Szymon Dyrlaga wpis utworzony wpis edytowany
Wiadomości potwierdzające w modelu double opt-in
Powrót do listy wpisówWiadomość potwierdzająca - pierwszy krok na ścieżce komunikacji z klientem
Podobno pierwsze wrażenie jest najważniejsze, ten szeroki uśmiech, miły gest… Właśnie te rzeczy decydują, jaką opinię wyrobisz sobie o poznanej osobie i czy zechcesz dowiedzieć się o niej czegoś więcej.
Podobnie jest w kontaktach biznesowych. Jeżeli na samym starcie popełnisz błąd, odbudowanie reputacji może być bardzo trudne. A tak się składa, że wiadomość potwierdzająca to pierwszy mail, jaki otrzymają od Ciebie odbiorcy. We FreshMailu udostępniamy naszym klientom przykładowy szablon takiej wiadomości, ale chcemy Cię przekonać, że warto go dostosować do swoich potrzeb i wymogów.
Zwłaszcza, że mail potwierdzający jest wręcz oczekiwany i zawsze cieszy się najwyższym Open Rate, co daje Ci doskonałą okazję do kreowania własnego wizerunku, zaś dla adresatów może stanowić zachętę do dalszego otwierania Twoich newsletterów.
Wyróżnij się
Z pewnością zawsze warto się wyróżniać, więc dlaczego nie w wiadomości potwierdzającej? Niech Twoi odbiorcy widzą, że jesteś kreatywny od samego początku. Nie musisz wysyłać przeklejonych formułek napisanych formalnym językiem. Niezależnie jaki prowadzisz biznes, możesz w treści wiadomości potwierdzającej nawiązać do prowadzonej przez Ciebie działalności lub oferty.
Przypomnij, dlaczego warto się zapisać
We FreshMailu zrobiliśmy to tak:
Na blogu zachęcaliśmy do zapisu do naszego newslettera, a w prezencie za pozostawienie nam adresu wysyłaliśmy świąteczną infografikę. W mailu potwierdzającym informowaliśmy odbiorców, że po kliknięciu potwierdzenia, od razu otrzymają obiecany prezent. Jednocześnie warto dodać, że było to działanie zgodne z wymogami wchodzącego w życie w maju rozporządzenia unijnego - RODO, które wymaga, by jasno informować, w jakim celu zbierane są dane:
Podobną strategię można zauważyć w mailach potwierdzających od Sprawnego Marketingu oraz Marketera+:
Pokazując korzyści, jakie czekają subskrybentów newslettera, dajesz odbiorcom dodatkową motywację, by potwierdzili zapis. Dzięki temu masz szansę na jeszcze większą ilość nowych adresów w bazie.
Informuj zgodnie z RODO
RODO wprowadzi bardzo szeroki obowiązek informacyjny. Zgodnie z nim administrator danych podczas procesu ich zbierania będzie musiał podawać:
- dane kontaktowe
- cel przetwarzania danych (cel ten nie powinien być rozszerzany po pozyskaniu informacji)
- jaka jest podstawa prawna przetwarzania danych
- zamiar przekazania danych innemu podmiotowi - jeśli taki zamiar występuje
- jak długo dane będą przechowywane
- informację o prawie do:
- wglądu do danych
- zmiany danych lub ich usunięcia z bazy
- wycofania zgody na przetwarzanie, które musi być tak samo proste, jak jej wyrażenie
- informację o prawie do przeniesienia danych
- informację o prawie wniesienia skargi do GIODO
Zapewne przyznasz, że wymaganych informacji jest bardzo dużo. Na szczęście nie jest określone, że musisz podawać je np. na formularzu zapisu, bo wtedy formularze te byłyby całe okraszone tekstem. Jedna z możliwości jest więc taka, żeby informacje zamieszczać właśnie w wiadomości potwierdzającej. Odbiorcy, którzy ją otrzymają, będą mogli zapoznać się z ważnymi komunikatami. W tym wypadku kliknięcie w link potwierdzający subskrypcję, będzie oznaczał akceptację tych informacji.
Dowiedz się więcej o email marketingu zgodnym z RODO:
Jak to zrobić we FreshMailu?
Krok 1: zaloguj się do swojego konta w aplikacji FreshMail.
Krok 2: w górnym menu wejdź w opcję Odbiorcy.
Krok 3: wybierz listę odbiorców, na której zostaną zapisane adresy email, po kliknięciu w link potwierdzający.
Krok 4: znajdź w menu po lewej stronie opcję "Zapis na newsletter", a po jej rozwinięciu wybierz - "Wiadomości potwierdzające".
Krok 5: w tym miejscu możesz zmienić temat wiadomości potwierdzającej, nazwę nadawcy oraz jego email. By edytować samą wiadomość, kliknij w polu "Treść wiadomości" przycisk Edytuj.
Krok 6: Edytuj wygląd oraz treść wiadomości. Oprócz standardowych opcji edycji tekstu masz możliwość wstawiania znaków specjalnych, linii, cytatów, linków do wideo w serwisie youtube lub vimeo, obrazków, a także przeklejenia tekstu z programu MS Word. Po zakończeniu edycji, wystarczy kliknąć w przycisk zapisz znajdujący się pod podglądem wiadomości.
Dlaczego double opt-in?
Wielokrotnie na naszym blogu pisaliśmy o zaletach zapisu do bazy mailingowej w modelu double opt-in. Dla przypomnienia, polega on na tym, że internauta po wpisaniu adresu email w celu zapisania się do newslettera, otrzymuje na swoją skrzynkę wiadomość potwierdzającą z linkiem. Dopiero po kliknięciu w niego, adres zostaje dodany na listę.
Dzięki potwierdzeniu zapisu przed adresatów, masz pewność, że osoby, które podały Ci adres email, rzeczywiście mają do niego dostęp (a zatem nie podały cudzego adresu lub go nie wymyśliły). Ponadto jest to potwierdzenie, że dany adres rzeczywiście istnieje, a co za tym idzie, nie musisz się obawiać, że zapłacisz za wysyłkę w próżnię.
Dotychczas kwestie prawne związane z zapisem do newslettera regulowały: Ustawa o świadczeniu usług drogą elektroniczną, Ustawa o ochronie danych osobowych oraz Ustawa prawo telekomunikacyjne. Nakładają one na Ciebie pobranie osobnych zgód na:
- przetwarzanie danych osobowych,
- wysyłkę informacji handlowej drogą elektroniczną,
- wysyłkę informacji marketingowych
W dodatku art. 24. 1 Ustawy o świadczeniu usług drogą elektroniczną z dnia 18 lipca 2002 roku stanowi: "Kto przesyła za pomocą środków komunikacji elektronicznej niezamówione informacje handlowe, podlega karze grzywny".
W maju bieżącego roku wejdzie w życie rozporządzenie unijne - RODO,
zgodnie z którym zgoda na przetwarzanie danych osobowych musi być:
- jawna
- świadoma
- dobrowolna
- potwierdzona
Jeżeli stosujesz model double opt-in, nie musisz obawiać się żadnych sankcji.
Tworząc kreatywne maile potwierdzające, masz szansę na jeszcze większą ilość zapisów do swojej bazy, a także okazję, by pokazać się od strony kreatywnego, wyróżniającego się nadawcy, co może przynieść korzyści w dalszych etapach ścieżki komunikacyjnej. Ponadto wiadomości te mogą być dla Ciebie okazją do przedstawienia klientom ważnych informacji wymaganych przez prawo. W takim razie do dzieła! Zmień wiadomość potwierdzającą, logując się w naszej aplikacji!
Podsumowując...