FreshMail wpis utworzony wpis edytowany
Jak połączyć działania email marketingowe z kampanią AdWords?
Powrót do listy wpisówDroga do zdobycia leada może być długa i żmudna. Najczęściej nie wystarcza jeden kanał promocji, aby nakłonić użytkownika do dokonania konwersji. Aby doszedł do końca lejka sprzedażowego należy oddziaływać na niego w najróżniejszy sposób.W tym artykule podpowiem Ci jak to zrobić wykorzystując email marketing i kampanie AdWords.
Większość osób na swojej stronie internetowej posiada formularz zapisu do newslettera i wysyła do swoich użytkowników mailingi i newslettery. Ale czy łączy je z innymi kanałami promocji? Czy dostosowuje komunikaty w zależności od umiejscowienia użytkownika na ścieżce prowadzącej do konwersji?
Wrzucanie bazy do AdWordsów
Chcesz poinformować o nowościach w swoim sklepie internetowym albo dać znać swoim klientom o promocji cenowej za pomocą Google AdWords? Pierwszym krokiem, aby zacząć wykorzystywać swoją bazę mailową w kampaniach AdWords, jest wgranie jej bezpośrednio do konta AdWords.
Jak to zrobić?
Zaloguj się na swoje konto AdWords. Kliknij w ikonę klucza w prawym górnym rogu, a następnie wybierz “Zarządzanie Odbiorcami”.
Z listy odbiorców wybierz “Listę klientów”.
Po otwarciu nowego okna należy uzupełnić “nazwę grupy odbiorców”. Aby przesłać plik ze swoją bazą możesz wybrać dwie opcje: przesłać plik z adresami w postaci tekstu lub plik z zahashowanymi (zaszyfrowanymi) danymi. Korzystając z pierwszej opcji, pamiętaj, aby dostosować nazwy kolumn w pliku do wytycznych Google.
Podczas wgrywania bazy danych wymagane jest również zaznaczenie checkboxa z oświadczeniem, że dane zostały zebrane i udostępnione zgodnie z zasadami Google, dotyczącymi kierowania na listę klientów.
Zasady te mówią między innymi o tym, że wgrywane dane powinny być zebrane przez Ciebie, np. z własnej strony, aplikacji i uzyskane w innych sytuacjach, w których klienci dobrowolnie udostępniają dane bezpośrednio Tobie. Szerzej na ten temat możesz przeczytać tutaj.
Po zapisaniu listy pojawia się poniższy komunikat.
Wszystkie dane przesłane do Googla są hashowane. Następnie Google dopasowuje je do użytkowników, którzy posiadają konto Google. Jeżeli proces przebiegnie pomyślnie, adres wpada do naszej bazy. Jeżeli nie - zostaje usunięty.
Mogą pojawić się rozbieżności (nawet dość duże) w ilości przesyłanych adresów w stosunku do adresów zweryfikowanych przez Googla. Użytkownicy kwalifikujący się na naszą listę niekoniecznie muszą posiadać adres w domenie Google, jednak ważne jest, aby posiadali konto w systemie Google.
Weryfikacja adresów trwa do 24 godzin. Pamiętaj, że aby uruchomić kampanię, zweryfikowana lista powinna zawierać co najmniej 1000 adresów. Według Google ta zasada pomaga chronić prywatność klientów.
Mam wgraną bazę i co dalej?
Google AdWords daje Ci możliwość wykorzystania swojej listy w 4 rodzajach reklam.
Pierwszy rodzaj to kampanie w sieci wyszukiwania Google. Prowadząc sklep internetowy możesz dostosować przekaz reklamowy do klientów, którzy już dokonali zakupu w Twoim sklepie. Zarówno w sieci wyszukiwania, jak i Zakupach Google łatwiej jest zoptymalizować stawki za kliknięcie pod kątem użytkowników, których już masz w bazie.
Możesz na przykład zwiększyć o 20% stawkę dla klientów, którzy dokonali zakupu w Twojej witrynie, ponieważ są dla Ciebie bardziej wartościowi od nowych użytkowników. Jeżeli ktoś dokonał jednego zakupu u Ciebie, istnieje większe prawdopodobieństwo, że zrobi to po raz kolejny.
Swoją bazę mailową warto również wykorzystać w kampanii wyświetlanej na portalu YouTube. Dzięki emisji reklamy w formie wideo możesz dostosować przekaz do osób które zostawiły Ci swój adres email. Możesz wpływać na decyzje klientów i informować o nowościach w tani sposób. Ceny za obejrzenie filmu na YouTubie oscylują w zakresie od kilku do kilkunastu groszy.
