Eliza Gniadek wpis utworzony wpis edytowany
Ważne daty w e-commerce (styczeń-sierpień)
Powrót do listy wpisówProwadząc e-commerce, masz wiele możliwości, aby zachęcić klientów do zrobienia u Ciebie zakupów. Składają się na nie też różne okazje sprzedażowe, które możesz wykorzystać, aby zwiększyć ruch oraz przychody w Twoim sklepie.
W tej części cyklu “Ważne daty w e-commerce” zebrałam dla Ciebie wiele ciekawych wydarzeń, świąt i dni - zwróć na nie szczególną uwagę i zapisz je w widocznym miejscu. Przydadzą Ci się one przy planowaniu strategii marketingowej i sprzedażowej w swoim e-commerce.
Styczeń
Luty
Marzec
Kwiecień
Maj
Czerwiec
Lipiec
Sierpień
Kalendarz e-commerce 2017
Zapisz się do newslettera, pobierz darmowy Kalendarz e-commerce na 2017 rok i zwiększ efektywność swoich działań sprzedażowych!
Styczeń
Styczeń obfituje w wiele wydarzeń i świąt, które warto wykorzystać w swojej komunikacji marketingowej i promocyjnej. Już na początku miesiąca mamy dwie ważne okazje sprzedażowe - Nowy Rok i Trzech Króli. Są to dni wolne od pracy, więc sklepy stacjonarne są w tych dniach zamknięte. Co nie przeszkadza robić zakupów w sklepach internetowych. Dodatkowo trwające wciąż wyprzedaże jeszcze bardziej zachęcają klientów do kupienia u Ciebie kilku drobiazgów.
W styczniu mamy też jedne z najmilszych świąt rodzinnych - Dzień Babci i Dzień Dziadka, warto więc zachęcić i zainspirować klientów do obdarowania swoich dziadków prezentami.
Ponadto, przełom stycznia i lutego to czas ferii zimowych oraz organizowania studniówek i balów karnawałowych, dlatego e-commerce modowy ma w tym okresie ogromne pole do popisu.
1 stycznia - Nowy Rok
Nowy Rok to okazja, aby w swoim sklepie internetowym zorganizować szybką akcję promocyjną. Jest to dzień ustawowo wolny od pracy, więc klienci, którzy chcą w tym dniu coś kupić, naturalnie wybiorą e-commerce.
Możesz więc, jak EziBuy, zaoferować klientom noworoczną wyprzedaż.
Z kolei ShopBop, nawiązując do Nowego Roku, zachęcał klientki do zainwestowania w “nową siebie”, kupując np. nowe buty.
Możesz też namówić do odwiedzenia Twojego e-sklepu tak, jak zrobił to Avon. Wysyłając noworoczne życzenia, jednocześnie w estetyczny i dizajnerski sposób marka zaprezentowała wykorzystanie produktów, które oferuje - w codziennym użyciu.
Albo tak, jak zrobił to House - wspierać tych, którzy chcą dotrzymać postanowień noworocznych, proponując im niezbędne do tego akcesoria.
6 stycznia - Trzech Króli
Trzech Króli to kolejny dzień ustawowo wolny od pracy. A to oznacza, że możesz pozwolić sobie na szybką, dedykowaną promocję tylko w tym czasie.
Tak zrobił sklep internetowy GaleriaMarek.pl. W “królewskim stylu” zaproponował klientom rabat na nową i przecenioną kolekcję.
16 stycznia - Blue Monday
Krótkie i zimne dni, niedotrzymanie postanowień noworocznych, czy spłata kredytów na prezenty Bożonarodzeniowe potrafią zepsuć nastrój. Najbardziej depresyjny dzień w roku - Blue Monday, przypadający zazwyczaj na trzeci poniedziałek stycznia - jest więc okazją do poprawienia humoru Twoim klientom. Zaoferowanie rabatu czy darmowej dostawy na pewno sprawi im przyjemność.
Ravelo znalazło rozwiązanie na najbardziej depresyjny dzień w roku i zaproponowało swoim e-klientom bon w wysokości 10 zł, ważny tylko do końca dnia.
Z kolei marka Top Secret postanowiła obalić Blue Monday i zaoferowała klientom darmową dostawę.
