Renata Gajoch-Bielecka wpis utworzony wpis edytowany
Gorąca relacja z konferenecji Marketing Maraton
Powrót do listy wpisówGodzina 4:50. Mroźny poranek w Krakowie. Dziesięciu bohaterów. Nieludzkim wysiłkiem walczą... Z otulającą, ciepłą kołdrą i objęciami Morfeusza. Wszystko po to, by na godzinę 9:00 dotrzeć do Warszawy, gdzie czeka na nich moc wiedzy, podczas konferencji Marketing Maraton.
Przewodnikiem drużyny emaila jest Gandalf (Paweł - wybacz!). To on rozpocznie naukę pozostałych stworów, które zebrały się w jakże współczesnej sali Multikina w Złotych Tarasach.
Email marketingowa checklista - jak wykorzystać potęgę email marketingu?
Paweł Sala - CEO FreshMaila przypomniał marketerom, na co powinni szczególnie zwrócić uwagę w przypadku email marketingu. Pokazał dobre praktyki stosowania zapisów na newsletter i przestrzegł, czego należy unikać. Wytłumaczył, dlaczego dobrze ustawiony pop-up potrafi przynieść nawet do 200% większą konwersję. Nie ominął jakże istotnego tematu, jakim jest wchodzące 25 maja 2018 roku Rozporządzenie o Ochronie Danych Osobowych - czyli RODO.
Chcesz dowiedzieć się z czym się to wiążę? Czy faktycznie marketerzy mają się czego bać? Wejdź na artykuł temu poświęcony.
ProTip
Paweł Sala pokazał na przykładzie dwóch firm: BDSklep i DrTusz, jak aktywizować nieaktywnych odbiorców. Radził,że jeśli ktoś nie otworzył Twojej kampanii dłużej niż rok i jest Twoim newsletterowym “zombie”, by usunąć go z bazy.
Paweł Sala z @Fresh_Mail radzi by po nieudanych próbach zaangażowania usuwać nieaktywnych subskrybentów z bazy. Kontrowersyjna porada? Tylko na pierwszy rzut oka. #mktgmaraton #marketingmaraton #EmailMarketing
— Grzegorz Hajduk (@ghajduk) 28 listopada 2017
13 marketingowych tricków wykorzystania monitoringu Internetu
Następnie na scenę wkroczył Michał Sadowski, który podzielił się doświadczeniem, jakie sztuczki warto zastosować w przypadku monitoringu Internetu.
Między innymi zalecił, by chwalić się ustami swoich klientów. W jaki sposób? Wystarczy wyszukać opinie w internecie, wzmianki o Twojej firmie w social mediach i umieszczać je na swojej stronie w niezmienionej formie. Dzięki temu odbiorca, widząc, że może wejść do oryginalnego postu na Facebooku czy Twitterze, bardziej uwierzy w daną opinię. Jako właściciel lub/i pracownik danej firmy jesteś mniej wiarygodny, aniżeli zadowolony klient, który głośno o tym mówi.
#marketingmaraton
Triki monitoringu internetowego? M.in. ruch bezpośredni, nietypowa reakcja, cierpliwość, zbieranie danych @sadek @brand24 #marketing #pr pic.twitter.com/Q8XROOfkad— PR w Social Media (@prwsocialmedia) 28 listopada 2017
Zalecił również, by reagować nietypowo na słowa kluczowe związane z Twoją marką.
Zobacz jak angażować odbiorców w social media - przykład Boscha i pralki przekazanej do Fundacji św. Franciszka - Koci Azyl.
Prezentacja twórcy Brand24 obfitowała również w humorystyczne akcenty.
ProTip
Czy są to wzmianki pozytywne czy negatywne - Michał Sadowski radzi, by po prostu reagować. Na przykładzie firmy kosmetycznej pokazał, jak polepszył się odbiór klientek drogerii po tym, jak marka zaczęła się włączać do wątku i rozwiązywała spory już na samym początku dyskusji.