Używając kampanii GSP (Gmail Sponsored Promotions) docierasz do użytkowników korzystających ze skrzynki Gmail. Reklama wyświetla się w zakładce “oferty” na górze strony. Możesz wybrać domyślny szablon wiadomości lub wgrać wiadomość za pomocą kodu HTML.
Warto wypróbować ten rodzaj reklamy, szczególnie na telefonach komórkowych. Więcej o tym formacie reklamy przeczytasz tutaj.
Ważne!
Możesz stworzyć kampanię AdWords kierowaną na listę mailową klientów tylko w sieci wyszukiwania, Zakupach Google, YouTube i Gmailu. Nie jest możliwe stworzenie takiej kampanii w sieci reklamowej Google.
Similar audiences - a co to takiego?
Wgrywając bazę Google daje Ci możliwość utworzenie grupy osób podobnych do Twoich użytkowników. Taką bazę możesz zastosować w kampanii kierowanej na YouTube oraz na Gmaila. Lista zostanie utworzona automatycznie, w przypadku kiedy lista mailowa Twoich klientów spełni minimalne wymagania.
W “zasobach wspólnych” w zakładce “zarządzanie odbiorcami” możesz sprawdzić zarówno wielkość grupy zweryfikowanych adresów, jak i wielkość grupy podobnych użytkowników.
Stosując kampanię kierowaną do grupy podobnych odbiorców, istnieje większe prawdopodobieństwo, że trafisz z reklamą do nowych osób, które odpowiadają profilowi Twojej grupy docelowej. Warto również wypróbować tę formę kierowania w zawężeniu do konkretnych zainteresowań Twoich użytkowników.
Na przykład, jeżeli oferujesz różnego typu szkolenia na swojej stronie internetowej, masz w bazie adresy wszystkich swoich klientów, a w tym momencie chcesz poinformować o nowych specjalistycznych szkoleniach marketingowych.
Jak postąpić w takim przypadku? Warto zawęzić kierowanie do użytkowników zainteresowanych “usługami reklamowymi i marketingowymi”, dzięki czemu wzrasta prawdopodobieństwo, że dotrzesz do odpowiednich osób.
GSP do pozyskiwania leadów
Google, podobnie jak Facebook (kampania LeadAds), daje możliwość zbierania leadów za pomocą formularza. Jak to zrobić? Należy stworzyć kampanię GSP, wybrać format reklama HTML i przesłać plik z gotowym formularzem. Dokładne zasady tworzenia takiego formatu reklamowego możesz znaleźć tutaj.
Ciekawym przykładem wykorzystania takiego formatu reklamowego jest kampania Mazdy. Za pomocą formularza w kampanii GSP można było umówić się na jazdę próbną nowym modelem samochodu.
Baza prawdę Ci powie
Zastanawiałeś się czasem, jakie osoby znajdują się na Twojej liście mailingowej - w jakim są wieku, jakiej płci, czym się interesują? Odpowiedzi znajdziesz na swoim koncie w AdWords.
Wystarczy, że wejdziesz w listy odbiorców i klikniesz grupę, która została utworzona na podstawie Twojej bazy mailingowej.
Znajdziesz w niej informacje na temat demografii, lokalizacji, używanego urządzenia przez użytkownika. Przechodząc do zakładki “statystyki odbiorców”, dowiesz się również, czym według Google Twoi odbiorcy się interesują np. planowaniem imprez firmowych, są miłośnikami muzyki indie i alternatywnego rocka, entuzjastami mediów społecznościowych, majsterkowiczami itp.
Te dane będą przydatne przy zdobywaniu nowych klientów i tworzeniu kierowania reklamy trafiającej do nowych użytkowników. Warto również pomyśleć nad stroną graficzną kampanii, skierowaną do użytkowników z konkretnej grupy zainteresowań.
Podsumowanie
Mam nadzieję, że powyższy przewodnik ułatwi Ci połączyć działania mailingowe i kampanie AdWords i przez to ulepszyć swoje działania w digital marketingu. A jeśli chcesz dowiedzieć się, jak docierać za pomocą Google AdWords do odbiorców Twojego mailingu, zapraszam Cię do przeczytania kolejnego artykułu, który pojawi się już wkrótce.