Eliza Gniadek wpis utworzony wpis edytowany
Jak przyciągnąć klienta e-commerce w Black Friday
Powrót do listy wpisówZbliża się Black Friday, a wraz z nim szał wyprzedaży. W tym czasie konsumenci nastawiają się na wielkie zakupy, a z roku na rok Polacy chcą wydawać więcej. Według badań, w 2021 roku Polacy zamierzali wydać średnio 735 zł na zakupy podczas Black Friday.
W trakcie największych wyprzedaży w roku, konsumenci niezwykle chętnie odkrywają nowe marki. Wskazało na to aż 63% respondentów. Dlatego jest to świetna okazja, aby kierować swoją komunikację do odbiorców, którzy jeszcze nie są klientami Twojego sklepu.
Zobacz 5 wskazówek od FreshMaila, dzięki którym zwiększysz sprzedaż podczas Black Friday.
Zacznij już teraz
Nie warto czekać na ostatnią chwilę. Im wcześniej zaczniesz przygotowywać się do Black Friday, tym więcej możesz w tym dniu zyskać. Tym bardziej, że Twoja konkurencja zapewne już od dawna planuje swoje promocje i szacuje potencjalne zyski. Ty, w zależności od asortymentu i możliwości, przygotuj najlepszą możliwą ofertę dla swoich klientów.
Zbadaj konkurencję
Możesz to zrobić w bardzo prosty sposób:
- jeśli jesteś zapisany do newslettera konkurencji - odszukaj mailing promocyjny z zeszłego roku;
- sprawdź, co konkurencyjne e-sklepy pisały np. w social mediach;
- znajdź w Internecie strony ze zbiorami zeszłorocznych promocji i sprawdź, co proponowała konkurencja.
Na podstawie wiedzy o zeszłorocznej ofercie firm z Twojej branży, opracuj promocję np. o nieco większym rabacie lub z dodatkową, atrakcyjną ofertą. Zwróć uwagę, z jakim odzewem ze strony odbiorców spotykały się hasła i promocje — to da Ci wgląd w to, co najbardziej interesuje klientów.
Obserwuj trendy
Sprawdź w Google Trends, jakie hasła były najczęściej wyszukiwane w związku z Black Friday. Na podstawie tej wiedzy zdecyduj, czy będziesz np. reklamować się hasłem “Black Friday”, czy “Czarny Piątek”. Raport wskaże Ci również, kiedy najczęściej wzrasta zainteresowanie tym tematem i pozwoli Ci być gotowym na pierwszych klientów.
W obserwacji trendów pomogą Ci odpowiednie narzędzia, takie jak Brand24, SentiOne, SEMSTORM czy Monitori. Dzięki nim szybko dowiesz się ile było wzmianek na temat konkurencji w okresie Black Friday, jakie hasła najczęściej wyszukiwali odbiorcy w związku z Twoją branżą i wiele więcej. Nawet jeśli nie korzystasz z tego typu platform, możesz je wypróbować — większość z nich oferuje konta testowe.
Dostosuj swoją platformę e-commerce
Odpowiednio przygotowana platforma e-commerce to klucz do udanej konwersji. Dlatego tak ważne jest, aby była ona możliwie intuicyjna, lekka i prosta.W ten sposób nie tylko zwiększysz swoją sprzedaż, ale również zadbasz o jak najlepsze doświadczenia klienta (customer experience).
Zoptymalizuj czas ładowania się strony internetowej. Sprawdź, czy nie masz zbyt dużych obrazków swoich produktów. Zadbaj o prostotę i funkcjonalność Twojej platformy e-commerce. Dbaj o wygląd Twojej witryny na równi z jej funkcjonalnością. Postaraj się o brak jakichkolwiek rozpraszaczy na stronie —w zamian za to postaraj się o prostą nawigację.
Upewnij się też, że Twój serwer wytrzyma nagły wzrost odwiedzin strony. Jest to bardzo ważne, bo gdy serwery nie będą mogły obsłużyć tak wielu klientów, Twoja szansa na większe zyski w tych dniach legnie w gruzach. Dodatkowo ucierpi na tym Twój wizerunek.
Zobacz też:
Jeśli to możliwe, maksymalnie uprość ścieżkę zakupową w swoim e-commerce. Nie tylko skrócisz czas trwania zakupów, co naturalnie przekłada się na konwersję, ale również zostawisz po sobie dobre doświadczenia klientów.
Duża część Twoich klientów robi zakupy za pomocą urządzenia mobilnego. Według danych z najnowszego raportu Gemius “Ecommerce w Polsce 2022”wynika, że za pomocą telefonu kupuje aż 75% badanych.
