Eliza Gniadek wpis utworzony wpis edytowany
Znaczenie koloru w mailingu
Powrót do listy wpisówSpis treści:
- Psychologia kolorów
- Zasady dobierania kolorów
- Zaprojektuj piękny mailing
- Narzędzia i wtyczki
- Przykłady
To, w jakim odcieniu zaprojektujesz swój mailing, będzie miało znaczenie w jego odbiorze. Przez grę kolorem zachęcisz odbiorcę do podjęcia szybkiej decyzji, wzbudzisz w nim zaufanie do swojej firmy lub napoisz optymizmem.
Nie wszystkie kolory pasują też do każdej okazji. Na przykład podczas świąt Bożego Narodzenia użyjesz raczej koloru czerwonego, zielonego czy złotego, a nie różowego czy pomarańczowego.
Co ciekawe, 65% klientów deklaruje, że to właśnie kolor jest najważniejszym czynnikiem przy wyborze produktów do codziennego użytku. Dlatego dobierając kolor do swojej komunikacji mailingowej kieruj się jego znaczeniem, aby osiągnąć zamierzony efekt.
Choć rozprawy o istocie barw pojawiały się już w starożytności, to naukowe podejście do teorii koloru rozkwitło dopiero w XVIII wieku wraz z odkryciem Newtona (rozszczepienie światła za pomocą pryzmatu). Z kolei wpływ kolorów na nastrój człowieka jako jeden z pierwszych opisał sam J. Goethe w swojej książce “Nauka o kolorach” z 1810 roku. Znane nam dziś koło kolorów pojawiło się już w 1708 roku i przypisywane jest autorstwu Claude Boutet.
Psychologia kolorów
Każdy kolor ma swoje przypisane emocje i co ciekawe, różnią się one w zależności od szerokości geograficznej. Przykładowo, kolor biały w zachodniej kulturze kojarzy się z czystością i niewinnością, jednak w Azji - z pechem.
Kolory w marketingu mają ogromne znaczenie, dlatego przy projektowaniu mailingu powinieneś zastanowić się, jakie emocje chcesz wywołać u odbiorcy. Czy ma być to pobudzająca do działania czerwień, radosna żółć czy wzbudzający zaufanie kolor niebieski. Zwróć tez uwagę na to, do kogo kierujesz swój przekaz - kobiety i mężczyźni mają inne preferencje co do wyboru koloru. Jeśli wysyłasz mailingi do kobiet, wybieraj bardziej pastelowe barwy, a jeśli do mężczyzn - zdecydowane, mocne kolory.
Wpływ koloru na emocje wykorzystują marki na całym świecie. Wśród 100 największych marek na świecie, aż 33% używa do swojego logo koloru niebieskiego. Czerwień wybrało 29% marek, czarny 18%, a żółty 13%. Zobacz, jakie emocje wzbudzają poszczególne kolory i jakie marki je wykorzystują.
Czerwień to kolor bardzo mocny i intensywny. Kojarzy się z siłą, energią, miłością, ale również z zagrożeniem. Zwraca na siebie szczególną uwagę, dlatego często wykorzystywany jest do oznaczenia czegoś ważnego, wartego uwagi i podjęcia szybkiej decyzji. Szczególnie często używany podczas komunikowania wyprzedaży.
Marki, które wybrały czerwień jako swój przewodni kolor to np. Coca-Cola, Red Bull, McDonald’s czy H&M.
W swojej kampanii użyj go:
- By zwrócić na siebie szczególną uwagę odbiorców
- By zmotywować ich do natychmiastowego działania
- By komunikować wyprzedaż lub akcję specjalną
Kolor żółty związany jest z radością, energią, słońcem i optymizmem. Często używany do przyciągania uwagi, szczególnie w sklepowych witrynach. Kolor żółty kojarzy się z miłym spędzaniem czasu, dlatego wykorzystywany jest w promocji np. ofert wakacyjnych.
Logo o żółtym odcieniu mają takie marki jak np. IKEA, Shell, Nikon.
W swojej kampanii użyj go:
- By promować oferty wakacyjne
- By zwrócić na siebie uwagę odbiorców
- Przy promocji produktów dla dzieci
Pomarańczowy kolor z kolei to połączenie cech dwóch poprzednich: energii związanej z czerwienią i radości związanej z kolorem żółtym. Dlatego kojarzy się często z dobrą zabawą i młodością. Kolor pomarańczowy wpływa również na zwiększenie apetytu, dlatego używany jest do promocji produktów spożywczych.
