Renata Gajoch-Bielecka wpis utworzony wpis edytowany
Wzrost bazy o 923% – zobacz, jak dokonaliśmy tego dla Winiary | Case study
Powrót do listy wpisówZ marką Winiary pracujemy już od dobrych kilku lat. Z tej współpracy zrodziły się cenne przykłady, jak robić świetny email marketing. Dziś przedstawiamy case study z działań przeprowadzonych dla bloga Zakochane w Zupach, którego patronem jest właśnie Winiary.
Postawionym przed nami celem był:
- wzrost zapisów na newsletter osób odwiedzających portal
- poprawa sposobu komunikacji
- wzrost wskaźników Open Rate i CTR
Efekty tej kampanii przerosły nasze oczekiwania :)
Przeczytaj case study, w którym uzyskaliśmy wzrost miesięcznej liczby zapisów o… 923%
Grupa docelowa
Grupę docelową stanowiły osoby odwiedzające serwis zakochanewzupach.pl w poszukiwaniu przepisów. Były to głównie kobiety (80%) w wieku 25-50 lat. Pozostała część grupy docelowej to mężczyźni w przedziale wiekowym: 35-50 lat. Oba segmenty, to osoby poszukujące mniej standardowych i powtarzalnych przepisów na zupy.
Podjęte działania zwiększające liczbę zapisów do newslettera
Za cel obraliśmy ułatwienie odwiedzającym stronę zapisu do newslettera. Na początek postanowiliśmy popracować nad wyglądem formularza oraz jego umiejscowieniem. Zmieniliśmy także komunikację na bardziej spersonalizowaną. Zarówno pod kątem odbiorcy (m.in. wykorzystanie imienia oraz dostosowanie treści newslettera do zainteresowań przepisami), jak i nadawcy (wprowadzenie person - blogerów kulinarnych).
Plan działania
- analiza miejsc, w których pozyskamy bazę najefektywniej,
- dobór odpowiedniej komunikacji i języka korzyści,
- optymalizacja wyglądu formularza,
- wdrożenie i przetestowanie formularzy zapisu,
- personalizacja treści,
- analiza i optymalizacja całego procesu.
Pierwsze wnioski - analiza komunikacji email marketingowej
Analizę rozpoczęliśmy od głównej strony bloga.
W jej trakcie zauważyliśmy, że zapis na newsletter był mało widoczny - gubił się wśród innych informacji w bocznym sliderze. Dodatkowo zbierany był tylko adres email, przez co w newsletterach nie można było zastosować personalizacji lub podstawowej segmentacji.
Dokładnie wyglądał on tak:
Zmiana formularza zapisu
Postanowiliśmy dodać jeszcze jedno pole do wypełnienia, czyli imię. Dzięki temu mogliśmy już personalizować i segmentować bazę. W formularzu zapisu zachęcaliśmy, by czytelnicy bloga byli na bieżąco z przepisami na zupy.
Dodatkowym bodźcem był prezent niespodzianka. Celowo nie zdradzaliśmy jaki to prezent, by wywołać ciekawość, którą można spełnić jedynie zapisując się na newsletter.
Prezentem był PDF z przepisami na zupy, które nie były nigdzie wcześniej publikowane.
Formularz zapisu widoczny na każdej podstronie
Formularz na stronie głównej bloga to jedno. Wdrożyliśmy możliwość zapisu na newsletter na każdej podstronie z przepisami.
Wykorzystanie person - blogerów kulinarnych
Przepisy na zupy są przygotowywane przez trzech różnych kucharzy: Agatę, Anię i Tomka. Agata specjalizuje się w przygotowaniu zup na różne pory dnia, zarówno na śniadania, jak i kolacje. Ania specjalizuje się w międzynarodowych smakach, a Tomek pokazuje jak spędzić w kuchni mało czasu i zjeść pysznie. Każdy z nich spełnia potrzeby trzech rożnych grup docelowych.
Postanowiliśmy spersonalizować zapis na newsletter, dobierając argumenty do kucharza prezentującego przepis na zupę. Dzięki temu docieramy z komunikacją jeszcze skuteczniej. Dodatkowo newsletter reprezentują osoby, z którymi odbiorcy się identyfikują.
Odwiedzana podstrona z przepisem definiowała, który bloger zachęcał do zapisu i był nadawcą komunikacji. Wpływało to także na to, jakie przepisy odbiorca otrzymywał w późniejszej komunikacji mailowej.
Pop-up - szybki sposób zbierania bazy
Pop-up jest to funkcja strony www, która polega na automatycznym uruchomieniu okna lub baneru. Jest to bardzo efektywny sposób zbierania bazy, choć bywa irytujący dla odbiorców.
Z racji dużego ruchu na blogu i potencjalnie dużej bazy osób, które mogą się zapisać na newsletter uznaliśmy, że warto wdrożyć go na blogu Zakochane w Zupach.
Dodatkowym bodźcem zachęcającym do zapisu był ponownie prezent niespodzianka.
Zastosowaliśmy kilka zasad, które warto przestrzegać przy wprowadzaniu pop-upów.
- Pop-up był wyświetlany po 30 sekundach spędzonych na blogu
- Krótko wyjaśniliśmy, dlaczego warto zapisać się na newsletter
- Dodaliśmy wyraźny, czerwony przycisk CTA “Zapisz się”
Ponownie jak przy formularzu zapisu zbieraliśmy imiona subskrybentów.
Efekty wprowadzonych zmian
Kilka zmian i optymalizacje pozwoliły nam na uzyskanie spektakularnych wyników.
Sytuacja wyjściowa:
Średni przyrost miesięczny o 120 adresów w bazie.
Sytuacja końcowa:
Wzrost średniej miesięcznej liczby osób zapisujących się do newslettera o 923%
Dzięki dodaniu prezentu za zapis w postaci PDFu z przepisami, podnieśliśmy także wskaźniki Open Rate i CTR.
Sytuacja wyjściowa
Średni Open Rate 4,76%
Sytuacja końcowa
Średni Open Rate 8,86%
Sytuacja wyjściowa
Średni CTR 1,60%, czerwiec - sierpień 2017
Sytuacja końcowa
Średni CTR 2,46% we wrześniu 2017