Pamiętaj o responsywności i byciu mobile-friendly.W raporcie od Gemius można przeczytać, aż aż 72% osób, dokonujących zakupów za pośrednictwem tego typu urządzeń, napotyka w tym procesie na trudności i problemy. Najczęściej dotyczą one niewygodnych formularzy (34% wskazań) czy niedostosowania stron sklepów do urządzeń mobilnych (30%).
3. Przygotuj super rabat
Black Friday jest okresem, gdzie rabatów jest tak wiele, że coraz ciężej jest nie zginąć wśród konkurencji. Sklepy prześcigają się w tym, kto zdobędzie większą część rynku e-commerce. Przygotuj się na to, dając swoim klientom super rabat.
Mimo że w Polsce raczej nikt nie oczekuje obniżek znanych z pierwszych stron amerykańskich gazet, to zaoferowanie klientowi -10% na najnowszą kolekcję może nie przynieść Ci oczekiwanych efektów. Jeśli to możliwe, zaoferuj więc obniżkę, która naprawdę zaciekawi przyszłych konsumentów.
Jeśli jednak nie możesz pozwolić sobie na mega obniżki, zaoferuj klientom inną wartość dodaną. Np. zaproponuj, że w czasie promocji z okazji Black Friday wszystkie zamówienia będą wysyłane za darmo. Możesz też dodawać do każdej paczki mały prezent.
Zobacz też:
4. Daj coś więcej
Aby wyróżnić się spośród konkurencji, oprócz super rabatu przygotuj dla swoich klientów coś więcej. Nie muszą być to kolejne obniżki, ale np. darmowa dostawa, możliwość darmowego zwrotu towaru do kilku miesięcy po transakcji lub gwarancja jakości dostarczanych produktów.
Dodatkowa wartość przyda Ci się również, jeśli z jakiegokolwiek powodu nie możesz pozwolić sobie na mocne obniżenie ceny.
5. Intensywnie reklamuj się przed Black Friday
Na co Ci obniżka, jeśli nikt się o niej nie dowie? Promuj, promuj i jeszcze raz promuj swoją ofertę. Oprócz działań płatnych warto zainwestować czas na promocję organiczną w social mediach czy, forach.
Do promocji oferty wybierz swoje najlepsze produkty. Za pomocą np. Google Analytics, zintegrowanego z Twoją platformą e-commerce, sprawdź, co najchętniej sprzedawało się w ciągu np. ostatniego pół roku. Następnie zweryfikuj, czy masz wystarczająco dużo topowych produktów w swoim e-sklepie, aby nie okazało się, że szybko się wyprzedadzą. Jest to ważne również ze względów wizerunkowych — jak można promować ofertę konkretnymi produktami, nie mając ich jednocześnie w magazynie?!
Kolejną ważną kwestią jest to, aby te najchętniej kupowane produkty były “fotogeniczne”. Powiedzmy, że prowadzisz sklep obuwniczy i najlepiej sprzedają się w nim sznurówki. C czy są one najlepszym materiałem na pokazanie w reklamie? Raczej lepiej jest je pokazać wraz z butami.
W kolejnym kroku wybierz kanał, za pomocą którego będziesz się reklamować. Może to być:
- wyszukiwarka;
- medium społecznościowe;
- e-mail marketing;
- kampania SMS;
- kampania display;
- Twoja strona.
Następnie zastanów się nad najlepszym kanałem promocji Twojej oferty. Musisz na to spojrzeć całościowo i zawczasu przygotować sobie plan działania. Być może w Twoim przypadku lepiej sprawdzi się kampania SMS, ponieważ masz dużą bazę klubowiczów w e-sklepie modowym? Sprzedajesz produkty młodzieżowe? Wybierz Tik-Tok zamiast Facebooka. Najpierw przeanalizuj swoją grupę docelową, a dopiero później stwórz strategię komunikacji.
Email marketing
Wykorzystując e-mail marketing możesz dotrzeć do swoich klientów z bardzo indywidualnym komunikatem. Aby to zrobić, wykorzystaj segmentację i personalizację swoich wysyłek.
Segmentacja - jak to zrobić?
Na początek: segmentuj po danych deklaratywnych. Czyli informacjach, jakie uzyskałeś z formularza. Możesz np. wysłać dopasowaną ofertę do osób, które wyraziły zainteresowanie kolekcją damską.
Z kolei wykorzystując segmentację na podstawie danych behawioralnych możesz wysłać kampanię przypominającą o promocji do tych wszystkich osób, które nie otworzyły poprzedniej wiadomości.
Personalizacja
Zwróć się do odbiorcy po imieniu - to najprostszy sposób personalizacji swoich wysyłek. Wykorzystaj zarówno temat wiadomości, preheader jak i treść samego maila.
Podsumowanie
- Zacznij wcześnie.
- Obserwuj trendy.
- Analizuj swoją grupę docelową.
- Skorzystaj z dopasowanych kanałów promocji.
- Pamiętaj o segmentacji i personalizacji.