21/22 stycznia - Dzień Babci i Dzień Dziadka
Dzień Babci i Dzień Dziadka to pierwsza w roku okazja, aby kupić prezent swoim najbliższym. Już na tygodnie przed świętem, wiele sklepów wysyła swoim klientom inspiracje do zakupu najpiękniejszych prezentów. Z tej też okazji możesz przeprowadzić w swoim sklepie internetowym akcję promocyjną, oferując atrakcyjne rabaty na produkty, które nadadzą się na upominek.
Zobacz na przykład poniżej. Eobuwie.pl zachęcał klientów do obdarowania dziadków prezentem, przedstawiając im gotowe propozycje eleganckich upominków.
Możesz też pójść w mniej standardowym kierunku i - tak jak zaproponował sklep Koszulkowo - “odmłodzić” nieco swoich dziadków, kupując im nowoczesny T-shirt.
Ferie zimowe
Trwające na przełomie stycznia i lutego ferie to okazja, aby wręczyć swoim klientom rabat na sprzęty zimowe, ciepłe ubrania czy kwatery w atrakcyjnych, zimowych kurortach, tak jak zrobił to np. Groupon.
Studniówki i bale karnawałowe
Czas karnawału i organizowanych na przełomie stycznia i lutego studniówek to ogromne pole do popisu dla branży modowej i biżuteryjnej. Jest to więc okazja, aby zachęcić klientów do zakupu pięknej kreacji, pary eleganckich butów i pasujących do nich dodatków.
Luty
Luty to krótki, ale bogaty w okazje sprzedażowe miesiąc. Pierwszą z nich są Walentynki - święto zakochanych i czas obdarowania drugiej połówki prezentami od serca. Również w lutym trwają ostatki i tłusty czwartek, czyli niebezpośrednie preteksty, aby zorganizować małą akcję w e-sklepie. Warto też mocno komunikować w tym czasie Finał Wyprzedaży i wchodzącą nową kolekcję.
14 lutego - Walentynki
Walentynki to jedna z większych, i zdecydowanie najmilszych okazji do obdarowania się prezentami. Co warto zauważyć, wśród klientów sklepów internetowych, 54% obchodzi to święto, a 44% ankietowanych kupuje prezent z okazji Walentynek właśnie w e-commerce. Warto więc w tym czasie przygotować specjalną ofertę walentynkową w swoim e-sklepie, zbierając np. w jednym miejscu wszystkie produkty które mogłyby być idealnym prezentem.
Możesz więc zaproponować swoim klientom klasyczny rabat walentynkowy, jak zrobił to Tagomago.pl.
Lub jak DeeZee, zwrócić uwagę swoich klientów na wysokość rabatu, używając w swojej komunikacji atrakcyjnego gifa.
Sklep Ryłko postanowił zainspirować swoich klientów, łącząc w pary pasujące do siebie zestawy butów damskich i męskich. To również świetny pomysł na prezentacje propozycji zakupowych w Walentynki.
A jeśli Twoi klienci kochają sport, to podobnie jak Asport.pl, możesz stworzyć ciekawą i wesołą kreację, która zainspiruje odbiorców do skorzystania z oferty promocyjnej.
Zobacz też:
Z okazji Walentynek nie musisz jedynie oferować swoim klientom rabatu. Fotoforma.pl postawiła na darmową dostawę za dokonanie zakupu w okolicach 14 lutego.
Lub, jak zrobił to Douglas, możesz obdarować klientki dodatkowym prezentem od serca.
23 lutego - Tłusty Czwartek
Tradycyjne “pączkobranie” to dla wielu e-sklepów okazja do zorganizowania krótkiej akcji sprzedażowej.
Ravelo z okazji Tłustego Czwartku postanowiło odchudzić ceny, proponując klientom różną wysokość rabatu za zakupy od określonej kwoty.
Z kolei klienci Smyka, przy użyciu “pączkowego” kodu, otrzymywali 10% rabatu na wybrane kategorie.
Możesz też w temacie wiadomości zastosować efekt niedomówienia, wyjaśniając wszystko dopiero po otwarciu mailingu. Taką technikę zastosował sklep Militaria.pl.
28 lutego - Ostatki
Ostatnia okazja, aby zabawić się w karnawale przypada na 28 lutego. Warto przed tym czasem przypomnieć swoim e-klientom o ostatniej szansie na karnawałową kreację i wykorzystaj różne techniki, np. pobaw się słowem i skojarzeniami, tak jak zrobił to sklep Sport-Skop.pl.