Customer experience w dobie automatyzacji
Anna Kreiser przybliżyła uczestnikom tematykę, jak budować dodatkową wartość dla klienta za pomocą automatyzacji. Jak pokazują badania, dla wielu finalnych odbiorców nie ma znaczenia, czy kontaktuje się z nimi bot czy prawdziwa osoba. Ważne, by potrafił rozwiązać dany problem najszybciej, jak to możliwe. Anna zwróciła uwagę, że podczas gdy większość firm walczy o konsumenta za pomocą niskich cen, aż 81% klientów jest w stanie zapłacić więcej, w zamian za dobry customer experience.
ProTip
Anna Kreiser mimo, że jest fanką AI (Artificial Intelligence) przyznała, że ten rodzaj inteligencji nigdy nie zastąpi kontaktu z człowiekiem i doświadczenia Human to Human.
Jak w oparciu o marketing zbudować wartość firmy
Sergey Butko wyjaśnił uczestnikom konferencji, dlaczego o marketing powinien zadbać właściwie każdy pracownik firmy - od sprzątaczki, po CEO. Pomimo tego, że część osób twierdzi, iż marketing powinien zajmować się wszystkim: od druku wizytówek, po pojechanie na targi, cold mailing, zbieranie leadów - nie jest to najrozsądniejsze podejście. Marketing powinien budować dodatkową wartość dla firmy i dzięki niemu firma ma być m.in. lepiej postrzegana na zewnątrz.
ProTip
Jak mądrze mierzyć wydatki na marketing online, czyli atrybucja w marketingu na przykładzie Travelist.pl
Prezentacja Agaty Arciszewskiej obfitowała w ogromną ilość danych. Prelegentka zachęcała do ulepszania swoich działań m.in. przez testy A/B, nieustanną optymalizację i szukanie nowych rozwiązań. Jak się okazuje, zwykły kolor przycisku CTA (call to action) potrafi zwiększyć konwersję o kilka procent. Agata Arciszewska zalecała tworzenie contentu, który buduje realne zaangażowanie użytkowników i odpowiada na ich potrzeby.
ProTip
Staraj się mierzyć co się da i badaj różne kanały, przez które promujesz swój biznes. Holistyczne podejście do marketingu pozwoli Ci zaoszczędzić zarówno budżet, jak i czas pracowników.
Zbuduj markę z globalnym potencjałem
Magdalena Urban twórczyni firmy Urban Legend podzieliła się wartościowym doświadczeniem i opowiedziała, jak zbudowała markę strojów kąpielowych od podstaw.
Wyjaśniła dlaczego postawiła na podejście “body positive”, którego brakowało jej w innych markach z tego segmentu. Pokazała, że podejście: “Myśl globalnie, działaj lokalnie” to nie pusty frazes, ale filozofia, która przyświeca jej zespołowi w budowaniu marki na co dzień.
Mądre wnioski od #UrbanLegend #mktmaraton #marketingmaraton #callpage pic.twitter.com/IW7Bh5X1uw
— Grzegorz Górzyński (@Grzesiek1993zag) 28 listopada 2017
ProTip
Zadaj pytanie swojej społeczności o produkcie, który tworzysz. Co ważne - musi być ono otwarte. Na podstawie odpowiedzi jakie uzyskasz, takimi samymi słowami promuj swój produkt. Dzięki temu łatwiej trafisz do świadomości odbiorców i zaczniesz mówić do nich ich językiem.
Jak się nie pozabijać i jeszcze na tym zarobić, czyli najlepsze praktyki na styku marketingu i sprzedaży
Większość prelegentów dzieliła się z uczestnikami dobrymi praktykami. Bartosz Majewski postąpił nieco inaczej. Postanowił wyprowadzić słuchaczy ze strefy komfortu i zadał kilka kontrowersyjnych pytań. Nie zawsze wywoływały one uśmiech zadowolenia - wręcz przeciwnie - wprowadzały w konsternację. Jednak jego zadaniem było uświadomienie dlaczego marketing i sprzedaż to system naczyń połączonych i dlaczego czasem tak trudno jest im się dogadać.
