FreshMail wpis utworzony wpis edytowany
Testy A/B – jak zwiększyć efektywność swoich kampanii marketingowych
Powrót do listy wpisówTesty A/B to pojęcie, które pojawia się bardzo często w kontekście marketingu cyfrowego. Nic dziwnego: to obecnie jedna z najprostszych i najpopularniejszych metodyk optymalizacji, czyli stopniowego i powolnego wprowadzania opartych na danych udoskonaleń w kampaniach. Cel końcowy to podniesienie konwersji i sprzedaży.
Testy A/B – co to jest?
W życiu często nie jesteśmy pewni jakiejś decyzji. Jeśli ktoś częstuje Cię nieznanymi dotąd cukierkami, czy wiesz, który smak będzie lepszym wyborem: wiśniowy czy jabłkowy? Tak naprawdę dopóki ich nie spróbujesz, odpowiedź na to pytanie jest niemożliwa. Najlepszym wyborem jest więc skosztowanie po jednym. W przyszłości wybierzesz zawsze smak, który bardziej Ci posmakował.
Testy A/B działają na identycznej zasadzie. Polegają na tym, aby wybrać jedną zmienną (np. tytuł maila) i sprawdzić na odbiorcach, który wariant radzi sobie lepiej. Cel jest prosty: wypracowanie praktyk, tekstów i grafik, które będą coraz lepiej odpowiadały gustom Twoich odbiorców i dadzą Ci lepsze wyniki kolejnych kampanii.
Od klasycznej optymalizacji, którą każdy właściciel firmy wykonuje, z czasem zdobywając wiedzę o klientach, testy A/B różnią się przede wszystkim kontrolowanym środowiskiem i założonymi na starcie KPI oraz ich wartościami.
Definicja KPI
Zastanawiasz się być może, co to jest KPI? To skrót od angielskiego Key Performance Indicators – w dosłownym tłumaczeniu Kluczowe Wskaźniki Efektywności. To mierzalne metryki, którymi możesz określić finalny werdykt danego eksperymentu. KPI w marketingu to zazwyczaj liczba lub procent i dotyczy punktu styku klienta z marką – otwarcia maila, kliknięcia w link, spędzonego przez użytkownika czasu na stronie, dodania produktu do koszyka, itd.
Przykłady KPI
W digital marketingu, KPI najczęściej mierzymy osobno dla różnych poziomów świadomości marki u odbiorcy. Dla awareness (pierwszego etapu podróży klienta – poznawania marki, dotarcia) będą to m.in:
- wyświetlenia reklamy;
- dostarczalność emaili;
- obejrzenia video;
- wejścia na profil w sieci społecznościowej.
Jeśli komunikat dobrze pasuje do danego odbiorcy lub ten już zna Twoją markę, przechodzi do etapu engagement, czyli zaangażowania. KPI zmieniają się wtedy na bardziej konkretne biznesowo:
- polubienia i komentarze postów;
- udostępnianie treści;
- czas spędzony na stronie;
- wejścia na stronę;
- otwarcia maili;
- kliknięcia linków;
- ilość wyświetlonych produktów/stron.
Wreszcie, dla finalnego etapu, czyli konwersji, KPI dotyczą zazwyczaj finalnego celu biznesowego, jaki stawiasz Twoim kampaniom, na przykład:
- wypełnienia formularza;
- dodania produktu do koszyka;
- opłacenia zakupu;
- wykonania telefonu do Twojej firmy.
Jak przeprowadzać testy A/B w email marketingu?
W kampaniach emailowych najczęściej wykonuje się testy A/B na poziomie zaangażowania. Zależy Ci, aby odbiorca otworzył maila – bez tego nie zapozna się z ofertą i nie przejdzie dalej. To najbardziej uniwersalny cel każdego maila w Internecie i nie musisz nawet wiedzieć co to email marketing, aby czuć tę potrzebę i ją realizować.
Za otwieralność maili odpowiadają głównie temat oraz nazwa nadawcy. Zależnie od kampanii, grupy odbiorców oraz Twojej relacji z nimi możesz dysponować różnymi opcjami usprawnień. Dla przykładu, jeśli Twoja firma jest postrzegana jako rodzinna/lokalna, odbiorcy mogą kojarzyć Cię z imienia i chcieć zobaczyć je w polu nadawcy.
Testy A/B stron i reklam
Pamiętaj, że testy A/B to bardzo uniwersalny koncept mający zastosowanie na każdym etapie Twoich działań digital marketingowych. Możesz stosować je na poziomie Twojej strony internetowej – jest masa narzędzi do wygodnego testowania landing pages, tytułów stron czy różnych układów sekcji. Jeśli opierasz Twój biznes na wypełnieniach formularza, warto przetestować też różne kombinacje i układy pól, np. zestawić ze sobą połączone i osobne pola imienia i nazwiska. Świetnym i darmowym narzędziem jest np. Google Optimize.
Bardzo duże i konkretne rezultaty mogą dać testy A/B na poziomie reklam w Google, na Facebooku czy Instagramie. Jeśli wydajesz pieniądze na dotarcie do nowych klientów, warto poświęcić chwilę czasu na przygotowanie różnych tytułów, opisów i grafik. Istnieje spora szansa na to, że któraś kombinacja da lepsze wyniki niż inne.
Nieco więcej informacji o testach A/B w ramach Twojej strony, Google i Facebooka zebraliśmy w tym poradniku.
Przeprowadzaj testy A/B z FreshMailem
We FreshMailu wygodnie przetestujesz różne tytuły oraz nazwy nadawcy na etapie pierwszego kroku kreatora kampanii – zobacz jak. W ten sposób możesz optymalizować Twój open rate (współczynnik otwarć).
W ramach treści najczęściej przeprowadza się testy A/B w zakresie przycisków – ich umieszczenia – oraz tekstu, jaki jest na nich umieszczony. Czasem zmiana treści na przycisku przekłada się na więcej kliknięć. Możesz wykonać taki test tworząc dwie osobne kampanie z innymi przyciskami, wysyłając do równych rozmiarem segmentów odbiorców i porównując między nimi ilość kliknięć. Temat wezwania do działania poruszaliśmy już nieco szerzej na naszym blogu. Takie działania pozytywnie wpłyną na Twoje konwersje z kampanii mailowych.
Podsumowanie
- Testy A/B to zmiana jednej wybranej, drobnej rzeczy dla części odbiorców celem zmierzenia efektu zmiany.
- Testy A/B opierają się na tzw. KPI, czyli mierzalnych metrykach dzięki którym będziesz w stanie ocenić obiektywnie efekt testu.
- KPI powinny być różne w zależności od odbiorców, do których docierasz oraz celu danej kampanii.
- Można przeprowadzać testy A/B w kampaniach mailowych.
- FreshMail ma wbudowane funkcje testowania tematu oraz nadawcy wiadomości.
- Celem i finalnym efektem testów A/B są zwiększenie open rate oraz konwersji.