Kolor pomarańczowy znajdziesz w logo takich marek jak np. Fanta, Orange, allegro.
W swojej kampanii użyj go:
- By promować produkty spożywcze
- By wzbudzać pozytywne emocje zabawy, przyjemności, radości
Zieleń kojarzy się z naturą, ekologią, świeżością, zdrowiem, bezpieczeństwem oraz spokojem. W zależności od odcienia może akcentować inne cechy, np. jasna zieleń wskazuje bardziej na świeżość, z kolei ciemna - na ambicje. Kolor zielony wykorzystywany jest często przy promocji naturalnych produktów, w komunikacji firm, które chcą wzbudzić zaufanie, ale także przy kampaniach na rzecz ochrony środowiska.
Zielonego używają takie marki jak: BP, Android, Animal Planet, Starbucks Coffee.
W swojej kampanii użyj go:
- By promować produkty ekologiczne
- By promować produkty spożywcze
- By promować leki (zieleń wzbudza zaufanie)
Kolor niebieski z kolei kojarzy się z zaufaniem, wiedzą, kompetencją, a także z czystością. Niebieski mocno związany jest z wodą i powietrzem (niebem). Wykorzystuje się go często do promocji linii lotniczych, wielkich firm technologicznych oraz środków czystości.
Marki, które wybrały kolor niebieski to np. Twitter, Facebook, LinkedIn, Skype, Ford, Oral-B, PLL LOT, Nokia.
W swojej kampanii użyj go:
- By wzmocnić w odbiorcy postrzeganie Twojej firmy jako rzetelnej
- Do promocji środków czystości
- Do promocji leków
- Do promocji produktów lub marek związanych z wodą lub powietrzem
Czerń to mocny, a zarazem klasyczny i elegancki kolor, który kojarzy się z luksusem, władzą i profesjonalizmem.
Kolor czarny wykorzystują marki takie jak: SONY czy HONDA.
W swojej kampanii użyj go:
- By podkreślić ekskluzywny charakter Twojej marki
- W promocji eleganckich produktów z branży modowej
Kolor brązowy kojarzy się z naturalnością i uczciwością, ale także słodyczą i ciepłem. Często wykorzystuje się go do promocji produktów naturalnych (skojarzenie z ziemią i drewnem), jak również restauracji, kawiarni, produktów związanych z jedzeniem (skojarzenie z czekoladą, kawą). W połączeniu ze złotem kojarzy się z ekskluzywnością.
Brąz znajdziesz w logo takich marek jak: M&M’s, UPS, Wawel, Grycan.
W swojej kampanii użyj go:
- By podkreślić ekologiczny charakter Twoich produktów
- Do promocji kawiarni czy restauracji
- By podkreślić naturalność
- By nadać wysyłce ciepły, przytulny klimat
Różowy to kolor szczególnie dziewczęcy. W zależności od odcienia, może być kojarzony ze śmiałością i entuzjazmem lub z przytulnością i słodyczą. Najczęściej wykorzystuje się go do promocji produktów przeznaczonych dla dzieci, kosmetyków, salonów SPA czy słodyczy.
Kolor różowy używa marka Barbie, T-Mobile, Millenium Bank, hebe.
W swojej kampanii użyj go:
- W komunikacji przeznaczonej do kobiet
- Do promocji słodyczy (pastelowy róż)
- W promowaniu salonów SPA lub kosmetyków dla kobiet
- Do promocji zabawek i produktów przeznaczonych dla dzieci
Zasady dobierania kolorów
Aby móc zaprojektować ładny i estetyczny mailing, musisz znać podstawowe zasady i pojęcia na temat kolorów, ich doboru i wykorzystywania.
Temperatura kolorów
Kolory można podzielić na ciepłe lub zimne. Do ciepłych zalicza się czerwień, pomarańcz, żółć i jasną zieleń. Zimne kolory to fiolet, błękit, kolor morski czy ciemna zieleń. Zwróć na to uwagę, gdy będziesz projektować swój mailing. Znajomość temperatury koloru pozwoli Ci na dobranie go do planowanego przez Ciebie charakteru przekazu.
