Eliza Gniadek wpis utworzony wpis edytowany
Real Time Marketing w email marketingu [Przykłady]
Powrót do listy wpisówReal Time Marketing to dewiza jedynie social media? Niekoniecznie. Również w email marketingu można znaleźć wiele świetnych przykładów wykorzystania działań w czasie rzeczywistym.
Kolejne pytanie - czy za RTM można uznać cykliczne mailingi z okazji dających się przewidzieć wydarzeń lub z okazji różnych świąt, takich jak Boże Narodzenie czy Wielkanoc, Walentynki, Halloween, a nawet Święto Niepodległości? W moim odczuciu tak - ponieważ jest to w końcu działanie w “czasie rzeczywistym” oraz odpowiednie wykorzystanie sprzyjających okoliczności - okazji do zaangażowania klienta w ciekawe treści i oferty. I choć komunikację na te wydarzenia można spokojnie zaplanować i z odpowiednim wyprzedzeniem przygotować, nadal można mówić w tym przypadku o Marketingu w Czasie Rzeczywistym.
Real Time Marketing posiada trzy główne cechy. Są to:
- Szybkość
- Adekwatność
- Wirusowość
Dlaczego? Ponieważ RTM, jako działanie w “czasie rzeczywistym”, musi być szybkie. Wykorzystanie momentu, aby rzucić w świat odpowiedni, adekwatny do sytuacji komentarz daje ogromny feedback. Użytkownicy angażują się w treść, retweetują, udostępniają i przesyłają ją sobie, przez co staje się ona wirusowa.
Jakie są zalety RTM?
Dobrze przeprowadzona akcja daje ogromne efekty marketingowe i PRowe przy stosunkowo niskim koszcie pracy. Przez wirusowość rozchodzenia się kreacji, odchodzą koszty promocji i reklamy (trzeba jednak zaangażować się w puszczoną w świat treść i nie zostawiać jej samej sobie). Dodatkowo, marka zyskuje rozgłos i dobre skojarzenia w społeczności, po czasie mogą powstawać różne case studies opisujące działanie akcji i opracowania, w których marka pojawia się po raz kolejny.
Obecnie trwa jedno z największych na świecie sportowych wydarzeń - Letnie Igrzyska Olimpijskie w Rio de Janeiro. Niedawno zakończyło się Euro 2016 we Francji. Te dwa wydarzenia to świetna okazja na to, aby w swojej komunikacji mailingowej pokusić się o działania Real Time Marketingowe.
Dlatego w artykule skupię się na sportowych emocjach, które zostały wykorzystane przez różne marki w ramach RTM. Opiszę przykłady mailingów związanych z Euro 2016 i Olimpiadą w Rio.
UEFA Euro 2016
Euro 2016 we Francji było wydarzeniem niezwykle medialnym. W Polsce rozgrywki naszej Reprezentacji zebrały przed telewizorami nawet ponad 15,9 mln widzów. W sportowe emocje włączyły się różne marki, wykorzystując Euro w swojej komunikacji mailingowej.
Świetnym przykładem wykorzystania RTM w mailingu jest wiadomość wysłana przez TOFFS po wygranej Portugalii w Euro. Już po temacie wiadomości widać, jak mocno marka zaangażowała się w trwające rozgrywki.
Co ciekawe, to nie jedyna tego typu wysyłka od TOFFS. Wcześniej, np. podczas półfinału marka również wysłała wiadomość opierającą się na aktualnej sytuacji meczowej.
Z wygranej Portugalii cieszyła się również marka Subside Sports, oferując swoim klientom okazjonalne koszulki.
Positionly wspierało naszych. W bardzo prostej komunikacji nawiązującej do ostatnich wydarzeń firma oferowała swoim subskrybentom ustrzelenie dwóch goli na raz, łącząc przyjemne (monitorowanie postępów Reprezentacji Polski) z pożytecznym (monitorowanie kampanii SEO).
Trwające Euro to również okazja do szybkich zakupów. Top Secret - trochę przekornie, bo przecież w trakcie trwania meczu - zachęca do zrobienia zakupów w ich e-sklepie. Czyżby to była propozycja dla tych, którzy nie do końca dali się ponieść piłkarskim emocjom?
Z Euro 2016 mogły skorzystać również dzieci. 5.10.15. przygotował weekendową promocję z ekstra rabatem.
Z kolei Fotoforma zorganizowała dla swoich klientów darmową dostawę na czas trwania Euro.
Jak widać, z wydarzenia skorzystały również zwierzaki. :)
Olimpiada w Rio
Igrzyska Olimpijskie w Rio dopiero się rozpoczęły. Dlatego możemy oczekiwać jeszcze wielu ciekawych kampanii mailingowych z tej okazji. Niemniej, już teraz pojawiają się takie wiadomości, które inspirują swoją kreacją i nietypową treścią.
Aldi stało się “Totally Rio” jeszcze przed rozpoczęciem Igrzysk, zachęcając swoich klientów do tego, aby byli przygotowani na olimpijskie emocje.
Czy Olimpiada może być wydarzeniem modowym? Jak widać - z całą pewnością! Vogue, spoglądając z nieco innej strony, pokazało najbardziej stylowe momenty w historii Letnich Igrzysk Olimpijskich.
Marka Ernest Jones z kolei, oferując swoje akcesoria, nawiązała w komunikacji do symboli kolorów olimpijskich.
Podobnie marka YLANG23 nawiązała w swojej komunikacji do złota olimpijskiego.
Forever 21, hasłem “Go for the Gold” zachęcało do aktywności fizycznej, dając 21% zniżki na sportowe ubrania.
Podobnie, do aktywności fizycznej w mistrzowskim stylu zachęca ASPORT.PL.
Złoto, srebro czy brąz? Nie, nie chodzi o medale, ale o metaliczne odcienie butów, które w swoim newsletterze zaprezentowała marka Clarks.
Świetny przykład nawiązania do Olimpiady zaprezentowała marka Beer Merchants w swoim Brewsletterze. Treść w zabawny sposób nawiązując do Olimpiady sugeruje, że mimo, iż autorzy nie są ani atletami, ani nie przebywają w Rio, ani też nie wyglądają dobrze w krótkich spodenkach - to z pewnością w zawodach dla miłośników piwa zdobędą złoty medal!