Finał Wyprzedaży
Pod koniec lutego kończy się również okres wyprzedaży i wchodzi do sklepów nowa kolekcja. Dlatego warto zakomunikować klientom ostatnią szansę na zakupy w dużo niższych cenach.
Marzec
W marcu pierwszą okazją, w której można zwiększyć przychody swojego e-sklepu, jest Dzień Kobiet. Możesz wtedy przygotować specjalną ofertę na idealne prezenty dla Pań. Dwa dni później obchodzimy również - choć z mniejszym rozgłosem - Dzień Mężczyzn.
W tym miesiącu nadchodzi też oczekiwana przez wielu Wiosna, która stanowi świetny pretekst do zwiększenia sprzedaży, nie tylko przez akcje promocyjne. A jeżeli prowadzisz e-commerce z oryginalnymi butami sportowymi, będziesz miał okazję, aby sprzedać kilka sztuk więcej sneakerów marki Nike.
8 marca - Dzień Kobiet
Już na początku marca e-sklepy szykują się na zwiększenie ruchu z okazji Dnia Kobiet. Jest to pierwsza okazja sprzedażowa w miesiącu, w której klienci szukają prezentu idealnego dla wszystkich Pań. Warto w tym czasie przygotować banner kierujący do zbioru upominków i produktów nadających się na prezent, czy przygotować specjalną ofertę, dedykowaną świętu Kobiet.
Możesz więc zaoferować rabat tylko na damską kolekcję, jak zrobił to e-sklep 50style.
Lub, podobnie jak dekoria.pl, która w nawiązaniu do daty święta, zaproponować klientom 8% rabatu.
Jeżeli większość Twoich klientów stanowią mężczyźni, wskaż im, co mogą zrobić dla swojej kobiety. Zobacz, jak ciekawie i intrygująco zrobił to e-sklep Broń.pl.
10 marca - Dzień Mężczyzn
Choć w Polsce święto Mężczyzn nie jest tak powszechnie obchodzone, jak Dzień Chłopaka, niemniej warto przygotować w tym czasie również ofertę z upominkami dla Panów.
Tak zrobiła drogeria Douglas, zachęcając swoje klientki do zadbania o swoich mężczyzn, oferując 20% rabatu na kosmetyki męskie.
21 marca - Pierwszy Dzień Wiosny
Jedna z ważniejszych dat w e-commercowym kalendarzu to Pierwszy Dzień Wiosny. Podobnie jak przy każdej innej zmianie pory roku, tak i w tym przypadku warto zwrócić uwagę klientów na nową kolekcję, czy produkty odpowiednie do nowej pory roku. Jest to też świetna okazja do zorganizowania w e-sklepie akcji rabatowej lub innej promocji.
Sklep Ryłko zaproponował klientom darmową dostawę z okazji pierwszego dnia Wiosny, a dodatkowo zakomunikował nowości w katalogu Wiosna-Lato.
Tchibo z kolei zorganizowało bardzo szybką (trwającą tylko 12 godzin) akcję z okazji pierwszego dnia Wiosny, proponując klientom 21% rabatu na wszystkie nieprzecenione produkty.
Nie zapomnij też o temacie wiadomości. Zwróć na siebie uwagę nietypowymi dodatkami, np. emotkami, tak jak zrobił to sklep DeeZee.
26 marca - Air Max Day
A teraz gratka dla e-sklepów z oryginalnymi butami sportowymi, które oferują swoim klientom sneakery marki Nike - 26 marca obchodzimy bowiem Air Max Day. Warto z tak nietypowej okazji przygotować małą promocję lub po prostu zakomunikować ten wyjątkowy dzień, jak zrobiły to e-sklepy Need Supply Co. czy JD Sports.
Kwiecień
Już pierwszego dnia kwietnia nadarza się okazja, aby zorganizować akcję sprzedażową i w zabawny sposób zakomunikować ją klientom. W tym roku (2017) w kwietniu obchodzić będziemy także święta Wielkanocne, które z racji dni wolnych od pracy mogą przynieść e-commerce większy ruch. W kwietniu również nadarzą się mniejsze, ale równie dobre okazje do przeprowadzenia tematycznych akcji sprzedażowych.