Kolory uzupełniające
Jest to jeden z podstawowych sposobów łączenia barw. Polega na wybraniu dwóch barw znajdujących się po przeciwnych stronach Koła.
Zestawienie analogiczne
Kolejnym sposobem łączenia kolorów jest zestawienie analogiczne. Polega on na wybraniu z palety sąsiadujących ze sobą kolorów oraz barw o tej samej temperaturze.
Taki sposób wykorzystaliśmy w naszej identyfikacji wizualnej, dobierając sąsiadujące ze sobą barwy:
Triada kolorów
Jest to sposób, który łączy ze sobą trzy kolory rozmieszczone równomiernie w kole barw.
Barwy pastelowe
To kolory spokojne i łagodne, bardzo często spotykane z domieszką bieli. Są to kolory niekrzykliwe, nieintensywne i niejaskrawe. Co ciekawe, dwa pastele (dokładniej Rose Quartz i Serenity) zostały wybrane jako kolory 2016 roku od PANTONE.
Barwy nienasycone
To kolory mniej intensywne, najczęściej z domieszką szarości. Są neutralne, dlatego możesz użyć ich jako tło wiadomości.
Kolory jaskrawe
To barwy intensywne, rażące, bardzo mocne i przykuwające uwagę. Użyj ich do zaakcentowania jakiegoś elementu w mailingu (np. CTA) niż jako tło mailingu.
Zaprojektuj piękny mailing
Projektując mailing musisz pamiętać o tym, aby przede wszystkim nie przesadzić z ilością kolorów. Stosuj zasadę maksymalnie trzech kolorów: wybierz jeden kolor przewodni, a następnie dwa uzupełniające. Jako tło mailingu dobrze sprawdzają się odcienie szarości oraz biel.
Tworząc szablon mailingu warto inspirować się tym, co przygotowały znane marki. Zobacz, jak stworzyć ładny mailing za pomocą FreshMail Designera.
Barwy przewodnie
Jeśli zastanawiasz się, których kolorów użyć w swoim mailingu, w pierwszej kolejności zwróć uwagę na barwy wykorzystane w logo Twojej firmy. Dzięki temu mailing będzie spójny wizualnie, a odbiorcy od razu skojarzą wiadomość z Twoją marką.
Drugim sposobem na dobranie odpowiedniego koloru do mailingu jest wykorzystanie barw z zawartego w nim zdjęcia (jeśli projekt go przewiduje). Dzięki temu cała kompozycja będzie spójna, a Ty unikniesz ryzyka użycia koloru, który do niej nie pasuje.
Pamiętaj, aby nie umieszczać w mailingu barw jaskrawych i takich, które źle się ze sobą łączą. Nie dobieraj do siebie kolorów, które sprawią, że tekst będzie nieczytelny.
Zobacz również:
Narzędzia i wtyczki
Aby ułatwić Ci pracę nad samodzielnym projektowaniem mailingu, zebraliśmy kilka przydatnych i darmowych narzędzi oraz wtyczek, dzięki którym z powodzeniem połączysz pasujące do siebie kolory.
Łączenie kolorów w paletę
Paletton to proste i darmowe narzędzie do łączenia kolorów, którego możesz używać online. Wybierz sposób łączenia kolorów, który najbardziej Ci odpowiada: czy wolisz monochromatyczny, analogiczny, triadę kolorów czy łączenie ich po kwadracie. Możesz też wybrać swój własny styl i odpowiednio go edytować.
Paletton pozwala Ci podejrzeć, jak dane kolory będą razem wyglądały, możesz też dowolnie zmieniać ich barwy i nasycenie.
Po najechaniu myszką na dany kolor zobaczysz jego numer, dzięki czemu będziesz dokładnie wiedział, jakiej barwy użyć w projekcie. Paletton daje Ci też możliwość podejrzenia wybranych zestawów kolorystycznych na przykładowej stronie internetowej.
Jeśli lubisz eksperymentować i bawić się kolorami, doskonałym narzędziem będzie dla Ciebie ColorBlender. Za pomocą suwaków RGB ustalasz kolor dominujący, a ColorBlender automatycznie dobierze do niego pasujące barwy.
Po wybraniu idealnej palety, możesz ją pobrać do Photoshopa, Illustratora bądź wysłać za pomocą maila. ColorBlender jest bezpłatnym narzędziem online.
