsze i w jaki sposób tak na prawdę odbiorcy śledzą nasze wiadomości? Takie informacje możesz znaleźć w raporcie z badań przeprowadzonych przez Edisondę - “Eyetracking w e-mail marketingu”
Więcej na ten temat
- Jak czytać raporty? - analiza raportów we FreshMailu
- Infografika - email marketing w liczbach czyli średni open rate i ctr