1 kwietnia - Prima Aprilis
Prima Aprilis to idealny dzień, aby zorganizować promocję, a przy okazji dodać odrobinę humoru do swojej komunikacji marketingowej.
Zobacz, jak zrobił to sklep 5.10.15. Proponując klientom darmową dostawę, od razu zaznaczył, że to nie jest Prima Aprilisowy żart.
Podobnie intymna.pl uspokaja, że rabaty i darmowa dostawa 1 kwietnia to nie żart.
16-17 kwietnia - Wielkanoc
W czasie świąt Wielkanocnych sklepy stacjonarne są zamknięte. Dlatego jest to dobra okazja, aby przeprowadzić świąteczną promocję, która przyciągnie do Twojego e-commerce duży ruch.
Zobacz na przykład sklepu ZłoteWyprzedaże.pl. Łącząc życzenia świąteczne z atrakcyjnym rabatem sprawił klientom miły, wielkanocny prezent.
Księgarnia Matras z kolei postawiła na komunikację bardzo wysokim rabatem na wielkanocne upominki.
Możesz też pobawić się słowem i podobnie jak Leekes, zaproponować klientom "eggstra" rabat.
Bardzo fajną promocję przygotował też sklep intymna.pl. Prezentując klientom prezenty od Zajączka, podzielił czas promocji na trzy dni. Przy czym każdego kolejnego dnia wartość rabatu malała. Tak zastosowany zabieg dodatkowo przynaglał klientów do dokonania zakupów wcześniej - za bardziej okazyjną cenę.
22 kwietnia - Międzynarodowy Dzień Ziemi
Szczytny cel - a zarazem wiele możliwości wspierania idei ekologii. Światowy Dzień Ziemi to dobra okazja, aby zakomunikować swoje przywiązanie do natury.
Zobacz, jak zrobiły to Pop Chart Lab i Bezar.
23 kwietnia - Światowy Dzień Książki
Z kolei jeśli prowadzisz np. księgarnię internetową - 23 kwietnia powinien być jednym z ważniejszych dni w Twoim kalendarzu. Światowy Dzień Książki to idealna okazja, aby nie tylko promować czytelnictwo, ale przy okazji zwiększyć sprzedaż książek w Twojej e-Księgarni.
Empik.com w tym dniu przygotował ciekawą promocję, gdzie aby z niej skorzystać, trzeba kupić 3 książki.
Również księgarnia internetowa Selkar.pl z okazji Światowego Dnia Książki przygotowała dla swoich klientów wysokie rabaty. Dodatkowo, aby zachęcić ich do zakupów, przedstawiła w mailingu przykłady książek w naprawdę atrakcyjnych cenach.
Maj
W maju mamy dwa ważne wydarzenia, które mogą zwiększyć przychody Twojego e-sklepu. Pierwszym z nich jest Majówka - z jej okazji możesz przygotować specjalny rabat na kilka dni przed świętami, jak i w czasie ich trwania - 1 i 3 maja bowiem sklepy będą zamknięte. Pod koniec miesiąca obchodzimy również Dzień Matki - który jest okazją do zakupu idealnego prezentu dla bliskiej osoby.
1-3 maja - Majówka
Majówka to czas, kiedy najchętniej wyjeżdżamy za miasto, aby odpocząć na świeżym powietrzu. Dlatego, jeśli w Twojej ofercie znajdują się np. produkty do biwaku, radzę Ci, abyś komunikował swoją promocję na przynajmniej kilka dni przed długim weekendem.
Z kolei jeśli chcesz skłonić do zakupów osoby, które nigdzie nie wyjechały, Majówka to ku temu dobra okazja, ponieważ 1 i 3 maja sklepy stacjonarne są zamknięte i cały ruch zakupowy kieruje się w stronę e-commerce.
Zobacz na przykład poniżej. Sklepy internetowe komunikują w niej majówkowe promocje, przy czym zachęcają odbiorców do codziennego czytania mailingów - a to dlatego, że codziennie przygotowana jest nowa promocja.
5.10.15. na długi, majowy weekend przygotowało z kolei promocję z wysokim rabatem.
Podobnie zrobił Answear - proponując klientom wielką majówkową promocję.
Z kolei Heppin z okazji weekendu majowego zaoferował darmową dostawę.