ProTip
Jeśli jesteś marketerem, a szczególnie content designerem lub copywriterem, posłuchaj kiedyś, jak sprzedawca rozmawia przez telefon z klientami. Mnogość argumentów i sprawdzonych copy, które usłyszysz w takiej konwersacji, może Cię zadziwić. Wystarczy, że później zastosujesz je np. w opisie produktu na stronie.
Marketing to nie wszystko. Jak poznać swoich klientów i stworzyć coś więcej niż produkt.
Anna Skórzyńska - założycielka firmy Szumisie, która jak sama nazwa wskazuje, produkuje szumiące misie, przedstawiła inspirujące rady na temat tego, jak ulepszać swój produkt. Anna wprowadzała zmiany do szumisiów, nawet gdy zgłaszali je pojedynczy klienci. Przykładowo najpierw misie szumiały 40 minut. Klientka zgłosiła, że jej córka usypia dopiero po 60 minutach szumienia. Zatem przedłużono czas wydawania szumów do godziny. Koniec końców część rodziców zgłosiła, że ich dzieci śpią dobrze, tylko wtedy, kiedy miś wydaje dźwięki przez całą noc, zatem finalna wersja produktu szumi nawet do 12 godzin.
ProTip
Anna Skórzyńska powiedziała jedno zdanie, które każdy marketer powinien wziąć sobie do serca. Oprócz marketingu jest coś jeszcze - jest to potrzeba. Jeśli Twój produkt nie spełnia określonej potrzeby, Twoje wysiłki mogą pójść na marne.
Demitologizacja lojalności: co zrobić, aby klienci kupowali od nas zamiast od konkurencji
Piotr Stohnij rozprawił się z mitycznym zjawiskiem lojalności klientów.
Jeśli słyszałeś zasadę Pareto: 20% Twoich klientów przynosi 80% zysków - możesz o niej zapomnieć. Jak pokazują badania, w różnych branżach i firmach zasada ta chyli się bardziej ku środkowi. 50% Twoich klientów generuje 50% Twoich przychodów.
Wielu klientów, których możemy uważać za lojalnych, czasem jest po prostu leniwych i nie chce im się zmieniać, tego co jest dla nich wygodne. Należy umiejętnie ich odróżniać od siebie.
ProTip
Nie skupiaj się za bardzo na iluzorycznej lojalności i zdobyciu brand advocates, jeśli kosztuje Cię to zbyt dużo czasu i pieniędzy. Czasem wystarczy obsługa klienta, która odpowiada na jego potrzeby. Tylko tyle i aż tyle.
Reklama na Facebooku - tricki, sztuczki i niespodzianki
Wisienką na torcie konferencji Marketing Maraton był Artur Jabłoński, który opowiadał, dlaczego Facebook próbuje nas wmanewrować w różnego rodzaju reklamy (jeśli nie wiesz o co chodzi, to tak, chodzi o pieniądze). Zalecał wyjście ze swojej strefy reklamowego komfortu i spróbowanie mniej standardowych formatów, które o dziwo mogą w naszej branży świetnie konwertować.
ProTip
Jeśli Facebook mówi Ci, że coś jest “zalecane”, zrób to całkiem na odwrót - wtedy zadziała.
Uff...
Dla naszej drużyny był to intensywny dzień. Przybyliśmy do dalekiej krainy, zwaną Warszawą Centralną. Przeszliśmy przez tłum obcych, do Złotych Tarasów, gdzie czekał nas garnek złotej wiedzy. To było absolutnie warte tego wysiłku! Pełni inspiracji, wdrażamy tajemną wiedzę w naszej krainie, pod czujnym okiem Smoka Wawelskiego.