Renata Gajoch-Bielecka wpis utworzony wpis edytowany
Te 7 prostych wskazówek sprawi, że Twoja kampania SMS będzie skuteczniejsza
Powrót do listy wpisówJako marketerzy szukamy różnorodnych rozwiązań, które pozwalają nam doskonalić lejki marketingowe, docierać do nowych odbiorców, edukować ich i zachęcać do dokonania zakupu. Jednak pomimo ciągłych nowości na rynku, jest taki kanał, który niezmiennie od lat działa skutecznie. A jest nim komunikacja SMS.
Respondenci badania przeprowadzonego przez Serwer SMS wskazali, iż SMS są atrakcyjną formą komunikacji ze względu na szybkość, niski koszt, łatwy dostęp i prostota korzystania.
Warto pochylić się nad szerszą strategią, jak łączyć kampanie SMS z email, jak na SMS-y reaguje Twoja grupa docelowa, jakiego rodzaju wiadomości chcesz wysyłać. To pozwoli Ci prowadzić jeszcze skuteczniejszą komunikację z odbiorcami.
Dzisiaj przedstawię Ci kilka rzeczy, o które warto zadbać, jeśli jesteś przed wysyłką swoich pierwszych kampanii.
1. Nie zapomnij się przedstawić
Wydaje się to może aż nazbyt oczywiste, ale nie raz i nie dwa odbiorcy otrzymują kampanie SMS bez nazwy nadawcy. Taka nazwa nadawcy w komunikacji SMS nazywa się nadpisem. Aby go dodać, trzeba dopełnić małej formalności, jednak jest to gra warta świeczki, ponieważ zamiast numeru: 574 354 3XX, odbiorcy wyświetli się nazwa firmy np. FreshMail.
Jeśli nie stosujesz nazwy nadawcy, musisz się przedstawić odbiorcy, a przez to tracisz cenne znaki, których w kampanii SMS masz jak na lekarstwo.
2. 160 znaków – szansa czy ograniczenie?
No właśnie. Jak tu upchnąć tyle ważnych informacji w 160 znakach? Komunikacja SMS zmusza do przemyślenia, co tak naprawdę jest najważniejsze. Jakie treści można ominąć? Zastanów się nad tym, zanim siądziesz do pisania. W końcu odbiorcy rzucą okiem na wiadomość, nie będą się w nią wczytywać. Prostota jest tu kluczem.
Możesz zastosować się do zasady 4U według której komunikat SMS powinien być:
- Urgent (pilny)
- Unique (unikalny)
- Ultra-specific ( bardzo dokładny)
- Useful (przydatny)
Nie sil się na wykorzystanie całej dostępnej puli znaków, bo nie zawsze wychodzi to na dobre. Poniżej przykład, jak wygląda dodanie 160 znaków na siłę, co w efekcie plącze cały komunikat.
Zobacz, jak mógłby wyglądać ten komunikat w prostszej wersji.
3. W komunikacji SMS brzmienie ma znaczenie
Choć mała liczba znaków utrudnia zadbanie o właściwy sposób komunikacji, zgodny z założeniami marki, to jednak warto pisać tak, by Twój komunikat nie brzmiał jak automat.
Jak to sprawdzić? Oceń, czy treść komunikacji marketingowej via SMS znacznie różni się od tej zastosowanej w email marketingu. Jeśli tak, jest to przestrzeń do poprawy. Poniżej ponownie przykład, gdy nadmiar cyfr (-20%, -25%, 349, 26.11) w jednym zdaniu komplikuje komunikat i trudniej jest go zrozumieć.
4. CTA – czyli do jakiej akcji zachęcasz?
Każda kampania SMS powinna mieć jasną i sprecyzowaną akcję do wykonania. Mogą to być komunikaty typu:
- odwiedź stacjonarny sklep,
- odbierz rabat tylko dziś do 23.59,
- wyślij zapytanie,
- odeślij wiadomość „tak, chcę”,
- i wiele innych.
Jeśli chcesz, by ktoś zapoznał się z ofertą i masz do tego stworzony dedykowany landing page, użyj linka i koniecznie go skróć!
5. Dodaj skrócony link w wysyłce SMS
Do wiadomości SMS możesz dodać link z przekierowaniem na stronę docelową. Warto użyć skracaczy linków, takich jak bitly czy tiny.
Jeśli chcesz mierzyć ruch z kampanii SMS (a powinieneś!) nie zapomnij o dodaniu parametru UTM. Dzięki temu w Google Analytics możesz śledzić pozyskany ruch.
Na swoim blogu Damian Rams świetnie opisuje, jak poprawnie stosować parametry UTM.
6. Zastosuj personalizację w kampanii SMS
Jeśli w formularzu, oprócz numeru telefonu, zebrałeś także takie dane jak imię, warto użyć je i spersonalizować komunikat. Dzięki temu wyróżnisz się spośród innych kampanii i jeszcze skuteczniej przyciągniesz uwagę odbiorcy.
Pamiętaj, że stosując znaki specjalne (w tym również polskie znaki) maksymalna długość jednej wiadomości zmniejsza się ze 160 do 70 znaków, w dodatku polskie imiona – cóż – mają to do siebie, że posiadają w swojej nazwie znaki specjalne, przykładowo Róża czy Bożena, to imiona, przez które Twoja wiadomość będzie musiała być krótsza.
7. Zamień komunikację z My na Ty
Nie pisz o sobie i swojej firmie. Pisz o rozwiązaniach jakie możesz zaoferować swoim klientom. Zobacz jak zrobił to Empik Foto, zachęcając do zachowania wakacyjnych wspomnień.
David Ogilvy kiedyś powiedział: „Ludzie kupują produkty, które wyrażają, kim oni chcą być, a nie kim obecnie są”. Dlatego następnym razem postaraj się stworzyć taki komunikat, który pokazuje rozwiązania problemu, z jakim mierzy się klient. Spróbuj wejść w jego buty. Może zamiast suchej informacji o rabacie lepiej zadziała bardziej emocjonalny komunikat, zawierający nawet nieco tajemnicy: „Ciągle odmawiasz sobie kupna butów na zimę, bo są inne wydatki? Przy tym rabacie nie będzie Ci szkoda ;) Zobacz: bit.ly35nbhba"
W marketingu nie ma prostych rozwiązań, które zawsze działają. Dlatego nie bój się sprawdzać i testować, nawet jeśli nowe podejście wiąże się z pewnym ryzykiem, że nie zadziała. Jak nie spróbujesz, to się nie przekonasz!
Podsumowując – 7 wskazówek dla kampanii SMS
W swoim ostatnim newsletterze Marta Idczak napisała:
„Dzisiaj nie kupujemy produktów – tylko świat i emocje, jakie wokół nich tworzymy.”
Absolutnie się z nią zgadzam! Warto od czasu do czasu zastanowić się, jak Twoja komunikacja marketingowa ma się do dzisiejszych trendów i wyzwań. Niech przykładem posłuży zeszłoroczna „piękna i długa reklama Aparatu” oraz tegoroczna kampania YES. Ten sam produkt, podobny klient, a jakże inne emocje i świat stworzony w przekazie marketingowym.