26 maja - Dzień Matki
Dzień Matki to kolejne święto, w którym obdarowujemy nasze bliskie osoby podarunkami. Warto w tym czasie przygotować zestawy idealne na prezenty dla mam, darmową dostawę lub specjalne akcje rabatowe na wybrane produkty.
Yves Rocher pokazuje, w jaki sposób można podziękować mamie za jej troskę. Klikając w button “Zainspiruj się”, klienci mogli przejrzeć produkty, które doskonale sprawdzą się na prezent z okazji Dnia Matki. Dodatkowo przy każdym zamówieniu klient otrzymywał ekstra upominek.
Perfumeria.pl z kolei z okazji Dnia Matki wysyłała wszystkie zamówienia gratis.
Zobacz na przykład mailingu od Kontri.pl, które pozwala klientom wybrać najlepiej pasujący do ich potrzeb rabat.
Również Sklep Presto z okazji Dnia Matki zaoferował 26% rabatu.
Zobacz też:
Czerwiec
W czerwcu pojawia się wiele okazji, aby przeprowadzić specjalne akcje sprzedażowe w Twoim e-commerce. Pierwsza szansa, aby kupić prezenty dla najmłodszych, nadarza się już w Dzień Dziecka. Świętować też będziemy Dzień Ojca, co również jest okazją do wybrania odpowiedniego prezentu. 21 czerwca powitamy Lato, a wraz z nim - rozpoczynające się letnie wyprzedaże, co dodatkowo zachęci klientów do odwiedzenia Twojego e-sklepu. W tym roku 15 czerwca przypada Boże Ciało, a co za tym idzie - sklepy stacjonarne będą zamknięte. Jest to więc okazja, aby zwiększyć ruch w swoim e-commerce.
1 czerwca - Dzień Dziecka
Dzień Dziecka to doskonała okazja, aby zaproponować klientom idealny prezent dla dzieci. W tym czasie świetnie sprawdzą się promocje na zabawki czy ubrania dziecięce.
Empik.com zorganizowało promocję z okazji Dnia Dziecka, dodatkowo informując o ostatnim dniu gwarantowanej dostawy przed 1 czerwca.
Eobuwie.pl z kolei wysłało propozycje produktów, które można kupić z okazji Dnia Dziecka.
Również Tchibo świętuje Dzień Dziecka, oferując 1 czerwca 15% rabatu.
A Smyk dał na wymarzone prezenty aż do 50% rabatu.
15 czerwca - Boże Ciało
Boże Ciało w tym roku odbędzie się 15 czerwca i jest to dzień ustawowo wolny od pracy. Oznacza to, że wszyscy, którzy będą chcieli dokonać zakupów, będą to robić w Internecie. Dlatego jest to też idealna okazja, aby zaproponować klientom jednodniowy lub długo-weekendowy rabat, tak jak zrobił to Kokai.pl.
21 czerwca - Pierwszy Dzień Lata
Nadejście nowej pory roku wiąże się z przygotowaniem i komunikowaniem nowej kolekcji, czy produktów dedykowanych szczególnie na lato. Warto w tym czasie przygotować więc letnią promocję, czy nawet połączyć ją z rozpoczynającą się wyprzedażą. Możesz też przygotować specjalny banner, w którym zaprezentujesz kolekcję letnią i skierujesz klientów do swojej oferty.
Z okazji rozpoczęcia najgorętszej pory roku, Heppin zaproponował swoim klientom 20% rabatu na cały asortyment.
Początek lata to również świetna okazja, aby zorganizować letnią noc wyprzedaży, jak zrobiła to marka DeeZee.
Z kolei jeśli chcesz wypromować jakiś konkretny produkt, zasugeruj się tym, co proponuje Avon z okazji pierwszego, letniego dnia.
23 czerwca - Dzień Ojca
Kolejną okazją do obdarowania bliskiej osoby prezentem jest Dzień Ojca. Warto w tym czasie przygotować dedykowaną promocję, czy zainspirować klientów idealnym pomysłem na upominek dla taty.
Tagomago.pl prezentuje z tej okazji do 40% rabatu.
Z kolei iperfumy.pl inspirowało swoich klientów do zakupu idealnego prezentu dla taty.
Możesz też zaproponować, tak jak zrobił to sklep eobuwie.pl, zaproponować rabat -30% tylko na męskie modele butów.