Trzecim, wartym polecenia darmowym narzędziem do łączenia kolorów jest Adobe Color CC. Wybierając regułę ustalasz, w jaki sposób połączysz kolory. Adobe Color CC posiada więcej funkcji łączenia kolorów niż Paletton i działa bardzo intuicyjnie.
Możesz też korzystać z inspiracji dostępnych na stronie i wybrać jeden z gotowych motywów. Aby móc zapisać swoją paletę, musisz się zalogować. Po zalogowaniu będziesz mieć dostęp do swoich zapisanych motywów.
Pobieranie koloru z obrazka lub strony
Jeśli zależy Ci, aby kolory w Twoim mailingu pasowały do umieszczonego w nim zdjęcia, lub jeśli chcesz wykorzystać różne barwy z Twojej strony internetowej, te narzędzia i wtyczki na pewno ułatwią Ci pracę.
Pick Color from Image to narzędzie online, które pomoże Ci w prosty sposób pobrać kolory ze zdjęcia. Dodatkowo zaproponuje użycie różnych odcieni danego koloru tak, abyś mógł lepiej dobrać barwy do swojego projektu.
ColorZilla to wtyczka, która pozwala na pobranie koloru z dowolnego miejsca na stronie internetowej. Dzięki niej w szybki sposób dopasujesz kolorystycznie mailing do identyfikacji wizualnej strony internetowej Twojej firmy, albo dobierzesz barwy do zdjęcia w szablonie.
Więcej przydatnych narzędzi, które pomogą Ci przygotować projekt mailingu znajdziesz w artykule: 100 narzędzi dla Content Managera.
Zainspiruj się!
Nic nie działa lepiej jak dawka porządnej inspiracji. Przeglądanie i analizowanie przykładowych kompozycji wyrobi w Tobie wyczucie na temat tego, które barwy do siebie pasują. Takie zestawienia znajdziesz na przykład na blogu Design School Canva czy na stronie Colrd.
Przykłady
Wykorzystanie koloru brandu
Świetnym przykładem wykorzystania koloru marki w wysyłce mailingowej jest Play. Charakterystyczny odcień fioletu od razu kojarzy się z marką, a kolor wykorzystany w komunikacji treści wiadomości zachowuje spójność wizualną zarówno z brandem, jak i stroną internetową, w której (tak samo jak w mailingu) przeważa fiolet i biel.
Kolejny przykład prezentuje marka Mixbook. W tym przypadku użycie koloru brandu nie jest tak eksploatowane, a jedynie akcentuje ważniejsze informacje w mailingu, czyli wyprzedaż oraz procent zniżki.
Podobnie marka Douglas wykorzystała w mailingu swój kolor jedynie jako uzupełnienie komunikacji - głównie w postaci tła wiadomości.
Kolor z obrazka
Mailing Dolce&Gabbana to świetny przykład wykorzystania w szablonie koloru, który dominuje w dołączonym do wiadomości obrazku. Połączenie świeżego odcienia błękitu i bieli oraz dopisek “light blue” świetnie oddają charakter całej wysyłki, czyniąc ją jeszcze bardziej lekką i przyjemną.
Podobny przykład prezentuje mailing Pop Chart Lab. Ciemny, morski odcień, który dominuje w tle obrazu został również wykorzystany w treści nagłówka wiadomości.
Wykorzystanie koloru przewodniego
Angażująca czerwień
Poniżej znajdziesz przykłady wykorzystania koloru czerwonego w wysyłce kampanii mailingowych. Zwróć uwagę na tematykę - są to głównie informacje o wyprzedażach. Zauważ też, że najczęściej spotyka się połączenie koloru czerwonego z białym, co sprawia, że wiadomość jest przejrzysta i czytelna.
Radosna pomarańcz
ZłoteWyprzedaże.pl wykorzystał w swoim mailingu dobre skojarzenia z kolorem pomarańczowym. Soczyste odcienie w połączeniu z luźnym charakterem fontów użytych w wysyłce sugerują dobrą zabawę, a jednocześnie zwracają na siebie uwagę wyraźnie odznaczając się na białym tle.
Elegancka czerń
Elegancja, szczególnie w świecie mody, często przybiera kolor czarny. W swoim mailingu wyprzedażowym, marka Dolce&Gabbana nie wykorzystała powszechnie używanej czerwieni, ale skupiła się na kojarzącej się z luksusem czerni.