Start Letnich Wyprzedaży
Start wyprzedaży letnich datowany jest najczęściej na drugą połowę czerwca. Niskie ceny zachęcają klientów do odwiedzenia e-sklepu i dokonania korzystnych zakupów. W czasie trwania wyprzedaży możesz też pozwolić sobie na zorganizowanie krótkiej promocji, aby klienci - często otoczeni komunikatami wyprzedażowymi z każdej strony - zechcieli wybrać właśnie Twój sklep.
Marka O’Neill bardzo ucieszyła się z nadejścia lata i związanych z nim wyprzedaży.
Mixbook również komunikował letnie wyprzedaże.
Lipiec
W lipcu największą - i co ciekawe trwającą właściwie cały miesiąc - okazją sprzedażową jest trwająca w tym czasie letnia wyprzedaż. Dlatego na tej podstawie można angażować klientów i sprowadzać ich do Twojego sklepu poprzez inne, dodatkowe atrakcje.
W tym czasie możesz również skupić się na dostarczeniu klientom wartości dodanej - np. w postaci poradników, inspiracji, czy tutoriali, jak zrobił to ShopBop.
Zobacz też:
Mamy też dla Ciebie mini poradę - w czasie wakacji zwracaj szczególną uwagę na prognozę pogody. Jeśli zapowiada się deszczowy weekend - wykorzystaj tą okazję do zaproponowania klientom ekstra rabatu. Dlaczego? Często zdarza się tak, że brzydka pogoda nie zachęca do aktywności na świeżym powietrzu, a nadmiar wolnego czasu przekłada się na większą chęć do zrobienia zakupów online. Zobacz, jak zrobiła to Perfumeria.pl.
Sierpień
Sierpień to czas bardzo intensywny dla e-commerce, ponieważ w tym miesiącu najczęściej kończy się okres letnich wyprzedaży, a zaczyna akcja powrotu do szkoły. W tym czasie również sklepy - szczególnie w branży modowej - zaczynają komunikować już kolekcję jesienną.
Koniec letnich wyprzedaży
Ostatnia szansa na niskie ceny to okazja, aby przypomnieć klientom o swojej wyprzedaży. A właściwie o jej bliskim zakończeniu.
Przygotuj więc mailing, w którym wyraźnie zaznaczysz, że trwa finał wyprzedaży i już niedługo szansa na okazyjne ceny przeminie, tak jak zrobił to Answear.
Z kolei Asos ogłosił czyszczenie magazynów i zaoferował dodatkowe -10% do wyprzedaży.
Początek akcji Back to School
W okolicach połowy sierpnia rozpoczyna się akcja powrotu do szkoły. Jest to więc idealna okazja, aby wypromować nową kolekcję, wyróżniając w niej produkty przeznaczone dla dzieci i młodzieży. Wśród nich znajdą się zarówno przybory szkolne, pomoce naukowe, czy odzież i akcesoria.
W tym czasie duże pole do popisu mają e-sklepy odzieżowe czy obuwnicze. Na przykład sklep 50style w akcji “school is cool” pokazał produkty, które stanowią zestaw idealny do szkoły: plecaki, ubrania i buty - w atrakcyjnych cenach.
Możesz też przygotować promocję z okazji powrotu do szkoły, tak jak zrobił to Old Navy.
Podsumowanie
W tym artykule przedstawiłam Ci wiele okazji, które możesz wykorzystać, aby zorganizować specjalną akcję sprzedażową. Jednak równie dużo zależy od Ciebie - jeśli tylko chcesz, stwórz własną okazję sprzedażową, nie ograniczając się jedynie do ważnych dat w ciągu roku. Obchodzisz urodziny sklepu? Trwają mistrzostwa świata? A może masz po prostu dobry dzień i chciałbyś go podarować innym? Nic nie stoi na przeszkodzie, aby zorganizować akcję promocyjną z… żadnej okazji. Pamiętaj tylko, aby zrobić to mądrze.
Kalendarz e-commerce 2017
Zapisz się do newslettera, pobierz darmowy Kalendarz e-commerce na 2017 rok i zwiększ efektywność swoich działań sprzedażowych!
Zobacz, jakie okazje sprzedażowe możesz wykorzystać od września do końca roku. Przeczytaj pierwszy artykuł z serii: Ważne daty w ecommerce.